Grijze kerk

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Grijze kerk

Bericht door Roeline »

In de meest nieuwe Terdege staat een interview met ds. C. van Ruitenburg in zijn hoedanigheid als voorzitter van het deputaatschap Diaconale en Maatschappelijke Zorg (DMZ) van de Gereformeerde Gemeenten. Hij vertelt o.a. dat in zijn Krimpense jaren het aantal 80-plussers behoorlijk is gestegen.

Het is een trend: op enkele gemeenten na zie je in het kerkelijk jaarboek dat de belijdende ledentallen de doopledentallen (steeds meer) gaan overstijgen. Waarschijnlijk geldt dat ook voor andere kerkverbanden.

Hoe gaat dat er eigenlijk uitzien wanneer onze kerken steeds grijzer gaan worden? Die vraag houdt me bezig sinds het lezen van het interview.
Hoe gaan we het gemeenteleven dan dragen? Kunnen de ambten dan nog vervuld worden? Hoe houden we de kerk vitaal? Hoe aan te kijken tegen het feit dat kinder- en jeugdrijke gemeenten vaak een pré lijken te zijn voor predikanten? Ik hoor nogal eens dat dit de 'trekkers' waren wanneer er een beroep werd aangenomen. Zijn er misschien forumleden uit al sterk vergrijsde gemeenten die hun ervaringen willen delen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grijze kerk

Bericht door Jantje »

Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Grijze kerk

Bericht door Mara »

Het vergrijzen was een reden om de Hoeksteen in Schiedam te moeten sluiten. Er was niemand meer voor het ambt te vinden, toen 2 k.r. leden kort na elkaar overleden.
En als er weinig of geen jonge mensen meer zijn, is er geen natuurlijke aanwas meer, in de vorm van geboortes.
Nieuwe leden zullen zich niet zo snel aansluiten bij een krimpende gemeente.
Nu zegt op zich het aantal belijdende leden niet alles. Althans, misschien wel in GG maar niet in de CGK.
Want in onze kerken doen jongeren niet automatisch belijdenis. Ze gaan op een gegeven moment wel op de belijdeniscatechisatie, maar er zijn er bij die daar wel 3 jaar over doen.
Ik ken ook dertigers (en zelfs enkele 60plussers) die als dooplid genoteerd zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grijze kerk

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Hoewel je in bijv. Capelle en Krimpen nu wel merkt dat de vergrijzing ook toeslaat.
Het is voor starters ook niet meer aantrekkelijk om in deze steden te beginnen.
Bijna elk stelletje wat trouwt vertrekt...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Hoewel je in bijv. Capelle en Krimpen nu wel merkt dat de vergrijzing ook toeslaat.
Het is voor starters ook niet meer aantrekkelijk om in deze steden te beginnen.
Bijna elk stelletje wat trouwt vertrekt...
Oh ik dacht dat dat jonge kerken waren...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grijze kerk

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Mistig schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Zelf kom ik niet uit een vergrijzende gemeente. Maar ik ken wel wat gemeenten waar dit echt het geval is, waar soms een kwart van de leden boven de 70 jaar is. Je ziet dan vooral de vele overlijdens van mensen boven de 75 jaar, terwijl er veel minder kinderen geboren worden en stelletjes die trouwen sneller in een omringende gemeente gaan wonen.
Dat laatste zie je veel in stadsgemeenten, de boezemsingel bijvoorbeeld, veel jonge mensen wonen nu in krimpen of capelle, ook in de buitenwijken van Rotterdam, daar is meer ruimte voor een gezin.
Hoewel je in bijv. Capelle en Krimpen nu wel merkt dat de vergrijzing ook toeslaat.
Het is voor starters ook niet meer aantrekkelijk om in deze steden te beginnen.
Bijna elk stelletje wat trouwt vertrekt...
Oh ik dacht dat dat jonge kerken waren...
Jarenlang zijn deze gemeenten inderdaad jong geweest. Zeker ten opzichte van de moedergemeente Rotterdam-Centrum.
Er is ook nog veel jeugd, zeker in Krimpen. Echter, de laatste jaren zit hier toch ook wel verloop in.
Het zou mij niet verbazen als de gemeenten over een jaar of 15/25 hetzelfde probleem gaan kennen als de Boezemsingel.

En volgens mij vertrekken er ook nog wel eens wat jonge gezinnen richting uw gemeente ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grijze kerk

Bericht door Herman »

Waar gaan die vertrekkers dan heen? Ridderkerk, Barendrecht, verder de Krimpenerwaard in?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Grijze kerk

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Hoewel je in bijv. Capelle en Krimpen nu wel merkt dat de vergrijzing ook toeslaat.
Het is voor starters ook niet meer aantrekkelijk om in deze steden te beginnen.
Bijna elk stelletje wat trouwt vertrekt...
Dit is in de GG te Vlaardingen ook het geval. Gezinnen vertrekken naar HHK Schiedam of een Evangelische gemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

@mistig schreefJarenlang zijn deze gemeenten inderdaad jong geweest. Zeker ten opzichte van de moedergemeente Rotterdam-Centrum.
Er is ook nog veel jeugd, zeker in Krimpen. Echter, de laatste jaren zit hier toch ook wel verloop in.
Het zou mij niet verbazen als de gemeenten over een jaar of 15/25 hetzelfde probleem gaan kennen als de Boezemsingel.

En volgens mij vertrekken er ook nog wel eens wat jonge gezinnen richting uw gemeente ;)
:blush
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grijze kerk

Bericht door Mistig »

Herman schreef:Waar gaan die vertrekkers dan heen? Ridderkerk, Barendrecht, verder de Krimpenerwaard in?
Meer richting Zevenhuizen, Waddinxveen, Moerkapelle, Gouda.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze kerk

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
Herman schreef:Waar gaan die vertrekkers dan heen? Ridderkerk, Barendrecht, verder de Krimpenerwaard in?
Meer richting Zevenhuizen, Waddinxveen, Moerkapelle, Gouda.
Toen onze oudste kinderen naar de Rehobothschool in Rotterdam gingen waren er alleen al 70 kleuters, toen onze jongste 3 er naar toe gingen waren er in zijn geheel nog geen 70 kinderen en werd de school opgeheven, ik heb ook veel gezinnen naar Uddel of Barneveld zien vertrekken en daar puilen de kerken veelal uit.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grijze kerk

Bericht door -DIA- »

De Noorderkerk van de GG is hier de meest vergrijsde kerk van dit kerkverband. Reden: Jonge gezinnen vestigen zich in nieuwere wijken, met als gevolg dat eerst de Zuiderkerk een wat minder grijs aanzien had, maar ook daar begint het grijzer te worden naarmate de wijk grijzer wordt. Momenteel is Rijssen-West een heel jonge gemeente, en ik meen ook de snelst groeiende GG te R.
Toch, ondanks de lichte vergrijzing van Noord, zitten er 's avonds nog zo'n 1.800 mensen in de kerk. Daarmee blijft het nog wel een grote gemeente.
Op andere kerkverbanden heb ik geen zicht. Ik zie wel aan de hand van de kerkbladen een groot verloop, van GG naar PKN (Herv.) naar PKN (Geref. en Open Hof). Dat zijn cijfers die wel iets te zeggen hebben. Al hoeft dat laatste niet zo zeer betrekking te hebben op de vergrijzing.

Wel een teken dat het zichtbaar maakt is dat de i.p.v. maandelijkse bediening van de H. Doop al wat jaren tweemaandelijks is geworden. Dat is in Zuid en West volgens mij nog niet het geval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grijze kerk

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef: Wel een teken dat het zichtbaar maakt is dat de i.p.v. maandelijkse bediening van de H. Doop al wat jaren tweemaandelijks is geworden. Dat is in Zuid en West volgens mij nog niet het geval.
En hoeveel dopelingen zijn er dan gemiddeld per keer?

Overigens valt me op dat Rijssen-West een toegewijde consulent heeft.
5 van de 12 vrije zondagen is Ds. S.W. Janse in de gemeente van West dit jaar.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grijze kerk

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef: Wel een teken dat het zichtbaar maakt is dat de i.p.v. maandelijkse bediening van de H. Doop al wat jaren tweemaandelijks is geworden. Dat is in Zuid en West volgens mij nog niet het geval.
En hoeveel dopelingen zijn er dan gemiddeld per keer?

Overigens valt me op dat Rijssen-West een toegewijde consulent heeft.
5 van de 12 vrije zondagen is Ds. S.W. Janse in de gemeente van West dit jaar.
Ik heb dat nooit geteld. Maar idd vervuld ds. Janse nogal eens een beurt in West. Maar ook de vorige predikant, ds. van Laar komt nog vrij regelmatig in West.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie