Afstand van een preekuitgave

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

De een of de ander neemt het niet nauw met de werkelijkheid. Ze kunnen niet beide gelijk hebben. Voorlopig houd ik het er bij dat de Zaaier een betrouwbare prekenuitgever is, en dat in het boek dus sprake is van een onterecht verwijt.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

DDD schreef:... Of als je wat extra geld wilt verdienen met een prekenboek of juist de indruk wilt wekken nog wat rechtzinniger te zijn dan de Zaaier...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De een of de ander neemt het niet nauw met de werkelijkheid. Ze kunnen niet beide gelijk hebben. Voorlopig houd ik het er bij dat de Zaaier een betrouwbare prekenuitgever is, en dat in het boek dus sprake is van een onterecht verwijt.
En waarom zou de Zaaier geen steekje hebben kunnen laten vallen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

DDD schreef:De een of de ander neemt het niet nauw met de werkelijkheid. Ze kunnen niet beide gelijk hebben. Voorlopig houd ik het er bij dat de Zaaier een betrouwbare prekenuitgever is, en dat in het boek dus sprake is van een onterecht verwijt.
En dat is dan jouw grond om de andere partij ongehoord te veroordelen en de insinuaties van bedrog en winstbejag vrijelijk te spuien. ... natuurlijk, waarom ook niet?

(En nu stop ik ermee.)
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

De bevindingen van Bezorgd komen mij niet onaannemelijk voor. Omdat ik geen reden heb om aan zijn uitspraken te twijfelen, vind ik mijn conclusies niet overdreven.

Ik vind dat je consequent feitelijke standpunten negeert. Een beetje struisvogelpolitiek. En ik ben dan een boosaardige leugenaar. Maar ik zie dat zelf heel anders.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:De een of de ander neemt het niet nauw met de werkelijkheid. Ze kunnen niet beide gelijk hebben. Voorlopig houd ik het er bij dat de Zaaier een betrouwbare prekenuitgever is, en dat in het boek dus sprake is van een onterecht verwijt.
En waarom zou de Zaaier geen steekje hebben kunnen laten vallen?
Een steekje laten vallen is niet ondenkbaar. Maar dat is geen voldoende reden voor de geciteerde woorden in een nieuw boek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:De een of de ander neemt het niet nauw met de werkelijkheid. Ze kunnen niet beide gelijk hebben. Voorlopig houd ik het er bij dat de Zaaier een betrouwbare prekenuitgever is, en dat in het boek dus sprake is van een onterecht verwijt.
En waarom zou de Zaaier geen steekje hebben kunnen laten vallen?
Een steekje laten vallen is niet ondenkbaar. Maar dat is geen voldoende reden voor de geciteerde woorden in een nieuw boek.
Ik bedoel met een 'steekje laten vallen' dus ook echt dat het opnieuw aan elkaar genaaid moet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:De bevindingen van Bezorgd komen mij niet onaannemelijk voor. Omdat ik geen reden heb om aan zijn uitspraken te twijfelen, vind ik mijn conclusies niet overdreven.

Ik vind dat je consequent feitelijke standpunten negeert. Een beetje struisvogelpolitiek. En ik ben dan een boosaardige leugenaar. Maar ik zie dat zelf heel anders.
Heb je al reactie van Den Hertog? Of heb je het nog niet gevraagd?
-
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Ik heb het niet gevraagd, omdat ik begreep dat iemand anders dat al deed. Het leek mij een beetje raar om het dubbel na te vragen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Tiberius »

Vraag jij het nou maar gewoon, namens Refoforum.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik heb het niet gevraagd, omdat ik begreep dat iemand anders dat al deed. Het leek mij een beetje raar om het dubbel na te vragen.
Dan moet je ook stoppen met speculaties, al dan niet volledig gesuggereerde verdachtmakingen, enz.
Wel dingen willen roepen, maar niet de feiten willen controleren, is ongepast, vind ik.
-
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Maar natuurlijk wil ik dat wel navragen. Ik zond je per pb een concept.

Het leek mij alleen niet meer nodig gezien de toelichting van Bezorgd. Maar ik heb niet het minste bezwaar om dit na te vragen hoor.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Maar natuurlijk wil ik dat wel navragen. Ik zond je per pb een concept.

Het leek mij alleen niet meer nodig gezien de toelichting van Bezorgd. Maar ik heb niet het minste bezwaar om dit na te vragen hoor.
Ik stuurde je per PB reactie. :)
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Maar natuurlijk wil ik dat wel navragen. Ik zond je per pb een concept.

Het leek mij alleen niet meer nodig gezien de toelichting van Bezorgd. Maar ik heb niet het minste bezwaar om dit na te vragen hoor.
Mooi.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

Het punt is dat met name twee van de drie preken, destijds in de nummers 6 en 8 uit 'Een zaaier ging uit...' opgenomen, nogal bewerkt zijn door de redactie van de serie, aldus de familie. Genoemde twee preken zijn opnieuw uit de mond van ds. J. van Haaren opgetekend. Aangezien de familie Van Haaren deze uitgave betrouwbaarder acht, wilde men dit wilde men dit op de colofonpagina duidelijk gemaakt hebben.
Omdat ik hiermee nog geen antwoord heb op mijn vraag, heb ik nogmaals gevraagd van welke versie deze preekuitgave dan uitgaat. De gebruikte preken zijn in 1979 gehouden in Amersfoort.

Weet iemand van welke preken de andere uitgave uitgaat?

Gezien de nieuwe informatie blijf ik erbij dat daarmee het begrip afstand nemen nog niet voldoende is onderbouwd.
Plaats reactie