Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Wel. Ik zal enkele dingen noemen. Het geldt niet voor allen. Ik overdrijf even voor het heldere beeld, want er zijn gradaties in onbehoorlijk gedrag en het gaat nu even om het voorbeeld.

Ze zeggen geen behoorlijk gedag. Stellen zich niet voor als zij een onbekende ontmoeten. Kijken chagrijnig achterom als iemand een normaal gesprek voert met zijn buurman. Ze schudden hun hoofd als de organist zijn best doet om een stichtelijk voorspel waarin iets van majesteit en waardigheid doorklinkt, te spelen. Ze rennen na de kerkdienst onmiddellijk weg. De brullen ongegeneerd buiten het ritme en achter de gemeente aan. Ze kijken chagrijnig en misprijzend als de kerkdienst na een uur en een kwartier afgelopen is.

Zo maar een paar dingen.

Dat je je een beetje opgelaten voelt als er iemand van 28 met een hoed van model 1921 naar de kerk komt wandelen, is nog tot daaraan toe. Maar dit soort dingen is voor een gemeente heel vervelend.
Zoals je weet bezoek ik regelmatig evensongs.
- Ik heb me nog nooit aan iemand voorgesteld (uitgezonderd aan medeforummer Maanenschijn, een zeer vriendelijke en prettige broeder). Als introvert begin ik niet zo snel met een onbekende te praten.
- Ik vind het niet fijn als er iemand tijdens de uitvoering van de dienst "een normaal gesprek voert met zijn buurman voert"
- Ik ga achteraf gelijk weg, en ga niet naar de pub
- Soms kijk ik wat vrolijker, maar als melancholisch persoon komt het ook voor dat ik bedrukt kijk

Gedraag ik me in jouw ogen ook asociale, arrogante en contactgestoord?

Overigens denk ik dat je tekort doet aan de behoudende broeders en zusters.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door TSD »

DDD schreef:Wel. Ik zal enkele dingen noemen. Het geldt niet voor allen. Ik overdrijf even voor het heldere beeld, want er zijn gradaties in onbehoorlijk gedrag en het gaat nu even om het voorbeeld.

Ze zeggen geen behoorlijk gedag. Stellen zich niet voor als zij een onbekende ontmoeten. Kijken chagrijnig achterom als iemand een normaal gesprek voert met zijn buurman. Ze schudden hun hoofd als de organist zijn best doet om een stichtelijk voorspel waarin iets van majesteit en waardigheid doorklinkt, te spelen. Ze rennen na de kerkdienst onmiddellijk weg. De brullen ongegeneerd buiten het ritme en achter de gemeente aan. Ze kijken chagrijnig en misprijzend als de kerkdienst na een uur en een kwartier afgelopen is.
In dit geval vind ik de karikatuur niet echt bepaald verhelderend.

Daarnaast kan je je afvragen hierbij of feitelijkheden en interpretatie van de observeerder nu helder van elkaar gescheiden zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Wel. Ik zal enkele dingen noemen. Het geldt niet voor allen. Ik overdrijf even voor het heldere beeld, want er zijn gradaties in onbehoorlijk gedrag en het gaat nu even om het voorbeeld.

Ze zeggen geen behoorlijk gedag. Stellen zich niet voor als zij een onbekende ontmoeten. Kijken chagrijnig achterom als iemand een normaal gesprek voert met zijn buurman. Ze schudden hun hoofd als de organist zijn best doet om een stichtelijk voorspel waarin iets van majesteit en waardigheid doorklinkt, te spelen. Ze rennen na de kerkdienst onmiddellijk weg. De brullen ongegeneerd buiten het ritme en achter de gemeente aan. Ze kijken chagrijnig en misprijzend als de kerkdienst na een uur en een kwartier afgelopen is.

Zo maar een paar dingen.

Dat je je een beetje opgelaten voelt als er iemand van 28 met een hoed van model 1921 naar de kerk komt wandelen, is nog tot daaraan toe. Maar dit soort dingen is voor een gemeente heel vervelend.
Zoals je weet bezoek ik regelmatig evensongs.
- Ik heb me nog nooit aan iemand voorgesteld (uitgezonderd aan medeforummer Maanenschijn, een zeer vriendelijke en prettige broeder). Als introvert begin ik niet zo snel met een onbekende te praten.
- Ik vind het niet fijn als er iemand tijdens de uitvoering van de dienst "een normaal gesprek voert met zijn buurman voert"
- Ik ga achteraf gelijk weg, en ga niet naar de pub
- Soms kijk ik wat vrolijker, maar als melancholisch persoon komt het ook voor dat ik bedrukt kijk

Gedraag ik me in jouw ogen ook asociale, arrogante en contactgestoord?

Overigens denk ik dat je tekort doet aan de behoudende broeders en zusters.
Ik doe niemand tekort. Ik schrijf dat de behoudende broeders en zusters het ongetwijfeld eerbiedig bedoelen.

Een evensong is inderdaad ook een individualistische bezigheid en er is voor zover ik weet niets mis mee als je niet naar de pub gaat. Dat doe ik ook nooit. Het betreft ook niet een kerkelijke gemeente. Maar als je andermans geestelijk huisgezin binnen komt wandelen, is goedenavond zeggen toch wel het minste als je te gast bent. Maar dat is dus een kwestie van gewoonte. Het punt is dat andere gewoonten mensen een vreemde laten voelen in hun eigen gemeente.

Het voorbeeld van het gesprek had trouwens betrekking op de inlooptijd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Thuisvrouw »

Wij hebben ook 1 keer in de 2 maanden doordeweekse diensten. Daar komen ook veel gasten, ook van andere kerkelijke richtingen.

Ik heb die ervaringen helemaal niet die DDD beschrijft. Sterker nog, de kerkenraad heeft opgeroepen gastvrij te zijn en bijvoorbeeld niet te gaan zeuren als er een gast op je vaste plekje zit.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ik vind het altijd gewoon ook nog eens heel gezellig.

En daarbij, kan ik het ook nog wel eens waarderen als een jong meisje een vintagehoedje draagt. Is trouwens hip, vintage.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Thuisvrouw schreef:Wij hebben ook 1 keer in de 2 maanden doordeweekse diensten. Daar komen ook veel gasten, ook van andere kerkelijke richtingen.

Ik heb die ervaringen helemaal niet die DDD beschrijft. Sterker nog, de kerkenraad heeft opgeroepen gastvrij te zijn en bijvoorbeeld niet te gaan zeuren als er een gast op je vaste plekje zit.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ik vind het altijd gewoon ook nog eens heel gezellig.

En daarbij, kan ik het ook nog wel eens waarderen als een jong meisje een vintagehoedje draagt. Is trouwens hip, vintage.
Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe het ook kan :super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Bertiel »

Bij ons in de weekdiensten zie je standard een stuk of wat vaste gasten en een aantal lopers die je enkel bij een bepaald type dominee komen. Dat is natuurlijk wel een beetje triest.

Daarnaast hebben wij 4 x per jaar een gezamelijke dienst met de locale GG. Als er een GG dominee preekt is het een stuk drukker met lokale GG gemeenteleden dan als er een dominee van de HHK preekt. Ook al triest, wordt er op kerkenraadsniveau met elkaar gesproken en overeenstemming gevonden, laat een deel van de gemeenteleden zich weer flink in de kaart kijken.

Nee, die roep om eenwording is roepen in de woestijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

De koster van mijn gemeente schijnt in den lande bekend te staan als zeer vriendelijk en gastvrij. De vakantiegangers krijgen altijd een plek vooraan in de kerk. En dan passen ze zich zeker aan, ondanks hun Veluwse inslag en donkere kleding.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het voorbeeld van het gesprek had trouwens betrekking op de inlooptijd.
Ook voor aanvangst van de dienst is dat heel storend, naar mijn mening. Ieder bereidt zich immers voor op de dienst met persoonlijk gebed en overdenking. Een groet en een enkele zin is prima, maar een gesprek niet.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
KGPHP schreef:
GZB schreef: ::please
Afkeer van iets langzamer zingen en donkerder kleding stellen boven de honger naar het Woord?
Zegt veel over die eigen gemeenteleden.
Zo'n reactie had ik wel een beetje verwacht.

Er is geen sprake van afkeer van langzamer zingen of afkeer van donkere kleding (draag zelf altijd donkere kleding, zeker tijdens de kerkdiensten).
Het gaat er om dat je je als gemeentelid in je eigen kerkgebouw een vreemde voelt. Dat geeft weerzin.
Misschien heeft dat nog wel het meest te maken met hoe deze mensen zich gedragen.
Misschien kun jij, in tegenstelling tot het overdrevene van DDD, op een normale wijze vertellen over dit gedrag? Wat gebeurt er dan precies?
DDD schreef:Wel. Ik zal enkele dingen noemen. Het geldt niet voor allen. Ik overdrijf even voor het heldere beeld, want er zijn gradaties in onbehoorlijk gedrag en het gaat nu even om het voorbeeld.

Ze zeggen geen behoorlijk gedag. Stellen zich niet voor als zij een onbekende ontmoeten. Kijken chagrijnig achterom als iemand een normaal gesprek voert met zijn buurman. Ze schudden hun hoofd als de organist zijn best doet om een stichtelijk voorspel waarin iets van majesteit en waardigheid doorklinkt, te spelen. Ze rennen na de kerkdienst onmiddellijk weg. De brullen ongegeneerd buiten het ritme en achter de gemeente aan. Ze kijken chagrijnig en misprijzend als de kerkdienst na een uur en een kwartier afgelopen is.

Zo maar een paar dingen.

Dat je je een beetje opgelaten voelt als er iemand van 28 met een hoed van model 1921 naar de kerk komt wandelen, is nog tot daaraan toe. Maar dit soort dingen is voor een gemeente heel vervelend.
Toch zijn een aantal punten die DDD noemt niet onherkenbaar (zeker de gemarkeerde zaken), al zou ik het zelf anders benaderen. Maar toch zou dat ook nog niet zo zwaarwegend zijn voor mij.
Het gaat mij er om, dat wanneer je zoon in zijn spijkerbroek de kerk binnen komt zetten (waar ik zelf ook moeite mee heb trouwens), ik het niet kan waarderen als een zwart dametje, die verder nooit in de gemeente te zien is hier een opmerking over meent te moeten maken.
Er wordt door een deel (!) van deze bezoekers echt op je neergekeken. Dat is misschien niet zo duidelijk uit te leggen, maar wel aan te voelen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Ja dat was ik nog vergeten. Sommige mensen voelen zich arrogant bejegend.

En wat Valcke betreft: ik vind dat niet storend, integendeel. Het is maar net hoe je het bekijkt. Er is voor beide opties wat te zeggen vanuit liturgisch perspectief. In de RKK is het ook doodstil voor aanvang van de viering. Maar mensen die te gast zijn, horen zich als gasten te gedragen. En het gevoel voor verhoudingen en fatsoen lijkt bij meer extreme christenen wat minder ontwikkeld.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:
Zeeuw schreef:
KGPHP schreef:
GZB schreef: ::please
Afkeer van iets langzamer zingen en donkerder kleding stellen boven de honger naar het Woord?
Zegt veel over die eigen gemeenteleden.
Zo'n reactie had ik wel een beetje verwacht.

Er is geen sprake van afkeer van langzamer zingen of afkeer van donkere kleding (draag zelf altijd donkere kleding, zeker tijdens de kerkdiensten).
Het gaat er om dat je je als gemeentelid in je eigen kerkgebouw een vreemde voelt. Dat geeft weerzin.
Misschien heeft dat nog wel het meest te maken met hoe deze mensen zich gedragen.
Misschien kun jij, in tegenstelling tot het overdrevene van DDD, op een normale wijze vertellen over dit gedrag? Wat gebeurt er dan precies?
DDD schreef:Wel. Ik zal enkele dingen noemen. Het geldt niet voor allen. Ik overdrijf even voor het heldere beeld, want er zijn gradaties in onbehoorlijk gedrag en het gaat nu even om het voorbeeld.

Ze zeggen geen behoorlijk gedag. Stellen zich niet voor als zij een onbekende ontmoeten. Kijken chagrijnig achterom als iemand een normaal gesprek voert met zijn buurman. Ze schudden hun hoofd als de organist zijn best doet om een stichtelijk voorspel waarin iets van majesteit en waardigheid doorklinkt, te spelen. Ze rennen na de kerkdienst onmiddellijk weg. De brullen ongegeneerd buiten het ritme en achter de gemeente aan. Ze kijken chagrijnig en misprijzend als de kerkdienst na een uur en een kwartier afgelopen is.

Zo maar een paar dingen.

Dat je je een beetje opgelaten voelt als er iemand van 28 met een hoed van model 1921 naar de kerk komt wandelen, is nog tot daaraan toe. Maar dit soort dingen is voor een gemeente heel vervelend.
Toch zijn een aantal punten die DDD noemt niet onherkenbaar (zeker de gemarkeerde zaken), al zou ik het zelf anders benaderen. Maar toch zou dat ook nog niet zo zwaarwegend zijn voor mij.
Het gaat mij er om, dat wanneer je zoon in zijn spijkerbroek de kerk binnen komt zetten (waar ik zelf ook moeite mee heb trouwens), ik het niet kan waarderen als een zwart dametje, die verder nooit in de gemeente te zien is hier een opmerking over meent te moeten maken.
Er wordt door een deel (!) van deze bezoekers echt op je neergekeken. Dat is misschien niet zo duidelijk uit te leggen, maar wel aan te voelen.
Oh, ik zou een goed gesprek met dit dametje voeren. Maar ik snap dat dat lastig kan zijn. Ik vraag me wel af welke kerk dit dan is, dat jongens in een spijkerbroek gek aan worden gekeken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Thuisvrouw schreef: En daarbij, kan ik het ook nog wel eens waarderen als een jong meisje een vintagehoedje draagt. Is trouwens hip, vintage.
Ik snap pas na een halve dag wat je schrijft. Maar ik had het niet over een meisje, maar over een jongen! Ik zie heus verschil tussen hip vintage en lachwekkend ouderwets.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erasmiaan »

@DDD: je draaft weer behoorlijk door en weet van iets moois iets belachelijks te maken. Wees nu toch eens blij dat er predikers zijn waarbij kennelijk de kerkmuren wegvallen. En zoveel hoofden zoveel zinnen. Ik had echt nooit gedacht dat een zo ruimdenkend iemand als jij bent, zo kleinzielig op dit soort non-verbale, nauwelijks zichtbare, multi-interpretabele en nauwelijks te veralgemeniseren gebaren en bewegingen zou letten.

Ik vind het telkens vervelend om te lezen dat je de kwalificatie "extreem" opplakt bij christenen waar ik me bij thuisvoel. Maar er is er maar één op dit forum die meer dan gemiddeld extreme standpunten inneemt, en dat ben jij.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 05 apr 2019, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:@DDD: je draaft weer behoorlijk door en weet van iets moois iets belachelijks te maken. Wees nu toch eens blij dat er predikers zijn waarbij kennelijk de kerkmuren wegvallen. En zoveel hoofden zoveel zinnen. Ik had echt nooit gedacht dat een zo ruimdenkend iemand als jij bent, zo kleinzielig op dit soort non-verbale, nauwelijks zichtbare, multi-interpretabele en nauwelijks te veralgemeniseren gebaren en bewegingen zou letten.
Ik heb het helemaal niet over mijzelf toch? Ik leg uit wat mensen zoal stoort in zulke gevallen. En ik hoor nog wel eens wat. Ik maak zulke dingen gelukkig nooit mee, maar ik zou dan ook niet snel naar een weekdienst gaan waar dergelijke broeders en zusters op afkomen.

Maar waarom heb je het niet over de kern van de zaak: arrogant en onaangepast gedrag dat soms (!) voorkomt.

En voor het overige geef ik onmiddellijk toe dat ik ook zeker een wat extreem karakter heb. Daar ben ik mij van bewust. Ik heb een duidelijke voorkeur voor helder taalgebruik.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 apr 2019, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:@DDD: je draaft weer behoorlijk door en weet van iets moois iets belachelijks te maken. Wees nu toch eens blij dat er predikers zijn waarbij kennelijk de kerkmuren wegvallen. En zoveel hoofden zoveel zinnen. Ik had echt nooit gedacht dat een zo ruimdenkend iemand als jij bent, zo kleinzielig op dit soort non-verbale, nauwelijks zichtbare, multi-interpretabele en nauwelijks te veralgemeniseren gebaren en bewegingen zou letten.
Ik heb het helemaal niet over mijzelf toch? Ik leg uit wat mensen zoal stoort in zulke gevallen. En ik hoor nog wel eens wat. Ik maak zulke dingen gelukkig nooit mee, maar ik zou dan ook niet snel naar een weekdienst gaan waar dergelijke broeders en zusters op afkomen.
Dat vind ik helemaal het toppunt, dat het niet uit eigen waarneming is. Wil jij dan uit tweede hand dit soort (ik kopieer mezelf) non-verbale, nauwelijks zichtbare, multi-interpretabele en nauwelijks te veralgemeniseren gebaren en bewegingen aan de kaak stellen? Dat blijft kleinzielig.
Plaats reactie