Dominee in beeld

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Ds. W. Silfhout, predikant van de gereformeerde gemeente in Capelle aan den IJssel, is geen
voorstander van het uitzenden van kerkdiensten met beeld. „De kerkdienst is een bijeenkomst van de
gemeente en heeft een uniek karakter. Het maken van beelden daarvan acht ik niet passend. Het Woord
kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.”

Een tweede reden waarom hij kerktelevisie afwijst, is dat hij wil voorkomen dat mensen thuisblijven als
de dienst ook op video te zien is. „Ik weet niet hoe reëel dat gevaar is. Dat vind ik moeilijk in te schatten.”
Voor een beperkte groep, zoals zendelingen en vissers, acht hij beelduitzendingen wel toelaatbaar. „In
onze gemeente kijkt een zendingsgezin uit Albanië via een webcam mee met de diensten. Zij zien
slechts de predikant en niet de hele gemeente.”

Tegelijk benadrukt ds. Silfhout dat kerken een Woord voor de wereld hebben. „Wij hebben de beste
boodschap die er is. Die moet gehoord worden.” De gemeente plaatst de preken van de predikant
daarom ’s maandags op de eigen website, zodat mensen die kunnen beluisteren. „De afkondigingen en
het gebed knippen we eruit.”
kerkfoon.nl/RD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Kunnen of mogen wij curieuselijk indringen in de verborgenheden Gods?
Neen. We mogen echter gerust vragen stellen.
Jawel, maar we moeten geen vragen stellen die ons niet geopenbaard zijn.
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
(Deut. 29:29)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Dominee in beeld

Bericht door Gritje »

Mara schreef:Ds. W. Silfhout, predikant van de gereformeerde gemeente in Capelle aan den IJssel, is geen
voorstander van het uitzenden van kerkdiensten met beeld. „De kerkdienst is een bijeenkomst van de
gemeente en heeft een uniek karakter. Het maken van beelden daarvan acht ik niet passend. Het Woord
kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.”

Een tweede reden waarom hij kerktelevisie afwijst, is dat hij wil voorkomen dat mensen thuisblijven als
de dienst ook op video te zien is. „Ik weet niet hoe reëel dat gevaar is. Dat vind ik moeilijk in te schatten.”
Voor een beperkte groep, zoals zendelingen en vissers, acht hij beelduitzendingen wel toelaatbaar. „In
onze gemeente kijkt een zendingsgezin uit Albanië via een webcam mee met de diensten. Zij zien
slechts de predikant en niet de hele gemeente.”

Tegelijk benadrukt ds. Silfhout dat kerken een Woord voor de wereld hebben. „Wij hebben de beste
boodschap die er is. Die moet gehoord worden.” De gemeente plaatst de preken van de predikant
daarom ’s maandags op de eigen website, zodat mensen die kunnen beluisteren. „De afkondigingen en
het gebed knippen we eruit.”
kerkfoon.nl/RD
Dit waren ook de argumenten tegen de kerktelefoon. En toch mogen veel mensen de zegen ervaren van de kerktelefoon of de kerktelevisie. We luisterden onbekommerd cassettebandjes van gehouden preken en nu luisteren of bekijken we kerkdiensten via internet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dominee in beeld

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Kunnen of mogen wij curieuselijk indringen in de verborgenheden Gods?
Neen. We mogen echter gerust vragen stellen.
Jawel, maar we moeten geen vragen stellen die ons niet geopenbaard zijn.
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
(Deut. 29:29)
Juist het boek wat Openbaring heet zegt daar wat over... Het zijn dus geen verborgenheden. Ook Jesaja en Petrus schrijven daarover...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Dominee in beeld

Bericht door Framboos »

windorgel schreef:Als in de kerk de nabijheid van de Heere sterk ervaren mag worden, als je even los mag zijn van alle aardse beslommeringen, dan kan er toch wel eens een verlangen in je opkomen naar de hemel, de plaats waar je eeuwig met de Heere mag zijn.
Ik denk dat je tegen die achtergrond de zin moet opvatten 'In de hemel zal het altijd kerk zijn'. Eeuwig in Zijn zoete nabijheid.
Dit is inderdaad zoals het bedoeld wordt. Ik denk dat de meesten dit wel begrijpen, maar er weer eens op uit zijn om DIA op zijn woorden te vangen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Framboos schreef:
windorgel schreef:Als in de kerk de nabijheid van de Heere sterk ervaren mag worden, als je even los mag zijn van alle aardse beslommeringen, dan kan er toch wel eens een verlangen in je opkomen naar de hemel, de plaats waar je eeuwig met de Heere mag zijn.
Ik denk dat je tegen die achtergrond de zin moet opvatten 'In de hemel zal het altijd kerk zijn'. Eeuwig in Zijn zoete nabijheid.
Dit is inderdaad zoals het bedoeld wordt. Ik denk dat de meesten dit wel begrijpen, maar er weer eens op uit zijn om DIA op zijn woorden te vangen.
Ook wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Zondag werd een preek van een oudvader, Meinardus Anthonidus gelezen, en daar vernemen we al hetzelfde, in de 17e eeuw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Kunnen of mogen wij curieuselijk indringen in de verborgenheden Gods?
Neen. We mogen echter gerust vragen stellen.
Jawel, maar we moeten geen vragen stellen die ons niet geopenbaard zijn.
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
(Deut. 29:29)
Dat klopt DIA. Maar Openbaring biedt ons toch wel inzicht in toekomende zaken? Al zijn die met ons menselijke verstand maar zeer ten dele te begrijpen en vatten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee in beeld

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Kunnen of mogen wij curieuselijk indringen in de verborgenheden Gods?
Neen. We mogen echter gerust vragen stellen.
Jawel, maar we moeten geen vragen stellen die ons niet geopenbaard zijn.
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
(Deut. 29:29)
Dat klopt DIA. Maar Openbaring biedt ons toch wel inzicht in toekomende zaken? Al zijn die met ons menselijke verstand maar zeer ten dele te begrijpen en vatten.
Ja maar de Openbaring wordt te zijner tijd vervuld en is ons geopenbaard, al is het zo dat we niet alles verstaan, toch zal het eens alles vervuld worden. We moeten en mogen niet in het verborgene wroeten, wel moeten we wel degelijk acht geven op hetgeen ons wel is geopenbaard, ook al verstaan we veel nog niet. Het is ook: Onderzoekt de Schriften. Ook Daniël merkte uit de geschriften dat de 70 jaren ten einde liepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dominee in beeld

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Dat klopt DIA. Maar Openbaring biedt ons toch wel inzicht in toekomende zaken? Al zijn die met ons menselijke verstand maar zeer ten dele te begrijpen en vatten.
Ja maar de Openbaring wordt te zijner tijd vervuld en is ons geopenbaard, al is het zo dat we niet alles verstaan, toch zal het eens alles vervuld worden. We moeten en mogen niet in het verborgene wroeten, wel moeten we wel degelijk acht geven op hetgeen ons wel is geopenbaard, ook al verstaan we veel nog niet. Het is ook: Onderzoekt de Schriften. Ook Daniël merkte uit de geschriften dat de 70 jaren ten einde liepen.
Helemaal eens. Over dat laatste onlangs nog een mooie preek gehoord.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dominee in beeld

Bericht door John Galt »

Ds W Silfhout, geciteerd door Mara schreef:Het maken van beelden daarvan acht ik niet passend.
Op youtube staan filmbeelden van een doopdienst van de Zending Gereformeerde Gemeenten. Weliswaar niet van ds Silfhout, maar wel van zijn kerkverband. Vroeger vond ik dat ook altijd maf: wij mochten beslist geen foto's maken in de kerk, maar in de kerk hing wel de zendingskalender met foto's van kerkdiensten in Irian Jaya en Nigeria.
Het Woord kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.
Welke gaven staan er bij beeld meer centraal dan bij alleen audio? De manier waarop hij zijn handen beweegt? Zijn gezichtsuitdrukkingen?
Who is John Galt? :quoi
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dominee in beeld

Bericht door ZWP »

John Galt schreef:
Ds W Silfhout, geciteerd door Mara schreef:
Het Woord kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.
Welke gaven staan er bij beeld meer centraal dan bij alleen audio? De manier waarop hij zijn handen beweegt? Zijn gezichtsuitdrukkingen?
Ik snap het niet: in de kerk zie je toch ook alles? Je ziet toch hetzelfde als op een opname? Waarom zou je thuis minder zintuigen mogen gebruiken om de prediking tot je te nemen?
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Dominee in beeld

Bericht door OutOfTheBox »

ZWP schreef:
John Galt schreef:
Ds W Silfhout, geciteerd door Mara schreef:
Het Woord kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.
Welke gaven staan er bij beeld meer centraal dan bij alleen audio? De manier waarop hij zijn handen beweegt? Zijn gezichtsuitdrukkingen?
Ik snap het niet: in de kerk zie je toch ook alles? Je ziet toch hetzelfde als op een opname? Waarom zou je thuis minder zintuigen mogen gebruiken om de prediking tot je te nemen?
Scherp :)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dominee in beeld

Bericht door liz boer »

ZWP schreef:
John Galt schreef:
Ds W Silfhout, geciteerd door Mara schreef:
Het Woord kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.
Welke gaven staan er bij beeld meer centraal dan bij alleen audio? De manier waarop hij zijn handen beweegt? Zijn gezichtsuitdrukkingen?
Ik snap het niet: in de kerk zie je toch ook alles? Je ziet toch hetzelfde als op een opname? Waarom zou je thuis minder zintuigen mogen gebruiken om de prediking tot je te nemen?
Ik begrijp opeens waarom er van die grote hoeden gedragen worden :haha :haha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dominee in beeld

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:Ds. W. Silfhout, predikant van de gereformeerde gemeente in Capelle aan den IJssel, is geen
voorstander van het uitzenden van kerkdiensten met beeld.
„De kerkdienst is een bijeenkomst van de
gemeente en heeft een uniek karakter. Het maken van beelden daarvan acht ik niet passend. Het Woord
kan gemakkelijk op de achtergrond raken en de gaven van een predikant kunnen centraal komen te
staan. Dan wordt het entertainment in plaats van Woordverkondiging.”

Een tweede reden waarom hij kerktelevisie afwijst, is dat hij wil voorkomen dat mensen thuisblijven als
de dienst ook op video te zien is. „Ik weet niet hoe reëel dat gevaar is. Dat vind ik moeilijk in te schatten.”
Voor een beperkte groep, zoals zendelingen en vissers, acht hij beelduitzendingen wel toelaatbaar. „In
onze gemeente kijkt een zendingsgezin uit Albanië via een webcam mee met de diensten.
Zij zien
slechts de predikant en niet de hele gemeente.”

Tegelijk benadrukt ds. Silfhout dat kerken een Woord voor de wereld hebben. „Wij hebben de beste
boodschap die er is. Die moet gehoord worden.” De gemeente plaatst de preken van de predikant
daarom ’s maandags op de eigen website, zodat mensen die kunnen beluisteren. „De afkondigingen en
het gebed knippen we eruit.”
kerkfoon.nl/RD
Het is of niet passend , of wel passend , al dan niet in bepaalde situaties.
Mooi dat men in de gemeente van ds Verschuure experimenteert met KerkTV.

Van wanneer is dit stukje eigenlijk? Meningen verschuiven meestal in de tijd rondom dit soort midelmatige zaken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominee in beeld

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Van wanneer is dit stukje eigenlijk? Meningen verschuiven meestal in de tijd rondom dit soort midelmatige zaken.
April 2016, 3 jaar dus.
Waarschuwen tegen beeld (TV) slaat dus dan nergens meer op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie