Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Jantje schreef:Dat is waar. Ze zetten de prediking kracht bij. Maar dan gaat het er niet om in welk tempo, op welke toon, in welke maat, enzovoorts.
Er staat vast nog wel een link hier ergens, waarin je kunt horen hoe er gezongen werd in de 19e eeuw, vlak voor het Psalmenoproer.
Wij zouden dit nu zeer oneerbiedig en zelfs potsierlijk vinden, zo langzaam.
En toch, degenen die dit wilden veranderen, werden op hun hersenpan getimmerd. Letterlijk!
Dat zal een beetje moeilijk gaan, in de 19e eeuw én vlak voor het psalmenoproer, want dat oproer was in 1775/76 ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Dat is waar. Ze zetten de prediking kracht bij. Maar dan gaat het er niet om in welk tempo, op welke toon, in welke maat, enzovoorts.
Er staat vast nog wel een link hier ergens, waarin je kunt horen hoe er gezongen werd in de 19e eeuw, vlak voor het Psalmenoproer.
Wij zouden dit nu zeer oneerbiedig en zelfs potsierlijk vinden, zo langzaam.
En toch, degenen die dit wilden veranderen, werden op hun hersenpan getimmerd. Letterlijk!
Dat zal een beetje moeilijk gaan, in de 19e eeuw én vlak voor het psalmenoproer, want dat oproer was in 1775/76 ;)
Ja sorry, ik bedoelde 18e eeuw. :sweat Ik heb hier weleens een link neergezet van een docu hierover, werd het nagespeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Bruna schreef:Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.
Ik vind het ook erg ver gezocht. Helemaal omdat het oorspronkelijke woord Deus/dejos is. Lijkt mij dat dit niets te maken heeft met Joost of duivel.
Het gaat natuurlijk om de uitdrukking 'Joost mag het weten'. Er is toch genoeg aanleiding om die niet meer te gebruiken, dacht ik zo.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Alhoewel het niet raadzaam is om ritmisch te gaan zingen in de GG aangezien dat voor nogal wat ophef gaat zorgen, is het wel goed om te bespreken en een duidelijk statement naar voren te brengen dat ritmisch zingen niets te maken heeft met bevinding of lichte preken maar oude papieren heeft.
Zou best in de saambinder kunnen staan bijvoorbeeld.
ISO ritmisch zingen is natuurlijk prima maar zegt niets over de Waarheid.
Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
ISO ritmisch, mits goed uitgevoerd, vind ik zeker mooi. Beter goed ISO ritmisch dan slecht ritmisch.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Jantje schreef: En wat nou als er een dominee komt preken, die het niet wil?
Een kerkenraad regelt als het goed is dergelijke zaken, niet een predikant die in een bepaalde gemeente een keer komt preken!
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
Bruna schreef:Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.
Ik vind het ook erg ver gezocht. Helemaal omdat het oorspronkelijke woord Deus/dejos is. Lijkt mij dat dit niets te maken heeft met Joost of duivel.
Het gaat natuurlijk om de uitdrukking 'Joost mag het weten'. Er is toch genoeg aanleiding om die niet meer te gebruiken, dacht ik zo.
Dat begrijp ik. Wij hebben alleen diverse joosten in de familie. Dus de uitdrukking 'joost mag het weten' is bij ons nogal in zwang. Onze oudste verzuchtte eens dat het toch wel oneerlijk was dat ome joost alles mag weten.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Zonder jouw naam prijs te geven, wees blij dat het geen hetjos is.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Liturgische

Bericht door Ouddorp »

Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
Ik hoor eigenlijk meer commentaar op het niet-ritmisch zingen in behoudende gemeenten dan andersom.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Met evenveel recht kun je zeggen dat onze naam Joost in de Bijbel bekend is als Justus uit Handelingen 1.
De link die gelegd wordt met de duivel in de bekende uitdrukking vind ik zeer vergezocht (via Portugal en China...). De uitdrukking ‘Joost mag het weten’ wordt op geen enkele manier aan de duivel verbonden.
Net zomin als de namen van onze dagen bijvoorbeeld. Of je moet consequent zijn en ook die zeven aanduidingen niet meer gebruiken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Aha. 1+1=2. Grappig.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
:humhihi :humhihi ::lol
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Zonder jouw naam prijs te geven, wees blij dat het geen hetjos is.
Eenjos denk ik dan weer wel :D
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Liturgische

Bericht door ejvl »

Ouddorp schreef:
Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
Ik hoor eigenlijk meer commentaar op het niet-ritmisch zingen in behoudende gemeenten dan andersom.
Grappig, ik juist andersom. Beiden aanwezig dus.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.

De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Dat denk ik ook. In onze eigen gemeente wordt op veel kerkelijke activiteiten (ook) ritmisch gezongen, en ik geloof niet dat iemand daarmee problemen heeft. En dat is zeker geen linkse gemeente. Dan heb ik het niet over gemeente-avonden of ledenvergaderingen en ook niet over kerkdiensten, maar wel over gemeentedag, zangavond, verenigingen.

Als daarmee ook gelijk de HSV wordt ingevoerd, zou dat een geweldig neveneffect zijn;-) Maar ik zie daar verder geen rechtstreeks verband tussen.
Er is, voor degenen die het zien willen, een heel duidelijke link tussen allerlei liturgische vernieuwingen en het loslaten (of niet meer herkennen) van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Op zich hoeft ritmisch zingen geen bezwaar te zijn als er een goede bevindelijke preek bij gehoord wordt. Nu spreek ik even uit eigen ervaring. Ik heb ooit een cd of cassette beluisterd van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij was toen nog Christelijk Gereformeerd, er werd ritmisch gezongen, maar zijn preek was recht. En grijpt de preek je dan valt de entourage eromheen wel weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie