Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geeske_1991 »

Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef:Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Beste @Geeske, zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik vind dit wel een heel bijzonder verhaal! Ik ben ook zo van kerk veranderd, maar zie me nog niet teruggaan naar mijn oude kerkverband. Wat waren je overwegingen?
Ik heb een paar boeken van de erskines boven mn bed staan.. De oudvaders waren ruim in het aanbod maar ook separerend over wie de beloftes toekwamen.

Ik durfde eigenlijk niet meer naar de GGIN toen ik rond de 18 was met mijn wandel. Ik was bang dat ze mij in de ban zouden doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..
Vervolgens heb ik twee jaar catechesatie en twee jaar belijdeniscatechesatie gevolgd. Door ziekte kwam ik weer bij ouders in huis te wonen. Omdat ik niet alleen gelaten mocht worden en mijn ouders niet mee wouden naar de HHK ben ik met hun meegegaan naar de GGIN. Toen ik hier kwam voelde ik meteen dat dit de waarheid was. Kort daarna de catechesatie weer opgepakt in GGIN.
Nu volg ik belijdeniscatechesatie daar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Geeske_1991 schreef:
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef:Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Beste @Geeske, zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik vind dit wel een heel bijzonder verhaal! Ik ben ook zo van kerk veranderd, maar zie me nog niet teruggaan naar mijn oude kerkverband. Wat waren je overwegingen?
Ik heb een paar boeken van de erskines boven mn bed staan.. De oudvaders waren ruim in het aanbod maar ook separerend over wie de beloftes toekwamen.

Ik durfde eigenlijk niet meer naar de GGIN toen ik rond de 18 was met mijn wandel. Ik was bang dat ze mij in de ban zouden doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..
Vervolgens heb ik twee jaar catechesatie en twee jaar belijdeniscatechesatie gevolgd. Door ziekte kwam ik weer bij ouders in huis te wonen. Omdat ik niet alleen gelaten mocht worden en mijn ouders niet mee wouden naar de HHK ben ik met hun meegegaan naar de GGIN. Toen ik hier kwam voelde ik meteen dat dit de waarheid was. Kort daarna de catechesatie weer opgepakt in GGIN.
Nu volg ik belijdeniscatechesatie daar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
In de ban???
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Is dat de GGiN bínnen of buiten verband?

En wat is er mis met de HHK of de GG? Daar werkt de Heere ook.

En ik zou maar eens aan de dominee die Belijdeniscatechisatie geeft, om uitleg vragen. In bepaalde zaken over het aanbod van genade dwaal je verschrikkelijk. En op die gronden kun je geen Belijdenis des geloofs doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ouddorp »

Laten we Geeske niet aanvallen op persoonlijke keuzes. In de ban zal ze waarschijnlijk figuurlijk bedoelen. En ze heeft niet verteld dat in de GG of HHK niet de waarheid wordt verkondigd, alleen dat ze voelde dat in de GGIN in ieder geval de waarheid wordt verkondigd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Thuisvrouw »

Geeske is buitenverband. Voor de rest sluit ik me aan bij @ouddorp. Er zijn al blz volgeschreven in het topic Gergeminned B. V.

Dank je wel @geeske voor het delen van je persoonlijke verhaal.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Isala »

Luther schreef:
Isala schreef:Maar dat is niet wat de Bijbel leert. Het is óf binnen óf buiten het verbond. Het is algemene genade van God dat men onder het Woord mag opgroeien, maar zonder wedergeboorte komt men niet in het genadeverbond. En wedergeboorte is daarvoor de énige voorwaarde.
Waar in de Bijbel lees je dit? Ik bedoel: er zullen ongetwijfeld tekstgedeelten zijn, waarin jij leest dat je alleen door wedergeboorte in het genadeverbond komt. Een tweede vraag is dan hoe jij de beloften in de Bijbel ziet.
De inhoud van het genadeverbond is de vergeving van zonde door het bloed van Jezus Christus. Daarom is de Heere Jezus de Middelaar van het verbond.
Zonder het bloed van Christus kan men geen deel krijgen aan dit verbond. Gelovigen zijn in Hem in het genadeverbond begrepen.

Dan je tweede vraag.
"Wilt u recht op de zegeningen (dus de inhoud) ontvangen waarvan Gods beloften spreken? Geloof dan in Jezus Christus. Met niets minder mogen we ons tevreden stellen. We kunnen de goederen van Christus slechts ontvangen door met Hem verenigd te worden.
Toch doet God ook beloften aan zondaren, bijv. Jesaja 55:7
Als God zondaren niets beloofde, zouden zij ook nergens aanspraak op kunnen maken. Maar deze beloften ontvangen zij om in deze weg bezitter te mogen worden van de inhoud. Dit geeft hen een recht en een grond waarop zij zich voor God beroepen mogen".
(klein stukje overgenomen uit: 'Gods beloften in het persoonlijk leven van Ds. C. Harinck, pag. 39 en 43)
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Isala »

DDD schreef:@Isala:

Het maakt mij niet uit of je nu spreekt over drie verbonden of over een genadeverbond en de bediening/openbaringsvorm daarvan. Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Ik meld alleen dat de plaatsing in een kerkverband daarvan mijns inziens een onderdeel uitmaakt. Het heeft dan geen zin om te gaan discussiëren over twee of drie verbonden en over de vraag wat het woord bediening precies inhoudt. Dat is immers niet voor niets zo onduidelijk, zo kun je er nog allerlei kanten mee op.

Maar dat God verbondsgewijs met mensen omgaat, is het punt dat ik maak, en dat de plaatsing in een specifiek kerkverband daarbinnen een belangrijk aspect is, het tweede punt.
Als een plaatsing in een specifiek kerkverband valt binnen het genadeverbond, dan moet iedereen binnen die speciefieke kerk gelovig zijn. Het genadeverbond is mijns inziens iets anders dan Gods algemene genade.
En ik mis in je reactie nog de onderbouwing van je uitspraak 'de vele kwalijke kanten van de baptisten'.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

Geeske_1991 schreef:
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef:Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Beste @Geeske, zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik vind dit wel een heel bijzonder verhaal! Ik ben ook zo van kerk veranderd, maar zie me nog niet teruggaan naar mijn oude kerkverband. Wat waren je overwegingen?
Ik heb een paar boeken van de erskines boven mn bed staan.. De oudvaders waren ruim in het aanbod maar ook separerend over wie de beloftes toekwamen.

Ik durfde eigenlijk niet meer naar de GGIN toen ik rond de 18 was met mijn wandel. Ik was bang dat ze mij in de ban zouden doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..
Vervolgens heb ik twee jaar catechesatie en twee jaar belijdeniscatechesatie gevolgd. Door ziekte kwam ik weer bij ouders in huis te wonen. Omdat ik niet alleen gelaten mocht worden en mijn ouders niet mee wouden naar de HHK ben ik met hun meegegaan naar de GGIN. Toen ik hier kwam voelde ik meteen dat dit de waarheid was. Kort daarna de catechesatie weer opgepakt in GGIN.
Nu volg ik belijdeniscatechesatie daar.
Wat bijzonder dat jij zulke bewuste keuzes maakt, gezien je leeftijd. (Ik ga ervan uit dat 1991 je geboortejaar is ;) ) en dan al oudvaders lezen? Zelfs mijn oudere kinderen doen dit echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Maanenschijn »

Het zou mijn voorkeur hebben om het bij de titel van het het topic te laten en niet het theologische gedachtengoed van Geeske te analyseren. Wie even zoekt op dit forum zal zien dat dat al uitgebreid is gebeurd.

Mijn kerkelijke route is gelopen van GG, via PKN naar HHK.

Ter aanvulling, deze route heeft niet te maken gehad met de wens een 'gemakkelijkere kerk' te zoeken bij onze levenswijze, maar meer door verhuizing en uiteindelijk naar HHK wegens in de PKN een prediking die van verondersteld geloof uitging, voor mijn/onze waarneming, weer in combinatie met een verhuizing.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:Laten we Geeske niet aanvallen op persoonlijke keuzes. In de ban zal ze waarschijnlijk figuurlijk bedoelen. En ze heeft niet verteld dat in de GG of HHK niet de waarheid wordt verkondigd, alleen dat ze voelde dat in de GGIN in ieder geval de waarheid wordt verkondigd.
Ja? Onderstaande als basis voor keuze HHK en keuze ouders als grond keuze GGiN? Het hoeft zeker niet verder te worden besproken, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

‘doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..’
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Geeske_1991 schreef:
Hendrien schreef:
Geeske_1991 schreef:Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Beste @Geeske, zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik vind dit wel een heel bijzonder verhaal! Ik ben ook zo van kerk veranderd, maar zie me nog niet teruggaan naar mijn oude kerkverband. Wat waren je overwegingen?
Ik heb een paar boeken van de erskines boven mn bed staan.. De oudvaders waren ruim in het aanbod maar ook separerend over wie de beloftes toekwamen.

Ik durfde eigenlijk niet meer naar de GGIN toen ik rond de 18 was met mijn wandel. Ik was bang dat ze mij in de ban zouden doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..
Vervolgens heb ik twee jaar catechesatie en twee jaar belijdeniscatechesatie gevolgd. Door ziekte kwam ik weer bij ouders in huis te wonen. Omdat ik niet alleen gelaten mocht worden en mijn ouders niet mee wouden naar de HHK ben ik met hun meegegaan naar de GGIN. Toen ik hier kwam voelde ik meteen dat dit de waarheid was. Kort daarna de catechesatie weer opgepakt in GGIN.
Nu volg ik belijdeniscatechesatie daar.
Wat bijzonder dat jij zulke bewuste keuzes maakt, gezien je leeftijd. (Ik ga ervan uit dat 1991 je geboortejaar is ;) ) en dan al oudvaders lezen? Zelfs mijn oudere kinderen doen dit echt niet.
Echt niet? Die las ik toch ook wel rond mn 16e.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Echt niet? Die las ik toch ook wel rond mn 16e.
Toen las ik die zeker niet. Mijn pa had een kast vol boeken. Ik ben ze pas echt gaan waarderen toen ik boven de 40 was.
Ik kreeg op mijn 18e Christen en christinnereize kado en ik kon me er niet toe zetten om daaraan te beginnen.
De kinderen lezen helemaal geen oudere boeken, alleen boeken die recent zijn geschreven. (deze eeuw)
Een enkele keer pakken ze nog een oudere in de bieb.
Het komt denk ik ook vanwege de boeken die in onze kerk worden gebruikt en aanbevolen.
Daar zitten echt geen kerkvaders bij.
V.d. Groe en prof. v.d. Schuit is zelfs redelijk onbekend bij de jongere k.r. leden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Echt niet? Die las ik toch ook wel rond mn 16e.
Toen las ik die zeker niet. Mijn pa had een kast vol boeken. Ik ben ze pas echt gaan waarderen toen ik boven de 40 was.
Ik kreeg op mijn 18e Christen en christinnereize kado en ik kon me er niet toe zetten om daaraan te beginnen.
De kinderen lezen helemaal geen oudere boeken, alleen boeken die recent zijn geschreven. (deze eeuw)
Een enkele keer pakken ze nog een oudere in de bieb.
Het komt denk ik ook vanwege de boeken die in onze kerk worden gebruikt en aanbevolen.
Daar zitten echt geen kerkvaders bij.
V.d. Groe en prof. v.d. Schuit is zelfs redelijk onbekend bij de jongere k.r. leden.
Ok. Ik ben van nature een enorme lezer en moest daarna voor studie ook altijd veel lezen. Ik merk nu dat internet (refoforum) mij echt helpt. Zoveel tips en links, waarvan ik nog niet had gehoord. Wel merk ik toch dat ik nog steeds het liefste op papier lees. En ja, dan eigenlijk graag geestelijke boeken. Steeds meer.
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Geeske_1991 schreef:
Zeeuw schreef:
Ouddorp schreef:Laten we Geeske niet aanvallen op persoonlijke keuzes. In de ban zal ze waarschijnlijk figuurlijk bedoelen. En ze heeft niet verteld dat in de GG of HHK niet de waarheid wordt verkondigd, alleen dat ze voelde dat in de GGIN in ieder geval de waarheid wordt verkondigd.
Ja? Onderstaande als basis voor keuze HHK en keuze ouders als grond keuze GGiN? Het hoeft zeker niet verder te worden besproken, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

‘doen daarom dacht ik een kerk waar ze ruimer denken en ik Godsdienst kan hebben en de Wereld kan dienen waar ze mij niet in de ban doen vanwege mijn goddeloze wandel..’
Ik ben gedoopt in de GGIN @Zeeuw.

En ja zo kan een 18 jarige denken. Mijn ouders zijn Het er nooit mee eens geweest dat ik naar de HHK ging.

En terug kwam ik vanwege de waarheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik hoop dat je nu niet meer zo denkt over andere kerkverbanden. Waarheid houdt echt niet op bij de muren. Maar als jij in jouw kerk overtuigd bent dat het goed is, daar dan uiteraard ook zeker blijven!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Ik heb hier wat berichten verwijderd waarin wel erg lelijk tegen elkaar werd gedaan.
Verder on-topic en met respect a.u.b.

Uw moderator
Plaats reactie