Dat zal een beetje moeilijk gaan, in de 19e eeuw én vlak voor het psalmenoproer, want dat oproer was in 1775/76Mara schreef:Er staat vast nog wel een link hier ergens, waarin je kunt horen hoe er gezongen werd in de 19e eeuw, vlak voor het Psalmenoproer.Jantje schreef:Dat is waar. Ze zetten de prediking kracht bij. Maar dan gaat het er niet om in welk tempo, op welke toon, in welke maat, enzovoorts.
Wij zouden dit nu zeer oneerbiedig en zelfs potsierlijk vinden, zo langzaam.
En toch, degenen die dit wilden veranderen, werden op hun hersenpan getimmerd. Letterlijk!
Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Ja sorry, ik bedoelde 18e eeuw. Ik heb hier weleens een link neergezet van een docu hierover, werd het nagespeeld.Hendrikus schreef:Dat zal een beetje moeilijk gaan, in de 19e eeuw én vlak voor het psalmenoproer, want dat oproer was in 1775/76Mara schreef:Er staat vast nog wel een link hier ergens, waarin je kunt horen hoe er gezongen werd in de 19e eeuw, vlak voor het Psalmenoproer.Jantje schreef:Dat is waar. Ze zetten de prediking kracht bij. Maar dan gaat het er niet om in welk tempo, op welke toon, in welke maat, enzovoorts.
Wij zouden dit nu zeer oneerbiedig en zelfs potsierlijk vinden, zo langzaam.
En toch, degenen die dit wilden veranderen, werden op hun hersenpan getimmerd. Letterlijk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Het gaat natuurlijk om de uitdrukking 'Joost mag het weten'. Er is toch genoeg aanleiding om die niet meer te gebruiken, dacht ik zo.merel schreef:Ik vind het ook erg ver gezocht. Helemaal omdat het oorspronkelijke woord Deus/dejos is. Lijkt mij dat dit niets te maken heeft met Joost of duivel.Zeeuw schreef:Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.Bruna schreef:Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Alhoewel het niet raadzaam is om ritmisch te gaan zingen in de GG aangezien dat voor nogal wat ophef gaat zorgen, is het wel goed om te bespreken en een duidelijk statement naar voren te brengen dat ritmisch zingen niets te maken heeft met bevinding of lichte preken maar oude papieren heeft.
Zou best in de saambinder kunnen staan bijvoorbeeld.
ISO ritmisch zingen is natuurlijk prima maar zegt niets over de Waarheid.
Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
ISO ritmisch, mits goed uitgevoerd, vind ik zeker mooi. Beter goed ISO ritmisch dan slecht ritmisch.
Zou best in de saambinder kunnen staan bijvoorbeeld.
ISO ritmisch zingen is natuurlijk prima maar zegt niets over de Waarheid.
Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
ISO ritmisch, mits goed uitgevoerd, vind ik zeker mooi. Beter goed ISO ritmisch dan slecht ritmisch.
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Een kerkenraad regelt als het goed is dergelijke zaken, niet een predikant die in een bepaalde gemeente een keer komt preken!Jantje schreef: En wat nou als er een dominee komt preken, die het niet wil?
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Dat begrijp ik. Wij hebben alleen diverse joosten in de familie. Dus de uitdrukking 'joost mag het weten' is bij ons nogal in zwang. Onze oudste verzuchtte eens dat het toch wel oneerlijk was dat ome joost alles mag weten.eilander schreef:Het gaat natuurlijk om de uitdrukking 'Joost mag het weten'. Er is toch genoeg aanleiding om die niet meer te gebruiken, dacht ik zo.merel schreef:Ik vind het ook erg ver gezocht. Helemaal omdat het oorspronkelijke woord Deus/dejos is. Lijkt mij dat dit niets te maken heeft met Joost of duivel.Zeeuw schreef:Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.Bruna schreef:Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Zonder jouw naam prijs te geven, wees blij dat het geen hetjos is.Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Re: Liturgische
Ik hoor eigenlijk meer commentaar op het niet-ritmisch zingen in behoudende gemeenten dan andersom.Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Met evenveel recht kun je zeggen dat onze naam Joost in de Bijbel bekend is als Justus uit Handelingen 1.
De link die gelegd wordt met de duivel in de bekende uitdrukking vind ik zeer vergezocht (via Portugal en China...). De uitdrukking ‘Joost mag het weten’ wordt op geen enkele manier aan de duivel verbonden.
Net zomin als de namen van onze dagen bijvoorbeeld. Of je moet consequent zijn en ook die zeven aanduidingen niet meer gebruiken.
De link die gelegd wordt met de duivel in de bekende uitdrukking vind ik zeer vergezocht (via Portugal en China...). De uitdrukking ‘Joost mag het weten’ wordt op geen enkele manier aan de duivel verbonden.
Net zomin als de namen van onze dagen bijvoorbeeld. Of je moet consequent zijn en ook die zeven aanduidingen niet meer gebruiken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Aha. 1+1=2. Grappig.Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Eenjos denk ik dan weer welTiberius schreef:Zonder jouw naam prijs te geven, wees blij dat het geen hetjos is.Zeeuw schreef:Zonder mijn naam prijs te geven vind ik dejos nog veel kwalijker..
Re: RE: Re: Liturgische
Grappig, ik juist andersom. Beiden aanwezig dus.Ouddorp schreef:Ik hoor eigenlijk meer commentaar op het niet-ritmisch zingen in behoudende gemeenten dan andersom.Helaas wordt er nog wel eens de neus opgetrokken of is er direct een waardeoordeel als het over ritmisch zingen gaat terwijl het natuurlijk daar niets mee te maken heeft.
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
Er is, voor degenen die het zien willen, een heel duidelijke link tussen allerlei liturgische vernieuwingen en het loslaten (of niet meer herkennen) van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.DDD schreef:Dat denk ik ook. In onze eigen gemeente wordt op veel kerkelijke activiteiten (ook) ritmisch gezongen, en ik geloof niet dat iemand daarmee problemen heeft. En dat is zeker geen linkse gemeente. Dan heb ik het niet over gemeente-avonden of ledenvergaderingen en ook niet over kerkdiensten, maar wel over gemeentedag, zangavond, verenigingen.Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.
De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Als daarmee ook gelijk de HSV wordt ingevoerd, zou dat een geweldig neveneffect zijn;-) Maar ik zie daar verder geen rechtstreeks verband tussen.
Op zich hoeft ritmisch zingen geen bezwaar te zijn als er een goede bevindelijke preek bij gehoord wordt. Nu spreek ik even uit eigen ervaring. Ik heb ooit een cd of cassette beluisterd van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij was toen nog Christelijk Gereformeerd, er werd ritmisch gezongen, maar zijn preek was recht. En grijpt de preek je dan valt de entourage eromheen wel weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??