Dominee in beeld

Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
Het lijkt mij ook ideaal voor de koster die soms gevaarlijke toeren moet uithalen en het nu vanaf z'n laptop kan doen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
Het lijkt mij ook ideaal voor de koster die soms gevaarlijke toeren moet uithalen en het nu vanaf z'n laptop kan doen.
Hopelijk hoeft de koster dat niet te doen, maar is er een goed beamteam van jonge mensen die digitaal van wanten weten.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Het is gewoon een digitaal liturgiebord. Niet meer en niet minder. Ik heb nog nooit ergens gehoord dat een liturgiebord de aandacht van de ds wegneemt. Mensen willen er blijkbaar veel meer van maken dan het is. Zelf doen ze alles digitaal maar als het in de kerk gebeurt, is het opeens verdacht. Vreemd.
Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
Het lijkt mij ook ideaal voor de koster die soms gevaarlijke toeren moet uithalen en het nu vanaf z'n laptop kan doen.
Hopelijk hoeft de koster dat niet te doen, maar is er een goed beamteam van jonge mensen die digitaal van wanten weten.
Of een jonge koster...Meestal zijn die borden naar beneden te halen. Gevaarlijke toeren valt wel mee denk ik.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dominee in beeld

Bericht door Orchidee »

"In de hemel zal het altijd kerk zijn"

Geloven jullie dat echt?

Daar zijn geen kerkdiensten meer nodig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:
ejvl schreef:
Zeeuw schreef: Helder. Ik bedoel meer als je ook andere zaken, bv mededelingen enz, erop gaat projecteren. Waar ik ook niet tegen zou zijn, maar ik denk dat je bij projectie van zaken die door de dienst heen wisselen wel een aandacht wegtrekkend effect kunt hebben. Met een liturgiebord zie ik dat zeker niet.
Het lijkt mij ook ideaal voor de koster die soms gevaarlijke toeren moet uithalen en het nu vanaf z'n laptop kan doen.
Hopelijk hoeft de koster dat niet te doen, maar is er een goed beamteam van jonge mensen die digitaal van wanten weten.
Of een jonge koster...Meestal zijn die borden naar beneden te halen. Gevaarlijke toeren valt wel mee denk ik.
Nou dat naar beneden halen is niet overal mogelijk hoor
Bij ons gaan ze "gewoon" op de ladderAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:"In de hemel zal het altijd kerk zijn"

Geloven jullie dat echt?

Daar zijn geen kerkdiensten meer nodig!
Ja da's helemaal waar... als kind kreeg ik het altijd benauwd bij dit soort uitspraken, dan moest ik dus eeuwig stilzitten... :oO
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef: Bij ons gaan ze "gewoon" op de ladderAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oudere kerk? In mijn voormalige kerk, die er al meer dan 30 jaar stond, was daar keurig over nagedacht. Netjes naar beneden te halen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat vind je nu onzin? Dat het psalmbord niet meer handmatig bediend wordt?
Mocht de stroom uitvallen dan is de liturgie weg... :cry
Ik heb nog nooit een koster horen klagen over gewone antieke (zijn die trouwens al antiek?) psalmborden. Het viel me al wel op dat de borden in sommige kerken de laatste decennia steeds groter werden...
In een kerk in Rijssen zijn ze zo groot dat er alles niet in een keer op kan, op de helft van de dienst verspringt het bord naar Deel II
Ja, en ook de geluidsinstallatie, de lampen, de kachel enz. Verder moet je het in Rijssen vooral blijven doen zoals het altijd gedaan is en alles afkeuren wat bij een anderen anders is. Dat is immers de glijdende schaal, enz. enz.
Wat een liefdevol onderwijs en hartelijke opmerkingen. U houdt vast heel veel van Rijssen. Dat merk ik wel. Toch geloof ik niet dat u het helemaal in de juiste proporties ziet. Als u verdere en juiste informatie wilt kunt u altijd vragen. Vragen staat vrij, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Dominee in beeld

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef: Bij ons gaan ze "gewoon" op de ladderAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oudere kerk? In mijn voormalige kerk, die er al meer dan 30 jaar stond, was daar keurig over nagedacht. Netjes naar beneden te halen.
Zeker, bijna 100 jaar.
Maar de psalmborden hangen er pas 20 jaar ongeveer.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:"In de hemel zal het altijd kerk zijn"

Geloven jullie dat echt?

Daar zijn geen kerkdiensten meer nodig!
Geestelijk verstaan hè? Of dacht u anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominee in beeld

Bericht door DDD »

Daar valt mijns inziens niets geestelijk aan te verstaan. Het is een onjuiste uitspraak.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar valt mijns inziens niets geestelijk aan te verstaan. Het is een onjuiste uitspraak.
Wat moet ik nog verder op een REFOFORUM? Begrijpen we dit ECHT niet meer?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominee in beeld

Bericht door DDD »

Ik begrijp het prima. Het is een uitspraak die vaak gedaan wordt als dominees commentaar krijgen als ze te lang preken. En sommige mensen zijn daar dan van onder de indruk en zwijgen stil.

Terwijl wij niet veel van de hemel weten, maar wel dat daar zeker geen langdradige preken zullen worden gehouden. Het idee. Het zal er integendeel volmaakt zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Het eerste citaat dat ik tegenkwam op digibron:
Misschien maakt dit wat duidelijk? Zoek verder en je vindt vele voorbeelden.

"Justus Vermeer zegt, dat er voor de natuurlijke mens twee kwaden zijn: hemel en hel. Is de hemel één van de twee kwaden? Ja, want we moeten bekwaam gemaakt worden om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht. Buiten de wedergeboorte kan dan ook niemand in het koninkrijk Gods ingaan. Van de ware godsdienst is de mens afkerig. Een kerkdienst duurt hem gauw te lang. Wat moet men dan in de hemel doen? Daar is het eeuwig kerk."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie