Bedanken voor vertrouwen gemeente

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door refo »

De vraag is niet of je 'mitsdien' iets voelt, maar of je 'in het hart voelt' dat je geroepen bent.

Want de uitslag is wel duidelijk: je hebt meer dan de helft van de stemmen op je weten te verzamelen. Maar de kerkenraad ziet aan wat voor ogen is en de leden ook. Bij de bevestiging is er een laatste check: de enige die naast God weet of deze verkiezing juist is, is de kandidaat. Maar als je dan gaat zeggen dat dat automatisch zo is, is de vraag overbodig. Dat je gekozen bent, ziet een kind. Maar ben je door God geroepen, dat is de vraag.
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:De vraag is niet of je 'mitsdien' iets voelt, maar of je 'in het hart voelt' dat je geroepen bent.

Want de uitslag is wel duidelijk: je hebt meer dan de helft van de stemmen op je weten te verzamelen. Maar de kerkenraad ziet aan wat voor ogen is en de leden ook. Bij de bevestiging is er een laatste check: de enige die naast God weet of deze verkiezing juist is, is de kandidaat. Maar als je dan gaat zeggen dat dat automatisch zo is, is de vraag overbodig. Dat je gekozen bent, ziet een kind. Maar ben je door God geroepen, dat is de vraag.
Dat zou ook de enige overweging moeten zijn dan toch? Als de overweging is: 'dan mis ik mijn sportavondje, of politiek avondje' of wat dan ook, dan maak je het te praktisch. Of vind je praktische overwegingen ook goede redenen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door refo »

Dat zijn ook goede redenen, ja.
De naam ouderling of oudste zal niet gekozen zijn omdat het om jonge mensen ging destijds. Belangrijk is de levenservaring. Als mensen nog in het arbeidsproces werkzaam zijn, moet je ze niet met een ambt belasten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Jantje »

refo schreef:Dat zijn ook goede redenen, ja.
De naam ouderling of oudste zal niet gekozen zijn omdat het om jonge mensen ging destijds. Belangrijk is de levenservaring. Als mensen nog in het arbeidsproces werkzaam zijn, moet je ze niet met een ambt belasten.
Dat laatste is echt onzin, dat eerste overigens net zo goed. Bij ons in de kerkenraad zijn er 2 personen met pensioen, de andere ouderlingen en diakenen werken gewoon nog ijverig. Daarnaast dienen mannen die later aangenomen worden op de Theologische School vaak ook al jong in het ambt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Dat zijn ook goede redenen, ja.
De naam ouderling of oudste zal niet gekozen zijn omdat het om jonge mensen ging destijds. Belangrijk is de levenservaring. Als mensen nog in het arbeidsproces werkzaam zijn, moet je ze niet met een ambt belasten.
Dat laatste is echt volledige nonsense zeg. Je kerkenraad mag m.i. een afspiegeling van je gemeente zijn. Allemaal 65+-ers is absoluut niet bevorderlijk. Dat je samen spreek over tijdsbesteding en belastbaarheid lijkt me logisch, maar dit is echt een kulargument.

'Oudste is de vertaling van het Griekse woord presbyter. Opziener is de vertaling van het Griekse woord episkopos, waar ons woord bis­schop vandaan komt.

Oudste slaat meer op de persoon en opziener op de taak. Een oudste mag geen pasbekeerde zijn (1 Tim. 3:6). Hij moet volwassen in geloof zijn en zoiets kost tijd, vandaar "oudste". Opziener, omdat het de taak van de oudsten is om toezicht te houden op de gang van zaken in de gemeente.'
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door eilander »

Als we bij ons de regel van @refo zouden hanteren, is de kerkenraadsbank geheel leeg :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Als we bij ons de regel van @refo zouden hanteren, is de kerkenraadsbank geheel leeg :)
Ik denk bij ons evenzo. Daarom begrijp ik zijn argument ook in het geheel niet. Maar goed, misschien staat hij zelf wel kandidaat. Dat zou kunnen natuurlijk. :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
eilander schreef:Als we bij ons de regel van @refo zouden hanteren, is de kerkenraadsbank geheel leeg :)
Ik denk bij ons evenzo. Daarom begrijp ik zijn argument ook in het geheel niet. Maar goed, misschien staat hij zelf wel kandidaat. Dat zou kunnen natuurlijk. :haha
Wij zouden dan 3 kerkenraadsleden hebben in plaats van 19.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Desiree »

Ik laat het hierbij. God kun je altijd vertrouwen.

@Refo.. ik volg je wel.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Zeeuw »

Desiree schreef:Ik laat het hierbij. God kun je altijd vertrouwen.

@Refo.. ik volg je wel.
Je volgt dat alleen mannen buiten het arbeidsproces ambtsdrager mogen/kunnen worden?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Desiree »

Er zit iets in. De ene baan is de andere niet, natuurlijk. Het ene gezin ook het andere niet.

De kerk is van God. Ik denk dat Hij het beste antwoord heeft.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door refo »

Desiree schreef:Er zit iets in. De ene baan is de andere niet, natuurlijk. Het ene gezin ook het andere niet.

De kerk is van God. Ik denk dat Hij het beste antwoord heeft.
Dat laatste belijden we met de mond. Maar de kerkenraad ziet het altijd beter.
Gewoon open stemming houden en geen dubbeltallen stellen, durft men met God niet aan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
Desiree schreef:Er zit iets in. De ene baan is de andere niet, natuurlijk. Het ene gezin ook het andere niet.

De kerk is van God. Ik denk dat Hij het beste antwoord heeft.
Dat laatste belijden we met de mond. Maar de kerkenraad ziet het altijd beter.
Gewoon open stemming houden en geen dubbeltallen stellen, durft men met God niet aan.
Dat heeft niets te maken met niet durven, maar met vast gestelde regels. In sommige kerken bepalen de leden om de 6 jaar op welke manier de ambtsdragers gekozen worden. Een van die optie is dat een kieslijst wordt opgesteld waar alle namen opkomen van kandidaten waarvoor tien handtekening zijn binnengekomen. In theorie kunnen er dan heel veel namen op staan. In de praktijk blijkt dat de meeste gemeenteleden kiezen voor dubbeltallen. Een Bijbelse manier trouwens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door refo »

Dat soort regels kennen we niet.

Afspiegeling is ook wel leuk gevonden. Als je in Gouda de advocaten en de directeuren wegdenkt houden we ook niet veel ouderlingen over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Dat zijn ook goede redenen, ja.
De naam ouderling of oudste zal niet gekozen zijn omdat het om jonge mensen ging destijds. Belangrijk is de levenservaring. Als mensen nog in het arbeidsproces werkzaam zijn, moet je ze niet met een ambt belasten.
Straks zitten veel oude mannen ook nog in het arbeidsproces. :huhu
Plaats reactie