Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door liz boer »

Nathanaël schreef:Wij hadden een erg mooie preek over het gebed van Jabez, uit 1 Kronieken 4:10. Een onbekende tekst, al heb ik er eerder met biddag een preek over gehoord.
Wij hebben er weleens een lezing over gehoord van ds Silfhout, die sprak destijds voor Helpende Handen, allemaal ouders met kinderen met een beperking, Jabez, smartekind, Kind met/in pijn geboren, dat was erg bemoedigend...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Geytenbeekje »

liz boer schreef:
Nathanaël schreef:Wij hadden een erg mooie preek over het gebed van Jabez, uit 1 Kronieken 4:10. Een onbekende tekst, al heb ik er eerder met biddag een preek over gehoord.
Wij hebben er weleens een lezing over gehoord van ds Silfhout, die sprak destijds voor Helpende Handen, allemaal ouders met kinderen met een beperking, Jabez, smartekind, Kind met/in pijn geboren, dat was erg bemoedigend...
Mijn ouders hadden een preek die ging over Ikabod. Die ook in pijn en strijd werd geboren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door liz boer »

Geytenbeekje schreef:
liz boer schreef:
Nathanaël schreef:Wij hadden een erg mooie preek over het gebed van Jabez, uit 1 Kronieken 4:10. Een onbekende tekst, al heb ik er eerder met biddag een preek over gehoord.
Wij hebben er weleens een lezing over gehoord van ds Silfhout, die sprak destijds voor Helpende Handen, allemaal ouders met kinderen met een beperking, Jabez, smartekind, Kind met/in pijn geboren, dat was erg bemoedigend...
Mijn ouders hadden een preek die ging over Ikabod. Die ook in pijn en strijd werd geboren.
Het is fijn als predikanten de nood benoemen... wij hadden er toen veel aan, een broer van ds Meeuwse, zelf vader van... zei: de vrucht des buiks is een beloning ook de kinderen met een beperking, ook zij zijn kostbaar, dat geeft moed!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Mara »

Woensdag 13 maart zal het weer biddag voor gewas en arbeid zijn.
Een bijzondere dag.
Velen begeven zich nog op weg naar de kerk om de Heere God daar te vragen om een gezegend seizoen. Zonder Zijn zegen zullen de vruchten niet groeien en zullen de dieren niet gedijen en bovenal zullen we niet de kracht hebben om te werken.
Aan Gods zegen is dus alles gelegen!

Vroeger, in bijvoorbeeld de 17e eeuw, ging het met biddag anders.
De overheid liet zogenaamde ‘biddagbrieven’ drukken.
Vooral als er oorlog dreigde of als er een ramp gebeurd was. Via de plaatselijke overheid ging deze brief dan naar de kerkenraden in de regio’s.
Predikanten werden daarin uitgenodigd hun preek op biddag te houden met het oog op de bijzondere omstandigheden waarin het land en het volk zich bevonden. Bovendien, café’s bleven op last van diezelfde overheid op biddag gesloten. Er mocht niet gewerkt worden en alle publiekelijk vermaak was verboden.

Twee keer op die dag werd er gepreekt. Tussendoor gingen de mensen niet naar huis, maar bleven in de kerk. Ondertussen luisterden ze naar gedeelten uit de Bijbel, die door ouderlingen werden voorgelezen. De dag had ook een sober karakter, want voedsel werd er nauwelijks gegeven. Op zijn hoogst wat brood en wat koud water. Drank al helemaal niet.
Het was een dag van inkeer en gebed.
Een dag van vasten.

Na 1795 werd het anders. Kerk en staat werden gescheiden. De overheid drukte geen ‘biddagbrieven’ meer. De kerkenraden moesten zelf beslissen wat ze deden. Wel of geen biddag houden. Op sommige plaatsen wijkt men er ook nog van af.
Belangrijker dan de datum is het feit DAT deze dag wordt gevierd!
We laten daarin zien dat we IN ALLES afhankelijk zijn van de Heere God. En het mag evenals vroeger, rustig een sobere dag zijn. Een dag van ingetogenheid, boete en berouw.

Lettend op de sterk afglijdende ethiek waarin ons land, ons volk en deels ook onze kerk zich bevindt. Meer en meer worden levensbegin en levenseinde in eigen hand genómen, terwijl het in wérkelijkheid in Gods Hand ligt. Mensen benemen het leven tegen Gods wil!
Verschrikkelijk! Maar het leven is en blijft aan God de Heere. Daar dient het ook te blijven liggen. Het leven is immers de genadetijd die Hij ons toebeschikt en toebedeelt, om Hem te leren kennen en te dienen?!

We leven in een gejaagde tijd.
Steeds minder wordt met Gods geboden en verboden van heil en welzijn voor kerk en samenleving rekening gehouden.
Mensen maken meer en meer hun eigen geboden en verboden, die hen beter uitkomen. Toelaatbare ethiek wordt door meerderheid van stemmen bepaald, ook al druist het faliekant in tegen de God van alle leven! democratisch bepaald, dat wel, maar dus vaak op gespannen voet met de Bijbelse normen en waarden.
En dan de kerk die helaas vaak een toonbeeld van verdeeldheid laat zien.
Gelukkig is de boodschap die onze Heere Jezus Christus ons tot heil en verlossing van zonde en dood toevertrouwd, niet gebonden aan tijd, plaats of vorm.

Zij is nu even actueel als toen.
Zij zal dat ook altijd zijn, totdat Hij komt!
Nee, geloof is geen museumstuk en zal dat ook nooit worden. Ongeacht of mensen wel of niet de kerk de rug toekeren.
God is in geen enkel opzicht afhankelijk van menselijk gedrag, dat vaak inconsequent en wispelturig is. De Heere onze God is GEEN projectie van wat mensen bedenken, zoals moderne professoren, kerken en dominees beweren.
Integendeel, Hij bepaalt voor eeuwig in Zijn Raad en Wijsheid de gang van Kerk en wereld, van heel Zijn schepping. In die afhankelijkheid leeft ieder mens, of hij nu gelooft of niet. En dat is vooral te merken, waar zich situaties en gebeurtenissen voordoen waar mensen geen greep meer op hebben. Waar een mens machteloos is. In eigen leven of in de samenleving of in de natuur. Biddag voor gewas en arbeid mogen we daarom met overgave blijven houden en vieren.

En in de lijdenstijd, waarin deze dag valt, zien wij op naar Koning Jezus, Die niet alleen de zegeningen van de tijd, maar bovenal de zegeningen van de eeuwigheid voor al de Zijnen heeft verworven en bewaard!
Ingetogenheid en inkeer zijn dus op zijn plaats, zonder wetticisme, want er is niets van ons bij.
We zijn immers als het erop aankomt in ALLES afhankelijk van HÉM, de Drie-enige God, Váder, Zóón én Heilige Géést!
Uit liefde tot Hém!

ds. G.J. van den Top, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Wandelende »

Ik heb gehoord dat er in een gemeente voedsel wordt ingezameld voor de minderbedeelden om hen heen. Die inzameling gebeurt speciaal op bid- en dankdagen. Waarmee niet alleen in gebed, maar ook met de daad voor de ander gezorgd wordt. Als beoefening van naastenliefde.
(~)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door FlyingEagle »

Ik neem aan dat dit in meer gemeenten gebeurd. Bij ons kon je houdbaar voedsel voor de voedselbank en kleding voor het evangelisatiewerk meenemen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Hendrikus »

Wandelende schreef:Ik heb gehoord dat er in een gemeente voedsel wordt ingezameld voor de minderbedeelden om hen heen. Die inzameling gebeurt speciaal op bid- en dankdagen. Waarmee niet alleen in gebed, maar ook met de daad voor de ander gezorgd wordt. Als beoefening van naastenliefde.
Dat gebeurde bij ons ook.
In een gemeente waar ik regelmatig kom, is het zelfs elke eerste zondag van de maand gebruikelijk dat je houdbare spullen kunt meebrengen voor de voedselbank
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Delftenaar »

FlyingEagle schreef:Ik neem aan dat dit in meer gemeenten gebeurd. Bij ons kon je houdbaar voedsel voor de voedselbank en kleding voor het evangelisatiewerk meenemen.
Dat geldt zeker voor meerdere gemeenten. Waarschijnlijk zal dat idee door een landelijke diaconale organisatie oid geïnitieerd zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door helma »

Wij zamelen met bid-en dankdag kleding en spullen in voor stichting Nachamu Nachamu Ami.
In de maand september zamelen we de hele maand geld en voedsel in voor de voedselbank.
Elke maand is de deurcollecte voor een ander goed doel als Ontmoeting, Gevangenzorg, Shaare Zedek, Schreeuw om Leven e.d.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Gritje »

Wandelende schreef:Ik heb gehoord dat er in een gemeente voedsel wordt ingezameld voor de minderbedeelden om hen heen. Die inzameling gebeurt speciaal op bid- en dankdagen. Waarmee niet alleen in gebed, maar ook met de daad voor de ander gezorgd wordt. Als beoefening van naastenliefde.
Wij kennen dat niet maar is wel een hele mooie gewoonte. Misschien ook iets om hier in de kerk te gaan doen. Ik zal het eens voorstellen
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Gritje »

Met biddag ging de preek over waakt en bidt. Een hele mooie bemoedigende preek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Ik heb gehoord dat er in een gemeente voedsel wordt ingezameld voor de minderbedeelden om hen heen. Die inzameling gebeurt speciaal op bid- en dankdagen. Waarmee niet alleen in gebed, maar ook met de daad voor de ander gezorgd wordt. Als beoefening van naastenliefde.
Hier in de beurt in een GG doen ze het ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door -DIA- »

TOEN KWAM AMELEK
Een paar fragmenten uit de Biddagpreek in onze gemeente.
Uit de eerste twee punten. Het laatste punt heb ik laten liggen, en verder nogal wat stukken ertussenuit, vanwege de ruimte. Dat heb ik aangegeven met (…)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toen kwam Amelek. En wanneer valt Amelek aan? Als dat volk zwak is. Als het zwak is in het gebed. Als de binnenkamer soms zo leeg staat. Als ze zwak zijn. Als ze soms ze geesteloos,en behoefteloos over de wereld gaan. Dan komt Amelek! Dan komt dat gespuis uit de hel om die ziel te overweldigen.
Als ze zwak zijn!
Weet je wanneer ook? Als ze moe zijn…
Soms zijn ze de woestijn na tien dagen al moe.
Dan gaan ze murmureren over de waaroms
Want het ís een weg, om gelijkvormig gemaakt te worden aan het vernederde beeld van Christus! Als ze moe zijn van al hun zuchten. Als ze moe zijn van de verbergingen Gods. Als ze moe zijn van hun eigen bestaan. Als ze moe zijn van de inklevende verdorvenheid die dag en nacht ze maar aanhangt. Kan ik je vanavond meekrijgen, de woestijn in?
Toen kwam Amelek! En toch… Amelek is voor de Kerk, gemeente! Amelek is voor Israël!
Dus als je niet van Amelek weet, ben je niet van Israël. Dan ben je niet van de Kerk.
(…)
En als we nu zien, hè? Wat moet er nu toch van de Kerk terechtkomen in 2019? Wat zal er toch worden in die woestijn van deze wereld?
Wat denkt u van de achterhoede? Wat denkt u van die kleine kinderen die naast u zitten, of die thuis in hun bedje liggen? Wat denkt u van het ook zwakke, en het mingeoefende van Gods volk?
Als toch dat Amelek zal komen? En bezig is?
Als dat Amelek komt, dat in Nederland uit dezelfde tent van Izak en Rebekka komt, maar de bitterste vijanden zijn geworden van God en Zijn Woord en Zijn dienst!
Die ons geen vrijheid meer gunt, maar die één doel voor ogen hebben! Ogen open, gemeente! Dat is om het laatste van de Kerk te verwoesten. En als je dan ziet op de kerk? Waar zijn de helden Israëls? Is het niet een ongeoefend zaakje wat er overgebleven is?
Als we dáárop moeten zien, in het uitwendige van de kerk, dan zou je zeggen: Het is kwijt!
Dat zou het ook zijn. Als het aan óns ligt dan is het kwijt.
Maar, o, nu vanavond met de Biddag. Nu heeft de Heere een Held aangesteld.
Die heeft Jozua verkoren om nu voorop te gaan in de strijd. Om nu die ongeoefenden om die te leiden en in de strijd voor te gaan.
Jozua moet ongeveer 53 jaren oud geweest zijn, als hij zo aan het begin van de woestijnreis staat. En hij staat ook nog aan het begin van deze gang. En straks, dan zal Jozua hen in het beloofde land brengen.
Dan zegt Paulus in de grote toepassing hierop, in Hebreeën 4: Maar als Jozua hen in de rust gebracht had, dan had er niet gesproken over een andere rust. Dát is die rust, die die grote en enige Overwinnaar geeft, Die de Heere aangesteld heeft.
En dan staat er: En Mozes zeide tot Jozua: kiest ons mannen, trekt uit, strijdt tegen Amelek! Met de belofte: Morgen zal ik op de hoogte staan, en de staf Godes zal in mijn hand zijn.
(…)
Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Woord, die eenvoudige houten staf, zal het geschieden.
Daarmee zal Ik mijn kudde vergaderen.
Daarmee zal Ik Mijn kudde uitleiden,
ook in 2019, uit het diensthuis van Egypte.
Hoort u het?
Dat is de dwaasheid van de prediking, zegt de apostel Paulus. Gelukkig! Dat is geen kracht.
Dat is geen geweld. Dat zijn geen gaven en talenten van een mens die het brengt. Dat is dat eenvoudige werk Gods.
En weet je wat dat doet, jeugd? Die eenvoudige staf, die Mozes in zijn hand heeft.
En dat is nu de toekomst. De Biddag in 2019, die vermorzelt nu de gouden slang van Egypte! Die doet hem als het ware helemaal teniet! Die zal ze uit zijn heerschappij uitrukken! O, als Mozus komt, dan worden ze zeer gewillig op de dag van Zijn heirkracht.
Dan worden ze uit het huis van de sterkgewapende uitgerukt.
Dat kan nog! Dat gebeurt nog! Dat doet God nog! Niet wanhopen! Wanhopen moet u doen aan die gouden staf en die slang van de Farao.
Want die zal straks, net als Farao in de Rode Zee eeuwig verdwijnen en ondergaan.
Zo zal de wereld van Farao ook met al zijn heerlijkheid verdwijnen. Maar God baant door de woeste baren, Zijn machteloze Kerk een pad. En dan gaan ze.
Getrokken door dat Woord.
(…)
Zul je erom denken, geliefden,dat de Heere ook de ambtsdragers in Zijn Kerk ook oefent in hun bestaan en in het woestijnleven. Weet je waarom? Omdat ze nu met murmureerders en onverbeterlijken om zouden kunnen gaan. Weet u waarom?
Opdat ze een hart vol liefde zouden krijgen, niet op het murmureren, maar tot Gods eer, en tot behoud van zulken en dat God erin verheerlijkt zou worden. Om maat te bidden en te smelen aan de troon van Zijn genade, en de Heere Zijn Eigen Woord, en Zijn Eigen Werk, en Zijn Eigen zaak voor te kunnen houden. Dat is de pleitgrond van Mozes.
Het is trouw, al wat Hij ooit beval
Het staat op recht en waarheid pal
Als op onwrikb’re steunpilaren.
Dat is wat! O, daar hebt u die biddende Mozes. Waar ziet dat nu op, gemeente?
In de eerste plaats in het menselijke.
Nu zij er in de kerk die worden van Godswege geroepen, en die worden voorin de strijd gezet. Dat valt altijd niet mee. Dat moet je niet denken. Mozes had er ook altijd geen zin in. Wat staat er in het hoofstuk dat ons is voorgelezen? Dan staat er in vers 4: Zo riep Mozes tot de Heere, zeggende: Wat zal ik dit volk doen? Er feilt niet veel aan of ze zullen mij stenigen! Hoor je het?
En wat zegt Mozes nu? Heere, ze bekíjken het maar? Ik heb er geen zin meer in? Zegt hij nu net als Elia: Neem mijn ziel maar van mij, want al mijn ambtelijke werk, Heere, het is toch allemaal maar voor niks. Ik heb het wel gezegd: er komt niks van terecht.
Zover kwam het bij Elia ook. Heb je wel eens in het hart van een ambtsdrager gekeken? Ik heb wel eens gezged, hè, over Elia: hij diende wel zijn ambtelijke ontslag in, maar de Heere heeft het niet aanvaard. En nu geeft de Heere zo in de kerk te strijden, die in de kracht des Heeren voor zullen gaan. Het goede zoekende voor Jeruzalem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Biddag 2019 voor gewas en arbeid

Bericht door Chrisje72 »

Mooi Dia
Plaats reactie