Grijze kerk

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Ik had het over de GG's van de Zeeuwse hoofdstad. En ook in de GG van Goes is er een relatief grotere vergrijzing. Daarentegen is enkele kilometers verderop de GG van Kapelle-Biezelinge een relatief jonge gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Grijze kerk

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Ik had het over de GG's van de Zeeuwse hoofdstad. En ook in de GG van Goes is er een relatief grotere vergrijzing. Daarentegen is enkele kilometers verderop de GG van Kapelle-Biezelinge een relatief jonge gemeente.
De ledentallen van 2019 staan op Gergeminfo.nl, het valt daar nog meer op in hoeveel gemeenten de belijdende leden op afstand van het aantal doopleden komen te staan, ook in gemeenten waar dat vele jaren niet zo was. Het zal het gevolg zijn van kleinere gezinnen, van de '20.000' en van de grijs wordende babyboomgeneratie.

Ik merk dat dominees begaan zijn met jonge gemeenten en dat er relatief bijzonder veel aandacht is voor kinderen en jongeren. En dat terwijl ouderen in de meeste gevallen dichterbij de eeuwigheid zijn. Het lijkt me soms/vaak ontmoedigend om oud te zijn in de kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:De ledentallen van 2019 staan op Gergeminfo.nl, het valt daar nog meer op in hoeveel gemeenten de belijdende leden op afstand van het aantal doopleden komen te staan, ook in gemeenten waar dat vele jaren niet zo was. Het zal het gevolg zijn van kleinere gezinnen, van de '20.000' en van de grijs wordende babyboomgeneratie.

Ik merk dat dominees begaan zijn met jonge gemeenten en dat er relatief bijzonder veel aandacht is voor kinderen en jongeren. En dat terwijl ouderen in de meeste gevallen dichterbij de eeuwigheid zijn. Het lijkt me soms/vaak ontmoedigend om oud te zijn in de kerk.
Inderdaad. Bij de intrededienst van ds. Agteresch merkte je dat heel goed. Overigens is het in het bovenstaande specifieke geval niet zo; de gemeente Kapelle-Biezelinge is, zeker voor een grote gemeente, al relatief lang vacant.

Overigens zijn er, vooral in het hart van de Biblebelt nog wel gemeenten waar het ledenaantal en het doopledenaantal nagenoeg hetzelfde is, bijvoorbeeld Barneveld-Zuid en Scherpenzeel. En in De Valk-Wekerom zijn er zelfs 1000 doopleden tegenover 896 leden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Grijze kerk

Bericht door Erskinees »

Roeline schreef: De ledentallen van 2019 staan op Gergeminfo.nl, het valt daar nog meer op in hoeveel gemeenten de belijdende leden op afstand van het aantal doopleden komen te staan, ook in gemeenten waar dat vele jaren niet zo was. Het zal het gevolg zijn van kleinere gezinnen, van de '20.000' en van de grijs wordende babyboomgeneratie.
Hier in de buurt heeft het eerder te maken heeft met kerkverbandverlating.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Grijze kerk

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
Roeline schreef:De ledentallen van 2019 staan op Gergeminfo.nl, het valt daar nog meer op in hoeveel gemeenten de belijdende leden op afstand van het aantal doopleden komen te staan, ook in gemeenten waar dat vele jaren niet zo was. Het zal het gevolg zijn van kleinere gezinnen, van de '20.000' en van de grijs wordende babyboomgeneratie.

Ik merk dat dominees begaan zijn met jonge gemeenten en dat er relatief bijzonder veel aandacht is voor kinderen en jongeren. En dat terwijl ouderen in de meeste gevallen dichterbij de eeuwigheid zijn. Het lijkt me soms/vaak ontmoedigend om oud te zijn in de kerk.
Inderdaad. Bij de intrededienst van ds. Agteresch merkte je dat heel goed. Overigens is het in het bovenstaande specifieke geval niet zo; de gemeente Kapelle-Biezelinge is, zeker voor een grote gemeente, al relatief lang vacant.

Overigens zijn er, vooral in het hart van de Biblebelt nog wel gemeenten waar het ledenaantal en het doopledenaantal nagenoeg hetzelfde is, bijvoorbeeld Barneveld-Zuid en Scherpenzeel. En in De Valk-Wekerom zijn er zelfs 1000 doopleden tegenover 896 leden.
Zeker. Er zijn idd jonge, langdurig vacante gemeenten. Sommige verouderde gemeenten zie met de komst van een predikant verjongen.

In onze gemeente werd pasgeleden in de ene dienst erop gewezen dat de Heere bijna al Zijn kinderen in hun jeugd bekeert. Een dienst daarop dat het brengen van huisbezoek aan oudere mensen vaak erg moeilijk is ("Hoe staat het met uw ziel?" "Ja dominee, het moet je gegeven worden hè... Lust u nog een bakje koffie?") en daarentegen dat huisbezoek aan jonge gezinnen vaker bemoedigend is. Ik zal beide waarheden niet betwijfelen maar toch heb ik het dan wel te doen met onze ouderen. Zeker omdat ik er heel wat ken die ernstig bezig zijn met zoeken en worstelen aan Gods troon. En anderen die de eeuwigheid in het gezicht kijken en bijzonder bang zijn dat 'het' nooit meer gebeurt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Grijze kerk

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Ja. Ik vind eigenlijk echt dat ze dat niet te vaak moeten zeggen. De Heere werkt ook onder ouderen en we zijn van nature allemaal even onvatbaar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Ja. Ik vind eigenlijk echt dat ze dat niet te vaak moeten zeggen. De Heere werkt ook onder ouderen en we zijn van nature allemaal even onvatbaar.
In Prediker 12 vers 1 staat geschreven: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.

Overigens snap ik je heus wel hoor. We zijn allen immers van dezelfde lap gescheurd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Ja. Ik vind eigenlijk echt dat ze dat niet te vaak moeten zeggen. De Heere werkt ook onder ouderen en we zijn van nature allemaal even onvatbaar.
Ja helemaal waar, maar toch ben je harder als je 80 jaar nee tegen de Heere gezegd heb dan bijv 10 jaar, de verharding gaat door iedere preek, iedere nodiging zeg je: nee Heere ik wil Uw zaligheid niet.
Dan wordt je steeds harder en stelliger.

Dat is iets om over na te denken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9838
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grijze kerk

Bericht door merel »

Vorig jaar heb ik een preek gehoord over Salomo en zijn afdwalen van God. Volgens de dominee was het niet voor niets dat het in zijn latere leven gebeurde. Dan vlakte het vuur van de bekering in veel levens af. Dat was een waarschuwing voor ons allen. De dominee waarschuwde ook de ouderen om jongeren in hun enthousiasme niet te temperen.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grijze kerk

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Ja. Ik vind eigenlijk echt dat ze dat niet te vaak moeten zeggen. De Heere werkt ook onder ouderen en we zijn van nature allemaal even onvatbaar.
In Prediker 12 vers 1 staat geschreven: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.

Overigens snap ik je heus wel hoor. We zijn allen immers van dezelfde lap gescheurd.
Er staat in die tekst geen vaststaand feit he. Dat dit altijd zo zal gebeuren. Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Grijze kerk

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Herkenbaar. Ooit stond er ook iets van deze strekking in een antwoord op een vraag op Refoweb.
Die uitspraak heeft mij destijds een lange periode in grote verwarring gebracht.
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

merel schreef:Vorig jaar heb ik een preek gehoord over Salomo en zijn afdwalen van God. Volgens de dominee was het niet voor niets dat het in zijn latere leven gebeurde. Dan vlakte het vuur van de bekering in veel levens af. Dat was een waarschuwing voor ons allen. De dominee waarschuwde ook de ouderen om jongeren in hun enthousiasme niet te temperen.
Dan had die dominee groot gelijk.

Verder leze men nog eens de kanttekeningen bij Prediker 12 vers 1.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grijze kerk

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
merel schreef:Vorig jaar heb ik een preek gehoord over Salomo en zijn afdwalen van God. Volgens de dominee was het niet voor niets dat het in zijn latere leven gebeurde. Dan vlakte het vuur van de bekering in veel levens af. Dat was een waarschuwing voor ons allen. De dominee waarschuwde ook de ouderen om jongeren in hun enthousiasme niet te temperen.
Dan had die dominee groot gelijk.

Verder leze men nog eens de kanttekeningen bij Prediker 12 vers 1.
Daar staat dat de ouderdom als een gedurige ziekte kan worden gekenmerkt Jan. Naar mijn idee gaat het dan om de zeer hoge ouderdom. Niet alles boven de 30.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grijze kerk

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Herkenbaar. Ooit stond er ook iets van deze strekking in een antwoord op een vraag op Refoweb.
Die uitspraak heeft mij destijds een lange periode in grote verwarring gebracht.
Dat begrijp ik ja.
Plaats reactie