De verjaardag van de dominee

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:
Dodo schreef:Maar dat doet onze koster ook (200%). En een aantal kerkenraadsleden. En de tuinman. En die doen het naast hun gewone werk. Maar die worden niet jaarlijks in het zonnetje gezet.


Niemand is verplicht om te gaan.

Wat levert het voor de dominee op? Hij trakteert uit eigen zak, wat hij krijgt gaat naar een goed doel. Een berg tekeningen van de kinderen en een heleboel gezelligheid.

Eens. Wat een gezeur hier.
Is een dominee onzichtbaar in de gemeente, dan krijgt hij (m.i. terechte) kritiek
Wil een dominee bepaalde zaken dan vieren met de gemeente is het ook niet goed.

Ds Bredeweg of niet, het feit opzich is positief. Hij viert een verjaarsfeestje voor de gemeente. Wie wil gaan, gaat, wil of kun je niet, dan ga je niet.
Prima toch?

Wat ik veel interessanter vind: hoe wordt zon feestje aangekleed?
Worden er kaarsjes uitgeblazen, staat er een tap. Is er een limonademelkkoe voor de kids. Etc, etc. Maar goed, dat is echt off topic.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: RE: Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
Nathanaël schreef:
Als die ruimte er bij het kerkgebouw is, hoeft hij het bij huis inderdaad niet te hebben. De meeste kerkgebouwen hebben echter niet zo´n ruimte.
Ik zeg net dat we die ruimte gecreëerd hebben, m.a.w. die ruimte was er niet.

Onze gemeente is te klein om een pastorie te kunnen financieren. Bijkomend voordeel is dat ook de predikant een scheiding kan maken tussen werk en privé.
Ja, dat las ik ;-) Als je alleen een interne verbouwing nodig hebt om die ruimte te kunnen maken, is er niet zoveel aan de hand. Bij ons zou je een stuk bij moeten bouwen, dat zou al weer een stuk lastiger worden. Daarom is er voor gekozen om bij de nieuwe pastorie toch maar weer gewoon een ontvangstruimte te maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Orchidee »

De verjaardags en jubileum feestjes worden ook door de diakonie betaald hoor.
Onze ds woont idd in een rijtjeshuis (wel eigendom van de gemeente) en heeft sinds kort een gecreëerde studeer/ontvangstkamer in de kerk zelf.
Héél praktisch!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Wat een heuse RF-discussie. Enig. De dominee is toch niet anders dan de tuinman of de schoonmaker? Echt niet? Sektarisch, zo'n verjaardagsfeest, we zetten de grote leider in het zonnetje. Echt waar?

Kom op zeg. Wat een stoere praat allemaal. Ik ga onze dominee altijd graag even feliciteren. Ik toon dan mijn waardering voor wat hij doet voor de gemeente en voor mij en spreek hem inderdaad even. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er weinig reden is dat de dominee bij ons langskomt, dus zo'n verjaardagsfeest is een goede gelegenheid.
Zo is dat, helemaal eens.
Ik heb het idee dat sommigen hier weer een gelegenheid aangrijpen om lelijk te doen over andere kerken of andere dominees.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door DDD »

Het lijkt me voor een dominee niet fijn om in zijn eentje te moeten werken. Dan zou ik nog eerder een kamer in een bedrijvenverzamelgebouw voor zzp-ers huren.

Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Terri »

DDD schreef:Het lijkt me voor een dominee niet fijn om in zijn eentje te moeten werken. Dan zou ik nog eerder een kamer in een bedrijvenverzamelgebouw voor zzp-ers huren.

Maar dat geheel terzijde.
Wat een heerlijke, nuchtere opmerking :humhihi
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het lijkt me voor een dominee niet fijn om in zijn eentje te moeten werken. Dan zou ik nog eerder een kamer in een bedrijvenverzamelgebouw voor zzp-ers huren.

Maar dat geheel terzijde.
Eens. We hebben ook nog een pastoraal werker en in het gebouw, voedselbank en allerlei andere activiteiten overdag. Alleen is hij niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Wandelende »

Ik wist niet dat het zo'n normale gewoonte is om de verjaardag van een dominee te vieren en daarbij de hele gemeente uit te nodigen.
Eerlijk gezegd vind ik het ook redelijk bizar klinken. Maar dat zal meer aan mijzelf liggen en mijn aversie tegen verjaardagen in het algemeen.

Een kaartje is volgens mij meer dan genoeg.
(~)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Nathanaël »

Wandelende schreef:Ik wist niet dat het zo'n normale gewoonte is om de verjaardag van een dominee te vieren en daarbij de hele gemeente uit te nodigen.
Eerlijk gezegd vind ik het ook redelijk bizar klinken. Maar dat zal meer aan mijzelf liggen en mijn aversie tegen verjaardagen in het algemeen.

