Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Ik stel niets aan de kaak. Ik ben zo vriendelijk om op hun verzoek aan anderen toe te lichten hoe vervelend het is als vanwege een gastpredikant of gewoon een nieuwe dominee de eigen gemeenteleden zich voelen als een kat in een vreemd pakhuis.

Waarom moet alles zo op de persoon?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik stel niets aan de kaak. Ik ben zo vriendelijk om op hun verzoek aan anderen toe te lichten hoe vervelend het is als vanwege een gastpredikant of gewoon een nieuwe dominee de eigen gemeenteleden zich voelen als een kat in een vreemd pakhuis.

Waarom moet alles zo op de persoon?
Ik vind "extreme christenen" ook op de persoon.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 apr 2019, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Thuisvrouw »

DDD schreef:
Thuisvrouw schreef: En daarbij, kan ik het ook nog wel eens waarderen als een jong meisje een vintagehoedje draagt. Is trouwens hip, vintage.
Ik snap pas na een halve dag wat je schrijft. Maar ik had het niet over een meisje, maar over een jongen! Ik zie heus verschil tussen hip vintage en lachwekkend ouderwets.
Je schreef 'iemand'. Dat is in dit verband, gecombineerd met een hoed, vrij aannemelijk dat je het over het vrouwelijke geslacht had.

Daarbij kan ik je vertellen als 36 jarige vrouw, met een klein zwak voor kleren en hoeden, dat ik treurige gevallen van lachwekkende vintage gezien heb en verassende verschijningen in hip ouderwets. Zowel mannen als vrouwen. Maar dat buiten de weekdienst om.

Maar goed, dit is natuurlijk wel een beetje off-topic
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Ik stel niets aan de kaak. Ik ben zo vriendelijk om op hun verzoek aan anderen toe te lichten hoe vervelend het is als vanwege een gastpredikant of gewoon een nieuwe dominee de eigen gemeenteleden zich voelen als een kat in een vreemd pakhuis.

Waarom moet alles zo op de persoon?
Ik vind "extreme christenen" ook op de persoon.
Noem dan eens een geschikte aanduiding die niet op de persoon zou zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Maar waarom heb je het niet over de kern van de zaak: arrogant en onaangepast gedrag dat soms (!) voorkomt.
Jij houdt van helder taalgebruik. Dan zal ik me daar ook van bedienen. Ik vind je voorbeelden echt nergens op slaan, heel gezocht en er aan de haren bijgesleept.

Er is een uitzondering. Gedag zeggen is een kwestie van fatsoen. Maar ja, er zijn allerlei typen mensen die dat soms niet doen. Dat gebeurt in de wereld en in de kerk. En in de kerk gebeurt dat in lichte kerken en in zware kerken. Daar komt ook nog eens bij dat je soms in een kerk komt waar je nog nooit geweest bent, de kerk soms best vol kan zitten en je van zenuwachtigheid om toch nog een plek te bemachtigen er geen erg in hebt om gedag te zeggen. Of vanuit een bepaalde schroom die mensen kunnen hebben. Ik zou nog zo heel wat dingen kunnen bedenken, maar ik laat het hierbij. Het enige wat ik hiermee heb aan willen tonen is dat er allerlei oorzaken en redenen kunnen zijn die jij niet weet. Daarnaast is het maar de vraag hoe vaak dit voor komt (ik kan mezelf geen voorbeeld bedenken dat ik dit heb meegemaakt en ik bezoek toch heel regelmatig dit soort diensten).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik stel niets aan de kaak. Ik ben zo vriendelijk om op hun verzoek aan anderen toe te lichten hoe vervelend het is als vanwege een gastpredikant of gewoon een nieuwe dominee de eigen gemeenteleden zich voelen als een kat in een vreemd pakhuis.
Je voorbeelden raken kant noch wal.
Waarom moet alles zo op de persoon?
Ik probeer me evenals jij te bedienen van duidelijk taalgebruik. En het is inderdaad, zoals Philpot opmerkt, wel heel apart om, als je zelf flink aan het uitdelen bent, te klagen dat anderen op de persoon spelen.

Overigens is het maar zeer de vraag of het op de persoon is. Als ik zeg 'dat ik iets niet van je verwacht had omdat je zo ruimdenkend ben' dan krijg ik geen commentaar, maar als ik hetzelfde zeg in andere woorden, speel ik ineens op de persoon.

Maar goed, ik heb er alweer spijt van dat ik me in een onbewaakt moment in een discussie met jou heb laten slepen, want daar is, net als bij boeken lezen, geen einde van. En dit is, voor de duidelijkheid, geen verwijt naar jou, maar naar mezelf.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Herman »

Het gevoel wat DDD verwoord is zeer herkenbaar. Dus ze doen wel degelijk ter zake, ook al besef ik dat de karikaturen niet meewerken aan wederzijdse begripsvorming.

Persoonlijk heb ik ook wel eens zo'n geërgerde blik op we geworpen gekregen omdat ik mij als organist niet wenste aan te passen aan één of twee bezoekers (!) van de andere kant van de Waal, die een tel langzamer zingen dan in onze gemeente gebruikelijk.

Het is niet iets waar ik rancuneus over ben, maar het zijn gewoon zaken die gebeuren.
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

@Erasmiaan:
Ik snap serieus niet waarom je zegt dat mijn voorbeelden kant noch wal raken als iemand anders (en nu nog iemand) juist schrijft dat ze herkenbaar zijn.

Het is een karikatuur. Dat snap ik ook. Een uitvergroting van een fenomeen. Maar daarom is het nog steeds een bestaand fenomeen.

Ik geef toe dat aan een gesprek met mij niet snel een einde komt, maar goed. Ik reageer toch maar;-)

Ik vind overigens mijn karikatuur zeker niet op de persoon. Ik heb aan niemand gedacht, niet op dit forum, en niet buiten dit forum.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erskinees »

Als je je postings normaal had verwoord i.p.v. die extremistische uitingen had er best een interessante discussie kunnen ontstaan. Ik heb ook ervaring met enkele zaken die je noemde. Maar je hebt je eigen glazen ingegooid en ik kan Erasmiaan goed begrijpen.

Met weekdiensten heeft dit overigens weinig meer te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:@DDD: je draaft weer behoorlijk door en weet van iets moois iets belachelijks te maken. Wees nu toch eens blij dat er predikers zijn waarbij kennelijk de kerkmuren wegvallen. En zoveel hoofden zoveel zinnen. Ik had echt nooit gedacht dat een zo ruimdenkend iemand als jij bent, zo kleinzielig op dit soort non-verbale, nauwelijks zichtbare, multi-interpretabele en nauwelijks te veralgemeniseren gebaren en bewegingen zou letten.
Ik heb het helemaal niet over mijzelf toch? Ik leg uit wat mensen zoal stoort in zulke gevallen. En ik hoor nog wel eens wat. Ik maak zulke dingen gelukkig nooit mee, maar ik zou dan ook niet snel naar een weekdienst gaan waar dergelijke broeders en zusters op afkomen.

Maar waarom heb je het niet over de kern van de zaak: arrogant en onaangepast gedrag dat soms (!) voorkomt.

En voor het overige geef ik onmiddellijk toe dat ik ook zeker een wat extreem karakter heb. Daar ben ik mij van bewust. Ik heb een duidelijke voorkeur voor helder taalgebruik.
Het is wel vreemd dat je voor dit draadje wel de hele dag tijd schijnt te kunnen nemen en mij in een ander draadje verwijt dat ik tijdens kantooruren jou lastig val.

Daarnaast heb ik een vraag naar aanleiding van het dikgedrukte. Als de dominee die jij en ik allebei bijzonder zeer waarderen, en waarvan je wel eens gezegd hebt dat hij een uitzondering is op de regel, in jouw gemeente in een weekdienst komt preken, blijf je dan ook thuis? Ik kan je namelijk op een briefje geven dat hij zelfs mensen trekt uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, waar hij met enige regelmaat ook in voorgaat.

Ik heb ook een extreem karakter. Maar ik herken zelf het tegenovergestelde: mensen die sikkeneurig worden als ze een zware broeder of zuster de kerk binnen zien komen tijdens een weekdienst. Dat kan dus ook nog. Dat vind ik dan weer wel ergerlijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 apr 2019, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Het is wel vreemd dat je voor dit draadje wel de hele dag tijd schijnt te kunnen nemen en mij in een ander draadje verwijt dat ik tijdens kantooruren jou lastig val.
Niemand is verplicht tot antwoorden op een forum.
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

@Jantje:
Aangezien ik sowieso niet naar deze diensten ga, heb ik hier ook geen last van. Ik ben doordeweeks ook zelden thuis.

Overigens is favoriete dominee zeker geen goed woord, maar ik vind hem wel een voorbeeld in veel opzichten.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Cirdan »

Bij ons in de gemeente zijn vier doordeweekse kerkdiensten in het seizoen met vier gemeente-avonden die verder handelen over het thema van de kerkdienst.
Daarnaast bezoek ik regelmatig weekdiensten in de buurt, waarbij ik ook regelmatig over de kerkmuren heen kijk.
Ik vind het een verademing om na een drukke dag samen te mogen komen in de kerk.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Het gevoel wat DDD verwoord is zeer herkenbaar. Dus ze doen wel degelijk ter zake, ook al besef ik dat de karikaturen niet meewerken aan wederzijdse begripsvorming.

Persoonlijk heb ik ook wel eens zo'n geërgerde blik op we geworpen gekregen omdat ik mij als organist niet wenste aan te passen aan één of twee bezoekers (!) van de andere kant van de Waal, die een tel langzamer zingen dan in onze gemeente gebruikelijk.

Het is niet iets waar ik rancuneus over ben, maar het zijn gewoon zaken die gebeuren.
Precies dát was voor mij ook de reden waarom ik het nooit fijn vond om bijvoorbeeld GBS-diensten of SGP-tijdredes te spelen. De gasten ter rechterzijde hadden niet de bescheidenheid om zich ook echt als gast te gedragen en het zangtempo van de gemeente waar ze te gast waren, over te nemen.

Ergo: DDD heeft wel degelijk een punt.
~~Soli Deo Gloria~~
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Framboos »

De gasten ter linkerzijde in onze gemeente hadden niet de bescheidenheid zich aan te passen aan het zangtempo en zongen drie noten voor het orgel uit. Ze weigerden donkere kleren aan te trekken en kletsten honderduit voor en tijdens de dienst.

Wat een onverdraagzaamheid weer richting ieder die niet helemaal precies is zoals wij.
Plaats reactie