Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Als je een beetje opschiet, kunnen ze het nog meenemen op de Generale Synode.
Het is geen GS besluit, dus dat is alvast simpel. Daar hoeft het niet te komen.
Maar ik veronderstel dat er (terecht) geen draagvlak voor zal zijn.
Op de GS heb je daar gelijk in, verwacht ik. ;)
Het begint met ritmisch zingen en het eindigt met de HSV en gezangen uit de liedbundel.
In de GG gebeurt dit al buiten de kerkdiensten. Alle drie.
Bovendien vind ik dat ook hier geldt dat we rekening moeten houden met het zwakste lid.
Wat bedoel je hiermee?
En verder, zolang de GBS zal blijven bestaan, zal het afdrukken van ritmische noten, in die Bijbels niet gebeuren. Dus dat is ook nog een mooie bijkomstigheid.
En als de ruime, ruime meerderheid van een gemeente géén GBS Bijbel in de kerkdienst gebruikt en de kerkenraad zelf ook al niet?
Ik hoop dat de wijkouderling dusdanig verstandig is dat hij hierin niet meegaat. Laten we ons toch niet druk maken om zulke bijkomstigheden, want dat leidt af van hetgeen wérkelijk belangrijk is voor ons aller hart en leven.
Het is te hopen dat deze wijkouderling luistert naar zijn gemeenteleden. Al dan niet of hij het ermee eens of oneens is. Een luisterend oor is altijd goed. :)
(~)
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Ah, dus zo voorkom je dat ;-) Ga gelijk onze organist even tippen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Kijk, probaat middel om van dat bovenstemgedoe af te komen :yahoo
Vreemde gewoonte, zeker als het "zomaar" gebeurt. Het kan niet zonder afspraken over de te gebruiken harmonisatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Spot er maar mee. :yahoo De Veluwers nemen dat heel hoog op, voor zover ik weet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Carrie »

OutOfTheBox schreef:
Erskinees schreef:
OutOfTheBox schreef: in mijn optiek
vind ik
ik zie
Ik vraag me dit af
Ik realiseer me
Besef je je wel dat het hier gaat om jouw persoonlijke mening? Terwijl je in een gemeente zit met een X-aantal man? Dat je dus onderdeel bent van een groep mensen, ieder met zijn of haar eigen mening? Dat jouw mening, ben ik bang, daarin nooit overgenomen zal worden door iedereen? Dat je zoiets onbenulligs als het zangtempo dan wellicht maar gewoon moet accepteren?
Realiseer je je dat je hetzelfde doet als waar je mij van "beschuldigt"? Jij vindt dit onbenullig, ik vind dit niet. Is inderdaad puur persoonlijk, maar jouw reactie is dat niet minder.
Als het onbenullig is, zou het voor de rest ook geen probleem moeten zijn wel ritmisch te zingen.
Wat overigens voor Datheen ook gebeurde.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

OutOfTheBox schreef:
Tom schreef:Outofthebox het is 2019. Het is beter om jezelf druk te maken over de inhoud (tekst van 1773) die we zingen en toe is aan een herziening dan de een maat waarop we zingen. Kaart dat eens aan bij je kerkenraad. Alhoewel:

Besef je jezelf ook dat er altijd wel wat te bekritiseren is?
Wat praktijkvoorbeelden:
- In ref. gemeenten waar ritmisch gezongen wordt wil een gedeelte graag sneller zingen en inzetten.
- In ref. gemeenten waar Weerklank gebruikt wordt, vinden de jongeren deze bundel te oudbollig en willen graag Opwekking.
- In GKV gemeenten waar door de synode goedgekeurde Opwekkingsliederen gezongen worden, willen anderen ook de niet goedgekeurde liederen.
- In gemeenten waar Opwekking gezongen wordt, willen anderen juist weer graag Hillsong.

Wat ik hier mee wil aangeven? Van reformatorisch tot evangelisch, ieder kerklid heeft zijn eigen wensen. En het is nooit goed. Het ware beter jezelf te voegen bij de manier hoe dit nu gebeurt in je eigen kerkelijke gemeente. Althans, iets bespreken met je kerkenraad mag natuurlijk altijd : )
Fijn dat ik het toch mag bespreken met de kerkenraad ;-)
Wat je allemaal opnoemt, is allemaal waar. Maar nog steeds geen reden om iets niet bespreekbaar te maken. Toch?
Natuurlijk mag je dat bespreken!
Iets bespreekbaar maken is altijd prima. Maar aangezien je op een internetforum hier speciaal een topic over opent, en getuige je reacties zit het je best wel diep. En daar willen ik en anderen je hier voor waarschuwen: zorg dat dit niet diep gaat zitten. Want de kans dat dit niet gaat veranderen is groot. En dat kan voor allemaal negativiteit zorgen ipv liefde voor je thuisgemeente. Dat zou zonde zijn. Daarom wil ik ook deze post nogmaals naar boven halen:
Mannetje schreef:Reken erop dat je veel reuring gaat veroorzaken als je dit voorstel gaat indienen. En vraag je vooraf af of het je dat waard is.

Liturgische veranderingen zullen altijd weerstand oproepen.

Ik zou er pas aan beginnen als je weet dat de oude situatie niet goed is.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Kijk, probaat middel om van dat bovenstemgedoe af te komen :yahoo
Vreemde gewoonte, zeker als het "zomaar" gebeurt. Het kan niet zonder afspraken over de te gebruiken harmonisatie.
Idd, best bijzonder dat dit zomaar gebeurt. Ik erger me er niet aan, maar vind het niet mooi. Ik weet echter wel dat bepaalde gemeenteleden zich groen en geel ergeren....ik denk ook niet dat je er vrolijk van wordt als je net voor zo'n "bovenstemmer" zit. Zeker als hij probeert het volume van 10 "normale" gemeenteleden te evenaren.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Tom schreef:
OutOfTheBox schreef:
Tom schreef:Outofthebox het is 2019. Het is beter om jezelf druk te maken over de inhoud (tekst van 1773) die we zingen en toe is aan een herziening dan de een maat waarop we zingen. Kaart dat eens aan bij je kerkenraad. Alhoewel:

Besef je jezelf ook dat er altijd wel wat te bekritiseren is?
Wat praktijkvoorbeelden:
- In ref. gemeenten waar ritmisch gezongen wordt wil een gedeelte graag sneller zingen en inzetten.
- In ref. gemeenten waar Weerklank gebruikt wordt, vinden de jongeren deze bundel te oudbollig en willen graag Opwekking.
- In GKV gemeenten waar door de synode goedgekeurde Opwekkingsliederen gezongen worden, willen anderen ook de niet goedgekeurde liederen.
- In gemeenten waar Opwekking gezongen wordt, willen anderen juist weer graag Hillsong.

Wat ik hier mee wil aangeven? Van reformatorisch tot evangelisch, ieder kerklid heeft zijn eigen wensen. En het is nooit goed. Het ware beter jezelf te voegen bij de manier hoe dit nu gebeurt in je eigen kerkelijke gemeente. Althans, iets bespreken met je kerkenraad mag natuurlijk altijd : )
Fijn dat ik het toch mag bespreken met de kerkenraad ;-)
Wat je allemaal opnoemt, is allemaal waar. Maar nog steeds geen reden om iets niet bespreekbaar te maken. Toch?
Natuurlijk mag je dat bespreken!
Iets bespreekbaar maken is altijd prima. Maar aangezien je op een internetforum hier speciaal een topic over opent, en getuige je reacties zit het je best wel diep. En daar willen ik en anderen je hier voor waarschuwen: zorg dat dit niet diep gaat zitten. Want de kans dat dit niet gaat veranderen is groot. En dat kan voor allemaal negativiteit zorgen ipv liefde voor je thuisgemeente. Dat zou zonde zijn. Daarom wil ik ook deze post nogmaals naar boven halen:
Mannetje schreef:Reken erop dat je veel reuring gaat veroorzaken als je dit voorstel gaat indienen. En vraag je vooraf af of het je dat waard is.

Liturgische veranderingen zullen altijd weerstand oproepen.

Ik zou er pas aan beginnen als je weet dat de oude situatie niet goed is.
Eens!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Overigens is het zo dat als een GG kerkenraad vandaag besluit om vanaf zondag ritmisch te gaan zingen, dan wordt er zondag ritmisch gezongen. (Als de organist natuurlijk het kerkenraadsbesluit uit gaat voeren in de begeleiding)

M.a.w. de kerkenraad is volledig autonoom in deze beslissingen.

Òf er een kerkenraad te vinden is die dit zal doen, dat is maar zeer de vraag. Het zal namelijk classicale en landelijke discussie opleveren. En het is maar de vraag of dat het waard is.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@OutOfTheBox,
Aha, ik ben het er ook mee eens! Gelukkig, ik ben blij dat we hiermee wat nader tot elkaar kunnen komen. :super
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 mar 2019, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Wandelende schreef:Overigens is het zo dat als een GG kerkenraad vandaag besluit om vanaf zondag ritmisch te gaan zingen, dan wordt er zondag ritmisch gezongen. (Als de organist natuurlijk het kerkenraadsbesluit uit gaat voeren in de begeleiding)

M.a.w. de kerkenraad is volledig autonoom in deze beslissingen.

Òf er een kerkenraad te vinden is die dit zal doen, dat is maar zeer de vraag. Het zal namelijk classicale en landelijke discussie opleveren. En het is maar de vraag of dat het waard is.
Ben op zoek naar iets van "eenheid in verscheidenheid".....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

:D :haha
De één zingt wel ritmisch en de ander niet? :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef::D :haha
De één zingt wel ritmisch en de ander niet? :yahoo
Jij snapt het helemaal. De Barnevelder zingt iso-ritmisch en de Houtenaar zingt ritmisch. Probleem opgelost :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef::D :haha
De één zingt wel ritmisch en de ander niet? :yahoo
Jij snapt het helemaal. De Barnevelder zingt iso-ritmisch en de Houtenaar zingt ritmisch. Probleem opgelost :D
Ik bedoelde eigenlijk in één gemeente. En wat nou als er een dominee komt preken, die het niet wil?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie