Dominee in beeld

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zita »

Een reeks offtopic-berichten geknipt. Discussieer ontopic, op een fatsoenlijke toon en op basis van argumenten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

amateur-theoloog schreef:
Ambtenaar schreef:
amateur-theoloog schreef: De kerkenraad moet daarop toezien d.m.v. huis- en ziekenbezoek. Zo controleren ze ook of de reden van absentie terecht is.
Controleren? In welke politiestaat leef jij?
Als mensen lang niet in kerk zijn, dan mogen ze bevraagd worden waarom ze er niet waren. Is heel normaal. Kerkenraad kan dit ook gewoon vriendelijk doen, heeft niets en dan ook niets met 'politiestaat' te maken.
En zieke leden worden - neem ik aan - door de kerkenraad bezocht, ziekenbezoek heet dat. Genezen ze echter weer, zijn ze weer hersteld, dan weet de kerkenraad dat. Je verwacht die leden gewoon weer in kerk. Dit is geen gekke praat, hoop ik.
Elk gemeente lid kan toezien op elkaar, dat is geen controle maar belangstelling, moet dat alleen al iemand lang niet in de kerk is? Dat denk ik niet, er staat elkaar bemoedigen, elkaar vermanen, dat is niet met een opgeheven vinger, maar onderwijzen.
Je kunt iemand bellen om te vragen hoe het met hem, gwoon belangstelling, dat is toch normaal.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Dominee in beeld

Bericht door amateur-theoloog »

liz boer schreef:
amateur-theoloog schreef:
Ambtenaar schreef:
amateur-theoloog schreef: De kerkenraad moet daarop toezien d.m.v. huis- en ziekenbezoek. Zo controleren ze ook of de reden van absentie terecht is.
Controleren? In welke politiestaat leef jij?
Als mensen lang niet in kerk zijn, dan mogen ze bevraagd worden waarom ze er niet waren. Is heel normaal. Kerkenraad kan dit ook gewoon vriendelijk doen, heeft niets en dan ook niets met 'politiestaat' te maken.
En zieke leden worden - neem ik aan - door de kerkenraad bezocht, ziekenbezoek heet dat. Genezen ze echter weer, zijn ze weer hersteld, dan weet de kerkenraad dat. Je verwacht die leden gewoon weer in kerk. Dit is geen gekke praat, hoop ik.
Elk gemeente lid kan toezien op elkaar, dat is geen controle maar belangstelling, moet dat alleen al iemand lang niet in de kerk is? Dat denk ik niet, er staat elkaar bemoedigen, elkaar vermanen, dat is niet met een opgeheven vinger, maar onderwijzen.
Je kunt iemand bellen om te vragen hoe het met hem, gwoon belangstelling, dat is toch normaal.
Idd. Liz Boer, maar zo bedoel ik het ook. Alleen ben je zonder geldige reden een poos weg van de kerk, dan mag de kerkenraad wel waarschuwend optreden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dominee in beeld

Bericht door J.C. Philpot »

Pioenroosje schreef:
Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
Bij ons zijn de psalmborden vervangen door schermen omdat er in de ochtend twee diensten zijn die een iets verschillende liturgie hebben. Je wilt het de koster niet aandoen dat 'ie tussen beide diensten nog snel even de ladder op moet om de borden te veranderen. Vanaf de laptop is de wijziging in no time doorgevoerd.
Verder wordt er niks geprojecteerd of zo, het is gewoon een psalmbord maar dan in de vorm van een beeldscherm. En lekker duidelijk ook.
Zo ziet dat er bijvoorbeeld uit:
Afbeelding
In de Nieuwe Westerkerk van de GG te Utrecht hangen dergelijke schermen ook. Prima hoor, al moet ik er wel wat aan wennen. Ik vind zo'n antieken houten bord met gouden letters persoonlijk het mooist. Ik had zo'n digitaal scherm ook niet direct verwacht in een GG.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Het is wel lekker duidelijk. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominee in beeld

Bericht door Jantje »

Ik vraag me werkelijk af wat de Psalmen voor relatie hebben met het te lezen Schriftgedeelte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik vraag me werkelijk af wat de Psalmen voor relatie hebben met het te lezen Schriftgedeelte.
Dat lijkt een soort boetepreek te zijn geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dominee in beeld

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me werkelijk af wat de Psalmen voor relatie hebben met het te lezen Schriftgedeelte.
Dat lijkt een soort boetepreek te zijn geweest.
Zo moeilijk is het toch niet?
De preek was een catechismuspreek over zondag 3. Die gaat over "des mensen ellende", waarom de boetepsalmen zeer gepast zijn.
De laatste vraag van zondag 3 gaat over onze verdorvenheid, waarna het antwoord wijst op de noodzaak van wedergeboorte. En over die wedergeboorte gaat dan weer Joh. 3.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me werkelijk af wat de Psalmen voor relatie hebben met het te lezen Schriftgedeelte.
Dat lijkt een soort boetepreek te zijn geweest.
Zo moeilijk is het toch niet?
De preek was een catechismuspreek over zondag 3. Die gaat over "des mensen ellende", waarom de boetepsalmen zeer gepast zijn.
De laatste vraag van zondag 3 gaat over onze verdorvenheid, waarna het antwoord wijst op de noodzaak van wedergeboorte. En over die wedergeboorte gaat dan weer Joh. 3.
Dat is ook duidelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominee in beeld

Bericht door Jantje »

Dank. Ik had over het hoofd gezien dat Zondag 3 opstond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dominee in beeld

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Dank. Ik had over het hoofd gezien dat Zondag 3 opstond.
Jantje wordt gelijk argwanend bij dit soort vernieuwende borden. ;)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Dank. Ik had over het hoofd gezien dat Zondag 3 opstond.
Ik vind het mooie en duidelijke borden.
De Catechismuspreek is in feite wel noodzaak. Er schijnen ook kerken te zijn waar de Catechismusprediking wel op een heel laag pitje staat. Ik denk dat mede daardoor de dwalingen eerder insluipen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominee in beeld

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Dank. Ik had over het hoofd gezien dat Zondag 3 opstond.
Jantje wordt gelijk argwanend bij dit soort vernieuwende borden. ;)
Er hoort nog een punt ander Ps. Want dat is een afkorting van Psalm. Verder ben ik in het geheel niet argwanend. Wij hebben hele lelijke Psalmborden, dus van mij zou dat zo mogen veranderen. Als ze dan tijdens het zingen ook de Psalm nog lieten zien, dan was het helemaal handig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11590
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Dank. Ik had over het hoofd gezien dat Zondag 3 opstond.
Jantje wordt gelijk argwanend bij dit soort vernieuwende borden. ;)
Er hoort nog een punt ander Ps. Want dat is een afkorting van Psalm. Verder ben ik in het geheel niet argwanend. Wij hebben hele lelijke Psalmborden, dus van mij zou dat zo mogen veranderen. Als ze dan tijdens het zingen ook de Psalm nog lieten zien, dan was het helemaal handig.
Ik zou, als het bord toch digitaal is, alles mooi uitlijnen. Nu komt Joh verder dan Ps. Dat is digitaal toch zo te regelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominee in beeld

Bericht door Jantje »

Eens.

En de 6 van Psalm 6 hoort onder de 6 van Psalm 36 en boven de 1 van Psalm 51. Verder hoort er nog een komma tussen de coupletten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie