Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 03 apr 2019, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Dat is waar. Maar de verhouding eigen leden versus omringende leden (tot uit de GGiN toe), was 1 op 5.
Het zwart van de mensen zijn doordeweeks is dan lijkt mij ten voorbeeld voor de leden die er op deze manier gekleurt (hopenlijk schaamrood) opstaan.
Zeker. De dominee die toen (al) toevallig 2 weken op vakantie was, en de dominee naar de preekstoel bracht, heeft er de zondag daarna (toen vanuit de H.C. het vierde gebod aan de orde van behandeling was), ernstig voor gewaarschuwd. Maar dat werd hem nogal kwalijk genomen.
Voor de gekleurde kleren? Of snap ik nu iets niet goed?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Dat is waar. Maar de verhouding eigen leden versus omringende leden (tot uit de GGiN toe), was 1 op 5.
Het zwart van de mensen zijn doordeweeks is dan lijkt mij ten voorbeeld voor de leden die er op deze manier gekleurt (hopenlijk schaamrood) opstaan.
Zeker. De dominee die toen (al) toevallig 2 weken op vakantie was, en de dominee naar de preekstoel bracht, heeft er de zondag daarna (toen vanuit de H.C. het vierde gebod aan de orde van behandeling was), ernstig voor gewaarschuwd. Maar dat werd hem nogal kwalijk genomen.
Voor de gekleurde kleren? Of snap ik nu iets niet goed?
Je snapt het inderdaad niet deze keer. Lees de post van @J.C. Philpot nog eens terug in combinatie met het 4de gebod. Het ging om de verhouding eigen gemeenteleven (meest niet zwart gekleed) versus vakantiegangers en omringende GG-leden (meest in het zwart gekleed). Als je het nog niet snapt, stuur je me maar een pb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Nee ik snap het nu wel. Vakantiegangers komen in het zwart gekleed naar de kerk, althans, voor zover ze de moeite namen om deze dominee te beluisteren. En de dominee miste dus de gewone gemeenteleden in de door de weekse dienst, en meldde dat hen.

Ik vind dat nogal wat voor een gastpredikant. Maar goed, ik ben dan ook geen voorstander van weekdiensten, uitzonderingen daargelaten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Orchidee »

Desiree schreef:Bijbellezing bij ds Van Dieren hoor ik mijn man nog over. Hij heeft de priesterkleding uitgelegd.. ds is daar erg goed in. We zijn ook weleens bij Ds. Pronk geweest doordeweeks. Ook in dat kleine kerkje. Wat kon ds de Heere aanprijzen hè. Zo eenvoudig..
Mijn man is nu bij ons naar de dienst.
Hij gaat ook weleens bij gemeenten waar ze wat donkerder kleding dragen. Dan trekt mijn man dat ook aan. Maar bij ons vindt tie dat het de hele regenboog wel mag zijn doordeweeks. Is tie gewend.. zondags in pak en doordeweeks in gewone kleding. Fijne avond!
Je gaat toch geen andere kleding dragen om andere mensen te behagen!?

Ik ken ook mensen die dragen zondag in zondag uit, jaar in jaar uit een zwart pak en doordeweeks herken je ze bijna niet omdat ze er dan "normaal" uit zien
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:Je gaat toch geen andere kleding dragen om andere mensen te behagen!?

Ik ken ook mensen die dragen zondag in zondag uit, jaar in jaar uit een zwart pak en doordeweeks herken je ze bijna niet omdat ze er dan "normaal" uit zien
Je zou jezelf maar per ongeluk aangepast hebben aan een ander...

Of dat je per ongeluk je eigen mening even opzij zet en je jezelf conformeert aan hetgeen in een bepaald gezelschap gebruikelijk is...

Of dat je jezelf erop betrapt dat je jezelf wat netter hebt gekleed om geen aanstoot te geven ondanks dat je zelf wat makkelijker bent...

Tsja...
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Orchidee schreef:Je gaat toch geen andere kleding dragen om andere mensen te behagen!?

Ik ken ook mensen die dragen zondag in zondag uit, jaar in jaar uit een zwart pak en doordeweeks herken je ze bijna niet omdat ze er dan "normaal" uit zien
Je zou jezelf maar per ongeluk aangepast hebben aan een ander...

Of dat je per ongeluk je eigen mening even opzij zet en je jezelf conformeert aan hetgeen in een bepaald gezelschap gebruikelijk is...

Of dat je jezelf erop betrapt dat je jezelf wat netter hebt gekleed om geen aanstoot te geven ondanks dat je zelf wat makkelijker bent...

Tsja...
Behagen en aanpassen is niet hetzelfde he. Aanpassen zeker niet erg. Maar niet aanpassen om meer te zijn oid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee ik snap het nu wel. Vakantiegangers komen in het zwart gekleed naar de kerk, althans, voor zover ze de moeite namen om deze dominee te beluisteren. En de dominee miste dus de gewone gemeenteleden in de door de weekse dienst, en meldde dat hen.

Ik vind dat nogal wat voor een gastpredikant. Maar goed, ik ben dan ook geen voorstander van weekdiensten, uitzonderingen daargelaten.
Waarom ben jij daar geen voorstander van? En wat of wie versta je onder een uitzondering (behalve bevestiging, intrede en feestdagen)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Orchidee schreef:Je gaat toch geen andere kleding dragen om andere mensen te behagen!?

Ik ken ook mensen die dragen zondag in zondag uit, jaar in jaar uit een zwart pak en doordeweeks herken je ze bijna niet omdat ze er dan "normaal" uit zien
Je zou jezelf maar per ongeluk aangepast hebben aan een ander...

Of dat je per ongeluk je eigen mening even opzij zet en je jezelf conformeert aan hetgeen in een bepaald gezelschap gebruikelijk is...

Of dat je jezelf erop betrapt dat je jezelf wat netter hebt gekleed om geen aanstoot te geven ondanks dat je zelf wat makkelijker bent...

Tsja...
Behagen en aanpassen is niet hetzelfde he. Aanpassen zeker niet erg. Maar niet aanpassen om meer te zijn oid.
Maar daar blijkt uit de hele reactie van Desiree niets van! Dat is juist het punt, het ‘aanpassen’ van de man van Desiree is meteen geframed.

Maar goed, het leidt van de discussie af dus ik stop erover.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee ik snap het nu wel. Vakantiegangers komen in het zwart gekleed naar de kerk, althans, voor zover ze de moeite namen om deze dominee te beluisteren. En de dominee miste dus de gewone gemeenteleden in de door de weekse dienst, en meldde dat hen.

Ik vind dat nogal wat voor een gastpredikant. Maar goed, ik ben dan ook geen voorstander van weekdiensten, uitzonderingen daargelaten.
Waarom ben jij daar geen voorstander van? En wat of wie versta je onder een uitzondering (behalve bevestiging, intrede en feestdagen)?
Ik zie de meerwaarde niet zo. In veel gevallen vind ik dat dominees hun tijd beter kunnen besteden aan het verbeteren van hun zondagse preken. Maar er zijn ook predikanten bij wie dat niet zo nodig is en opvattingen daarover zijn sowieso altijd arbitrair. Uitzonderingen zijn -zoals meestal- lastig te bedenken, maar bijzondere vieringen in de stille week of met avondmaal of ter gelegenheid van een jubileum of heugelijk feit of gewoon omdat een geliefde dominee uit het buitenland in Nederland is die op zondag nu eenmaal geen vijf of zes kerkdiensten kan voorgaan, kan ik mij prima voorstellen.

Ik ben ook niet perse tegen op weekdiensten, maar wel op het verabsoluteren ervan, zeker als men dan ook nog eens meent dat iedereen naast tweemaal 's zondags ook door de weeks nog eens moet verschijnen in een preekdienst.

Maar als er een zangdienst of evensong is, ga ik met genoegen een keer extra naar de kerk.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:In mijn vorige gemeente zag het er tijdens de zondagse diensten kleurrijker uit dan tijdens de doordeweekse.
Het kan ook zijn dat mensen in donkergekleurde kledij (uit eigen gemeente) trouwer een doordeweekse dienst bijwonen dan mensen in lichter gekleurde kledij(uit eigen gemeente).
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Orchidee schreef:Je gaat toch geen andere kleding dragen om andere mensen te behagen!?

Ik ken ook mensen die dragen zondag in zondag uit, jaar in jaar uit een zwart pak en doordeweeks herken je ze bijna niet omdat ze er dan "normaal" uit zien
Je zou jezelf maar per ongeluk aangepast hebben aan een ander...

Of dat je per ongeluk je eigen mening even opzij zet en je jezelf conformeert aan hetgeen in een bepaald gezelschap gebruikelijk is...

Of dat je jezelf erop betrapt dat je jezelf wat netter hebt gekleed om geen aanstoot te geven ondanks dat je zelf wat makkelijker bent...

Tsja...
Behagen en aanpassen is niet hetzelfde he. Aanpassen zeker niet erg. Maar niet aanpassen om meer te zijn oid.
Maar daar blijkt uit de hele reactie van Desiree niets van! Dat is juist het punt, het ‘aanpassen’ van de man van Desiree is meteen geframed.

Maar goed, het leidt van de discussie af dus ik stop erover.
O, zo ver had ik niet teruggelezen hoor :D. Ik denk ook echt dat het goed is geen aanstoot te geven. Maar ook niet te nemen. Met allemaal wat geduld met elkaar komen we een eind.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:In mijn vorige gemeente zag het er tijdens de zondagse diensten kleurrijker uit dan tijdens de doordeweekse.
Het kan ook zijn dat mensen in donkergekleurde kledij (uit eigen gemeente) trouwer een doordeweekse dienst bijwonen dan mensen in lichter gekleurde kledij(uit eigen gemeente).
Nee dat is het niet. Het ziet zwart van de mensen van buitenaf. Die je nooit! eerder zag. Bijzonder.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dat is ook mijn ervaring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Desiree »

@orchidee. Zo'n knapperd herken je in alle kleuren.. geen punt van maken hoor.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie