Licht of zwaar

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Mara schreef:
liz boer schreef:Ik ben heel zwaar ik moet echt wat afvallen
Dat is onzin Liz, lariekoek, stemmingmakerij, losse flodders. :haha
Je was al gaan verlichten toch? ;)
Je vat het goed samen Mara. Want die opsomming klopt wel degelijk.
En ik ben wel een beetje klaar met die zielige verhalen als deze.
Dat is puur om bepaalde vooroordelen in het leven te houden of om een groep als 'achterlijk' weg te zetten.

Misschien is het bij je zus wel echt gebeurd, maar is dat dan een beeld voor een heel kerkverband?
Je hoeft en mag niet alles over een kam scheren...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:Volgens mij schreef je het volgende er nog achteraan. Waardoor je dus een link legt tussen de twee alinea's. Als je dat niet bedoelde kun je misschien iets aan je schrijfstijl verbeteren, en ben ik wel benieuwd hoe onderstaande er dan in past:
Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is.
Door bovenstaande beweer je dus dat de overblijvers minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.
Dat is toch echt een conclusie die je uit jouw post kan trekken. En natuurlijk is het gewoon onzin, want bewijs ervoor lever je niet aan.

Kun je trouwens nog onderbouwen, met feiten graag, dat er weinig denkkracht is in de gereformeerde gezindte?
Dat zei ik ook, maar dat is niet wat jij schreef. Dat is verder helemaal geen onzin. Iedereen met enig inzicht in de gereformeerde gezindte kan dat persoonlijk vaststellen. Ik weet nog goed dat dr. Chris Fahner op college zei: er is weinig denkkracht in de gereformeerde gemeenten.

Het is eenvoudig zo dat als veel hoogopgeleide en intelligente mensen vertrekken, de achterblijvers gemiddeld minder slim zijn. Over het vertrek van gemeenteleden heeft pas nog een heel artikel in het RD gestaan.

Niet alle dingen die iemand gegeven de mogelijkheden die hij heeft, niet onmiddellijk kan bewijzen,zijn ook onzin.

Als jij trouwens zo zeker weet dat het onzin is, dan zou ik daarvoor wel graag een bewijs zien. Of gelden de bewijsnormen alleen voor mij?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Orchidee schreef:
Simon0612 schreef:"al zou het je sieren om ruim voor de zondag daarmee klaar te zijn. "
Wat een onzin! En wat denigrerend!

Ps: als het echt nodig is pak ik ook op zondag nog even de stofzuiger erbij.
Maar eigenlijk is het nooit "nodig" ,Afbeelding
Jij mag dat onzin vinden. En waarom is dat denigrerend? Het siert niet alleen Mara, maar ook mezelf, jou en iedereen om de zondag ook als rustdag te houden!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Licht of zwaar

Bericht door Orchidee »

Weer zo'n oordeel
Wie zegt dat wij de rustdag niet in ere houden?!
Als dat van een keertje de stofzuiger of kruimeldief gebruiken, omdat er 10 man lekker stokbrood met soep heeft gegeten en er een berg kruimels ligt, af moet hangen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

DDD schreef: Als je iets niet begrijpt, kun je er ook eerst vragen over stellen.

Ik beweer niet dat mensen die bovengemiddeld trouw van karakter zijn, minder slim zijn. Ik beweer dat kritische mensen eerder vertrekken en dat (daarvan) de mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, overblijven.
Ik ben ook altijd kritisch en best slim. Maar ik zal altijd in mijn kerkverband blijven, als Gods Woord evenwichtig wordt gepredikt en bepaalde (actuele) dwalingen nooit en te nimmer zullen geschieden. Dat anderen dat niet pruimen, is niet de schuld van de Gereformeerde gezindte, maar van het eigen boze hart. Ik zeg overigens niet dat ik daarom beter ben. Maar het is enkel een constatering die ik doe.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 apr 2019, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:Volgens mij schreef je het volgende er nog achteraan. Waardoor je dus een link legt tussen de twee alinea's. Als je dat niet bedoelde kun je misschien iets aan je schrijfstijl verbeteren, en ben ik wel benieuwd hoe onderstaande er dan in past:
Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is.
Door bovenstaande beweer je dus dat de overblijvers minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.
Dat is toch echt een conclusie die je uit jouw post kan trekken. En natuurlijk is het gewoon onzin, want bewijs ervoor lever je niet aan.

Kun je trouwens nog onderbouwen, met feiten graag, dat er weinig denkkracht is in de gereformeerde gezindte?
Dat zei ik ook, maar dat is niet wat jij schreef. Dat is verder helemaal geen onzin. Iedereen met enig inzicht in de gereformeerde gezindte kan dat persoonlijk vaststellen. Ik weet nog goed dat dr. Chris Fahner op college zei: er is weinig denkkracht in de gereformeerde gemeenten.

Het is eenvoudig zo dat als veel hoogopgeleide en intelligente mensen vertrekken, de achterblijvers gemiddeld minder slim zijn. Over het vertrek van gemeenteleden heeft pas nog een heel artikel in het RD gestaan.

Niet alle dingen die iemand gegeven de mogelijkheden die hij heeft, niet onmiddellijk kan bewijzen,zijn ook onzin.

Als jij trouwens zo zeker weet dat het onzin is, dan zou ik daarvoor wel graag een bewijs zien. Of gelden de bewijsnormen alleen voor mij?
Uhh volgens mij kwantificeerde jij de overblijvers toch echt als 'bovengemiddeld trouw' en 'rigide van karakter'. Waaruit je dus kan concluderen dat volgens jou deze bovengemiddelde trouwe en rigide van karakter overgeblevene minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.

Dat is nou juist het probleem, iedereen die denkt dat hij of zij maar enig inzicht heeft op de gereformeerde gezindte gaat maar lopen roep-toeteren. En als ik dan vraagt naar de onderbouwing dan zeg je dus dat ik maar moet onderbouwen dat het niet zo is? Beetje krom toch? Als je een bewering doet dan onderbouw je die inderdaad.

En ik weet niet welk artikel je dan gelezen hebt in het RD maar zo ver ik las stond er niets in over het wegtrekken van hoogopgeleiden en het achterblijven van gemiddeld minder slimme mensen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Orchidee schreef:Weer zo'n oordeel
Wie zegt dat wij de rustdag niet in ere houden?!
Als dat van een keertje de stofzuiger of kruimeldief gebruiken, omdat er 10 man lekker stokbrood met soep heeft gegeten en er een berg kruimels ligt, af moet hangenAfbeelding
Volgens mij heeft helemaal niemand dat gezegd Orchidee!
Wel dat je het moet 'houden' ;)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Licht of zwaar

Bericht door Eljane »

Mara schreef:
Desiree schreef: Maar ik ga nu nog een was ophangen..
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Ik wist dit ook niet, want ik wist niet beter of de grens lag op 12 uur.
Totdat mijn zusje in een klein dorpje ging wonen, overwegend OGG en GGiN, en ze op de vingers werd getikt omdat ze regelmatig op zaterdag nog even de stofzuiger door de kamer haalde, als de kinderen op bed lagen. :sweat
Of misschien is het streekgebonden?
Eljane schreef: Ik lees hier gedachten over bijv. de dominees, HSV, zondagsbesteding, werkende vrouwen en kleding die mij geheel vreemd zijn. Ik dacht werkelijk dat we veel linkser waren, maar voel me nu heel rechts.
Er wordt al snel over "we" gesproken, maar dat is vaak niet zo.
Ook al leeft een echtpaar uiterlijk hetzelfde, toch zie je altijd dat de één het zwaarder opneemt dan de ander.
Mijn vader reed niet op zondag, mijn moeder deed het ook niet uit respect voor mijn vader, maar ze was er niet op tegen.
Ik lees op zondag nooit een krant, luister alleen het radiojournaal smorgens en aan het einde van de avond, maar mijn man leest wel de krant of leest online de headlines van het nieuws.

Leg elkaar niets op, als de een iets doet of laat voor de ander, kan het snel een wettische handeling worden.
Ik heb de kinderen voorgeleefd hoe de zondag te besteden, maar als zij later andere keuzes maken, leg ik me erbij neer.
Hoe vaak zie je dan niet dat ouders hun volwassen (en getrouwde) kinderen nog terecht wijzen, omdat ze naar een "lichtere" kerk vertrekken.
Ik heb in de afgelopen jaren in heel wat verschillende kerken gezeten, vanwege rouw- trouw en doopdiensten, licht en zwaar en soms viel de zwaarte van de zware zo mee en bleek licht helemaal niet zo licht te zijn.
Uiteraard spreek ik hier voor mezelf, want er zijn accentverschillen tussen mijn man en ik ja. Ik bedoelde eerder mijn algemene beeld van de kerkelijke gemeente in mijn plaats.

Ik heb nog jonge kinderen en hoop ze ook vrij te laten tzt.

Ja ik kijk niet meer naar kerknamen, iedere preek kan iets verrassends uitwerken. 1 woord kan genoeg zijn. Daarin ben ik wel hervormd gebleven, maar dat zie ik ook veel bij cgk-ers.
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Re: Licht of zwaar

Bericht door Eljane »

Orchidee schreef:Weer zo'n oordeel
Wie zegt dat wij de rustdag niet in ere houden?!
Als dat van een keertje de stofzuiger of kruimeldief gebruiken, omdat er 10 man lekker stokbrood met soep heeft gegeten en er een berg kruimels ligt, af moet hangenAfbeelding
Precies @simon062
Ik stofzuig iedere zondagochtend een keerAfbeelding: een hond en 3 knoeiende kindertjes aan het ontbijt... ik begrijp werkelijk niet wat dat met de zondag wel/niet als rustdag in ere houden te maken heeft???
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Licht of zwaar

Bericht door Boertje »

@Eljane: Het maakt ook niets uit bij welk kerkverband je zit. Zolang er maar de Schrift gevolgd wordt. De Heere brengt velen tot geloof dwars door de kerkmuren heen. Bedenk dat later echt niet aan je gevraagd wordt uit welk kerkverband je komt.

@overige forummers: Ergens proef ik een beetje de onderliggende toon: kijk mij eens ' zwaar" zijn. Daar draait het toch niet om...we zijn hopelijk toch geen farizeeërs
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Eljane schreef:
Orchidee schreef:Weer zo'n oordeel
Wie zegt dat wij de rustdag niet in ere houden?!
Als dat van een keertje de stofzuiger of kruimeldief gebruiken, omdat er 10 man lekker stokbrood met soep heeft gegeten en er een berg kruimels ligt, af moet hangenAfbeelding
Precies @simon062
Ik stofzuig iedere zondagochtend een keerAfbeelding: een hond en 3 knoeiende kindertjes aan het ontbijt... ik begrijp werkelijk niet wat dat met de zondag wel/niet als rustdag in ere houden te maken heeft???
Als het niet noodzakelijk is moet je het niet doen, als het niet anders kan dan ontkom je er niet aan. Ik snap ook wel dat het soms niet anders is. Het punt wat ik maakte ging over de opmerking van Mara dat je in OGG en GGiN 'dorpen' al op zaterdagavond niet mag stofzuigen. Daar reageerde ik op voor een en ander een andere wending nam.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

Simon0612 schreef: Misschien is het bij je zus wel echt gebeurd, maar is dat dan een beeld voor een heel kerkverband?
Nee van het dorp! En natuurlijk is dat echt gebeurd, ik zat er zelf bij!
Simon0612 schreef:Ik snap ook wel dat het soms niet anders is. Het punt wat ik maakte ging over de opmerking van Mara dat je in OGG en GGiN 'dorpen' al op zaterdagavond niet mag stofzuigen.
Nee dat zei ik niet. Lees nu eens gewoon wat er staat zonder je eigen interpretatie er aan toe te voegen. Bovendien vroeg ik of dit misschien regiobepaald is. In Scherpenzeel doen en laten ze weer andere dingen dan in Krabbendijke.
Ik heb zelf ruim 3 jaar in de OGG gekerkt dus weet heel goed waar ik over praat!
Eljane schreef:Ik stofzuig iedere zondagochtend een keerAfbeelding: een hond en 3 knoeiende kindertjes aan het ontbijt... ik begrijp werkelijk niet wat dat met de zondag wel/niet als rustdag in ere houden te maken heeft???
Ik doe dat ook als het noodzakelijk is. Mijn zusje deed dat ook, (zij woonde in de stad en verhuisde naar een dorpje) en daar deed men zoiets niet.
Eljane schreef:Uiteraard spreek ik hier voor mezelf, want er zijn accentverschillen tussen mijn man en ik ja. Ik bedoelde eerder mijn algemene beeld van de kerkelijke gemeente in mijn plaats.
Okay, helder. :)
Is wel grappig als je denkt in een lichte gemeente te zitten en die blijkt dan toch zwaar(der) te zijn. Het is misschien maar net vanuit welke kant je kijkt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Simon0612 schreef:Volgens mij schreef je het volgende er nog achteraan. Waardoor je dus een link legt tussen de twee alinea's. Als je dat niet bedoelde kun je misschien iets aan je schrijfstijl verbeteren, en ben ik wel benieuwd hoe onderstaande er dan in past:
Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is.
Door bovenstaande beweer je dus dat de overblijvers minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.
Dat is toch echt een conclusie die je uit jouw post kan trekken. En natuurlijk is het gewoon onzin, want bewijs ervoor lever je niet aan.

Kun je trouwens nog onderbouwen, met feiten graag, dat er weinig denkkracht is in de gereformeerde gezindte?
Dat zei ik ook, maar dat is niet wat jij schreef. Dat is verder helemaal geen onzin. Iedereen met enig inzicht in de gereformeerde gezindte kan dat persoonlijk vaststellen. Ik weet nog goed dat dr. Chris Fahner op college zei: er is weinig denkkracht in de gereformeerde gemeenten.

Het is eenvoudig zo dat als veel hoogopgeleide en intelligente mensen vertrekken, de achterblijvers gemiddeld minder slim zijn. Over het vertrek van gemeenteleden heeft pas nog een heel artikel in het RD gestaan.

Niet alle dingen die iemand gegeven de mogelijkheden die hij heeft, niet onmiddellijk kan bewijzen,zijn ook onzin.

Als jij trouwens zo zeker weet dat het onzin is, dan zou ik daarvoor wel graag een bewijs zien. Of gelden de bewijsnormen alleen voor mij?
Uhh volgens mij kwantificeerde jij de overblijvers toch echt als 'bovengemiddeld trouw' en 'rigide van karakter'. Waaruit je dus kan concluderen dat volgens jou deze bovengemiddelde trouwe en rigide van karakter overgeblevene minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.

Dat is nou juist het probleem, iedereen die denkt dat hij of zij maar enig inzicht heeft op de gereformeerde gezindte gaat maar lopen roep-toeteren. En als ik dan vraagt naar de onderbouwing dan zeg je dus dat ik maar moet onderbouwen dat het niet zo is? Beetje krom toch? Als je een bewering doet dan onderbouw je die inderdaad.

En ik weet niet welk artikel je dan gelezen hebt in het RD maar zo ver ik las stond er niets in over het wegtrekken van hoogopgeleiden en het achterblijven van gemiddeld minder slimme mensen.
Nee. Je kunt hooguit concluderen dat de overblijvers gemiddeld genomen minder slim zijn. Maar goed. Ik denk dat dit niet een discussie is die ik met jou moet voeren, want als je mij drie keer op rij niet begrijpt en dan toch opschrijft dat ik onzin schrijf, dan vind ik dat vervelend.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Mara schreef:
Simon0612 schreef: Misschien is het bij je zus wel echt gebeurd, maar is dat dan een beeld voor een heel kerkverband?
Nee van het dorp! En natuurlijk is dat echt gebeurd, ik zat er zelf bij!
Simon0612 schreef:Ik snap ook wel dat het soms niet anders is. Het punt wat ik maakte ging over de opmerking van Mara dat je in OGG en GGiN 'dorpen' al op zaterdagavond niet mag stofzuigen.
Nee dat zei ik niet. Lees nu eens gewoon wat er staat zonder je eigen interpretatie er aan toe te voegen. Bovendien vroeg ik of dit misschien regiobepaald is. In Scherpenzeel doen en laten ze weer andere dingen dan in Krabbendijke.
Ik heb zelf ruim 3 jaar in de OGG gekerkt dus weet heel goed waar ik over praat!
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Ik wist dit ook niet, want ik wist niet beter of de grens lag op 12 uur.

Totdat mijn zusje in een klein dorpje ging wonen, overwegend OGG en GGiN, en ze op de vingers werd getikt omdat ze regelmatig op zaterdag nog even de stofzuiger door de kamer haalde, als de kinderen op bed lagen. :sweat
Of misschien is het streekgebonden?
Hoe had ik dit anders moeten opvatten dan dat je het hier stelt en vervolgens met een voorbeeld komt?
Dan hoor ik graag hoe ik het wel moet lezen....
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

Simon0612 schreef:
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Hoe had ik dit anders moeten opvatten dan dat je het hier stelt en vervolgens met een voorbeeld komt?
Dan hoor ik graag hoe ik het wel moet lezen....
Dit was een opmerking met een kwinkslag aan Desiree. Er stond een smiley ;) achter, ongetwijfeld vat zij die wel.
Heb je zelf niet in de gaten hoe aanvallend je bent?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie