Dominee in beeld

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominee in beeld

Bericht door DDD »

Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door John Galt »

Mara schreef: Ik vind een lezing wel van een andere orde dan een eredienst.
Ik niet.
Maar wat is jouw punt dan, dat hij het dan automatisch goed vindt?
Ik maak er helemaal geen punt van. Jij begint hier te speculeren dat een dominee dat wel niet goed zal vinden. Dus zeg ik: bel hem op en vraag het.

Het doet me een beetje denken aan een ingezonden brief in Terdege van jaren geleden:
Naam en adres bij redactie bekend schreef: Graag wil ik nog reageren op de foto''s van ds. Belder in Terdege van 13 oktober. Waarom is ds. Belder in een blauw pak gestoken, daar de lieve man altijd in het zwart gekleed is?
Who is John Galt? :quoi
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

Wijk schreef:
Zeeuw schreef:De HHK Apeldoorn heeft een youtube kanaal. Al vind ik daar dat de camera wel ver van de ds staat om goed gebaren en mimiek te zien.
Ik vind het voor mezelf geen meerwaarde. Ik luister in de auto graag preken en geen probleem dat er geen beeld bij is.
Als je echt niet meer naar kerk kan, kan het op een bepaald moment wellicht wel in een behoefte vervullen.
Daar heb je ook de liturgie via een digitaal bord. Het lijkt best op het klassieke bord, maar wie goed kijkt ziet het. Trouwens, echt grote onzin, vind ik.
Nee, is zeer zinvol. Apeldoorn heeft een RKK verbouwd. Daar waren geen liturgieborden. Nu hangen er een aantal en die hangen hoog. Digitaal is het een kwestie van 1x voeren in plaats van invoeren. Je hoeft er geen trap voor op te klimmen en je kunt het thuis al doen. Ook is er een combinatie met de video-uitzending. Bij de youtube-stream staan dezelfde info als op de liturgieborden naast de video geplaatst. Verder kan tijdens de preek het thema en de punten op het scherm worden getoond. Zeer praktisch dus.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
Mara schreef:
Bezorgd schreef: Dat heeft ook te maken met de afleiding die dat geeft. Een camera merk je niets van. En is vaak alleen op de kansel gericht.
Nee, dat is niet het argument, dat is puur het begrip: beeld.
Een goede fotograaf doet zijn of haar werk onopvallend en discreet.
Bezorgd schreef:Of ga jij graag achter een pilaar zitten in een kerk?
Waar slaat dat nu op :jongle
Ditbenik schreef:En ja, jij zag in de kerk de dominee ook staan.
Ik heb niet naar het beeld gekeken gisteravond. Heb mijn gezicht afgewend gehouden, omdat ik dit helemaal niet bij deze predikant vind passen. Hij waarschuwt tegen het gebruik van moderne media!

Je reageert een beetje geprikkeld merk ik.
Waar ik op doelde is dat veel luisteraars een predikant graag zien staan op de kansel omdat ze het dan beter kunnen volgen.
Dus dat geldt voor beeldpreken ook.

Overigens is de kritiek die jij hebt enigszins vergelijkbaar met kritiek op de eerste geluidsbanden en cassettes. ik heb een oude vrouw gekend die veel achting genoot, en bij de eerste geluidsdrager zei: "Ik hoef geen dominee uit blik"
Later werd ze steeds minder mobiel en kwam ze op de uitspraak terug en noemde ze het een zegen.
(Deze vrouw sprak wel meer voor haar buurt. Zo reageerde ze ook zeer afkeurend om met de auto naar de kerk te gaan, tot dat ze zelf door ouderdom niet meer kon lopen naar de kerk... Ook toen kwam ze er op terug en liet ze zich zondags graag ophalen. ;) )
Even ontopic, vroeger haalde de kerk met een busje de bejaarde op, toen het busje een keer weigerde, haalde gemeenteleden de mensen met de auto op, een vrouwtje wilde pertinent niet mee, je mag niet op zondag met de auto... :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
Vroeger in Zuidland is de stroom weleens uitgevallen op eerste kerstdag, bij de avonddienst, veel mensen hadden een kaars in de auto liggen, gekregen met tanken, er was ook nog een olielamp in de kerk zelf, het traporgeltje uit de consistorie en de dienst ging gewoon door.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
Vroeger in Zuidland is de stroom weleens uitgevallen op eerste kerstdag, bij de avonddienst, veel mensen hadden een kaars in de auto liggen, gekregen met tanken, er was ook nog een olielamp in de kerk zelf, het traporgeltje uit de consistorie en de dienst ging gewoon door.
Overlevering van mijn ouders: In WO II moest de kerk "verduisterd" zijn, en stond de dominee in het donker te preken. De gemeente kon hem alleen horen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
Vroeger in Zuidland is de stroom weleens uitgevallen op eerste kerstdag, bij de avonddienst, veel mensen hadden een kaars in de auto liggen, gekregen met tanken, er was ook nog een olielamp in de kerk zelf, het traporgeltje uit de consistorie en de dienst ging gewoon door.
Overlevering van mijn ouders: In WO II moest de kerk "verduisterd" zijn, en stond de dominee in het donker te preken. De gemeente kon hem alleen horen...
Ja das ook wat... dan moest alles uit het hoofd, ook het zingen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Ja das ook wat... dan moest alles uit het hoofd, ook het zingen.
Ds. Lamain preekte altijd uit het hoofd... en de liturgie was elke week hetzelfde. Nu nog overigens, behoudens doop- en Avondmaal, en belijdenisdiensten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
Ja, en ook de geluidsinstallatie, de lampen, de kachel enz. Verder moet je het in Rijssen vooral blijven doen zoals het altijd gedaan is en alles afkeuren wat bij een anderen anders is. Dat is immers de glijdende schaal, enz. enz.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Ja das ook wat... dan moest alles uit het hoofd, ook het zingen.
Ds. Lamain preekte altijd uit het hoofd... en de liturgie was elke week hetzelfde. Nu nog overigens, behoudens doop- en Avondmaal, en belijdenisdiensten.
Lijkt me een saaie boel. Iedere week dezelfde 4 Psalmen en dezelfde Schriftlezing? Ik geloof er niks van.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Ja das ook wat... dan moest alles uit het hoofd, ook het zingen.
Ds. Lamain preekte altijd uit het hoofd... en de liturgie was elke week hetzelfde. Nu nog overigens, behoudens doop- en Avondmaal, en belijdenisdiensten.
Ik denk dat er in meer dan 70% van de diensten die ik meemaak, uit het hoofd gepreekt, de liturgie is meestal hetzelfde al doen sommige predikanten het grote gebed na de Schriftlezing.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef: Ja das ook wat... dan moest alles uit het hoofd, ook het zingen.
Ds. Lamain preekte altijd uit het hoofd... en de liturgie was elke week hetzelfde. Nu nog overigens, behoudens doop- en Avondmaal, en belijdenisdiensten.
Lijkt me een saaie boel. Iedere week dezelfde 4 Psalmen en dezelfde Schriftlezing? Ik geloof er niks van.
Nee wel dezelfde momenten en een andere schriftlezing vanzelf. Maar verder de gewone oude gereformeerde liturgie zoals die vroeger achter in de psalmboekjes stond.

En ja, zoiets zei de predikant in H. ook, toen mijn moeders ouders (mijn opa en oma) bezwaar maakten dat hun dochter naar die fijne kerk wilde overgaan. Mijn moeder wilde haar ouders tegemoet komen om dan te trouwen in de Hervormde kerk te H.
Maar toen die dominee merkte dat mijn moeder vast besloten was, zei hij: "Dan wil ik jullie mijn zegen ook niet meegeven."
Hij sprak verder: "Beseffen jullie wel dat je dan in R. 3 maal per zondag 2 uur in zo'n duffe kerk moeten zitten, vinden jullie dat niet vreselijk?"
Toen antwoorde mijn moeder recht uit haar hart: "Nee, dominee, dat vind ik echt niet erg."
Op die manier zijn mijn ouders toch door ds. Lamain getrouwd.
De eerstvolgende zondag hierna sprak ds. Lamain in de preek een woord dat mijn ouders trof: "In den hemel zal het altijd kerk zijn."
Ach, wat moest die dominee in H. er dan doen? Hij was ook de eerste in H. die zich liet cremeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Wijk schreef:
Zeeuw schreef:De HHK Apeldoorn heeft een youtube kanaal. Al vind ik daar dat de camera wel ver van de ds staat om goed gebaren en mimiek te zien.
Ik vind het voor mezelf geen meerwaarde. Ik luister in de auto graag preken en geen probleem dat er geen beeld bij is.
Als je echt niet meer naar kerk kan, kan het op een bepaald moment wellicht wel in een behoefte vervullen.
Daar heb je ook de liturgie via een digitaal bord. Het lijkt best op het klassieke bord, maar wie goed kijkt ziet het. Trouwens, echt grote onzin, vind ik.
Nee, is zeer zinvol. Apeldoorn heeft een RKK verbouwd. Daar waren geen liturgieborden. Nu hangen er een aantal en die hangen hoog. Digitaal is het een kwestie van 1x voeren in plaats van invoeren. Je hoeft er geen trap voor op te klimmen en je kunt het thuis al doen. Ook is er een combinatie met de video-uitzending. Bij de youtube-stream staan dezelfde info als op de liturgieborden naast de video geplaatst. Verder kan tijdens de preek het thema en de punten op het scherm worden getoond. Zeer praktisch dus.
Klinkt mij ook wel handig ja. Als het maar gewoon ondersteunend is en niet de aandacht van de ds wegneemt. Vooral het al gewoon thuis invoeren en eventueel zaken aanpassen klinkt handig.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Wijk schreef:
Zeeuw schreef:De HHK Apeldoorn heeft een youtube kanaal. Al vind ik daar dat de camera wel ver van de ds staat om goed gebaren en mimiek te zien.
Ik vind het voor mezelf geen meerwaarde. Ik luister in de auto graag preken en geen probleem dat er geen beeld bij is.
Als je echt niet meer naar kerk kan, kan het op een bepaald moment wellicht wel in een behoefte vervullen.
Daar heb je ook de liturgie via een digitaal bord. Het lijkt best op het klassieke bord, maar wie goed kijkt ziet het. Trouwens, echt grote onzin, vind ik.
Nee, is zeer zinvol. Apeldoorn heeft een RKK verbouwd. Daar waren geen liturgieborden. Nu hangen er een aantal en die hangen hoog. Digitaal is het een kwestie van 1x voeren in plaats van invoeren. Je hoeft er geen trap voor op te klimmen en je kunt het thuis al doen. Ook is er een combinatie met de video-uitzending. Bij de youtube-stream staan dezelfde info als op de liturgieborden naast de video geplaatst. Verder kan tijdens de preek het thema en de punten op het scherm worden getoond. Zeer praktisch dus.
Klinkt mij ook wel handig ja. Als het maar gewoon ondersteunend is en niet de aandacht van de ds wegneemt. Vooral het al gewoon thuis invoeren en eventueel zaken aanpassen klinkt handig.
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Plaats reactie