Verschillen in kerkvisie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Verschillen in kerkvisie

Bericht door Carrie »

Zou iemand voor mij eens beknopt en puntgewijs de belangrijkste verschillen aan willen geven tussen bv oggin , ogg, gg ,hhk, cgk, pkn, ngk, gkv

Ik weet dat er verschillen zijn, in grote lijnen ook wel de verschillen zoals bv de verbondenleer, maar het is vaak zo uitgebreid beschreven dat ik het niet allemaal op kan slaan.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Verschillen in kerkvisie

Bericht door Wijk »

Inderdaad zijn er verschillen in verbondsvisies en leren. Maar ik denk dat je uiteindelijk heel snel uitkomt op de vraag in hoeverre een predikant, dus een bepaalde gemeente/kerk, de mens afsnijdt. De een is hier scherper in als de ander. Tuurlijk zijn er ook wat andere kleinere verschillen maar als het gaat om de daadwerkelijke preek dan denk ik dat je hierin de verschillen op merkt. Even los van het feit wat nu beter is ofzo.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen in kerkvisie

Bericht door merel »

Ik denk dat er tussen de verschillende stromingen ook wel veel overeenkomsten zitten. Natuurlijk zijn er accent verschillen, maar denk dat je ze beter kan inschalen in bevindelijk, orthodox en vrijzinnig.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verschillen in kerkvisie

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb het idee dat hervomden meer van boven af denken mbt het verbond.
Terwijl (O)GG (iN) meer denkt vanuit de mens
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Verschillen in kerkvisie

Bericht door Carrie »

En wat zijn de concrete verschillen als het gaat om doop, belijdenis etc?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verschillen in kerkvisie

Bericht door Geytenbeekje »

Carrie schreef:En wat zijn de concrete verschillen als het gaat om doop, belijdenis etc?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
(O)GG (iN) leert dat de uitverkorenen bij het verbond zitten. Belijdenis van de leer
CGK; drie verbonden. En zit tussen de hervormden en gereformeerden in. Belijdenis van de leer
HHK/GB;
Gedoopte zit bij het verbond. Belijdenis van t geloof
Plaats reactie