Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door refo »

TSD schreef:
Isala schreef: Ik ben het daar niet mee eens. Alleen door wedergeboorte komt men in het genadeverbond.
En dat is volgens mij ook de leer van de Gereformeerde Gemeenten. Er is niet een apart verbond wat breder is dan alle uitverkorenen, dat is namelijk wat DDD nu feitelijk zegt met zijn post, maar dat is niet de leer van de GG.
De leer van de GG is dat je al van eeuwigheid af in het genadeverbond bent. Of niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Dat is geen waar, @refo. Vraag maar aan je predikant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:Waar in de Bijbel lees je dit? Ik bedoel: er zullen ongetwijfeld tekstgedeelten zijn, waarin jij leest dat je alleen door wedergeboorte in het genadeverbond komt. Een tweede vraag is dan hoe jij de beloften in de Bijbel ziet.
De beloften komen tot allen die het evangelie horen en hun kinderen. Alle hoorders hebben een 'recht van aanneming' op de beloften, de gelovigen een 'recht van bezit', aldus R. en E. Erskine en E. Fisher.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dat is geen waar, @refo. Vraag maar aan je predikant.
Niet waar, @Jantje. 'Geen waar' is geen correct Nederlands. Je schrijft het zo vaak dat ik het nu eens wil aangeven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Waar in de Bijbel lees je dit? Ik bedoel: er zullen ongetwijfeld tekstgedeelten zijn, waarin jij leest dat je alleen door wedergeboorte in het genadeverbond komt. Een tweede vraag is dan hoe jij de beloften in de Bijbel ziet.
De beloften komen tot allen die het evangelie horen en hun kinderen. Alle hoorders hebben een 'recht van aanneming' op de beloften, de gelovigen een 'recht van bezit', aldus R. en E. Erskine en E. Fisher.
Ja, eens. Ik bedoelde eigenlijk @Isala (of ben jij dat ook?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Dat is geen waar, @refo. Vraag maar aan je predikant.
Niet waar, @Jantje. 'Geen waar' is geen correct Nederlands. Je schrijft het zo vaak dat ik het nu eens wil aangeven.
Ik zal er op letten. Je bent wel streng overigens. :ouin
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Dat is geen waar, @refo. Vraag maar aan je predikant.
Niet waar, @Jantje. 'Geen waar' is geen correct Nederlands. Je schrijft het zo vaak dat ik het nu eens wil aangeven.
Ik zal er op letten. Je bent wel streng overigens. :ouin
Ik vind het wel mooi dialect, @eilander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Dat is geen waar, @refo. Vraag maar aan je predikant.
Niet waar, @Jantje. 'Geen waar' is geen correct Nederlands. Je schrijft het zo vaak dat ik het nu eens wil aangeven.
Ik zal er op letten. Je bent wel streng overigens. :ouin
Ik vind het wel mooi dialect, @eilander.
Dan mô je geweun ier komme weune.
(het is nog wel een klein beetje on-topic...)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Ik vind dat 'geen waar' gewoon kan. Dat klinkt nog resoluter dan 'niet waar'. Verder vind ik dat het onderwerp van dit draadje ook 'geen waar' kan zijn. Dus in die zin ben ik nog on-topic ook.

Maar goed, discussiëren over het moderatorbeleid is niet toegestaan, dus ik zal mijn mond houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

@Isala:

Het maakt mij niet uit of je nu spreekt over drie verbonden of over een genadeverbond en de bediening/openbaringsvorm daarvan. Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Ik meld alleen dat de plaatsing in een kerkverband daarvan mijns inziens een onderdeel uitmaakt. Het heeft dan geen zin om te gaan discussiëren over twee of drie verbonden en over de vraag wat het woord bediening precies inhoudt. Dat is immers niet voor niets zo onduidelijk, zo kun je er nog allerlei kanten mee op.

Maar dat God verbondsgewijs met mensen omgaat, is het punt dat ik maak, en dat de plaatsing in een specifiek kerkverband daarbinnen een belangrijk aspect is, het tweede punt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Ik vind dat 'geen waar' gewoon kan. Dat klinkt nog resoluter dan 'niet waar'. Verder vind ik dat het onderwerp van dit draadje ook 'geen waar' kan zijn. Dus in die zin ben ik nog on-topic ook.

Maar goed, discussiëren over het moderatorbeleid is niet toegestaan, dus ik zal mijn mond houden.
Jantje, taalkundig is 'geen waar' niet juist. Maar in het Zeeuws wordt het vaak wel zo gezegd. Ik heb het met moeite afgeleerd. Het was zo ingesleten;-)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geeske_1991 »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Waar in de Bijbel lees je dit? Ik bedoel: er zullen ongetwijfeld tekstgedeelten zijn, waarin jij leest dat je alleen door wedergeboorte in het genadeverbond komt. Een tweede vraag is dan hoe jij de beloften in de Bijbel ziet.
De beloften komen tot allen die het evangelie horen en hun kinderen. Alle hoorders hebben een 'recht van aanneming' op de beloften, de gelovigen een 'recht van bezit', aldus R. en E. Erskine en E. Fisher.
Alle hoorders? Lijkt mij niet een uitspraak van een Erskine.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mannetje »

Tijd om ze te gaan lezen!
-
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geeske_1991 »

Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Geeske_1991 schreef:Ik ben trouwens van GGIN buiten verband naar de HHK gegaan. En sinds een jaar weer terug in de GGIN.
Binnen of buiten verband?
Waarom? En waarom niet naar de GG of de (V)OGG(iN)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie