Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Ik meen dat afname anders wordt geduid dan aandacht. Afname is meer een geestelijke ervaring van de prediker, dat de Geest meekomt en het weerklank heeft in harten van hoorders. Dat gaat verder dan aandacht.
Maar dat is dus niet te meten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Bezorgd »

TSD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik meen dat afname anders wordt geduid dan aandacht. Afname is meer een geestelijke ervaring van de prediker, dat de Geest meekomt en het weerklank heeft in harten van hoorders. Dat gaat verder dan aandacht.
Inderdaad.

.
En toch, dat werd hier eerder gezegd en heb ik ook wel gehoord van predikanten.
Regelmatig is het zo dat preken waar het naar het gevoel 'niet ging' juist zeer vruchtbaar waren voor hoorders.
Dus je moet altijd voorzichtig zijn met zulke ervaringen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Herkenbaar woord hoor, maar dat spreken over 'afname' is toch wel iets vreemds. Uiteindelijk valt dat voor niemand te meten. Hooguit kun je stellen of er aandachtig geluisterd werd.
Een dominee kan dat echt merken hoor.

Anderzijds weet ik ook dat er eens een dominee was die voor zijn beleving geen opening had in de preek, en toen jaren later hoorde van iemand die juist door die preek tot bekering was gekomen.
Zo weet ik ook van een predikant die met veel opening een meditatie voor de kerktelefoon had gehouden voor onze ouden in het verzorgingshuis. Hij had veel afname. Totdat na afloop de koster kwam: Sorry dominee, maar ik ben vergeten de uitzending aan te zetten.
Waren er dan geen mensen in de zaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik meen dat afname anders wordt geduid dan aandacht. Afname is meer een geestelijke ervaring van de prediker, dat de Geest meekomt en het weerklank heeft in harten van hoorders. Dat gaat verder dan aandacht.
Inderdaad.

En @Zeeuw: weekdiensten zijn inderdaad niet verplicht, maar als minder dan 20% (om even bij dat getal te blijven) de moeite neemt om te komen dan mag je daar toch wel de woorden 'beschamend' bij gebruiken.

Dat het geen 80-100% vanwege allerlei andere verplichtingen, dat begrijp ik, maar dat is wel iets anders dan dat meer dan 80% zich niet laat zien.
Dat ben ik met je eens. Dat zie ik bv bij de voorbereidingsavond voor het H.A. Voor iedereen toegankelijk, maar erg select bezocht. Dat vind ik jammer en ook wat pijnlijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Herkenbaar woord hoor, maar dat spreken over 'afname' is toch wel iets vreemds. Uiteindelijk valt dat voor niemand te meten. Hooguit kun je stellen of er aandachtig geluisterd werd.
Een dominee kan dat echt merken hoor.

Anderzijds weet ik ook dat er eens een dominee was die voor zijn beleving geen opening had in de preek, en toen jaren later hoorde van iemand die juist door die preek tot bekering was gekomen.
Zo weet ik ook van een predikant die met veel opening een meditatie voor de kerktelefoon had gehouden voor onze ouden in het verzorgingshuis. Hij had veel afname. Totdat na afloop de koster kwam: Sorry dominee, maar ik ben vergeten de uitzending aan te zetten.
Waren er dan geen mensen in de zaal?
Nee, hij zat alleen in de consistorie met de microfoon. Dat moet jij toch weten, volgens mij doen ze dat in jullie gemeente ook zo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Hoe lieflijk, o Heer, en hoe rein
zijn Uwe woningen niet klein;
lustig zijn z' en schoon bovenmate.
Mijn hart verlangt met allen zeer,
en zucht naar Uwen tempel, Heer!
Mijn ziel en lijf in dezen state
zijn in den waren God verblijd,
en zeer verheugd tot dezen tijd.

O God, die ons ten schilde zijt,
en ons voor alle ramp bevrijdt,
aanschouw toch Uw gezalfde Koning.
één dag is in Uw huis mij meer
dan duizend, waar ik U ontbeer.
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning
een dorpelwachter, dan gewend
aan d' ijd'le vreugd' in 's bozen tent.
Geen antwoord op de vraag Jan. Want hiermee wil je dus zeggen dat je iedere, mogelijke kerkdienst moet bezoeken?
Ja. Als het goed is, gaat daar je hart ook naar uit. En verder wil dat niet zeggen dat, als er doordeweeks bepaalde verplichtingen, al dan niet zakelijk, kunnen zijn, die dan afgemeld moeten worden, omdat er een kerkdienst is. Maar mijns inziens moet je ten allen tijde zoveel mogelijk proberen om ook de weekdiensten te bezoeken. Het kan een oase zijn in al de wederwaardigheden des levens. Waarom zou je, als je in de gelegenheid bent, je plaats doordeweeks leeglaten?
Ik begrijp wat je bedoelt uiteraard. En ben het deels eens. Echter, je moet uitkijken niet in een te strakke discussie te komen. In de kerk waar ik vandaan kom was er 3x per zondag kerk. De meesten gingen 2x. Dan kun je elkaar het moeilijk maken, door te vragen waarom geen 3x? En wat is genoeg etc.
Ik zou zelf ook niet elke zondag 3 keer naar de kerk kunnen. Het kan lichamelijk en geestelijk veel vragen. Dat neemt niet weg dat er meestal wel een kerktelefoon is, of een mogelijkheid om via internet terug te luisteren (dat is de kerk waar jij vandaan komt ook zo). Dus dan kan je eventueel de derde dienst ook nog terugluisteren. Daarnaast kan het voor mensen met kleine kinderen wel een voordeel zijn. Zo kun je het afwisselen en kun je geregeld 2 keer naar de kerk (om en om). En verder is een weekdienst heel wat anders dan een derde dienst op zondag. Bovendien, dat is althans mijn ervaring, komen er in de weekdiensten in de Gereformeerde Gemeenten vaak dominees die op hun vrije zondag niet naar Zeeland komen, maar die wel de moeite willen nemen om doordeweeks een keer te komen preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Nee, hij zat alleen in de consistorie met de microfoon. Dat moet jij toch weten, volgens mij doen ze dat in jullie gemeente ook zo.
Is dit nou een serieus antwoord? :bobo
In het verzorgingshuis wat ik ken, is er namelijk wel degelijk een zaal, waar ook geregeld wel mensen zitten, ook familie van de oudjes. En verder vermoed ik dat hier de beheerder van de kerktelefoon vrij snel, op niet mis te verstane wijze was ingeschakeld, als de uitzending het niet zou doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Ik zou zelf ook niet elke zondag 3 keer naar de kerk kunnen. Het kan lichamelijk en geestelijk veel vragen. Dat neemt niet weg dat er meestal wel een kerktelefoon is, of een mogelijkheid om via internet terug te luisteren (dat is de kerk waar jij vandaan komt ook zo). Dus dan kan je eventueel de derde dienst ook nog terugluisteren. Daarnaast kan het voor mensen met kleine kinderen wel een voordeel zijn. Zo kun je het afwisselen en kun je geregeld 2 keer naar de kerk (om en om). En verder is een weekdienst heel wat anders dan een derde dienst op zondag. Bovendien, dat is althans mijn ervaring, komen er in de weekdiensten in de Gereformeerde Gemeenten vaak dominees die op hun vrije zondag niet naar Zeeland komen, maar die wel de moeite willen nemen om doordeweeks een keer te komen preken.
Dat eerste doe ik altijd tijdens de uren woon-werk. Het naar een dienst gaan omdat een bepaalde dominee komt, heb ik nooit begrepen eigenlijk. Wel gewoon om iedereen te horen, maar niet naar ds Janse wel, Pieterse niet. Fictieve namen he mensen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Nee, hij zat alleen in de consistorie met de microfoon. Dat moet jij toch weten, volgens mij doen ze dat in jullie gemeente ook zo.
Is dit nou een serieus antwoord? :bobo
In het verzorgingshuis wat ik ken, is er namelijk wel degelijk een zaal, waar ook geregeld wel mensen zitten, ook familie van de oudjes. En verder vermoed ik dat hier de beheerder van de kerktelefoon vrij snel, op niet mis te verstane wijze was ingeschakeld, als de uitzending het niet zou doen.
Ja, dat is een serieus antwoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Nee, hij zat alleen in de consistorie met de microfoon. Dat moet jij toch weten, volgens mij doen ze dat in jullie gemeente ook zo.
Is dit nou een serieus antwoord? :bobo
In het verzorgingshuis wat ik ken, is er namelijk wel degelijk een zaal, waar ook geregeld wel mensen zitten, ook familie van de oudjes. En verder vermoed ik dat hier de beheerder van de kerktelefoon vrij snel, op niet mis te verstane wijze was ingeschakeld, als de uitzending het niet zou doen.
Ja, dat is een serieus antwoord.
Dan spreek je wel heel wonderlijk. Ik begrijp dan werkelijk niet hoe jij tot zo'n reactie komt. Er is elke avond rond 19.00 uur een dagsluiting en dat is gewoon in het verzorgingshuis zelf hoor. Er wordt zelfs gezongen bij een orgel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door eilander »

Volgens mij snap je het niet helemaal, @Jantje. Tiberius heeft het over de meditatie via de kerktelefoon. Dominee zit in de consistorie in z'n eentje, en spreekt daar voor de kerktelefoonluisteraars z'n meditatie uit. Dat is een heel andere situatie dan waar jij het over hebt.
Als de koster dan de kerktelefoon niet aanzet, heeft de dominee dus precies nul toehoorders.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Mara »

eilander schreef:Volgens mij snap je het niet helemaal, @Jantje. Tiberius heeft het over de meditatie via de kerktelefoon. Dominee zit in de consistorie in z'n eentje, en spreekt daar voor de kerktelefoonluisteraars z'n meditatie uit. Dat is een heel andere situatie dan waar jij het over hebt.
Als de koster dan de kerktelefoon niet aanzet, heeft de dominee dus precies nul toehoorders.
Belde er niemand naar de kerk/koster?
Koster kwam er wel heul laat achter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Volgens mij snap je het niet helemaal, @Jantje. Tiberius heeft het over de meditatie via de kerktelefoon. Dominee zit in de consistorie in z'n eentje, en spreekt daar voor de kerktelefoonluisteraars z'n meditatie uit. Dat is een heel andere situatie dan waar jij het over hebt.
Als de koster dan de kerktelefoon niet aanzet, heeft de dominee dus precies nul toehoorders.
Ja zoiets deed wijlen ds. A. Hoogerland ook. Later zijn de 'preken' of 'toespraken voor de ouden van dagen' voor de kerktelefoon gebundeld in een boekje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Inderdaad. Maar in de weekdiensten die er in mijn gemeente gehouden worden, komt er meestal ook een aanzienlijk deel vanuit omringende gemeenten. Vanuit de eigen gemeente zal er zo'n 25% zijn en vanuit andere gemeenten zo'n 15%. Dan zit de kerk toch voor 40% vol.
Dat klopt. Maar bij een kleinere gemeente als die precies in het gebouw past kan het met mensen van elders erbij sneller volzitten dan in een grotere gemeente.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Maar in de weekdiensten die er in mijn gemeente gehouden worden, komt er meestal ook een aanzienlijk deel vanuit omringende gemeenten. Vanuit de eigen gemeente zal er zo'n 25% zijn en vanuit andere gemeenten zo'n 15%. Dan zit de kerk toch voor 40% vol.
Dat klopt. Maar bij een kleinere gemeente als die precies in het gebouw past kan het met mensen van elders erbij sneller volzitten dan in een grotere gemeente.
En dat is ook het probleem in Wierden en Enter. Voor weekdiensten zijn de eigen kerken te klein.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie