Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:Welnee, de HHK zoekt vast eerder aansluiting en contact met de GG. Ik zie ze niet samengaan met de Gereformeerde Bond, in ieder geval.
Met de gg geloof ik ook niet
Ik mag het niet hopen. Maar ik vrees dat dat zomaar wel zou kunnen gebeuren.

@Geytenbeekje: Dat is me bij jou in de kerk anders nooit opgevallen. De preken daar zouden in geen enkele GG misstaan. Ik geloof trouwens niet dat de GG een heel andere visie op de doop zouden hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

Daarom ook. Er is meer herkenning tussen de GG en de HHK, dan sommigen (vooral HHK'ers), willen doen voorkomen.

Waarom hoop jij dat liever niet, eigenlijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Omdat de GG al genoeg extreme mensen in zich hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Omdat de GG al genoeg extreme mensen in zich hebben.
...waaronder @DDD en @Jantje. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Augustienus »

DDD schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Welnee, de HHK zoekt vast eerder aansluiting en contact met de GG. Ik zie ze niet samengaan met de Gereformeerde Bond, in ieder geval.
Met de gg geloof ik ook niet
Ik mag het niet hopen. Maar ik vrees dat dat zomaar wel zou kunnen gebeuren.

@Geytenbeekje: Dat is me bij jou in de kerk anders nooit opgevallen. De preken daar zouden in geen enkele GG misstaan. Ik geloof trouwens niet dat de GG een heel andere visie op de doop zouden hebben.
Dat betwijfel ik.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Omdat de GG al genoeg extreme mensen in zich hebben.
En voor extreme mensen moet men hier denken aan (als ik het goed interpreteer, en de schrijver wat kennende uit zijn schrijfsels) de Schriftuurlijk-bevindelijke tak. Overigens, is dat niet vreemd, want dat is altijd zo geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Bertiel »

Zie een interview met ds Heemskerk, over de brede rand. Veel HHKs hebben die nog en die worden nog altijd betrokken en bezocht en indien gevraagd gedoopt en begraven.
Daarnaast zit er in de visie doop - belijdenis - avondmaal nogal wat verschillen wat de HHK vanwege de middelste H niet los kan en wil laten.
Standenleer, de gang van de Borg is de gang van Zijn volk, etc., zijn zaken die ik (uiterst rechts) niet hoor.
Daarnaast is pressie vanuit de synode ons onbekend, is de breedte veel breder dan de GG, etc.
Nee ik zie het er niet van komen (en van mij hoeft het ook niet...)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Standenleer, de gang van de Borg is de gang van Zijn volk, etc., zijn zaken die ik (uiterst rechts) niet hoor.
Gefeliciteerd. Dan ben je in staat om onbevooroordeeld te luisteren. Ik kom het wel tegen, tussen de regels door.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Bertiel »

Ik kom het echt niet tegen bij de dominee's die ik meerdere malen per jaar hoor, het zou me wel degelijk opgevallen zijn.
Wel groei van kennis bij de kinderen van God maar een uitgespecifieerde standenleer niet.
En over de gang van de Borg, etc. weet ik zeker dat ik de laatste 5 jaar niks gehoord heb!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Omdat de GG al genoeg extreme mensen in zich hebben.
En voor extreme mensen moet men hier denken aan (als ik het goed interpreteer, en de schrijver wat kennende uit zijn schrijfsels) de Schriftuurlijk-bevindelijke tak. Overigens, is dat niet vreemd, want dat is altijd zo geweest.
Ik doel meer op de wel bevindelijke maar niet schriftuurlijke tak. Maar ik begrijp ook dat dit een kwestie is van definitie. En dan ook nog maar bepaalde personen, want daartussen zijn ook werkelijk bevindelijke gereformeerden. Die blazen niet zo hoog van de toren hoor. Zelfs niet als ze hypercalvinistisch zijn. Het werk van de heilige Geest zorgt daar wel voor.

En voor wat betreft Jantje: ik ben dat wel met je eens, al ben ik qua karakter denk ik vrij mild. Mijn standpunten zijn niet in alle opzichten midden-GG.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Omdat de GG al genoeg extreme mensen in zich hebben.
En voor extreme mensen moet men hier denken aan (als ik het goed interpreteer, en de schrijver wat kennende uit zijn schrijfsels) de Schriftuurlijk-bevindelijke tak. Overigens, is dat niet vreemd, want dat is altijd zo geweest.
Ik doel meer op de wel bevindelijke maar niet schriftuurlijke tak. Maar ik begrijp ook dat dit een kwestie is van definitie. En dan ook nog maar bepaalde personen, want daartussen zijn ook werkelijk bevindelijke gereformeerden. Die blazen niet zo hoog van de toren hoor. Zelfs niet als ze hypercalvinistisch zijn. Het werk van de heilige Geest zorgt daar wel voor.

En voor wat betreft Jantje: ik ben dat wel met je eens, al ben ik qua karakter denk ik vrij mild. Mijn standpunten zijn niet in alle opzichten midden-GG.
Wat dat betreft doen mijn standpunten niet mee. Menselijke standpunten zijn maar wankel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Boertje schreef:Ik mis de optie van RKK naar CGK. :love
Zit je bij dominee de Bruin ?
Volgens mij de enige CGK op de Veluwe
Nou, nou Geytenbeekje. Bij jou is de Veluwe wel heel klein. Nunspeet (2x), Apeldoorn (3x), Heerde, Nijkerk, Putten, Doornspijk, Elburg, Ermelo en Harderwijk mag je toch allemaal mee tellen denk ik? Met Bennekom en Ede op de rand.
Oosterbeek ook nog.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:Alles is ook niet hersteld helaasAfbeelding
In de vakantie kwamen we langs de herstelde apostolische gemeente, ik dacht zou dat net zo iets als de HHK zijn? ;)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Welnee, de HHK zoekt vast eerder aansluiting en contact met de GG. Ik zie ze niet samengaan met de Gereformeerde Bond, in ieder geval.
Samengaan met de GB is inderdaad niet mogelijk. De GB is slechts een vereniging met als leden dominees en kerkleden (geen gemeenten). Lidmaatschap kost 10 euro per jaar. En de HHK is een kerkgenootschap.

Een samengaan van HHK met de GG zie ik ook niet gebeuren in verband met visieverschillen, o.a. kerkvisie.

Momenteel zie ik het meeste contact en kanselruil tussen HHK en behoudend CGK. Maar ook daar zal samengaan lastig zijn ivm verschil in kerkvisie, ondanks dat er qua prediking veel overeenkomst en verwantschap is.
En de verbondsleer is anders
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Erskinees »

liz boer schreef: In de vakantie kwamen we langs de herstelde apostolische gemeente, ik dacht zou dat net zo iets als de HHK zijn? ;)
Verre van... Hoewel er vaak wel aan hoofdbedekking gedaan wordt en er zelfs orgels zijn, is de leer daar zeer bijzonder en onbijbels. Een gemiddelde pinkstergemeente staat dichter bij de HHK dan apostolische kerken.
Plaats reactie