Licht of zwaar

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Licht of zwaar

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er zijn nog geen bruikbare alternatieven voor gereformeerd, bevindelijk, gematigd en extreem aangedragen.

Overigens heb ik nooit bedacht dat het draaien van een was op zondag mijn buren zou kunnen storen. Dat is dan weer iets om over na te denken.

Misschien voldoet de huidige terminologie gewoon prima. Ik vind licht/zwaar links/rechts best wel duidelijk. Zelf vind ik bevindelijk gereformeerd een mooie term voor het gedachtegoed waar ik mij theologisch thuisvoel.
Ben benieuwd welk sticker jij op mij zou plakken...extreem fundamentalistisch of zo :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Licht of zwaar

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
Mara schreef:
Simon0612 schreef:
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Hoe had ik dit anders moeten opvatten dan dat je het hier stelt en vervolgens met een voorbeeld komt?
Dan hoor ik graag hoe ik het wel moet lezen....
Dit was een opmerking met een kwinkslag aan Desiree. Er stond een smiley ;) achter, ongetwijfeld vat zij die wel.
Heb je zelf niet in de gaten hoe aanvallend je bent?
misschien moet hij ook alvallen? ipv aanvallen?
Hij stelde gewoon verhelderingsvragen over Mara’s bekende Siebelinkse anekdotes. Is toch geen aanval?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

huisman schreef:Ben benieuwd welk sticker jij op mij zou plakken...extreem fundamentalistisch of zo
:haha
Ik val daar waarschijnlijk ook wel onder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

Geeft niet Jan :D , ik lees de discussies altijd graag, juist omdat ik er ook weer wat van leer.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

Wellicht zet een van deze artikelen ons weer op het juiste spoor voor een antwoord

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... formeerden

https://domineedenktdoor.nl/2018/09/10/zware-kerk/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... -dominees/

Als we de gebruikelijke terminologie , lees mijn indeling naar stromingen, aan willen passen komen we denk ik eerst in de principiële vragen terecht als:
Wat is bevindelijk
Wat is gereformeerd
Wat is orthodox etc

Ik denk derhalve dat de vraagstelling van DDD niet zo makkelijk te beantwoorden is. Ik ben het dan ook eens met de suggestie van Huisman om het bij het oude te laten, die uitdrukkingen/terminologie is bekend.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden.
Blijkbaar zijn sommige forummers niet bekend met de gebruiken van de joden of de zevendedagsadventisten en beschuldigen mij dan voor het gemak van dikkeduimzuigerij.
Maar ja, dat gebeurt wel vaker hier. :huhu
Vraag was, in hoeverre houd je rekening met buren die een ander principe erop nahouden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Licht of zwa

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Licht of zwaar

Bericht door Desiree »

Nee Mara, het poetsen van de schoenen op zaterdagavond is mij met de paplepel ingegoten. En de buren luisteren op zondag naar mijn muzikale kwaliteiten en een breed christelijk repetoire. Soms fluit er buiten eentje mee, maar dat kan ook een zaag zijn..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwaar

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden.
Blijkbaar zijn sommige forummers niet bekend met de gebruiken van de joden of de zevendedagsadventisten en beschuldigen mij dan voor het gemak van dikkeduimzuigerij.
Maar ja, dat gebeurt wel vaker hier. :huhu
Vraag was, in hoeverre houd je rekening met buren die een ander principe erop nahouden.
In wat voor zin zou je daar rekening mee houden?
Gisteren haalde onze dominee nog een citaat van ds. G. Boer aan, die ergens in de jaren '50 van de vorige eeuw heeft gezegd dat er een tijd zal komen dat de wereld geen last meer heeft van de kerk.
Dat zal tegenwoordig wel geweldig zijn, maar voor mij is het een aanklacht. Wat laat ik mijn buren nog makkelijk lopen...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwa

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Licht of zwaar

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden. Voorzover ik weet werden anderen niet op de vingers getikt als ze dat niet deden. Wél werden op zondag mensen aangesproken die aan het werk waren.
Ik vind overigens de aanduiding 'de zwaren' niet zo respectvol klinken eerlijk gezegd.
Dan moet er ook respect zijn als men toch een andere visie heeft op de zondag.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Licht of zwaar

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden.
Blijkbaar zijn sommige forummers niet bekend met de gebruiken van de joden of de zevendedagsadventisten en beschuldigen mij dan voor het gemak van dikkeduimzuigerij.
Maar ja, dat gebeurt wel vaker hier. :huhu
Vraag was, in hoeverre houd je rekening met buren die een ander principe erop nahouden.
In wat voor zin zou je daar rekening mee houden?
Gisteren haalde onze dominee nog een citaat van ds. G. Boer aan, die ergens in de jaren '50 van de vorige eeuw heeft gezegd dat er een tijd zal komen dat de wereld geen last meer heeft van de kerk.
Dat zal tegenwoordig wel geweldig zijn, maar voor mij is het een aanklacht. Wat laat ik mijn buren nog makkelijk lopen...
Wij kregen eens nieuwe buren, hij kwam tijdens het klussen eens iets lenen, buurvrouw, zei hij nog, ik merk dat jullie christelijk zijn, ik zal er rekening meer houden en niet boren op zondag.
Dat vond ik bijzonder aardig, wij hebben hier ook een 7dagskerk, ik heb niet het idee dat deze mensen de sabbath zo strikt houden als de Joodse mensen. Ze komen iig wel met de tram naar de kerk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Licht of zwaar

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Ik herken het wel, bij ons werd op zaterdag altijd gezorgd dat alles op tijd gereed was. Er werd een soort 'voor-sabbat' gehouden. Voorzover ik weet werden anderen niet op de vingers getikt als ze dat niet deden. Wél werden op zondag mensen aangesproken die aan het werk waren.
Ik vind overigens de aanduiding 'de zwaren' niet zo respectvol klinken eerlijk gezegd.
Dan moet er ook respect zijn als men toch een andere visie heeft op de zondag.
We moeten respect voor elk mens hebben, ook al hebben ze een andere visie.
Maar bijbelse standpunten zijn niet inwisselbaar voor een seculier standpunt.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Licht of zwa

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Als je daarmee de relatie met je buren goed kunt houden? Jij vindt het te ver gaan, begrijp ik.
Dan nog niet.

Er is een groot verschil tussen rekening houden met je buren en jezelf laten terroriseren vanwege vage opvattingen.
Wil je er rekening mee houden dat we op dit forum nog niet zo gewend zijn aan de midden-orthodoxie? Man man...
Juist hierdoor wordt een mens die de leer der reformatie van harte is toegedaan meer en meer een vreemdeling.
Niet alleen op dit forum, maar de vermenging is veel breder in ons land.
Op den duur is de bestraffende man in de poort een aanstoot, en zegt men: weg met die mensen!
Of men het gelooft of niet, mensen worden steeds meer aanvallend op de oude waarheid.
Dit is een teken dat we ter harte moeten nemen.
Bron: Bijbel
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Nee Mara, het poetsen van de schoenen op zaterdagavond is mij met de paplepel ingegoten. En de buren luisteren op zondag naar mijn muzikale kwaliteiten en een breed christelijk repetoire. Soms fluit er buiten eentje mee, maar dat kan ook een zaag zijn..
Ja wat grappig, mij ook. Maar jij bent sowieso zo'n lieve buuf. Woonde je maar naast mij. :oops
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie