De verjaardag van de dominee

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De verjaardag van de dominee

Bericht door Mara »

In een ander topic las ik dat de hele gemeente gezamenlijk de verjaardag van de dominee heeft gevierd.
Nu hoorde ik dit laatst van iemand uit de GG ook.
Hij had 3 kwartier in de rij gestaan om de dominee te kunnen feliciteren.
Ik ken dit fenomeen helemaal niet, althans, niet bij ons.
Toen wij een predikant hadden, gaf ik een mooie plant of boekenbon af, met een felicitatiekaart en dat was het.
Er werd geen verjaardag gevierd in het kerkzaaltje.
In andere kerkbladen lees ik hier ook niets over. Een bedankje van de predikant en zijn echtgenote voor de ontvangen felicitaties, bloemen, e.d.
Mijn vraag, wordt bij jullie ook zo uitgebreid de verjaardag gevierd met de predikant en/of zijn echtgenote?
Met een gemeente van 3.000 zielen is dat toch niet te doen?
En is dat iets des GG's?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door eilander »

Bij ons gebeurt het ook, in een zaaltje. Prima wat mij betreft.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Piet Puk »

Mooie aanvulling op het traktement :nananere
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door helma »

Ds den Butter deed het niet, ds Kieviet wel. Eerste jaar aan huis, daarna toch maar een zaaltje
Als je een kado wilde geven stond er een doos voor een goed doel.
Laatst gewijzigd door helma op 06 mar 2019, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Mannetje »

Ds . Bac deed het ook. En de hangjongeren op het kerkplein kwam hij ook een stroopwafel brengen.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door helma »

Mijn vader tracteerde altijd op catechisatie met zijn verjaardag
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Hendrikus »

In de GG wel meegemaakt, ja. Een hele happening (want grote gemeente!). Gemeenteleden stonden 's middags lang in de rij. 's Avonds een afzonderlijke bijeenkomst voor de kerkenraad, collectanten, schoonmaaksters, organisten etc.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32744
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:In de GG wel meegemaakt, ja. Een hele happening (want grote gemeente!). Gemeenteleden stonden 's middags lang in de rij. 's Avonds een afzonderlijke bijeenkomst voor de kerkenraad, collectanten, schoonmaaksters, organisten etc.
Alleen om de predikant je liefde, achting en aanhankelijkheid te betonen. Het is nooit verplicht geweest, maar als trouw lid deed je dat vanzelf. (ik spreek in de verleden tijd, omdat ik nu meer aan huis ben gebonden). En, nee, ik heb dat nooit als een hele happening ervaren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Orchidee »

Toen ds Pronk op Kralingse Veer stond was het ook altijd een hele happening.
Ook de verjaardag van zijn vrouw.
Waren gelijk ook een soort ontmoetingsavonden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Dodo »

Gelukkig wordt er hier NIETS aan de verjaardag van de dominee gedaan. Een verjaardag is een privéaangelegenheid voor de persoon zelf.
Dominees, zeker in de afgescheiden kerken, worden al genoeg verwend. Ik zou daar zeker niet aan meedoen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door helma »

Dodo schreef:Gelukkig wordt er hier NIETS aan de verjaardag van de dominee gedaan. Een verjaardag is een privéaangelegenheid voor de persoon zelf.
Dominees, zeker in de afgescheiden kerken, worden al genoeg verwend. Ik zou daar zeker niet aan meedoen.
Ik weet van verschillende predikanten die geen kado's willen, maar als mensen toch wat willen geven staat er een goede-doel-doos
Tot nu toe heb ik het als waardevol ervaren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Dodo »

Bij ons wordt aandacht gegeven aan de verjaardagen van de zendingswerkers en hun kinderen. Dat vind ik veel belangrijker dan die van de dominee.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Lilian1975 »

Ik vind het altijd een beetje een aparte gewoonte. De achting of liefde voor je predikant blijkt niet uit een handje schudden bij een verjaardag. En trouwens is een dominee in hiërarchie binnen de kerkenraad niet gelijk aan ouderling? En die vieren hun verjaardag niet voor de kerk?

En wat is er waardevol aan lang in de rij staan, paar seconden te feliciteren maar niet tot een fatsoenlijk gesprek te komen? Wat op een gewone huiskamer verjaardag wel wat gemakkelijker gaat?

Of de organist of de koster. Dat zijn ook mensen die veel voor de gemeente betekenen. Daar doen we toch ook geen handje schudden?

Stuur dan een kaartje ofzo. ( alhoewel het andersom, logischer wijs niet gebeurt)

Ik vraag het me wel eens af. Is het een opgelegde verplichting waar een predikant helemaal niet op zit te wachten?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 06 mar 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32744
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:Ik vind het altijd een beetje een aparte gewoonte. De achting of liefde voor je predikant blijkt niet uit een handje schudden bij een verjaardag. En trouwens is een dominee in hiërarchie binnen de kerkenraad niet gelijk aan ouderling? En die vieren hun verjaardag niet voor de kerk?

Of de organist of de koster. Dat zijn ook mensen die veel voor de gemeente betekenen.

Ik vraag het me wel eens af. Is het een opgelegde verplichting waar een predikant helemaal niet op zit te wachten?
Een mens die je liefhebt en waardeert mag ook liefde uit de gemeente ontvangen. Liefde van een kant is nooit goed. En laat ook duidelijk zijn dat we een predikant nooit mogen vereren of verafgoden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:
Lilian1975 schreef:Ik vind het altijd een beetje een aparte gewoonte. De achting of liefde voor je predikant blijkt niet uit een handje schudden bij een verjaardag. En trouwens is een dominee in hiërarchie binnen de kerkenraad niet gelijk aan ouderling? En die vieren hun verjaardag niet voor de kerk?

Of de organist of de koster. Dat zijn ook mensen die veel voor de gemeente betekenen.

Ik vraag het me wel eens af. Is het een opgelegde verplichting waar een predikant helemaal niet op zit te wachten?
Een mens die je liefhebt en waardeert mag ook liefde uit de gemeente ontvangen. Liefde van een kant is nooit goed. En laat ook duidelijk zijn dat we een predikant nooit mogen vereren of verafgoden.
Die liefde blijkt niet uit handje schudden, m.i. maar uit je gebed voor hem en zijn gezin, uit een kaartje. Maar er zijn velen anderen in de gemeente die ook veel geven, maar waar niet zulke "verplichtingen" voor in het leven worden geroepen. Waarom de predikant dus meer eer geven dan die ouderling?
Plaats reactie