Afstand van een preekuitgave

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.

http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 033128738/

Weet iemand daar meer van? Bij ons is gisteren de (on?)gecensureerde versie gelezen, ik ben wel erg benieuwd wat daarin anders is.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door SecorDabar »

Stel dat je dat te weten zou krijgen. Wat doet dat dan met je?
(Ik hoop dat je ook zonder deze vraag een gezegende preek hebt mogen beluisteren :) :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Thuisvrouw »

Misschien is het ook niet al te spannend. Ik lees dat het bandje opnieuw beluisterd is, en nauwkeurig op schrift gesteld.

Wellicht was de oude uitgave wat slordig, en niet precies volgens het bandje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:Misschien is het ook niet al te spannend. Ik lees dat het bandje opnieuw beluisterd is, en nauwkeurig op schrift gesteld.

Wellicht was de oude uitgave wat slordig, en niet precies volgens het bandje
Dan is het afstand nemen van erg groot gesproken, net of er iets heel zondigs in zou staan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Thuisvrouw »

Dat zal best zijn, maar als ik iets uitspreek, zou ik het ook fijn vinden als het letterlijk zo op papier kwam.

Er kunnen woorden wegvallen, waardoor een zin een ander accent krijgt bv.

Dat hoeft niet perse iets zondigs te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:Dat zal best zijn, maar als ik iets uitspreek, zou ik het ook fijn vinden als het letterlijk zo op papier kwam.

Er kunnen woorden wegvallen, waardoor een zin een ander accent krijgt bv.

Dat hoeft niet perse iets zondigs te zijn.
Dan zet je dat de uitgave nauwkeuriger op schrift gezet is dan de vorige uitgave, als ik ergens afstand van neem laat ik zien dat ik niet meer achter de inhoud kan staan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door helma »

DDD schreef:Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.

http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 033128738/

Weet iemand daar meer van? Bij ons is gisteren de (on?)gecensureerde versie gelezen, ik ben wel erg benieuwd wat daarin anders is.
Ik herinner me nog dat hij die preek jaren geleden in Veenendaal gedaan heeft.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Thuisvrouw »

liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:Dat zal best zijn, maar als ik iets uitspreek, zou ik het ook fijn vinden als het letterlijk zo op papier kwam.

Er kunnen woorden wegvallen, waardoor een zin een ander accent krijgt bv.

Dat hoeft niet perse iets zondigs te zijn.
Dan zet je dat de uitgave nauwkeuriger op schrift gezet is dan de vorige uitgave, als ik ergens afstand van neem laat ik zien dat ik niet meer achter de inhoud kan staan.
Dat staat er ook. Lees maar. De band is opnieuw nauwkeurig op schrift gezet.

En verder opperde ik alleen een mogelijkheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Bezorgd »

Opvallend. Zover ik weet werden de Zaaier preken altijd pas gedrukt na controle en nadrukkelijke toestemming van de predikant of de nabestaanden.

Er stond ook een versie van één van de preken op de pagina van Heart Cry https://www.heartcry.nl/download.php?id=ODkz

Zie ook: https://www.heartcry.nl/media/artikelen/geloven/

Kopje "oudvaders"
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

SecorDabar schreef:Stel dat je dat te weten zou krijgen. Wat doet dat dan met je?
(Ik hoop dat je ook zonder deze vraag een gezegende preek hebt mogen beluisteren :) :)
Dat lijkt me niet van te voren te zeggen. Ik ben gewoon benieuwd. In zijn algemeenheid lijkt mij dit een rare toestand. Ds. Van Haaren is in 1983 overleden. Ik zou wel eens willen weten of de eerdere uitgave door hem persoonlijk is nagezien. Zolang predikanten leven, is dat toch wel gebruikelijk. In zo'n geval zou ik aanpassingen 30 jaar later niet erg passend vinden. Sowieso zijn er natuurlijk allerlei mensen die het verleden naar hun hand willen zetten, in het bijzonder als het gaat over de Gereformeerde Gemeenten, dus enige waakzaamheid is wel geboden.

Ik lees hier op het forum soms zelfs aperte geschiedvervalsing, dus bij zo'n opmerking krijg ik al snel de indruk dat je goed moet opletten.

Ik vond de preek trouwens ook op Heartcry: waar dat al niet goed voor is. Maar dat heeft Bezorgd inmiddels al gemeld.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Bezorgd »

Als ik mijn gedachten de vrije loop laat dan denk ik aan het volgende: "stel dat er krachten zijn die de originele uitgave van de preek niet rechtzinnig genoeg vinden.
En deze preek zal zeker meerdere malen gehouden zijn, en de opnamen behouden en er zullen per keer best wat verschillen te vinden zijn.
Dus een andere versie als bron nemen, en het probleem is opgelost. "

Uiteraard kan ik het helemaal mis hebben.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Dat zou zomaar kunnen. De preken van ds. Van Haaren staan ook niet op Prekenweb, dus het zou zomaar kunnen dat de nazaten er gedeeltelijk niet zo tevreden over zijn.

In ieder geval is er alle reden om goed op te letten als zulke suggestieve opmerkingen in boeken verschijnen en ik begrijp ook niet waarom uitgeverij Den Hertog zich daarvoor leent. Maar misschien moet ik dat eens navragen.
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Dat zou zomaar kunnen. De preken van ds. Van Haaren staan ook niet op Prekenweb, dus het zou zomaar kunnen dat de nazaten er gedeeltelijk niet zo tevreden over zijn.

In ieder geval is er alle reden om goed op te letten als zulke suggestieve opmerkingen in boeken verschijnen en ik begrijp ook niet waarom uitgeverij Den Hertog zich daarvoor leent. Maar misschien moet ik dat eens navragen.
Ik ben benieuwd naar de reactie!
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door -DIA- »

Op schrift gestelde preken van ds. van Haaren zijn bewerkt. D.w.z. van spreektaal naar schrijftaal. Ook een aantal typische 'ds. van Haaren'-woorden zijn geschrapt. Die werkten waarschijnlijk te veel als stopwoordjes. Het is ook na te lezen in de boeken over het leven van deze markante predikant die in R. nog echt niet vergeten is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.

http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 033128738/

Weet iemand daar meer van? Bij ons is gisteren de (on?)gecensureerde versie gelezen, ik ben wel erg benieuwd wat daarin anders is.
Ik vind het vreemd dat dit afstand nemen ongemotiveerd plaatsvind.

De gedane suggesties tot nu toe vind ik geen overtuigende verklaringen.

Zo'n verklaeing zet je toch alleen maar in als het om een wezenlijk punt gaat.
Plaats reactie