Afstand van een preekuitgave

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Charles »

Ik zou zeggen leg de twee versies naast elkaar en zoek de verschillen. Dan heb je het pijnpunt van de familie gevonden. Wat wel interessant is, is of van de preek zoals ik die hier plaatste een opname bestaat. Dan is te horen of er idd wijzigingen zijn aangebracht.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:
Uitgeverij Den Hertog schreef:Met deze heruitgave neemt de familie Van Haaren afstand van de preken zoals die destijd in " De Zaaier" zijn gepubliceerd. Ze zijn opnieuw van de band overgenomen en nauwkeurig op schrift gesteld.
Beter had geweest: "Ze zijn opnieuw van EEN ANDERE band overgenomen"
Prima dat jullie dit recht proberen te praten. Maar ook dat is allemaal zonder enige vorm van hoor en wederhoor.
Overigens blijkt hieruit dat het om meerdere preken gaat en niet om één. Geldt volgens jou in al die gevallen dat het andere opnamen betreft? En welke zekerheid heb je daarover?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Als ik onterecht afstand neem van wat jij schrijft, zonder enige onderbouwing, dan ís dat reeds bedriegerij.

Verder heb ik alleen maar gezegd dat dit lijkt op bedriegerij, en dat lijkt mij een heel zorgvuldige verwoording.
1. Is op zichzelf juist, maar de crux zit in het woord 'onterecht'. Dat moet eerst maar worden aangetoond.

2. De uitspraak 'lijkt op bedriegerij' is wel heel suggestief. Voor je zoiets zeggen kunt van een met naam genoemde familie en uitgever, moet je wel veel meer weten dan je nu weet. En dat is precies het punt dat Eilander maakte en waarbij ik mij aansluit. Bovendien doe je zo'n uitspraak in het openbaar én anoniem. Dat getuigt niet van respect.

3. Laat Bezorgd eerst eens zeggen om welke preken (meervoud) het gaat en of het juist is dat voor deze preken (meervoud) het gaat om op andere tijden uitgesproken preken dan eerder verschenen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.
Kennelijk is deze nieuwe uitgave getrouwer overgezet dan de versie die destijds in De Zaaier is verschenen. Ik vermoed dat het 'afstand nemen' een redactionele kwalificatie betreft en niet de inhoud.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Mistig »

Erasmiaan schreef: Ds. Van Haaren was een eerlijke prediker die eerlijk naar de tekst luisterde, dus ik sluit niet uit dat hij de preek over "Zie ik sta aan de deur" zo heeft uitgesproken. Maar weten doe ik het niet. Als nu echter de familie het daar niet mee eens is en afstand doet van eerdere uitgaven, dan rijst bij mij de vraag of die preek op de Heartcry-site wel een correcte weerslag is van de preek die ds. Van Haaren gehouden heeft (kennelijk in meerdere gemeenten... is daar bewijs voor?). De familie vindt van niet. En wie kent ds. Van Haaren en zijn gedachtegoed beter dan zijn familie? Volgens mij is zijn vrouw zelfs nog in leven.
Dat zou mij ook niet verbazen. Bij ons werd Ds. Van Haaren zeer regelmatig gelezen. Maar ik vond het nogal eens behoorlijk verschillen per tekst. Hoewel het toch altijd een duidelijk Bijbelse grondslag had.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Thuisvrouw »

Dat zei ik gelijk al. Het wordt veel te spannend gebracht. Nergens wordt gerept over afstand nemen van de inhoud. En kerkpolitiek (zag ik ook al voorbijkomen) lijkt me helemaal niet. Aangezien het van de familie uitgaat. Bovendien heeft deze herziene prekenbundel in 2017 het licht al gezien. Als er werkelijk wat zwaarwichtigs achter zat, had je het allang gehoord, schat ik in.

Lijkt me gewoon een zaak van het gedachtengoed van hun vader, opa etc. zo oorspronkelijk mogelijk te willen bewaren. Vooral met overnemen van een band kan de nauwkeurigheid nog al eens in geding komen. Publicaties op websites evenzo. En door drie zinnen iets anders te citeren, kun je van elke dominee een remonstrant maken, om maar een voorbeeld te noemen. Misschien wilde de familie dit voorkomen.

Om deze redenen weet ik dat ds Mallan samen met zijn dochter nog voor zijn overlijden een eigen uitgeverijtje gestart is. Naam ben ik even kwijt. Daar worden dus de preken in eigen beheer uitgegeven.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.
Kennelijk is deze nieuwe uitgave getrouwer overgezet dan de versie die destijds in De Zaaier is verschenen. Ik vermoed dat het 'afstand nemen' een redactionele kwalificatie betreft en niet de inhoud.
Dat lijkt mij nu dus juist erg onaannemelijk. Dat is precies het punt. Ik ben er in het geheel niet van overtuigd dat dit een meer betrouwbare versie is.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Dat lijkt mij nu dus juist erg onaannemelijk. Dat is precies het punt. Ik ben er in het geheel niet van overtuigd dat dit een meer betrouwbare versie is.
Het komt vaker voor dat in een korte toelichting de nieuwe uitgave als vervanging van de oude wordt verantwoordt. Er zijn geen signalen dat je dit anders moet lezen. Daarom vind ik jouw negatieve duiding vooral suggestief en stemmingmakerij.
https://onzetaal.nl/taaladvies/zoals-de ... jn-gasten/
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door DDD »

De predikant is reeds lang overleden, dus ik zie -zonder nadere toelichting, die ontbreekt- geen goede redenen om tot een nieuwe uitgave te komen.

En zeker niet als daarmee een betrouwbare collega-uitgever in een kwaad daglicht gesteld wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:
Bezorgd schreef:
Uitgeverij Den Hertog schreef:Met deze heruitgave neemt de familie Van Haaren afstand van de preken zoals die destijd in " De Zaaier" zijn gepubliceerd. Ze zijn opnieuw van de band overgenomen en nauwkeurig op schrift gesteld.
Beter had geweest: "Ze zijn opnieuw van EEN ANDERE band overgenomen"
Prima dat jullie dit recht proberen te praten. Maar ook dat is allemaal zonder enige vorm van hoor en wederhoor.
Overigens blijkt hieruit dat het om meerdere preken gaat en niet om één. Geldt volgens jou in al die gevallen dat het andere opnamen betreft? En welke zekerheid heb je daarover?
Je hebt gelijk, ik heb nu gefocusd op die ene preek die nog online te vinden is. Omdat ik deze preek ook eens heb horen lezen, en zeer indrukwekkend vond.
Ik ken de verschillen ook niet en ben er wel benieuwd naar.

Wel weet ik uit betrouwbare bron dat de initiatiefnemers van De Zaaier uiterst verrast waren over deze kritiek en deze ook niet deelde. Er is toen ook nog wat onderzoek gedaan, omdat het al wat oudere preken waren. Ook is er hierover met Den Hertog gemaild, zoals je misschien wel weet.
Verder wil ik graag door verwijzen naar de initiatiefnemers van de Zaaier waar er nog van in leven zijn.
Uitgangspunt bij De Zaaier was: er is pas publicatie van een preek na toestemming van predikant, nabestaanden of rechthebbende. Dat is dus met de preken van ds van Haaren ook zo geweest.

Verder zal ik het in deze discussie hierbij laten. Te meer omdat de mensen achter De Zaaier, hoewel teleurgesteld, het geen discussie waard vinden.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:Ik lees in een nieuwe uitgave met drie preken van ds. Van Haaren dat de familie Van Haaren afstand neemt van de uitgave van een preek in het verleden.
Kennelijk is deze nieuwe uitgave getrouwer overgezet dan de versie die destijds in De Zaaier is verschenen. Ik vermoed dat het 'afstand nemen' een redactionele kwalificatie betreft en niet de inhoud.
Dat lijkt mij nu dus juist erg onaannemelijk. Dat is precies het punt. Ik ben er in het geheel niet van overtuigd dat dit een meer betrouwbare versie is.
DDD, het gaat om een uitgave van drie preken. De stelling van Bezorgd (dat sprake is van twee uitgesproken versies over dezelfde tekst) gaat tot dusver over slechts één preek. De bezwaren van de familie kunnen zich evengoed toespitsen op de andere twee preken of zelfs op slechts één preek. Dan hebben ze nog steeds het volste recht om te schrijven wat zij geschreven hebben. Ook kan er nog een andere reden zijn, bv ten aanzien van (onvolledige) toestemming. Dat weten wij allemaal niet en jij ook niet,
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:En zeker niet als daarmee een betrouwbare collega-uitgever in een kwaad daglicht gesteld wordt.
Dat is onzin. Er wordt afstand genomen van de oude uitgave, niet van de uitgever. Als je voor jezelf zo'n negatieve duiding van het voorwoord hebt, moet je dat zelf weten; maar het gegeven dat je dit als suggestie op het internet neerzet en daarbij degenen die een positieve lezing hebben tot een soort omgekeerde bewijslast dwingt, vind ik een kwalijke wijze van discussie voeren. Dat is naar mijn bescheiden oordeel een klassieke vorm van stemmingmakerij. Als de feiten verder niet bekend zijn heb je ook hierin enkel een goed gerucht van de naaste -de uitgever, de familie- te brengen. Totdat het tegendeel blijkt. Niet andersom!
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:
Valcke schreef:
Bezorgd schreef:
Uitgeverij Den Hertog schreef:Met deze heruitgave neemt de familie Van Haaren afstand van de preken zoals die destijd in " De Zaaier" zijn gepubliceerd. Ze zijn opnieuw van de band overgenomen en nauwkeurig op schrift gesteld.
Beter had geweest: "Ze zijn opnieuw van EEN ANDERE band overgenomen"
Prima dat jullie dit recht proberen te praten. Maar ook dat is allemaal zonder enige vorm van hoor en wederhoor.
Overigens blijkt hieruit dat het om meerdere preken gaat en niet om één. Geldt volgens jou in al die gevallen dat het andere opnamen betreft? En welke zekerheid heb je daarover?
Je hebt gelijk, ik heb nu gefocusd op die ene preek die nog online te vinden is. Omdat ik deze preek ook eens heb horen lezen, en zeer indrukwekkend vond.
Ik ken de verschillen ook niet en ben er wel benieuwd naar.

Wel weet ik uit betrouwbare bron dat de initiatiefnemers van De Zaaier uiterst verrast waren over deze kritiek en deze ook niet deelde. Er is toen ook nog wat onderzoek gedaan, omdat het al wat oudere preken waren. Ook is er hierover met Den Hertog gemaild, zoals je misschien wel weet.
Verder wil ik graag door verwijzen naar de initiatiefnemers van de Zaaier waar er nog van in leven zijn.
Uitgangspunt bij De Zaaier was: er is pas publicatie van een preek na toestemming van predikant, nabestaanden of rechthebbende. Dat is dus met de preken van ds van Haaren ook zo geweest.

Verder zal ik het in deze discussie hierbij laten. Te meer omdat de mensen achter De Zaaier, hoewel teleurgesteld, het geen discussie waard vinden.
Ok dank je.

Hieruit blijkt dat ook bij jou slechts een stukje van het geheel bekend is en dat er nog niets bekend is van de verschillen die er daadwerkelijk zijn in de drie gedrukte preken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Ditbenik »

Om deze redenen weet ik dat ds Mallan samen met zijn dochter nog voor zijn overlijden een eigen uitgeverijtje gestart is. Naam ben ik even kwijt. Daar worden dus de preken in eigen beheer uitgegeven.
De manier van schrijven roept een glimlach op. Ik geloof je ook direct als je schrijft dat hij dat voor zijn overlijden heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afstand van een preekuitgave

Bericht door Hendrikus »

Ditbenik schreef:
Om deze redenen weet ik dat ds Mallan samen met zijn dochter nog voor zijn overlijden een eigen uitgeverijtje gestart is. Naam ben ik even kwijt. Daar worden dus de preken in eigen beheer uitgegeven.
De manier van schrijven roept een glimlach op. Ik geloof je ook direct als je schrijft dat hij dat voor zijn overlijden heeft gedaan.
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie