Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:@Isala:

Het maakt mij niet uit of je nu spreekt over drie verbonden of over een genadeverbond en de bediening/openbaringsvorm daarvan. Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Ik meld alleen dat de plaatsing in een kerkverband daarvan mijns inziens een onderdeel uitmaakt. Het heeft dan geen zin om te gaan discussiëren over twee of drie verbonden en over de vraag wat het woord bediening precies inhoudt. Dat is immers niet voor niets zo onduidelijk, zo kun je er nog allerlei kanten mee op.

Maar dat God verbondsgewijs met mensen omgaat, is het punt dat ik maak, en dat de plaatsing in een specifiek kerkverband daarbinnen een belangrijk aspect is, het tweede punt.
Als een plaatsing in een specifiek kerkverband valt binnen het genadeverbond, dan moet iedereen binnen die speciefieke kerk gelovig zijn. Het genadeverbond is mijns inziens iets anders dan Gods algemene genade.
En ik mis in je reactie nog de onderbouwing van je uitspraak 'de vele kwalijke kanten van de baptisten'.
Hoe kom je daar nu weer bij. Je moet uitspraken in hun verband lezen. De kerk is op zijn minst een openbaringsvorm van het genadeverbond. En daarvoor hoeft niet iedereen gelovig te zijn. Gods algemene genade kun je daarvan onderscheiden, die ziet op de schepping en onderhouding van alle dingen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Maar goed: andersom vind jij uiteraard dat ik zo'n dwaalziek hart heb dat het een schande is dat ik niet allang in de ban ben gedaan.
Voor een dwaalziek hart word je niet in de ban gedaan, die gaat over openbare zonden.
Het grappige is dat ik mij misschien nog wel beter kan vinden in het eigene van de Gereformeerde Gemeenten dan jij. Als we althans de moderne semibaptische neigingen even buiten beschouwing laten. Ik ben alleen iets minder conservatief dan gemiddeld.

Los daarvan: zulke opvattingen laten zien dat het baptisme veel kwalijke kanten heeft, waaronder een verkeerd zicht op Gods verbond, waarvan de bediening ook in de plaatsing in een bepaald kerkverband naar voren komt.
@TSD: wat heb ik nu genuanceerd? Ik zie echt niets onjuists in dit citaat.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door TSD »

DDD schreef:
DDD schreef:
Het grappige is dat ik mij misschien nog wel beter kan vinden in het eigene van de Gereformeerde Gemeenten dan jij. Als we althans de moderne semibaptische neigingen even buiten beschouwing laten. Ik ben alleen iets minder conservatief dan gemiddeld.

Los daarvan: zulke opvattingen laten zien dat het baptisme veel kwalijke kanten heeft, waaronder een verkeerd zicht op Gods verbond, waarvan de bediening ook in de plaatsing in een bepaald kerkverband naar voren komt.
@TSD: wat heb ik nu genuanceerd? Ik zie echt niets onjuists in dit citaat.
In dit citaat in combinatie met wat je er eerder (zie posting 3 december) over schreef leek je toch nogal onduidelijk wat je precies bedoelde inzake het genadeverbond. Zeker ook gelet op de context (de discussie met Isala die stelde dat je alleen door wedergeboorte in het genadeverbond komt).

Ik snap in elk geval dat Isala jou postings interpreteert zoals ze die interpreteert. Je hebt later duidelijker uitgelegd wat je bedoelde. Namelijk dat je niets meer bedoelde dan:
DDD schreef:@Isala:

Het maakt mij niet uit of je nu spreekt over drie verbonden of over een genadeverbond en de bediening/openbaringsvorm daarvan. Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Ik meld alleen dat de plaatsing in een kerkverband daarvan mijns inziens een onderdeel uitmaakt. Het heeft dan geen zin om te gaan discussiëren over twee of drie verbonden en over de vraag wat het woord bediening precies inhoudt. Dat is immers niet voor niets zo onduidelijk, zo kun je er nog allerlei kanten mee op.

Maar dat God verbondsgewijs met mensen omgaat, is het punt dat ik maak, en dat de plaatsing in een specifiek kerkverband daarbinnen een belangrijk aspect is, het tweede punt.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Aha. Dank.

Ik dacht dat de opmerking van Isala een zijpad was, maar zo is het mij weer helemaal helder, vermoed ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

De laatste weken heb ik wat mensen gesproken die uit onze kerk vertrokken zijn.
En het viel mij op dat ze onze kerk eigenlijk nog heel erg missen.
Sommigen zijn geen lid meer geworden elders, dus in feite zijn ze kerkdakloos.
Een ander zei spijt te hebben van een overgang naar een gemeente, daar deze kort na zijn aankomst vacant werd en nog steeds is.
En dan zit je onder preeklezen....
Ook in het andere kerkverband was iets.
Ik vond het best wel triest om te horen.
Ik kreeg in het verleden regelmatig te horen: zit jij daar nog steeds??? Maar dat hoor ik de laatste tijd niet meer., realiseerde ik me.

Je moet dus echt een gegronde principiële reden hebben om naar een andere kerk te gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:De laatste weken heb ik wat mensen gesproken die uit onze kerk vertrokken zijn.
En het viel mij op dat ze onze kerk eigenlijk nog heel erg missen.
Sommigen zijn geen lid meer geworden elders, dus in feite zijn ze kerkdakloos.
Een ander zei spijt te hebben van een overgang naar een gemeente, daar deze kort na zijn aankomst vacant werd en nog steeds is.
En dan zit je onder preeklezen....
Ook in het andere kerkverband was iets.
Ik vond het best wel triest om te horen.
Ik kreeg in het verleden regelmatig te horen: zit jij daar nog steeds??? Maar dat hoor ik de laatste tijd niet meer., realiseerde ik me.

Je moet dus echt een gegronde principiële reden hebben om naar een andere kerk te gaan.
Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?
Wat is daar zo anders aan ?
Ik snap dat als je een dominee gewend bent dat het anders aanvoelt en als je nooit tot zelden een dominee hoort ook anders is.
Maar waarom het jammer vinden... ???
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Boertje »

Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Boertje »

Geytenbeekje schreef:Je moet dus echt een gegronde principiële reden hebben om naar een andere kerk te gaan Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?Wat is daar zo anders aan ? Ik snap dat als je een dominee gewend bent dat het anders aanvoelt en als je nooit tot zelden een dominee hoort ook anders is. Maar waarom het jammer vinden... ???
Valt me overigens welop dat in protestantse kringen er soms zo aan een bepaalde dominee gehangen wordt. Alsof de gemeente om hem draait. Gaat die weg dan kun je weer gaan hoppen. Heel vreemd. In RKK had je dit zeker niet. Je hoorde bij een kerk omdat je daar woonde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?
Wat is daar zo anders aan ?
Ik snap dat als je een dominee gewend bent dat het anders aanvoelt en als je nooit tot zelden een dominee hoort ook anders is.
Maar waarom het jammer vinden... ???
Een hekel eraan hebben vind ik nogal sterk uitgedrukt. Maar je kunt wel wat redenen bedenken om het anders te vinden:
- een eigen dominee weet wat er speelt in een gemeente en kan daarop inhaken; dan bedoel ik met name geloofsvragen
- leespreken zijn doorgaans van steeds verschillende predikanten uit verschillende tijden en met verschillende achtergronden en dus zit er weinig eenheid in
- het is met name voor kinderen vaak saaier qua voordracht en daarom lastiger te volgen
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

Mara schreef:De laatste weken heb ik wat mensen gesproken die uit onze kerk vertrokken zijn.
En het viel mij op dat ze onze kerk eigenlijk nog heel erg missen.
Sommigen zijn geen lid meer geworden elders, dus in feite zijn ze kerkdakloos.
Een ander zei spijt te hebben van een overgang naar een gemeente, daar deze kort na zijn aankomst vacant werd en nog steeds is.
En dan zit je onder preeklezen....
Ook in het andere kerkverband was iets.
Ik vond het best wel triest om te horen.
Ik kreeg in het verleden regelmatig te horen: zit jij daar nog steeds??? Maar dat hoor ik de laatste tijd niet meer., realiseerde ik me.

Je moet dus echt een gegronde principiële reden hebben om naar een andere kerk te gaan.
Dat laatste was toch al wel duidelijk, denk ik?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Zit je bij dominee de Bruin ?
Volgens mij de enige CGK op de Veluwe
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Boertje schreef:Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Zit je bij dominee de Bruin ?
Volgens mij de enige CGK op de Veluwe
Nou, nou Geytenbeekje. Bij jou is de Veluwe wel heel klein. Nunspeet (2x), Apeldoorn (3x), Heerde, Nijkerk, Putten, Doornspijk, Elburg, Ermelo en Harderwijk mag je toch allemaal mee tellen denk ik? Met Bennekom en Ede op de rand.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Boertje »

Geytenbeekje schreef:
Boertje schreef:Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Zit je bij dominee de Bruin ?
Volgens mij de enige CGK op de Veluwe
Ja klopt, maar in Putten, Harderwijk, Nunspeet, Nijkerk heb je ook een CGK
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Boertje »

Maar hij bedoelt de ennige "echte" cgk :yahoo
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:
Geytenbeekje schreef:
Boertje schreef:Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Zit je bij dominee de Bruin ?
Volgens mij de enige CGK op de Veluwe
Ja klopt, maar in Putten, Harderwijk, Nunspeet, Nijkerk heb je ook een CGK
Elburg is volgens mij het meest behoudend
Plaats reactie