Een kaartje is volgens mij meer dan genoeg.
Ik heb de indruk dat het verschilt per gemeente wat de gewoonte is. Voor mij hoeft het ook niet per sé, maar als er nou mensen zijn die graag bij de dominee op bezoek willen komen (die zijn er nu eenmaal, dominees blijken op de een of andere manier toch wel machtig interessant te zijn voor bepaalde mensen), kan ik me voorstellen dat een dominee het viert. Daarbij wordt dan de hele gemeente uitgenodigd en is het aan iedereen zelf om te bepalen of hij gaat.
Bij ons in de gemeente wordt het wel gedaan, maar dan zitten er een stuk of 5 mensen in de huiskamer van de pastorie, ook een beetje ongemakkelijk.
Zoals Helma beschrijft gaat het in hun gemeente heel anders en is het daar erg gezellig en wordt het van beide kanten gewaardeerd. Dat is dan ook een behoorlijk hechte gemeente.
Als ik van weer anderen lees over 3 kwartier in de rij staan, dan zou ik zelf absoluut niet gaan. Dat maakt het bijzonder onpersoonlijk en niemand mist me. Als een ander echter wel van die gelegenheid gebruik wil maken, lekker laten doen toch?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Wandelende »

Nathanaël schreef:Als een ander echter wel van die gelegenheid gebruik wil maken, lekker laten doen toch?
Zo is dat.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Mara »

Ik zie de dominee in dezelfde lijn als mijn huisarts. Allebei willen zij mijn welzijn bevorderen.
En bij mijn huisarts ga ik ook niet op verjaardagsvisite.
Soms kun je een bijzondere band hebben met een predikant, vanwege een begeleiding van een ziekbed of een begrafenis.
Maar ik laat hem dat dan wel weten op een ander tijdstip en wijze en niet als er 250 man achter me in de rij zouden staan.

Maar zouden alle echtgenotes het wel zo leuk vinden? Als zo'n gewoonte maar door en doorgaat, zien sommigen het misschien wel als een verplichting. De domineesvrouwen die ik ken zijn allemaal verschillend.
De één zette zich voor de volle 100% in voor de gemeente, terwijl de ander een baan had en afstandelijker was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door eilander »

Mijn huisarts nodigt me niet uit voor z'n verjaardag, ik denk de meeste huisartsen niet.
Ik heb wel een bijzondere band met onze predikant, maar dan meer vanwege het middel dat hij mocht zijn.
Het is bij ons op zijn verjaardag niet zo druk dat je in een (lange) rij moet staan, dus ik vind het bij ons wel prima zo.
Nu is bij ons het lijntje met de dominee wel vrij kort, het is gelukkig niet zo dat je hem in normale gevallen nooit spreekt.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:Mijn huisarts nodigt me niet uit voor z'n verjaardag, ik denk de meeste huisartsen niet.
Ik heb wel een bijzondere band met onze predikant, maar dan meer vanwege het middel dat hij mocht zijn.
Het is bij ons op zijn verjaardag niet zo druk dat je in een (lange) rij moet staan, dus ik vind het bij ons wel prima zo.
Nu is bij ons het lijntje met de dominee wel vrij kort, het is gelukkig niet zo dat je hem in normale gevallen nooit spreekt.
De grote van de gemeente speelt natuurlijk ook een rol daarin. Ik weet niet precies hoe groot jou gemeente is? Ik schat ongeveer net zo groot als waar wij lid zijn. Als je dan 1500+ hebt dan is het veel drukker en heb je zelden contact is mijn ervaring...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
eilander schreef:Mijn huisarts nodigt me niet uit voor z'n verjaardag, ik denk de meeste huisartsen niet.
Ik heb wel een bijzondere band met onze predikant, maar dan meer vanwege het middel dat hij mocht zijn.
Het is bij ons op zijn verjaardag niet zo druk dat je in een (lange) rij moet staan, dus ik vind het bij ons wel prima zo.
Nu is bij ons het lijntje met de dominee wel vrij kort, het is gelukkig niet zo dat je hem in normale gevallen nooit spreekt.
De grote van de gemeente speelt natuurlijk ook een rol daarin. Ik weet niet precies hoe groot jou gemeente is? Ik schat ongeveer net zo groot als waar wij lid zijn. Als je dan 1500+ hebt dan is het veel drukker en heb je zelden contact is mijn ervaring...
Dat begrijp ik ook. Daarom ben ik ook blij dat het bij ons niet zo groot is. Onze kerk heeft maar ca. 250 plaatsen en die zit 's zondags goed vol. Lijkt mij prima.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
eilander schreef:Mijn huisarts nodigt me niet uit voor z'n verjaardag, ik denk de meeste huisartsen niet.
Ik heb wel een bijzondere band met onze predikant, maar dan meer vanwege het middel dat hij mocht zijn.
Het is bij ons op zijn verjaardag niet zo druk dat je in een (lange) rij moet staan, dus ik vind het bij ons wel prima zo.
Nu is bij ons het lijntje met de dominee wel vrij kort, het is gelukkig niet zo dat je hem in normale gevallen nooit spreekt.
De grote van de gemeente speelt natuurlijk ook een rol daarin. Ik weet niet precies hoe groot jou gemeente is? Ik schat ongeveer net zo groot als waar wij lid zijn. Als je dan 1500+ hebt dan is het veel drukker en heb je zelden contact is mijn ervaring...
Dat begrijp ik ook. Daarom ben ik ook blij dat het bij ons niet zo groot is. Onze kerk heeft maar ca. 250 plaatsen en die zit 's zondags goed vol. Lijkt mij prima.
Inderdaad. Heel herkenbaar....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie