Bedanken voor vertrouwen gemeente

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Posthoorn »

Kaw schreef:Ik kan wel met Ditbenik mee voelen. Nergens in de bijbel lees ik 2 weken bedenktijd en mensen die uiteindelijk zich toch niet geroepen voelen. Volgens mij is het een postmodern idee dat de kerk in is geslopen. Volgens mij is een kerkelijke stemming of loting gewoon bindend.
Kaw! Je bent er weer! :super
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Dat soort regels kennen we niet.

Afspiegeling is ook wel leuk gevonden. Als je in Gouda de advocaten en de directeuren wegdenkt houden we ook niet veel ouderlingen over.
Ik denk dat het verstandig is je eigen frustraties wat buiten de discussie te houden. In onze HHK wordt de kerkenraad uitgebreid met een ouderling en een diaken. De gemeente krijgt de gelegenheid formulieren met namen aan te leveren met kandidaten. De kerkenraad beslist uiteindelijke welke tweetallen worden gesteld. Ik denk een goede werkwijze en eentje die zorgt voor een afspiegeling van de gemeente in je kerkenraad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Beste forummers,

In mijn gemeente is het al meermaals voorgekomen dat gekozenen voor kerkenraadsambten bedanken voor het vertrouwen vanuit de leden. Maar is dit correct om dit te doen in het licht dat God verkiest. Is een verkiezing vertrouwen vanuit leden?
Ik vind dit niet correct. Het geeft blijk van een puur horizontale benadering van een verkiezing waarin de roeping van Godswege niet meer functioneert.
Ook leg je er onbewust een idee van hiërarchie in. Je wordt geacht de ander te gaan dienen, de nederige houding van een dienstknecht is anders dan een dankjewel voor het vertrouwen dat ik nu over je mag gaan heersen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
Piet Puk schreef:Beste forummers,

In mijn gemeente is het al meermaals voorgekomen dat gekozenen voor kerkenraadsambten bedanken voor het vertrouwen vanuit de leden. Maar is dit correct om dit te doen in het licht dat God verkiest. Is een verkiezing vertrouwen vanuit leden?
Ik vind dit niet correct. Het geeft blijk van een puur horizontale benadering van een verkiezing waarin de roeping van Godswege niet meer functioneert.
Ook leg je er onbewust een idee van hiërarchie in. Je wordt geacht de ander te gaan dienen, de nederige houding van een dienstknecht is anders dan een dankjewel voor het vertrouwen dat ik nu over je mag gaan heersen.
Voor mij persoonlijk kan dat gewoon naast elkaar staan. De gemeente heeft vertrouwen in iemand en verkiest, en middelijkerwijs is het God die verkiest. Daarnaast zie ik de relatie met heersen ook niet zo. Kan het niet ook zijn dat iemand dankbaar is dat hij het vertrouwen van de gemeente krijgt om te gaan dienen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou 1 ambt vervuller over je heersen ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Voor mij persoonlijk kan dat gewoon naast elkaar staan. De gemeente heeft vertrouwen in iemand en verkiest, en middelijkerwijs is het God die verkiest. Daarnaast zie ik de relatie met heersen ook niet zo. Kan het niet ook zijn dat iemand dankbaar is dat hij het vertrouwen van de gemeente krijgt om te gaan dienen?
Toen ik mijn commentaar schreef, heb ik me dat ook gerealiseerd. Het is zeker positief uitlegbaar.

Maar ik wil gewoon alle schijn vermijden dat rondom ambtsdragersverkiezingen sprake zou zijn van heersend leiderschap en democratische verkiezingen en andere horizontale invullingen van het opzienersambt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef: Voor mij persoonlijk kan dat gewoon naast elkaar staan. De gemeente heeft vertrouwen in iemand en verkiest, en middelijkerwijs is het God die verkiest. Daarnaast zie ik de relatie met heersen ook niet zo. Kan het niet ook zijn dat iemand dankbaar is dat hij het vertrouwen van de gemeente krijgt om te gaan dienen?
Toen ik mijn commentaar schreef, heb ik me dat ook gerealiseerd. Het is zeker positief uitlegbaar.
In de Bijbel wordt meerdere malen het lot geworpen. Blijkbaar ook een geautoriseerde methode.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: Toen ik mijn commentaar schreef, heb ik me dat ook gerealiseerd. Het is zeker positief uitlegbaar.

Maar ik wil gewoon alle schijn vermijden dat rondom ambtsdragersverkiezingen sprake zou zijn van heersend leiderschap en democratische verkiezingen en andere horizontale invullingen van het opzienersambt.
Ik kies meestal voor het verwoorden van de complete boodschap (de beide kanten), maar ik heb begrip voor je huiver voor een vervlakking van het ambt. Daar zie ik genoeg voorbeelden van, alsof het ambt een managementfunctie is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef: In de Bijbel wordt meerdere malen het lot geworpen. Blijkbaar ook een geautoriseerde methode.
Dat klopt. Ik weet dat het in Hervormde gemeentes nog gebruikt kan worden als de stemmen meerdere keren gelijk zijn. Ik heb voor mezelf toen ik echt niet wist voor wie ik moest stemmen ook een keer onder gebed het lot geworpen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Isala »

Ambtenaar schreef:In de Bijbel wordt meerdere malen het lot geworpen.
Bij mijn weten kunnen we na de uitstorting van de Heilige Geest, niet meer in de Bijbel vinden dat het lot geworpen werd.
Hora est!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef: In de Bijbel wordt meerdere malen het lot geworpen. Blijkbaar ook een geautoriseerde methode.
Dat klopt. Ik weet dat het in Hervormde gemeentes nog gebruikt kan worden als de stemmen meerdere keren gelijk zijn. Ik heb voor mezelf toen ik echt niet wist voor wie ik moest stemmen ook een keer onder gebed het lot geworpen.
Welke hervormde gemeenten bedoel je dan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef: In de Bijbel wordt meerdere malen het lot geworpen. Blijkbaar ook een geautoriseerde methode.
Dat klopt. Ik weet dat het in Hervormde gemeentes nog gebruikt kan worden als de stemmen meerdere keren gelijk zijn. Ik heb voor mezelf toen ik echt niet wist voor wie ik moest stemmen ook een keer onder gebed het lot geworpen.
Welke hervormde gemeenten bedoel je dan?
In de kerkorde van de PKN staat dit voor als de stemmen meerdere keren staken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bedanken voor vertrouwen gemeente

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef: Bij mijn weten kunnen we na de uitstorting van de Heilige Geest, niet meer in de Bijbel vinden dat het lot geworpen werd.
Dat klopt. De vraag is of dat betekent dat je heden ten dage het lot niet meer zou kunnen werpen.
Plaats reactie