Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik las het net in de geschiedenis, ja. Je schreef er 8 jaar geleden ook al over. Ik wilde het hier plaatsen. Maar toen was ik de link weer kwijt. Ik vond het wel vermakelijk. Blijkbaar kán het dus wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.

De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Dat denk ik ook. In onze eigen gemeente wordt op veel kerkelijke activiteiten (ook) ritmisch gezongen, en ik geloof niet dat iemand daarmee problemen heeft. En dat is zeker geen linkse gemeente. Dan heb ik het niet over gemeente-avonden of ledenvergaderingen en ook niet over kerkdiensten, maar wel over gemeentedag, zangavond, verenigingen.

Als daarmee ook gelijk de HSV wordt ingevoerd, zou dat een geweldig neveneffect zijn;-) Maar ik zie daar verder geen rechtstreeks verband tussen.
Er is, voor degenen die het zien willen, een heel duidelijke link tussen allerlei liturgische vernieuwingen en het loslaten (of niet meer herkennen) van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Op zich hoeft ritmisch zingen geen bezwaar te zijn als er een goede bevindelijke preek bij gehoord wordt. Nu spreek ik even uit eigen ervaring. Ik heb ooit een cd of cassette beluisterd van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij was toen nog Christelijk Gereformeerd, er werd ritmisch gezongen, maar zijn preek was recht. En grijpt de preek je dan valt de entourage eromheen wel weg.
Of 'Er is, voor degenen die het niet anders zien willen,.....' Het is al typerend dat je spreekt over een goede bevindelijke preek en het Schriftuurlijke weg laat. Het gaat om de Schrift, om het Woord van God. Er zijn er die daar de traditie overheen leggen, er zijn er die de bevinding er overheen leggen. In beide gevallen verdwijnt het Woord naar de achtergrond.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: RE: Re: Liturgische

Bericht door OutOfTheBox »

ejvl schreef:
Ouddorp schreef:
Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
Ik hoor eigenlijk meer commentaar op het niet-ritmisch zingen in behoudende gemeenten dan andersom.
Grappig, ik juist andersom. Beiden aanwezig dus.
Ach, aangezien het alleen een kwestie van smaak is, is commentaar niet persé een probleem.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Op zich hoeft ritmisch zingen geen bezwaar te zijn als er een goede bevindelijke preek bij gehoord wordt. Nu spreek ik even uit eigen ervaring. Ik heb ooit een cd of cassette beluisterd van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij was toen nog Christelijk Gereformeerd, er werd ritmisch gezongen, maar zijn preek was recht. En grijpt de preek je dan valt de entourage eromheen wel weg.
In onze kerk wordt ritmisch gezongen en als er een predikant van BhP op de kansel staat, kan hij niet verlangen dat wij dan voor 1 keer niet-ritmisch gaan zingen. Dat wordt dan een zooitje. ;)
Wel heeft hij de vrijheid om de SV te gebruiken ipv de Herziene.
Ik bedoel te zeggen, het één heeft niet persé iets te maken met het andere.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie