Dominee in beeld

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Gisteren beluisterde en zag ik een preek van ds Uitslag, in de CGK Nunspeet.
Tot mijn verbazing hangt in die CGK een camera.
Ik neem aan dat ds Uitslag hiervan op de hoogte is, maar ik vond het nogal ongemakkelijk.
Ik weet dat in sommige kerken de camera ophangt en ook wordt uitgezonden, maar niet dat het ook in de CGK al zover is.
Dan maar eens een rondje op het forum, bij wie hangt ook een camera in de kerk?
Met welk doel?
Wordt het Heilig Avondmaal ook uitgezonden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Gisteren beluisterde en zag ik een preek van ds Uitslag, in de CGK Nunspeet.
Tot mijn verbazing hangt in die CGK een camera.
Ik neem aan dat ds Uitslag hiervan op de hoogte is, maar ik vond het nogal ongemakkelijk.
Ik weet dat in sommige kerken de camera ophangt en ook wordt uitgezonden, maar niet dat het ook in de CGK al zover is.
Dan maar eens een rondje op het forum, bij wie hangt ook een camera in de kerk?
Met welk doel?
Wordt het Heilig Avondmaal ook uitgezonden?
Bij ons niet wordt nog niet aan camera's gedacht.
Wel worden de diensten van de PKN (Gereformeerde bond) live uitgezonden, en zijn ook een poosje na uitzending nog na te kijken. Ook in de buurgemeente Wierden is dit het geval. Zelfs rouwdiensten blijven heel lang online staan. Ik weet niet of de rouwdienst van mijn nicht in Wierden (toen genoemd) nog online staat bij de Hervormd Wierden. Diensten waarin het H. Avondmaal wordt gevierd heb ik nog niet gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dominee in beeld

Bericht door Bezorgd »

Bij heel veel gemeenten, ook CGK's en GG's hangen al camera's in de kerk. Alleen meestal is het alleen nog voor intern gebruik bv voor een zaaltje naast de kerk waar mensen zitten die niet in de kerk kunnen of durven te zitten. (Dit is al jaren zo. )
Sommige gemeenten gebruiken deze techtniek ook als kerkradio/ kerkTV voor eigen leden, ook al binnen de GG.

Maar je zal de komende tijd zien dat het steeds meer opengesteld wordt.
Terecht, het non verbale aspect van een preek is heel belangrijk.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 25 mar 2019, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Carrie »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Gisteren beluisterde en zag ik een preek van ds Uitslag, in de CGK Nunspeet.
Tot mijn verbazing hangt in die CGK een camera.
Ik neem aan dat ds Uitslag hiervan op de hoogte is, maar ik vond het nogal ongemakkelijk.
Ik weet dat in sommige kerken de camera ophangt en ook wordt uitgezonden, maar niet dat het ook in de CGK al zover is.
Dan maar eens een rondje op het forum, bij wie hangt ook een camera in de kerk?
Met welk doel?
Wordt het Heilig Avondmaal ook uitgezonden?
Bij ons niet wordt nog niet aan camera's gedacht.
Wel worden de diensten van de PKN (Gereformeerde bond) live uitgezonden, en zijn ook een poosje na uitzending nog na te kijken. Ook in de buurgemeente Wierden is dit het geval. Zelfs rouwdiensten blijven heel lang online staan. Ik weet niet of de rouwdienst van mijn nicht in Wierden (toen genoemd) nog online staat bij de Hervormd Wierden. Diensten waarin het H. Avondmaal wordt gevierd heb ik nog niet gezien.
De cgk die ik ken hebben geen camera s.
Met kleine twijfel of 1 er een heb voor gebruik organist. Maar is dan meer een praktisch live beeld wat niet opgenomen wordt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Sommige gemeenten gebruiken deze techtniek ook als kerkradio/ kerkTV voor eigen leden, ook al binnen de GG.
Terwijl een fotograaf geen foto's mag maken van het bruidspaar in de kerk, of tijdens de plechtigheid, in diezelfde kerken.
Bezorgd schreef:Terecht, het non verbale aspect van een preek is heel belangrijk.
O?
Heeft God ook beeld nodig?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Gisteren beluisterde en zag ik een preek van ds Uitslag, in de CGK Nunspeet.
Tot mijn verbazing hangt in die CGK een camera.
Ik neem aan dat ds Uitslag hiervan op de hoogte is, maar ik vond het nogal ongemakkelijk.
Ik weet dat in sommige kerken de camera ophangt en ook wordt uitgezonden, maar niet dat het ook in de CGK al zover is.
Dan maar eens een rondje op het forum, bij wie hangt ook een camera in de kerk?
Met welk doel?
Wordt het Heilig Avondmaal ook uitgezonden?
In onze kerkelijke gemeente hangt al jaren een camera. Al in het vorige kerkgebouw. In beeld is alleen de preekstoel. De uitzending is bedoeld voor mensen die niet in de kerk kunnen komen. Een aantal jaren terug is men met deze uitzendingen begonnen op verzoek van gemeenteleden die voor hun werk regelmatig in het buitenland zijn en zo vanaf hun hotelkamer kunnen meekijken. Ik vind er niets ongemakkelijks aan maar ben juist blij met het beeld. Een preek is meer dan alleen de woorden. Ook de houding, de gebaren en de mimiek van de voorganger doen mee. Goed gebruik van de techniek dus.

En ja, jij zag in de kerk de dominee ook staan. Dat heeft God ook niet nodig. Nee, God heeft het beeld niet nodig maar wij wel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dominee in beeld

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Sommige gemeenten gebruiken deze techtniek ook als kerkradio/ kerkTV voor eigen leden, ook al binnen de GG.
Terwijl een fotograaf geen foto's mag maken van het bruidspaar in de kerk, of tijdens de plechtigheid, in diezelfde kerken.
Dat heeft ook te maken met de afleiding die dat geeft. Een camera merk je niets van. En is vaak alleen op de kansel gericht.
Mara schreef:
Bezorgd schreef:Terecht, het non verbale aspect van een preek is heel belangrijk.
O?
Heeft God ook beeld nodig?
Nee hoor zeker niet. Ook geen kerkzalen en kansels. Maar daar maken we toch maar mooi gebruik van, omdat, als je de dominee ziet, het toch makkelijker luistert. Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dominee in beeld

Bericht door Dodo »

Wij hebben een camera in de kerk, voor het geval de kerk te vol is en men in het koor van de kerk of in het verenigingsgebouw moet zitten. Tot nu wordt dat niet opgenomen, zover ik weet. Opnemen gebeurt alleen voor bijvoorbeeld doopdiensten met familie in het buitenland. Maar op den duur gaan we er wel naar toe.
En ik vind het prima. Ik zie het probleem niet. Als je thuis luistert, luistert dat prettiger met beeld er bij. En we hebben al heel lang regels over wat wel en niet wordt gefilmd. Bij het gebed wordt bijvoorbeeld iets anders in beeld gebracht dan de dominee. En kerkgangers worden niet herkenbaar in beeld gebracht.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Carrie »

Bezorgd schreef:
Mara schreef:
Bezorgd schreef: Sommige gemeenten gebruiken deze techtniek ook als kerkradio/ kerkTV voor eigen leden, ook al binnen de GG.
Terwijl een fotograaf geen foto's mag maken van het bruidspaar in de kerk, of tijdens de plechtigheid, in diezelfde kerken.
Dat heeft ook te maken met de afleiding die dat geeft. Een camera merk je niets van. En is vaak alleen op de kansel gericht.
Mara schreef:
Bezorgd schreef:Terecht, het non verbale aspect van een preek is heel belangrijk.
O?
Heeft God ook beeld nodig?
Nee hoor zeker niet. Ook geen kerkzalen en kansels. Maar daar maken we toch maar mooi gebruik van, omdat, als je de dominee ziet, het toch makkelijker luistert. Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Voor de zondag zelf kan ik me de meerwaarde wel voorstellen. Je bent er dan toch meer bij misschien.
Maar naluisteren doe ik meer als ik strijk of haak, dus kijk ik niet.

