Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 87

newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Vanavond verbonden met Rotterdam-IJsselmonde.
Zeer ernstige vermanende preek van ds. Hoogerland
Hij houd Bijbellezingen over de tijd van Samuel.
Het thema:
DE ARK GODS IN HET LEGER DER FILISTIJNEN
a. Een vernederde afgod
b. een geplaagd volk
Jammer dat je de dienst in West hebt gemist. Van Nieuw Amerongen had een mooie preek over Het schuldoffer (Jesaja 53:10). Schriftlezing uit Leviticus 5
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door -DIA- »

geartjen schreef:
-DIA- schreef:Vanavond verbonden met Rotterdam-IJsselmonde.
Zeer ernstige vermanende preek van ds. Hoogerland
Hij houd Bijbellezingen over de tijd van Samuel.
Het thema:
DE ARK GODS IN HET LEGER DER FILISTIJNEN
a. Een vernederde afgod
b. een geplaagd volk
Jammer dat je de dienst in West hebt gemist. Van Nieuw Amerongen had een mooie preek over Het schuldoffer (Jesaja 53:10). Schriftlezing uit Leviticus 5
Nee, die heb ik niet gemist.

Als je de pc aanzet wordt het live uitgezonden. Draai dan het geluid weg, en luister dan eerst naar de eigen dienst.
Zolang je de pc niet sluit blijft de preek na te luisteren. Dat had ik dus gedaan.
Stud. van Nieuw Amerongen sprak n.a.v.
JESAJA 53:10 (met een verwijzing naar Leviticus 5)
Zijn thema luidde
DE GENOEGDOENING DOOR DE KNECHT DES HEEREN
a. Behaagt aan God
b. Behaagd aan Christus
c. Behaagt aan de Kerk
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door newton »

-DIA- schreef: Nee, die heb ik niet gemist.

Als je de pc aanzet wordt het live uitgezonden. Draai dan het geluid weg, en luister dan eerst naar de eigen dienst.
Zolang je de pc niet sluit blijft de preek na te luisteren. Dat had ik dus gedaan.
Stud. van Nieuw Amerongen sprak n.a.v.
JESAJA 53:10 (met een verwijzing naar Leviticus 5)
Zijn thema luidde
DE GENOEGDOENING DOOR DE KNECHT DES HEEREN
a. Behaagt aan God
b. Behaagd aan Christus
c. Behaagt aan de Kerk
Beluister je dan twee diensten op een avond? Dat is een goed gevulde avond :-)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door -DIA- »

geartjen schreef:
-DIA- schreef: Nee, die heb ik niet gemist.

Als je de pc aanzet wordt het live uitgezonden. Draai dan het geluid weg, en luister dan eerst naar de eigen dienst.
Zolang je de pc niet sluit blijft de preek na te luisteren. Dat had ik dus gedaan.
Stud. van Nieuw Amerongen sprak n.a.v.
JESAJA 53:10 (met een verwijzing naar Leviticus 5)
Zijn thema luidde
DE GENOEGDOENING DOOR DE KNECHT DES HEEREN
a. Behaagt aan God
b. Behaagd aan Christus
c. Behaagt aan de Kerk
Beluister je dan twee diensten op een avond? Dat is een goed gevulde avond :-)
Soms. Ds. Hoogerland gaat wat dieper in de bevindelijke zielswegen. Daarom in dat geval graag twee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door KGPHP »

In de gemeente waar we lid zijn is er in het winterseizoen 1 x per 14 dagen een weekdienst.
Deze diensten worden goed bezocht; vooral door buitenstaanders.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Mannetje »

KGPHP schreef:In de gemeente waar we lid zijn is er in het winterseizoen 1 x per 14 dagen een weekdienst.
Deze diensten worden goed bezocht; vooral door buitenstaanders.
Ook door jullie?
-
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door KGPHP »

Mannetje schreef:
KGPHP schreef:In de gemeente waar we lid zijn is er in het winterseizoen 1 x per 14 dagen een weekdienst.
Deze diensten worden goed bezocht; vooral door buitenstaanders.
Ook door jullie?
Zo veel als mogelijk is.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Desiree »

Je verdient er niks mee he... het ligt zo voor de hand om zo te denken... maar er zijn honderden die zonder Gods Woord (moeten) leven.. daarom is het fijn om te kunnen. Overigens zijn er in heel veel gemeenten Bijbelstudies door de weeks. Dus als ik in de kerk zit, zijn zusters en broeders samen om Gods Woord te onderzoeken. Zeker als je wat breder denkt, is dat een vertroostende en verrijkende gedachte. Ik geloof echt in 1 ware algemene christelijke Kerk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Je verdient er niks mee he... het ligt zo voor de hand om zo te denken... maar er zijn honderden die zonder Gods Woord (moeten) leven.. daarom is het fijn om te kunnen. Overigens zijn er in heel veel gemeenten Bijbelstudies door de weeks. Dus als ik in de kerk zit, zijn zusters en broeders samen om Gods Woord te onderzoeken. Zeker als je wat breder denkt, is dat een vertroostende en verrijkende gedachte. Ik geloof echt in 1 ware algemene christelijke Kerk.
Daarom vind ik bij ons de vier avonden in de Stille week zo mooi: dat reikt verder dan een gewone weekdienst. Kerkmuren lijken even niet meer te bestaan, uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart bezoekt men deze avonden. Fijn dat ze er straks weer zijn!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door KGPHP »

Desiree schreef:Je verdient er niks mee he... het ligt zo voor de hand om zo te denken... maar er zijn honderden die zonder Gods Woord (moeten) leven.. daarom is het fijn om te kunnen. Overigens zijn er in heel veel gemeenten Bijbelstudies door de weeks. Dus als ik in de kerk zit, zijn zusters en broeders samen om Gods Woord te onderzoeken. Zeker als je wat breder denkt, is dat een vertroostende en verrijkende gedachte. Ik geloof echt in 1 ware algemene christelijke Kerk.
Ik ben het er van harte mee eens dat we elke kerkdienst zo veel als mogelijk zouden moeten (willen) bijwonen.
Echter, soms krijg ik de indruk dat er van deze diensten een wet van meden en perzen is gemaakt. Als je niet met een "geldige" reden afwezig bent, ben je niet op zoek naar God en verlang je niet naar Zijn huis op te gaan. Zo wordt het dan gebracht...
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Desiree »

Het is een mogelijkheid, geen verplichting.

Ik ga niet tussen jouw relatie met de Heere zitten. Sorry, dat is voor jou.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
Desiree schreef:Je verdient er niks mee he... het ligt zo voor de hand om zo te denken... maar er zijn honderden die zonder Gods Woord (moeten) leven.. daarom is het fijn om te kunnen. Overigens zijn er in heel veel gemeenten Bijbelstudies door de weeks. Dus als ik in de kerk zit, zijn zusters en broeders samen om Gods Woord te onderzoeken. Zeker als je wat breder denkt, is dat een vertroostende en verrijkende gedachte. Ik geloof echt in 1 ware algemene christelijke Kerk.
Daarom vind ik bij ons de vier avonden in de Stille week zo mooi: dat reikt verder dan een gewone weekdienst. Kerkmuren lijken even niet meer te bestaan, uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart bezoekt men deze avonden. Fijn dat ze er straks weer zijn!
kerkelijke landkaart... :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door aggieoudje »

Bij ons geen weekdiensten, en ik denk ik ook dat er weinig animo voor zou zijn. Als je al ziet hoe hard de 2e dienst op zondag terug loopt, gaan mensen in de week zeker niet.(denk ik)

Er is door de weeks zoveel te doen qua activiteiten.(clubs, verenigingen, koren, catechesatie enz.) De kerk is in het winterseizoen bijna elke avond open/gevuld(zeker nu alles qua verenigingswerk tijdelijk ook in 1 kerkgebouw moet plaatsvinden).
De dominees zijn ook zowat iedere avond bezet dus niet echt tijd om te preken. Als ik kijk naar de agenda van onze ene dominee deze week:
Maandag: Kerkenraadsvergadering
Dinsdag: Mentorcatechese
Woensdag: Gemeenteavond over het zingen
Donderdag: Connected/Jongvolwassenkring (voorbereiding op belijdeniscatechesatie)
Die man is blij als hij een avond thuis is.

Maar ik snap wel dat mensen behoefte hebben aan een preek in de week. Als ik dat heb luister ik of de preek van zondag nog eens terug of ik zoek op internet een preek die ik dan luister.
Dus niks tegen weekdiensten!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door Bezorgd »

aggieoudje schreef:
Maar ik snap wel dat mensen behoefte hebben aan een preek in de week. Als ik dat heb luister ik of de preek van zondag nog eens terug of ik zoek op internet een preek die ik dan luister.
Dus niks tegen weekdiensten!
Ik denk ook dat de weekdiensten steeds meer verdwijnen.
Er is al heel veel aan verenigingen , commissies etc, en inderdaad de mogelijkheden om een extra preek te beluisteren zijn vele.
Vroeger waren die mogelijkheden er niet of veel minder, en dan voorzag een weekdienst echt in een behoefte, zeker om dan ook eens wat andere predikanten te kunnen horen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door DDD »

Ik vind dat je er ook niet veel aan mist. Je ziet dat in gemeenten met veel weekdiensten er weinig aandacht is voor persoonlijke en gezamenlijke bijbelstudie. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat een bijbelstudiegroep niet ten koste mag gaan van de weekdiensten. Maar dat is weer een ander perspectief.
Plaats reactie