Licht of zwaar

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Licht of zwaar

Bericht door refo »

Jantje schreef:In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Dat komt omdat dat tegen ze gezegd is. Het "gros van de Gereformeerde gezindte" bezoekt er nooit een dienst.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Licht of zwaar

Bericht door Terri »

refo schreef:
Jantje schreef:In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Dat komt omdat dat tegen ze gezegd is. Het "gros van de Gereformeerde gezindte" bezoekt er nooit een dienst.
Zelf nadenken en onderzoeken is niet echt een sterk onderdeel van het 'gros van de Gereformeerde gezindte' ...
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Licht of zwaar

Bericht door Eljane »

Ik dacht altijd dat mijn gemeente redelijk vrij/licht/links was in verhouding tot bijv de Veluwe/Zeeland. Van oorsprong echt hervormd, maar sinds 2004 hersteld hervormd was er wel een duidelijke verrechtsing van de kerkelijke gemeente. Verder heb ik plaatselijk de gergem, gergeminned en cgk bezocht.
Die beide eersten waren in mijn ogen zwaar in de zin van zwaarmoedig en met een groot verloop van gemeenteleden. De cgk is zeer behoudend en aardig gelijk.
Qua dominees dacht ik ook dat we breed luisterden.
Maar sinds ik op het forum lees heb ik geleerd dat we toch wel zwaar/rechts/extreem zijn. Ik lees hier gedachten over bijv. de dominees, HSV, zondagsbesteding, werkende vrouwen en kleding die mij geheel vreemd zijn. Ik dacht werkelijk dat we veel linkser waren, maar voel me nu heel rechts.

Gelukkig betreft dat veelal de uiterlijke bijzaken en herken in me in bijbelse gedachten wel in de volle breedte van de forummers. Ook heb ik veel positiefs geleerd over tijdsbesteding met het woord.

Wat ik dus wil zeggen is dat die benoeming van stromingen zo relatief is! Net vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Ik kijk graag vanuit de wereldkerk. Landelijk stelt Nederland weinig voor. Toch vind ik het interessant om te lezen
Laatst gewijzigd door Eljane op 08 apr 2019, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Dat komt omdat dat tegen ze gezegd is. Het "gros van de Gereformeerde gezindte" bezoekt er nooit een dienst.
Zelf nadenken en onderzoeken is niet echt een sterk onderdeel van het 'gros van de Gereformeerde gezindte' ...
Kijk DDD, dit soort opmerkingen en discussies (dus niet alleen op jou gericht Terri), bereik je met dit soort topics. En dat na een zondag. ::please
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Licht of zwaar

Bericht door Wandelende »

Ik wist niet dat er zoveel (wetenschappelijk) onderzoek is gedaan onder het "gros van de gereformeerde gezindte" om deze conclusies te kunnen trekken....

Bij prof. Wisse las ik het volgende:
"Uit die oude stam van ons bestaan komen nog zoveel gifsappen op. Hoe kunnen hier duivel, wereld en eigen vlees ons parten spelen. Dit houde ons op maat, in ootmoed over ons zelf, voor God en mensen. Dit doe ons dan ook nooit minachtend op anderen neerzien. (...)"

Oordeel toch niet te hard over andere mensen of andere groepen mensen.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

Desiree schreef: Maar ik ga nu nog een was ophangen..
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Ik wist dit ook niet, want ik wist niet beter of de grens lag op 12 uur.
Totdat mijn zusje in een klein dorpje ging wonen, overwegend OGG en GGiN, en ze op de vingers werd getikt omdat ze regelmatig op zaterdag nog even de stofzuiger door de kamer haalde, als de kinderen op bed lagen. :sweat
Of misschien is het streekgebonden?
Eljane schreef: Ik lees hier gedachten over bijv. de dominees, HSV, zondagsbesteding, werkende vrouwen en kleding die mij geheel vreemd zijn. Ik dacht werkelijk dat we veel linkser waren, maar voel me nu heel rechts.
Er wordt al snel over "we" gesproken, maar dat is vaak niet zo.
Ook al leeft een echtpaar uiterlijk hetzelfde, toch zie je altijd dat de één het zwaarder opneemt dan de ander.
Mijn vader reed niet op zondag, mijn moeder deed het ook niet uit respect voor mijn vader, maar ze was er niet op tegen.
Ik lees op zondag nooit een krant, luister alleen het radiojournaal smorgens en aan het einde van de avond, maar mijn man leest wel de krant of leest online de headlines van het nieuws.

Leg elkaar niets op, als de een iets doet of laat voor de ander, kan het snel een wettische handeling worden.
Ik heb de kinderen voorgeleefd hoe de zondag te besteden, maar als zij later andere keuzes maken, leg ik me erbij neer.
Hoe vaak zie je dan niet dat ouders hun volwassen (en getrouwde) kinderen nog terecht wijzen, omdat ze naar een "lichtere" kerk vertrekken.
Ik heb in de afgelopen jaren in heel wat verschillende kerken gezeten, vanwege rouw- trouw en doopdiensten, licht en zwaar en soms viel de zwaarte van de zware zo mee en bleek licht helemaal niet zo licht te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Terri schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:In jouw beleving wel ja. Het gros van de Gereformeerde gezindte denkt daar anders over, kan ik je vertellen.
Dat komt omdat dat tegen ze gezegd is. Het "gros van de Gereformeerde gezindte" bezoekt er nooit een dienst.
Zelf nadenken en onderzoeken is niet echt een sterk onderdeel van het 'gros van de Gereformeerde gezindte' ...
Kijk DDD, dit soort opmerkingen en discussies (dus niet alleen op jou gericht Terri), bereik je met dit soort topics. En dat na een zondag. ::please
Als je je nu stoort aan een eerlijke bespreking van een onderwerp, kijk er dan niet naar.

Verder vind ik dat het geheel juist is. Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte. Veel mensen vertrekken, dat kan iedereen waarnemen. Mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, blijven over. Kritische mensen vertrekken eerder.

Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is. Ik zie niets negatiefs aan die opmerking. Het is een feit dat je met of zonder pijn in het hart kunt vaststellen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

Mara schreef:
Desiree schreef: Maar ik ga nu nog een was ophangen..
Bij de zwaren is dit verboden. Het loopt tegen de zondag en dan mag je geen huishoudeilijk werk meer verrichten. ;)
Ik wist dit ook niet, want ik wist niet beter of de grens lag op 12 uur.
Totdat mijn zusje in een klein dorpje ging wonen, overwegend OGG en GGiN, en ze op de vingers werd getikt omdat ze regelmatig op zaterdag nog even de stofzuiger door de kamer haalde, als de kinderen op bed lagen. :sweat
Of misschien is het streekgebonden?
Dit is echt zulke lariekoek, stemmingmakerij...
Aan de andere kant zou ik het ook niet tof vinden als mijn buurvrouw de hele dag op Refoforum zit rond te neuzen en om 23.00 als de kinderen liggen te slapen gaat stofzuigen. Ik kan die buurvrouw van jouw zusje dus prima begrijpen.

Maar vertel geen onzin dat in overwegend OGG en GGIN dorpjes niet meer gestofzuigd mag worden op zaterdagavond, al zou je het sieren om ruim voor de zondag daarmee klaar te zijn.
Er wordt al snel over "we" gesproken, maar dat is vaak niet zo.
En nog sneller over jullie en zij....
Ik lees op zondag nooit een krant, luister alleen het radiojournaal smorgens en aan het einde van de avond
En die volg ik niet helemaal. Waarom geen krant (waar op dat moment niemand voor hoeft te werken) maar wel nieuws luisteren? (waar veel mensen voor moeten werken)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Als je je nu stoort aan een eerlijke bespreking van een onderwerp, kijk er dan niet naar.

Verder vind ik dat het geheel juist is. Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte. Veel mensen vertrekken, dat kan iedereen waarnemen. Mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, blijven over. Kritische mensen vertrekken eerder.

Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is. Ik zie niets negatiefs aan die opmerking. Het is een feit dat je met of zonder pijn in het hart kunt vaststellen.
Ik vind dit echt een onzin redenatie. Dus volgens DDD zijn mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn mensen met een minder sterk ontwikkeld punt op gebied van nadenken en onderzoek?? Als je dat bedoelt, en zo schrijf je het wel, is het een conclusie van DDD waar weinig over is nagedacht en weinig onderzoek voor is uitgevoerd.

Ik wel heel benieuwd hoe DDD onderstaande kan verklaren. Is hier een onderzoek over? Is dit te bewijzen? Of zijn dit losse flodders?
Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Licht of zwaar

Bericht door liz boer »

Ik ben heel zwaar ik moet echt wat afvallen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:DDD schreef:
Als je je nu stoort aan een eerlijke bespreking van een onderwerp, kijk er dan niet naar.

Verder vind ik dat het geheel juist is. Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte. Veel mensen vertrekken, dat kan iedereen waarnemen. Mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, blijven over. Kritische mensen vertrekken eerder.

Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is. Ik zie niets negatiefs aan die opmerking. Het is een feit dat je met of zonder pijn in het hart kunt vaststellen.
Ik vind dit echt een onzin redenatie. Dus volgens DDD zijn mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn mensen met een minder sterk ontwikkeld punt op gebied van nadenken en onderzoek?? Als je dat bedoelt, en zo schrijf je het wel, is het een conclusie van DDD waar weinig over is nagedacht en weinig onderzoek voor is uitgevoerd.

Ik wel heel benieuwd hoe DDD onderstaande kan verklaren. Is hier een onderzoek over? Is dit te bewijzen? Of zijn dit losse flodders?
Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte.
Als je iets niet begrijpt, kun je er ook eerst vragen over stellen.

Ik beweer niet dat mensen die bovengemiddeld trouw van karakter zijn, minder slim zijn. Ik beweer dat kritische mensen eerder vertrekken en dat (daarvan) de mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, overblijven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Licht of zwaar

Bericht door Mara »

liz boer schreef:Ik ben heel zwaar ik moet echt wat afvallen
Dat is onzin Liz, lariekoek, stemmingmakerij, losse flodders. :haha
Je was al gaan verlichten toch? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Als je je nu stoort aan een eerlijke bespreking van een onderwerp, kijk er dan niet naar.
Eerlijk? Ik zie het vooral weer in een andersoortige bespreking uitmonden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Licht of zwaar

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:DDD schreef:
Als je je nu stoort aan een eerlijke bespreking van een onderwerp, kijk er dan niet naar.

Verder vind ik dat het geheel juist is. Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte. Veel mensen vertrekken, dat kan iedereen waarnemen. Mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, blijven over. Kritische mensen vertrekken eerder.

Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is. Ik zie niets negatiefs aan die opmerking. Het is een feit dat je met of zonder pijn in het hart kunt vaststellen.
Ik vind dit echt een onzin redenatie. Dus volgens DDD zijn mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn mensen met een minder sterk ontwikkeld punt op gebied van nadenken en onderzoek?? Als je dat bedoelt, en zo schrijf je het wel, is het een conclusie van DDD waar weinig over is nagedacht en weinig onderzoek voor is uitgevoerd.

Ik wel heel benieuwd hoe DDD onderstaande kan verklaren. Is hier een onderzoek over? Is dit te bewijzen? Of zijn dit losse flodders?
Er is weinig denkkracht in de gereformeerde gezindte.
Als je iets niet begrijpt, kun je er ook eerst vragen over stellen.

Ik beweer niet dat mensen die bovengemiddeld trouw van karakter zijn, minder slim zijn. Ik beweer dat kritische mensen eerder vertrekken en dat (daarvan) de mensen die bovengemiddeld trouw of rigide van karakter zijn, overblijven.
Volgens mij schreef je het volgende er nog achteraan. Waardoor je dus een link legt tussen de twee alinea's. Als je dat niet bedoelde kun je misschien iets aan je schrijfstijl verbeteren, en ben ik wel benieuwd hoe onderstaande er dan in past:
Dat brengt automatisch mee dat zelf nadenken en onderzoeken geen sterk ontwikkeld punt is.
Door bovenstaande beweer je dus dat de overblijvers minder sterk ontwikkeld zijn op basis van nadenken en onderzoek doen.
Dat is toch echt een conclusie die je uit jouw post kan trekken. En natuurlijk is het gewoon onzin, want bewijs ervoor lever je niet aan.

Kun je trouwens nog onderbouwen, met feiten graag, dat er weinig denkkracht is in de gereformeerde gezindte?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Licht of zwaar

Bericht door Orchidee »

Simon0612 schreef:"al zou het je sieren om ruim voor de zondag daarmee klaar te zijn. "
Wat een onzin! En wat denigrerend!

Ps: als het echt nodig is pak ik ook op zondag nog even de stofzuiger erbij.
Maar eigenlijk is het nooit "nodig" ,Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie