Grijze kerk

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Grijze kerk

Bericht door windorgel »

Toch zal elk kind van God, dat op latere leeftijd tot bekering is gekomen, het zeer betreuren dat hij/zij zoveel jaren zonder God heeft geleefd.
Bekering op jonge leeftijd weerhoudt van veel zonden.
Aan de andere kant hoeft niemand te wanhopen. Zelfs voor de moordenaar aan het kruis was nog genade.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grijze kerk

Bericht door DDD »

Het punt is niet dat er geen genade genoeg zou zijn, maar dat een weigering om je te bekeren besmettelijk is en groeit als kanker.

Hoe minder evangelie er door klinkt in de prediking, hoe meer ruimte voor de duivel. De dominees die zulke dingen zeggen, vergeten dat bij een werkelijk gereformeerde prediking het heel uitzonderlijk is als je je op je dertigste nog niet hebt bekeerd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Isala schreef:
Zeeuw schreef:Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Herkenbaar. Ooit stond er ook iets van deze strekking in een antwoord op een vraag op Refoweb.
Die uitspraak heeft mij destijds een lange periode in grote verwarring gebracht.
Dat begrijp ik ja.
Ja dat begrijp ik helemaal, maar toch is het geboden om je te haasten om je levenswil, niet blijven uitstellen, niet nee blijven zeggen of tegen de Heere zeggen: ik ellendig mens, ik blijf nee zeggen als U er niet aan te pas komt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Isala schreef:
Zeeuw schreef:Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Herkenbaar. Ooit stond er ook iets van deze strekking in een antwoord op een vraag op Refoweb.
Die uitspraak heeft mij destijds een lange periode in grote verwarring gebracht.
Dat begrijp ik ja.
Ik vraag me ook in alle ernst af wat zo'n zelfde predikant zou zeggen als een vijftienjarige jongen of een tienjarig meisje zegt dat ze de Heere Jezus lief gekregen heeft...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Grijze kerk

Bericht door Jeremiah »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Zeker waar is dat. Maar toch is er ook een gezegde, wat sommige dominees wel eens zeggen: "Hoe ouder, hoe kouder."
Ja. Ik vind eigenlijk echt dat ze dat niet te vaak moeten zeggen. De Heere werkt ook onder ouderen en we zijn van nature allemaal even onvatbaar.
In Prediker 12 vers 1 staat geschreven: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.

Overigens snap ik je heus wel hoor. We zijn allen immers van dezelfde lap gescheurd.
Er staat in die tekst geen vaststaand feit he. Dat dit altijd zo zal gebeuren. Ik had ooit ook een dominee die vaak zei 'God bekeert zijn kinderen meestal voor hun 30e', dat heeft mij veel wanhoop gegeven moet ik zeggen.
Ds van Campen zei eens dat oudvaders er van overtuigd waren dat de Heere zijn kinderen meestal voor hun 25e levensjaar bekeerd. Daar is natuurlijk veel voor te zeggen. Hoe jonger, hoe vatbaarder, hoe makkelijker te overtuigen, hoe makkelijker een levensrichting te kiezen zonder aan van alles vast te zitten. God heeft aan jonge mensen vaak veel minder werk dan aan oude mensen is een veelgehoorde uitdrukking van onze oudvaders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Grijze kerk

Bericht door J.C. Philpot »

A Brakel schrijft het inderdaad dat de meeste van Gods kinderen voor hun 25e worden bekeerd. Ik geloof dat persoonlijk ook wel en zie dat ook in mijn omgeving, hoewel er ook best veel uitzonderingen zijn. God is volledig vrij in hoe en wanneer hij een zondaar bekeerd, en omzet naar het Koninkrijk van Zijn Zoon.

Maar als ik predikant zou zijn, zou ik er altijd bij zeggen dat ongeacht je leeftijd, de leeftijd voor bekering "heden" is. Of je nu 5 of 95 bent, nu is de genadetijd en nu word Christus om niet aangeboden. Dan hoeft er niemand te wanhopen.

En tegelijkertijd is het een ernstige zaak om als je jong bent de Heere te zoeken. Als je aan Hem voorbij blijft gaan, word je hart als de Heere het niet verhoed koud en afgestompt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grijze kerk

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:A Brakel schrijft het inderdaad dat de meeste van Gods kinderen voor hun 25e worden bekeerd. Ik geloof dat persoonlijk ook wel en zie dat ook in mijn omgeving, hoewel er ook best veel uitzonderingen zijn. God is volledig vrij in hoe en wanneer hij een zondaar bekeerd, en omzet naar het Koninkrijk van Zijn Zoon.

Maar als ik predikant zou zijn, zou ik er altijd bij zeggen dat ongeacht je leeftijd, de leeftijd voor bekering "heden" is. Of je nu 5 of 95 bent, nu is de genadetijd en nu word Christus om niet aangeboden. Dan hoeft er niemand te wanhopen.

En tegelijkertijd is het een ernstige zaak om als je jong bent de Heere te zoeken. Als je aan Hem voorbij blijft gaan, word je hart als de Heere het niet verhoed koud en afgestompt.
Dat laatste denk ik ook. Maar laten we de tweede alinea zeker huldigen. Ik denk ook dat er genoeg zijn die pas later ‘tot ruimte mogen komen’ maar al eerder geroepen waren. Of klinkt dat te onduidelijk?
Online
merel
Berichten: 9838
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grijze kerk

Bericht door merel »

Toch vind ik het gevaarlijk om bekering te koppelen aan leeftijd. Dat kan heel ontmoedigend werken. Kijk maar naar de post van Zeeuw en Isala. De preek over Salomo die ik gehoord heb was een waarschuwende preek voor mensen van middelbare leeftijd en ouder ( wel met een uitzicht op Christus, maar ook voor jongeren.

Toch weet ik in mijn naaste omgeving dat mensen pas rond hun 65e tot bekering zijn gekomen, terwijl zij elke zondag in de kerk zaten. Op dat moment sprak God tot hen in een preek. Dus het is mogelijk!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Grijze kerk

Bericht door helma »

Ik herken het ook van mijn eigen jeugd. Ik was bang om volwassen te worden want dan was de beste tijd voorbij.
Aan de andere kant was het wel een aansporing om des te meer te zoeken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

helma schreef:Ik herken het ook van mijn eigen jeugd. Ik was bang om volwassen te worden want dan was de beste tijd voorbij.
Aan de andere kant was het wel een aansporing om des te meer te zoeken.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit gehoord, maar wel dat kinderen niets kunnen weten, alles werd verdacht gemaakt, behalve als er een kind stierf dan werd er overal wat van gemaakt, ik hoorde ook vaak zeggen dat bepaalde kinderen niet voor de aarde bestemd waren, in het boek 'In Zijn arm de lammeren' en in ' De negerhut van oom Tom' staan ook soortgelijke uitdrukkingen.
Dus óf je stierf als je jong de Heere kende, óf je leerde Hem pas kennen als je oud was.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Grijze kerk

Bericht door Isala »

windorgel schreef:Toch zal elk kind van God, dat op latere leeftijd tot bekering is gekomen, het zeer betreuren dat hij/zij zoveel jaren zonder God heeft geleefd.
Bekering op jonge leeftijd weerhoudt van veel zonden.
Aan de andere kant hoeft niemand te wanhopen. Zelfs voor de moordenaar aan het kruis was nog genade.
Op latere leeftijd tot bekering komen geeft altijd droefheid over het eertijds.
Ook al mag ik weten dat mijn zonden zijn vergeven, ik kan er nooit zonder verdriet aan terug denken.
Het leven met de Heere is zo anders dan ik ooit had gedacht!
Ja bekering op jonge leeftijd weerhoud van heel veel zonden.
En dat niet alleen: Jong tot geloof komen betekent dat je meer jaren tot eer van God mag leven, en meer vruchten voort mag brengen tot eer van Zijn Naam.

Daarom is het aanprijzen van dat leven met de Heere in de zondagse preek ook zo belangrijk.
maar ook moeten Gods kinderen getuigen (door woord en daad) dat de Heere goed is. Dat is tot eer van Hem!
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Grijze kerk

Bericht door Mannetje »

Een mooi voorbeeld, ik meen dat ik het van ds. Vergunst heb.

Een meisje sprak met haar moeder over bekering. Dat wilde ze later doen, nu nog genieten van haar jonge jaren.
De volgende dag stond er een bos verlepte bloemen klaar toen de dochter thuis kwam. Er hing een kaartje aan: van je moeder.
Meisje was heel boos, waarom doet u dat?
De reactie van moeder was: maar dat wil jij bij Heere doen. Nu je leven mooi in bloei staat, houd je het voor jezelf, als de mooie bloei voorbij is, is het voor de Heere.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:Een mooi voorbeeld, ik meen dat ik het van ds. Vergunst heb.

Een meisje sprak met haar moeder over bekering. Dat wilde ze later doen, nu nog genieten van haar jonge jaren.
De volgende dag stond er een bos verlepte bloemen klaar toen de dochter thuis kwam. Er hing een kaartje aan: van je moeder.
Meisje was heel boos, waarom doet u dat?
De reactie van moeder was: maar dat wil jij bij Heere doen. Nu je leven mooi in bloei staat, houd je het voor jezelf, als de mooie bloei voorbij is, is het voor de Heere.
Prachtig voorbeeld
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Grijze kerk

Bericht door Roeline »

liz boer schreef:
helma schreef:Ik herken het ook van mijn eigen jeugd. Ik was bang om volwassen te worden want dan was de beste tijd voorbij.
Aan de andere kant was het wel een aansporing om des te meer te zoeken.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit gehoord, maar wel dat kinderen niets kunnen weten, alles werd verdacht gemaakt, behalve als er een kind stierf dan werd er overal wat van gemaakt, ik hoorde ook vaak zeggen dat bepaalde kinderen niet voor de aarde bestemd waren, in het boek 'In Zijn arm de lammeren' en in ' De negerhut van oom Tom' staan ook soortgelijke uitdrukkingen.
Dus óf je stierf als je jong de Heere kende, óf je leerde Hem pas kennen als je oud was.
Ja....iets om over na te denken. Ook wat dat allemaal voor soms wonderlijke gedachten teweegbrengt in een kinderhoofd. Ik kreeg bijvoorbeeld nooit goed op een rijtje waarom, wanneer ik als baby was gestorven, ik dan goed heen was geweest (want gelovige ouders) en nu ik was blijven leven was ik onbekeerd. Had ik dan niet beter als baby kunnen sterven en konden dan niet alle baby's van gelovige ouders maar beter sterven?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
liz boer schreef:
helma schreef:Ik herken het ook van mijn eigen jeugd. Ik was bang om volwassen te worden want dan was de beste tijd voorbij.
Aan de andere kant was het wel een aansporing om des te meer te zoeken.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit gehoord, maar wel dat kinderen niets kunnen weten, alles werd verdacht gemaakt, behalve als er een kind stierf dan werd er overal wat van gemaakt, ik hoorde ook vaak zeggen dat bepaalde kinderen niet voor de aarde bestemd waren, in het boek 'In Zijn arm de lammeren' en in ' De negerhut van oom Tom' staan ook soortgelijke uitdrukkingen.
Dus óf je stierf als je jong de Heere kende, óf je leerde Hem pas kennen als je oud was.
Ja....iets om over na te denken. Ook wat dat allemaal voor soms wonderlijke gedachten teweegbrengt in een kinderhoofd. Ik kreeg bijvoorbeeld nooit goed op een rijtje waarom, wanneer ik als baby was gestorven, ik dan goed heen was geweest (want gelovige ouders) en nu ik was blijven leven was ik onbekeerd. Had ik dan niet beter als baby kunnen sterven en konden dan niet alle baby's van gelovige ouders maar beter sterven?
Ja dat zijn ook dingen die door je hoofd kunnen gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie