De verjaardag van de dominee

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Boertje »

Vind het wat overdreven, lijkt wel domineeverheerlijking als ik het zo hoor. Waarom wel aandacht voor de verjaardag van de dominee en niet van elk gemeentelid?
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Eljane »

Bij ons in de gemeente is het absoluut geen verplichting maar iedereen weet dat de pastorie die ochtend open staat voor alle gemeenteleden. De ene dominee heeft het drukker dan de andere, maar ze vonden het beiden oprecht leuk als men langskwam voor een ontspannen ontmoeting. Niet vanwege de verjaardag maar wel als aanknopingspunt om kleinschalig wat mensen te spreken.
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door -DIA- »

Eljane schreef:Bij ons in de gemeente is het absoluut geen verplichting maar iedereen weet dat de pastorie die ochtend open staat voor alle gemeenteleden. De ene dominee heeft het drukker dan de andere, maar ze vonden het beiden oprecht leuk als men langskwam voor een ontspannen ontmoeting. Niet vanwege de verjaardag maar wel als aanknopingspunt om kleinschalig wat mensen te spreken.
Dat is het ook! In een grote gemeente als hier spreek je als er geen bijzondere redenen zijn nooit de dominee. Juist bij zo'n verjaardag kun je soms een woordje met je dominee wisselen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Thuisvrouw »

Bij ons wordt ook de verjaardag gehouden. Het is tevens een nieuwjaarsreceptie en ontmoetingsplaats voor de gemeente, wat bindend werkt.

Ik vind juist dat de dominee dan veel 'dichterbij' komt, hij is dan een mens die gewoon jarig is en taart trakteert. En je hoeft vanzelfsprekend niets te geven, alhoewel ik dat persoonlijk niet snel zal doen. Want de buurman geef ik ook wat, als ik op verjaardag kom. Daarin wil ik dus geen verschil maken;)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Terri »

Ik heb me ooit eens laten verleiden om ook naar zo'n 'verjaardag' te gaan en vond het echt heel ongemakkelijk.
Maar goed, ik hou dan ook niet van grote mensenmassa's en lange rijen.
Wat ik helemaal naar vond toen, was de felicitatie op zich, je feliciteert de persoon, welke je vluchtig aankijkt en al weer kijkt naar de volgende terwijl jij nog je felicitatie uitspreekt. Mij gaf het in ieder geval het idee dat de jarige dit alles ook niet met veel vreugde onderging :huhu
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Ouddorp »

Bij ons (hhg) is ook de mogelijkheid om de ds. te feliciteren in een zaaltje in het verenigingsgebouw. Ik heb geen idee of het dan heel druk is want ik ben er nog nooit geweest.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door windorgel »

Thuisvrouw schreef:Bij ons wordt ook de verjaardag gehouden. Het is tevens een nieuwjaarsreceptie en ontmoetingsplaats voor de gemeente, wat bindend werkt.

Ik vind juist dat de dominee dan veel 'dichterbij' komt, hij is dan een mens die gewoon jarig is en taart trakteert. En je hoeft vanzelfsprekend niets te geven, alhoewel ik dat persoonlijk niet snel zal doen. Want de buurman geef ik ook wat, als ik op verjaardag kom. Daarin wil ik dus geen verschil maken;)
Dat is mijn ervaring ook uit het verleden.
Het was toen trouwens ook gebruikelijk dat er een bepaalde afstand was tussen degene die de dominee feliciteerde en de volgende die in de rij stond (een meter of 2). De dominee nam dan echt even de tijd om je te spreken. Ik vond dat wel waardevol omdat je verder de dominee eigenlijk nooit sprak.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Herman »

Maar waarom zou je in een rij gaan staan? Drink gewoon eerst een kopje koffie en geef de felicitatie als er gelegenheid voor is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Maar waarom zou je in een rij gaan staan? Drink gewoon eerst een kopje koffie en geef de felicitatie als er gelegenheid voor is.
Tja, je sluit meestal aan bij wat gebruikelijk is en wat van je verwacht wordt.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Maar waarom zou je in een rij gaan staan? Drink gewoon eerst een kopje koffie en geef de felicitatie als er gelegenheid voor is.
Als er 500 mensen staan te wachten kun je heel wat koffie drinken voordat er gelegenheid is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Lilian1975 »

ejvl schreef:
Herman schreef:Maar waarom zou je in een rij gaan staan? Drink gewoon eerst een kopje koffie en geef de felicitatie als er gelegenheid voor is.
Als er 500 mensen staan te wachten kun je heel wat koffie drinken voordat er gelegenheid is.
En het is niet eens koffie van de dominee. Maar gezet door de koster. Gekocht door de kerkelijke gemeente. Je drinkt je eigen koffie. :yahoo
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Tiberius »

Gezellig toch?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Carrie »

Mijn vorige predikant hield een groot kraamfeest na adoptie.
Na afloop liepen wij langs het podium waar alle kadoos stonden.
IK heb me plaatsvervangend geschaamd.
Er stond een complete serie kinderbijbels. Fiets stoeltje, en nog veel grote en kleine kadoos. Een heel podium vol!
Toen zag ik daar opeens een klein paar gebreide schoentjes staan...
IK zei tegen mijn vriendin...Dit vind ik nu het mooiste kado!

En heb ik wat tegen kraamfeesten? Nee! Maar wat was het mooi geweest als er een bus had gestaan voor het tehuis waar dit kindje vandaan kwam.
Het spijt me, maar vond dit niet gepast...

En daarbij, ik heb hem uitgenodigd voor mijn verjaardag, maar toen kwam hij niet

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18715
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door helma »

Nu hebben wij niet een overdreven grote gemeente en is er geen sprake van een lange rij. Wel van gezelligheid en zit je eens naast gemeenteleden die je op andere momenten misschien niet snel spreekt. Ook heeft de ds altijd echt apart voor iedereen aandacht en vind ik het gewoon een blijk van waardering. Zijn vrouw bakt alles zelf, ze proberen er zelf ook echt iets gezelligs van te maken.
En als de rest van de kerkenraad mij uitnodigt voor hun verjaardag zou ik ook gaan. Geen onderscheid des persoons. :huhu
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De verjaardag van de dominee

Bericht door Geytenbeekje »

Mijn dominee doet het wel
Rond de 100 mensne die er komen
Ook houd hij met basisschool kinderen een keer per jaar pannenkoeken dag.
Plaats reactie