Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

OutOfTheBox schreef: Idd, best bijzonder dat dit zomaar gebeurt. Ik erger me er niet aan, maar vind het niet mooi. Ik weet echter wel dat bepaalde gemeenteleden zich groen en geel ergeren....ik denk ook niet dat je er vrolijk van wordt als je net voor zo'n "bovenstemmer" zit. Zeker als hij probeert het volume van 10 "normale" gemeenteleden te evenaren.
...en geen idee heeft of de organist wel een harmonisatie zal spelen waarbij de bovenstem zal passen...
[hoewel, dat is natuurlijk simpel op te lossen: als het niet past, is dat de schuld van de organist: die kan niet spelen]
~~Soli Deo Gloria~~
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef::D :haha
De één zingt wel ritmisch en de ander niet? :yahoo
Jij snapt het helemaal. De Barnevelder zingt iso-ritmisch en de Houtenaar zingt ritmisch. Probleem opgelost :D
Ik bedoelde eigenlijk in één gemeente. En wat nou als er een dominee komt preken, die het niet wil?
Ik heb nog nooit van een preidkant gehoord die in Amerika opeens anders wil gaan zingen dan in de gemeente gebruikelijk...
Waarom zou dat dan in NL wel zo zijn? Hij moet zich dan gewoon aanpassen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef::D :haha
De één zingt wel ritmisch en de ander niet? :yahoo
Jij snapt het helemaal. De Barnevelder zingt iso-ritmisch en de Houtenaar zingt ritmisch. Probleem opgelost :D
Ik bedoelde eigenlijk in één gemeente. En wat nou als er een dominee komt preken, die het niet wil?
In de meeste kerken is de geluidsversterking van de predikant uit tijdens het zingen, dus dat geeft verder geen hinder.
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Ah, er is dus een oplossing voor de mensen die te onpas een bovenstem willen zingen in een gemeente waar dat geen traditie is. Prima dat ze in Genemuiden hun tot immaterieel erfgoed uitgeroepen bovenstem zingen, maar laat het daar blijven.

Ik zing liever met Hendrikus https://www.sthrecords.nl/player/sample ... sample.mp3
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Kijk, probaat middel om van dat bovenstemgedoe af te komen :yahoo
Vreemde gewoonte, zeker als het "zomaar" gebeurt. Het kan niet zonder afspraken over de te gebruiken harmonisatie.
Zoals bij ons. De organisten geven gewoon aan wanneer er bovenstem gezongen kan worden, en gebruiken dan de juiste zetting.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

In Bodegraven kon je ook horen aan het laatste stukje van het voorspel als de bovenstem gezongen zou gaan worden.
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Daar speelt de organist te hoog voor. Dus dat gaat niet. ;)

De vakantiegangers zomers klagen wel eens dat ze geen bovenstem kunnen zingen in Zeeland, omdat de organist te hoog inzet.
Kijk, probaat middel om van dat bovenstemgedoe af te komen :yahoo
Vreemde gewoonte, zeker als het "zomaar" gebeurt. Het kan niet zonder afspraken over de te gebruiken harmonisatie.
Zoals bij ons. De organisten geven gewoon aan wanneer er bovenstem gezongen kan worden, en gebruiken dan de juiste zetting.
Zo zou het moeten - als het dan toch zo nodig moet.

Waarom déze liturgische vernieuwing dan stilzwijgend wordt geaccepteerd (en als ik de Saâmbinder zo doorblader, zelfs wordt gepromoot) terwijl terug-naar-het ritme-van-Calvijn in de GG de eerste drie weken echt nog niet aan de orde is (en de eerste drie decennia ook niet), joost mag het weten. Het zal wel zoiets zijn als dat psalmgezang daar 't hart door wordt geraakt uit Psalm 18, wat er door de berijmers van 1773 bijverzonnen is omdat ze nog twee regeltjes over hadden. Met ratio heeft het niets van doen, 't is puur op 't gevoel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:In Bodegraven kon je ook horen aan het laatste stukje van het voorspel als de bovenstem gezongen zou gaan worden.
Je praat in de verleden tijd omdat de bovenstem daar weer is afgeschaft? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Joost is een benaming voor de duivel. Die uitdrukking zouden we niet moeten gebruiken.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Hendrikus schreef:
Mannetje schreef:In Bodegraven kon je ook horen aan het laatste stukje van het voorspel als de bovenstem gezongen zou gaan worden.
Je praat in de verleden tijd omdat de bovenstem daar weer is afgeschaft? ;)
Nee hoor, ik hoor het niet meer.
Taal is leuk. :)
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Joost is een benaming voor de duivel. Die uitdrukking zouden we niet moeten gebruiken.
Dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat...
https://onzetaal.nl/taaladvies/joost-mag-het-weten/
~~Soli Deo Gloria~~
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Joost is een benaming voor de duivel. Die uitdrukking zouden we niet moeten gebruiken.
Dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat...
https://onzetaal.nl/taaladvies/joost-mag-het-weten/
Dit gast dan meer om de uitdrukking in zijn geheel. Wist ik ook niet.
Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Online
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:Joost is een benaming voor de duivel. Die uitdrukking zouden we niet moeten gebruiken.
Dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat...
https://onzetaal.nl/taaladvies/joost-mag-het-weten/
Dit gast dan meer om de uitdrukking in zijn geheel. Wist ik ook niet.
Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Dat is waar. Ze zetten de prediking kracht bij. Maar dan gaat het er niet om in welk tempo, op welke toon, in welke maat, enzovoorts.
Er staat vast nog wel een link hier ergens, waarin je kunt horen hoe er gezongen werd in de 19e eeuw, vlak voor het Psalmenoproer.
Wij zouden dit nu zeer oneerbiedig en zelfs potsierlijk vinden, zo langzaam.
En toch, degenen die dit wilden veranderen, werden op hun hersenpan getimmerd. Letterlijk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Bruna schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:Joost is een benaming voor de duivel. Die uitdrukking zouden we niet moeten gebruiken.
Dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat...
https://onzetaal.nl/taaladvies/joost-mag-het-weten/
Dit gast dan meer om de uitdrukking in zijn geheel. Wist ik ook niet.
Joost is/was toch een gebruikelijke naam...
Ik vind het nogal ver gaan. Ik ken tig Joosten. Als dit algemeen bekend was, zouden weinig mensen hun kinderen zo nog noemen.
Ik vind het ook erg ver gezocht. Helemaal omdat het oorspronkelijke woord Deus/dejos is. Lijkt mij dat dit niets te maken heeft met Joost of duivel.
Plaats reactie