Oudvaders en leespreken

Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Oudvaders en leespreken

Bericht door Carrie »

Terwijl ik bepaalde topics las, vroeg ik mij iets af...
Ik lees dat er in sommige kerken veel preken gelezen geworden. Daarbij dat de gelezen preken van oudvaders zijn, of predikanten die al enige tijd geleden leefden.

Maar als we lezen dat God het volk Israel in de woestijn elke dag nieuwe manna gaf.
En ze niets mochten bewaren omdat ze moesten leren vertrouwen dat God iedere dag geeft wat nodig is.

Als we in de natuur kijken, dat ieder jaar nieuwe knoppen aan de bomen komen, en.God ieder jaar weer nieuw leven geeft bij bloemen, planten en dieren.

Mogen we dan ook niet vertrouwen dat God ook iedere periode weer zorgt dat er dienaren zijn die Zijn Woord naar Zijn.wil verkondigen?

Daarmee zeg ik niet dat we de oudvaders etc nooit meer hoeven te lezen. Maar is het goed om enkel bij hen te blijven.
Laatst gewijzigd door Carrie op 12 mar 2019, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Prima dat je vanaf een Chinees spionage apparaat berichten verzend, maar wil je het onderschrift misschien uitzetten? Het voegt nl niet veel toe ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Mara »

Carrie schreef: Daarmee zeg ik niet dat we de oudvaders etc nooit meer hoeven te lezen. Maar is het goed om enkel bij hen te blijven?
Nee dat denk ik niet. Het verouderde taalgebruik maakt dat het voor veel jongeren lastig is te volgen en hun concentratie te bewaren.
Deze tijd heeft een heel andere, ingewikkelde problematiek.

Zou je de topictitel nog even willen aanpassen? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Wijk »

Ik denk dat de meeste mensen de oudvaders lezen omdat ze hun bijbelgetrouwer en zuiverder vinden dan wat er momenteel gepreekt word. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.

Wel denk ik dat bijvoorbeeld puriteinen heel dicht bij de Heere leefde. Dat is iets wat we missen deze tijd. En ik zeg het voorzichtig, maar misschien missen we zulke dominees ook wel in deze tijd. Wat zou er gebeuren als er een Jonathan Edwards in 2019 op de preekstoel zou staan? Of een Spurgeon?
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Wijk »

Mara schreef:
Carrie schreef: Daarmee zeg ik niet dat we de oudvaders etc nooit meer hoeven te lezen. Maar is het goed om enkel bij hen te blijven?
Nee dat denk ik niet. Het verouderde taalgebruik maakt dat het voor veel jongeren lastig is te volgen en hun concentratie te bewaren.
Deze tijd heeft een heel andere, ingewikkelde problematiek.

Zou je de topictitel nog even willen aanpassen? :)
De gelezen preken die ik gehoord heb waren absoluut niet moeilijk, of lastig te volgen ofzo hoor. Als die preken te moeilijk zijn zijn de 'normale' preken ook te moeilijk.

Maargoed, ik weet ook niet verder of dat in andere kerkverbanden heel anders is.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Piet Puk »

Het nadeel van hedendaagse schrijvers is het gehakketak qua leer(vanwege scheuringen) en soms veroordeling van personen die anders denken. Geef mij dan maar oudvaders
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Carrie »

Bezorgd schreef:
Carrie schreef:
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Prima dat je vanaf een Chinees spionage apparaat berichten verzend, maar wil je het onderschrift misschien uitzetten? Het voegt nl niet veel toe ;)
Ha ha, ja! Levensgevaarlijk bedrijf. Afbeelding
Ik wist niet dat dat kon, zal me erin verdiepen.

Excuus voor schrijffout in de titel, is aangepast.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Carrie »

Wijk schreef:Ik denk dat de meeste mensen de oudvaders lezen omdat ze hun bijbelgetrouwer en zuiverder vinden dan wat er momenteel gepreekt word. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.

Wel denk ik dat bijvoorbeeld puriteinen heel dicht bij de Heere leefde. Dat is iets wat we missen deze tijd. En ik zeg het voorzichtig, maar misschien missen we zulke dominees ook wel in deze tijd. Wat zou er gebeuren als er een Jonathan Edwards in 2019 op de preekstoel zou staan? Of een Spurgeon?
Maar dit is dus wat ik bedoel...
Zeggen we daarmee niet dat God nu dus geen geschikte dienaren meer geeft?

Denken we dan niet tekort over God?
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: RE: Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Wijk »

Carrie schreef:
Wijk schreef:Ik denk dat de meeste mensen de oudvaders lezen omdat ze hun bijbelgetrouwer en zuiverder vinden dan wat er momenteel gepreekt word. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.

Wel denk ik dat bijvoorbeeld puriteinen heel dicht bij de Heere leefde. Dat is iets wat we missen deze tijd. En ik zeg het voorzichtig, maar misschien missen we zulke dominees ook wel in deze tijd. Wat zou er gebeuren als er een Jonathan Edwards in 2019 op de preekstoel zou staan? Of een Spurgeon?
Maar dit is dus wat ik bedoel...
Zeggen we daarmee niet dat God nu dus geen geschikte dienaren meer geeft?

Denken we dan niet tekort over God?
Poe, dat is inderdaad een goede vraag. Maargoed, in de bijbel staat ook dat wie God verlaat, heel wat te vrezen heeft. Misschien is het ook omdat wij Nederland, maar ook wij als gereformeerden God de rug hebben toegekeerd.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Oudvaders en leespreken

Bericht door Jeremiah »

Carrie schreef:Terwijl ik bepaalde topics las, vroeg ik mij iets af...
Ik lees dat er in sommige kerken veel preken gelezen geworden. Daarbij dat de gelezen preken van oudvaders zijn, of predikanten die al enige tijd geleden leefden.

Maar als we lezen dat God het volk Israel in de woestijn elke dag nieuwe manna gaf.
En ze niets mochten bewaren omdat ze moesten leren vertrouwen dat God iedere dag geeft wat nodig is.

Als we in de natuur kijken, dat ieder jaar nieuwe knoppen aan de bomen komen, en.God ieder jaar weer nieuw leven geeft bij bloemen, planten en dieren.

Mogen we dan ook niet vertrouwen dat God ook iedere periode weer zorgt dat er dienaren zijn die Zijn Woord naar Zijn.wil verkondigen?

Daarmee zeg ik niet dat we de oudvaders etc nooit meer hoeven te lezen. Maar is het goed om enkel bij hen te blijven.
Zou jij de Thomas Watsons, Abraham Hellenbroeks en John Owens van deze tijd dan aan kunnen wijzen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders en leespreken

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Zou jij de Thomas Watsons, Abraham Hellenbroeks en John Owens van deze tijd dan aan kunnen wijzen?
Dat is best mogelijk, maar dan zou iedereen er wel weer wat van vinden.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oudvaders en leespreken

Bericht door Carrie »

Jeremiah schreef:
Carrie schreef:Terwijl ik bepaalde topics las, vroeg ik mij iets af...
Ik lees dat er in sommige kerken veel preken gelezen geworden. Daarbij dat de gelezen preken van oudvaders zijn, of predikanten die al enige tijd geleden leefden.

Maar als we lezen dat God het volk Israel in de woestijn elke dag nieuwe manna gaf.
En ze niets mochten bewaren omdat ze moesten leren vertrouwen dat God iedere dag geeft wat nodig is.

Als we in de natuur kijken, dat ieder jaar nieuwe knoppen aan de bomen komen, en.God ieder jaar weer nieuw leven geeft bij bloemen, planten en dieren.

Mogen we dan ook niet vertrouwen dat God ook iedere periode weer zorgt dat er dienaren zijn die Zijn Woord naar Zijn.wil verkondigen?

Daarmee zeg ik niet dat we de oudvaders etc nooit meer hoeven te lezen. Maar is het goed om enkel bij hen te blijven.
Zou jij de Thomas Watsons, Abraham Hellenbroeks en John Owens van deze tijd dan aan kunnen wijzen?
Wil je daarmee bevestigen dat God toen voor betere dienaren zorgde dan nu?

Ik ben een beetje huiverig voor de tekst "vroeger was het beter"
Ook iedere dienaar is uniek.
En in deze tijd zie ik ook bijzondere jonge predikanten met hun eigen, door God gegeven talenten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:Het nadeel van hedendaagse schrijvers is het gehakketak qua leer(vanwege scheuringen) en soms veroordeling van personen die anders denken. Geef mij dan maar oudvaders
Want oudvaders waren liever voor elkaar? Minder verdeeld?
Dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je selectief leest.
(~)
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Carrie »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Het nadeel van hedendaagse schrijvers is het gehakketak qua leer(vanwege scheuringen) en soms veroordeling van personen die anders denken. Geef mij dan maar oudvaders
Want oudvaders waren liever voor elkaar? Minder verdeeld?
Dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je selectief leest.
Dat was ook een beetje mijn gedachte...
Ik heb niet genoeg kennis over hen, maar is het ook juist niet omdat we van hen vooral hun werken kennen, en minder hun persoonlijkheid?

Worden we bij de huidige predikanten misschien ook teveel afgeleid door hun menselijkheden zoals hoe ze lopen, hoe ze praten, wat ze privé doen etc.?

We zijn nl ook positief over David en zijn psalmen.
Maar het was ook iemand die verschillende vrouwen had, vreemdging, een moord beraamde etc.

Hadden we hem zo positief beoordeeld als hij onze buurman was?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Ouvaders en leespreken

Bericht door Zeeuw »

Carrie schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Het nadeel van hedendaagse schrijvers is het gehakketak qua leer(vanwege scheuringen) en soms veroordeling van personen die anders denken. Geef mij dan maar oudvaders
Want oudvaders waren liever voor elkaar? Minder verdeeld?
Dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je selectief leest.
Dat was ook een beetje mijn gedachte...
Ik heb niet genoeg kennis over hen, maar is het ook juist niet omdat we van hen vooral hun werken kennen, en minder hun persoonlijkheid?

Worden we bij de huidige predikanten misschien ook teveel afgeleid door hun menselijkheden zoals hoe ze lopen, hoe ze praten, wat ze privé doen etc.?

We zijn nl ook positief over David en zijn psalmen.
Maar het was ook iemand die verschillende vrouwen had, vreemdging, een moord beraamde etc.

Hadden we hem zo positief beoordeeld als hij onze buurman was?
Het is niet mijn ervaring dat er vooral en alleen oudvaders worden gelezen. Iedere preeklezer zal wellicht een voorkeur hebben, maar ik heb een keur aan verschillende preken horen lezen.

Vwb dat laatste, ik zou dat soort situaties niet naar deze tijd extrapoleren.
Plaats reactie