Maar inderdaad, gister nog heen en weer zitten schuiven omdat er iemand voor mij zat die mijn uitzicht belemmerde.
Heb je geen pilaren... Heb je dat! :-)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Er zijn inderdaad mensen, en zelfs een zeer nauwe verwant van me, die graag achter een pilaar zit, zodat hij alleen bij het binnenkomen van de kerk is te zien...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Dat heeft ook te maken met de afleiding die dat geeft. Een camera merk je niets van. En is vaak alleen op de kansel gericht.
Nee, dat is niet het argument, dat is puur het begrip: beeld.
Een goede fotograaf doet zijn of haar werk onopvallend en discreet.
Bezorgd schreef:Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Waar slaat dat nu op :jongle
Ditbenik schreef:En ja, jij zag in de kerk de dominee ook staan.
Ik heb niet naar het beeld gekeken gisteravond. Heb mijn gezicht afgewend gehouden, omdat ik dit helemaal niet bij deze predikant vind passen. Hij waarschuwt tegen het gebruik van moderne media!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Dominee in beeld

Bericht door aggieoudje »

Bij ons hangen al jaren in beide kerkgebouwen een camera en worden de diensten op kerkdienstgemist.nl live uitgezonden met beeld. Dominees zijn hiervan op de hoogte.
De Heilige Doop zoals gisteren is in beeld te zien. Met het avondmaal staat de camera op de tafel zolang de dominee er alleen staat, maar zodra de roeping is uitgegaan gaat de camera naar het kunstwerk.
Ook tijdens het gebed staat de camera op het kunstwerk gericht.
In de Sionskerk is de organist tijdens het zingen altijd in beeld, in de Rehobothkerk meestal niet omdat het orgel daar echt tussen de gemeente staat en ze de mensen niet in beeld willen hebben.
Rouw en trouwdiensten worden ook met beeld uitgezonden, maar ik geloof dat er wel aan de familie om toestemming word gevraagd.
Van de week zat ik nog een rouwdienst te kijken en het in en uit dragen van de kist werd helemaal in beeld gebracht dus zag je ook al de mensen in de kerk.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

Ik heb niet naar het beeld gekeken gisteravond. Heb mijn gezicht afgewend gehouden, omdat ik dit helemaal niet bij deze predikant vind passen. Hij waarschuwt tegen het gebruik van moderne media!
Sorry, meen je nu echt dat je naar de kerk gaat en je gezicht afgewend houdt van de dominee? Daar kan ik me niks bij voorstellen. Je zult daar als voorganger maar staan en de mensen wenden hun gezicht af.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Sorry, meen je nu echt dat je naar de kerk gaat en je gezicht afgewend houdt van de dominee? Daar kan ik me niks bij voorstellen. Je zult daar als voorganger maar staan en de mensen wenden hun gezicht af.
Als je het verschil niet ziet tussen voor een beeldscherm zitten of lijfelijk in een gemeente, houd het natuurlijk op. Ik leg je net uit dat het voor mij ongemakkelijk voelde. Het past zo niet bij deze predikant!
En ik kijk nooit naar mijn computer tijdens het luisteren.
Bovendien lopen beeld en geluid liepen niet helemaal synchroon, dat is al juist afleidend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

aggieoudje schreef:Bij ons hangen al jaren in beide kerkgebouwen een camera en worden de diensten op kerkdienstgemist.nl live uitgezonden met beeld. Dominees zijn hiervan op de hoogte.
Dat is verplicht. Maar kan een predikant ook zeggen dat hij dat niet wil?
aggieoudje schreef:Rouw en trouwdiensten worden ook met beeld uitgezonden, maar ik geloof dat er wel aan de familie om toestemming word gevraagd.
Heb ik gezien ja, ik denk dat dit ook bij jullie in de kerk was. Een bekende Krimpenaar werd begraven. Ik vond het niet prettig, soort aapjes kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie