Preken uit de Willibrord in de PKN

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Van Ewijk »

Onderlaatst tijdens de een PKN-dienst hadden we een vervangende predikant.
Kennelijk was deze in de veronderstelling dat er bij of nabij de kansel altijd een bijbel ligt.
Helaas, onze reguliere predikant neemt deze altijd zelf mee in een tas...

Waarop de desbetreffende predikant verschillende aanbiedingen vanuit de parochie vriendelijk afslaat en uit zijn tas zijn eigen bijbel, de Willibrord, vandaan haalt om daaruit frank en vrij de lezing voor te dragen.

Nu word liturgisch bij ons altijd de NBV 2004 gebruikt en er was achteraf niet veel om te doen maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommige gezindten wat gevoeliger ligt.

Bij ons echter ken ik er veel die de RKK-bijbel ook thuis gebruiken, sterker nog, die zelfs een voorkeur hebben voor de Archaïsche Petrus Canisiusbijbel.
Enigen hier wat over te zeggen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Herman »

Deze HSV lezer heeft geen commentaar.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Deze HSV lezer heeft geen commentaar.
Je leest darnaast ook de SV 1773 ?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door -DIA- »

Ik heb er wel mijn gedachten over, maar ik weet niet of ik dat vrijuit kan zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Wandelende »

Van Ewijk schreef:Onderlaatst tijdens de een PKN-dienst hadden we een vervangende predikant.
Kennelijk was deze in de veronderstelling dat er bij of nabij de kansel altijd een bijbel ligt.
Helaas, onze reguliere predikant neemt deze altijd zelf mee in een tas...
Dus er is geen kanselbijbel aanwezig? :fi
(~)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
Van Ewijk schreef:Onderlaatst tijdens de een PKN-dienst hadden we een vervangende predikant.
Kennelijk was deze in de veronderstelling dat er bij of nabij de kansel altijd een bijbel ligt.
Helaas, onze reguliere predikant neemt deze altijd zelf mee in een tas...
Dus er is geen kanselbijbel aanwezig? :fi
Dat is ook heel vreemd. Op elke kansel hoort immers een kanselbijbel te liggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Nasrani »

Van Ewijk schreef:Onderlaatst tijdens de een PKN-dienst hadden we een vervangende predikant.
Kennelijk was deze in de veronderstelling dat er bij of nabij de kansel altijd een bijbel ligt.
Helaas, onze reguliere predikant neemt deze altijd zelf mee in een tas...

Waarop de desbetreffende predikant verschillende aanbiedingen vanuit de parochie vriendelijk afslaat en uit zijn tas zijn eigen bijbel, de Willibrord, vandaan haalt om daaruit frank en vrij de lezing voor te dragen.

Nu word liturgisch bij ons altijd de NBV 2004 gebruikt en er was achteraf niet veel om te doen maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommige gezindten wat gevoeliger ligt.

Bij ons echter ken ik er veel die de RKK-bijbel ook thuis gebruiken, sterker nog, die zelfs een voorkeur hebben voor de Archaïsche Petrus Canisiusbijbel.
Enigen hier wat over te zeggen?
Hoe heb je het zelf ervaren?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Van Ewijk »

Wandelende schreef: Dus er is geen kanselbijbel aanwezig? :fi
-DIA- schreef:Dat is ook heel vreemd. Op elke kansel hoort immers een kanselbijbel te liggen?
Jawel, een statenvertaling maar die ligt onder een glazen (of kunststof beschermkap) ...bovendien word dit kerkgebouw (we hebben verschillende ) zelden gebruikt en staat op de lijst om verkocht te worden en is er al veel inventarisatie geruimd.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 29 dec 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Van Ewijk »

Nasrani schreef: Hoe heb je het zelf ervaren?
Na een glaasje water ging het wel weer....

Serieus, ik neem er zelf geen aanstoot aan maar stond er wel van te kijken omdat het niet vaak gebeurt.
En laten we eerlijk zijn, ik zal het in de meeste gezindten die hier vertegenwoordigd zijn ook nooit zien gebeuren.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
Wandelende schreef: Dus er is geen kanselbijbel aanwezig? :fi
-DIA- schreef:Dat is ook heel vreemd. Op elke kansel hoort immers een kanselbijbel te liggen?
Jawel, een statenvertaling maar die ligt onder een glazen (of kunststof beschermkap) ...bovendien word dit kerkgebouw (we hebben verschillende ) zelden gebruikt en staat op de lijst om verkocht te worden en is er al veel geruimd.
Dat gebeurt meer. Toen de Oud Gereformeerde Gemeente hier ter plaatse een poos in de Westerkerk (toen nog PKN) moest kerken (i.v.m. het bouwen van een nieuwe kerkzaal), bleek de Statenbijbel daar ook onleesbaar. Het was in de tijd dat ds. J. van Prooijen daar stond. De statenblijbel, letterlijk en figuurlijk een monument, die je niet met je vingers mag bezoedelen. Bij ons ligt een Statenbijbel ui (ik geloof) 16-zoveel, en doet nog altijd dienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef: De statenblijbel, letterlijk en figuurlijk een monument, die je niet met je vingers mag bezoedelen. Bij ons ligt een Statenbijbel ui (ik geloof) 16-zoveel, en doet nog altijd dienst.
Juist, bij ons blijf je er bij de kansel ook vanaf maar word de s.v. alleen door afzonderlijke leden nog achter de voordeur gebruikt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef: De statenblijbel, letterlijk en figuurlijk een monument, die je niet met je vingers mag bezoedelen. Bij ons ligt een Statenbijbel ui (ik geloof) 16-zoveel, en doet nog altijd dienst.
Juist, bij ons blijf je er bij de kansel ook vanaf maar word de s.v. alleen door afzonderlijke leden nog achter de voordeur gebruikt.
Hier is weer foutief gequoted. Even alert dus. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Mannetje »

De Willibrordvertaling is een mooie vertaling. Wat dat betreft vind ik het t.o.v. de NBV geen verkeerde keuze. Maar ik zou mijn SV er niet graag voor inruilen.
(De 'kanttekeningen ' bij de Willibrordvertaling zijn minder mooi, maar die zullen in een dienst niet gelezen worden.)

Dus in een PKN waar men gewoonlijk NBV leest zou ik er niet van opkijken. In een gemeente waar men gewoonlijk SV leest wel.
-
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door DDD »

Ik heb jarenlang regelmatig uit de Willibrordvertaling gelezen. Maar sinds HSV en NBV ligt hij vooral ongebruikt op het nachtkastje. Vooral voor de psalmen is dat eigenlijk wel erg jammer.

De Canisius vind ik prettig vanwege de kanttekeningen en het mooie taalgebruik.

Bij ons in de kerk zouden enkele leden al van slag zijn als de HSV gebruikt werd, denk ik. Ik denk dat in veel kerken de leden het verschil niet zou opvallen.

Ik hoorde onlangs in een adventsconcert zelfs nog de NBG51 langskomen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken uit de Willibrord in de PKN

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Ik heb jarenlang regelmatig uit de Willibrordvertaling gelezen. Maar sinds HSV en NBV ligt hij vooral ongebruikt op het nachtkastje. Vooral voor de psalmen is dat eigenlijk wel erg jammer.

De Canisius vind ik prettig vanwege de kanttekeningen en het mooie taalgebruik.

Bij ons in de kerk zouden enkele leden al van slag zijn als de HSV gebruikt werd, denk ik. Ik denk dat in veel kerken de leden het verschil niet zou opvallen.

Ik hoorde onlangs in een adventsconcert zelfs nog de NBG51 langskomen.
Ach, die laatste wordt hier op het forum ook nog met enige regelmaat geciteerd, zelfs door mensen waarvan je het allerminst verwacht en waarschijnlijk zelf niet eens weten dat ze de NBG'51 citeren in plaats van de SV.
Plaats reactie