Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:
Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Leesdienst is echt een hulpdienst dat alleen maar bij hoge uitzondering zou moeten plaatsvinden.

Het is sowieso verstandig om te kijken naar de invulling van de erediensten. Er groeit nu een generatie op die kennis overgedragen krijgt op een zeer visuele wijze. Daar moet de kerk iets mee lijkt me. Waarbij ik denk dat de preek altijd het middelpunt moet blijven, het geloof is uit het gehoor. Maar in wat voor vorm en hoe lang etc daar moet over nagedacht worden.
Ja, ik denk inderdaad dat het tijd voor een stuk grondige en Bijbelse bezinning op de eredienst. We moeten er voor waken dat het beeld gaat ontstaan (of al bestaat...) dat geloven en God dienen iets van vroeger is. Ik worstel daar mee buiten de kerk. De preek staat centraal en daar valt inhoudelijk niet aan te tornen, maar het taalgebruik bijvoorbeeld is wel van belang. En hoe overbrug je de het verschil in kerkelijke cultuur en naar de buitenkerkelijke cultuur van vandaag. Hoe kun je zo dicht bij mensen komen dat je ze het evangelie kunt verkondigen. Dat zijn worstelingen die niet zomaar opgelost zijn, maar waar we wel de antwoorden op moeten zoeken.
Ja en niet alleen naar de buitenkerkelijke cultuur.
Ook onze kinderen en jeugd. Misschien interactie tijdens de preek? Echt korte blokken met tussendoor iets heel anders.
Het klinkt gelijk heel modern, en daarom ketst het vaak gelijk af, dat is jammer. Want ik geloof vast dat er binnen 10 a 20 jaar echt iets moet gebeuren.
En buiten de preek om, ook de praktische zaken. Neem bv de collecte. Ik geloof nooit dat er dan nog contant geld is. En de digitalisering in een dienst. Zelf verwacht ik niet dat we over 20 jaar nog met een papieren bijbel naar de kerk gaan.
En toch heb ik het idee dat er over al deze dingen nog heel weinig wordt nagedacht.

Waarom zo die behoefte? Bij jezelf, waarom?
Deze discussie is niet nieuw en is jaren geleden in veel kerken al gevoerd, zijn overstag gegaan, zie het gevolg... juist daar is kerkverlating hoog.

Het kenmerk van onze (jonge) generatie is dat ze (we) hap snap kennis hebben. Maar diepgang ontbreekt. Ze weten van alles weinig zeg maar. Door het hele internet kunnen of willen velen geen lappen tekst meer lezen. Dat zie je ook op RF terug, soms. ;) Gevolg de echte kennis gaat ontbreken, geen diepgang. Men gaat verbanden missen.Ik denk wel eens dat dit voor de satan een opstapje is of is geweest om zo ook de behoefte te gaan scheppen aan hap snap preken. Met hetzelfde gevolg. De kennis wordt vertroebelt, en het Evangelie wordt niet ten volle meer gehoord. waar het Evangelie wel verkondigt wordt zal de behoefte misschien wel minder leven. Het gaat echter bij velen meer om de verpakking dan de inhoud. Dat is precies helemaal wat de Satan wil. Dat we meer getrokken worden door het kado papiertje dan het Waardevolle Geschenk Zelf.

Verder is het opvallend dat dezelfde groep wel een uren durende film kan uitzitten. Maar een preek van 40 minuten al te lang vindt.

Interactie vertroebelt alleen maar... dat is ook het doel van de satan. Hij wil niets liever dat mensenwoorden Gods Woord onderbreken. Hoe minder zicht op de Christus hoe beter.

Wat ik juist onlangs zo opvallend vond, was dat onze jongste, (geen hoog iq, moeilijk lerend, een cocentratieprobleem van heb ik jou daar... juist wel de kern uit preken wist te halen. Best veel op eenvoudige wijze wist toe te passen en kon laten zien met vb uit de preek. Onze oudste daarentegen vanwege haar ontwikkelingsniveau zou je verwachten het makkelijker zou kunnen, vind het juist heel moeilijk. (Ervaar daar als ouder ook meer verzet, en weinig betrokkenheid)

Veel jongeren schrijven tegenwoordig mee. Ik ook. ( hou het daardoor beter vast, zeker ten tijde van mijn burnout, maar je ziet als het een goede opbouw heeft ook duidelijk de lijn. En je hebt iets om op terug te grijpen in de weken erna, soms schrijf ik ook een vraag op, om verder uit te zoeken, te bestuderen in het Woord) het zijn veelal betrokken jongeren. Die echt geen behoefte daardoor lijken te hebben aan hap snap preken. Wel wordt er soms terecht geklaagd als een preek weinig studie lijkt te hebven gehad, het over de hoofden heengaat, nodeloos herhalingen heeft, vol tegenstrijdigheden lijkt te zitten. Of oppervlakkig is.

Zou dat het sleutelwoord zijn, in hoeverre is er sprake van ware geestelijke betrokkenheid? Mist dat, dan ook geen betrkokkeheid bij hap snap preken. Trouwens dan zouden de kerken waar de preek een twintig minuten duurt toch overvol moeten zitten met jongeren? Juisr daar ontbreekt die groep veelal.

Zo ook waar de beamers, visualisatie een grote rol speelt? Door familiaire banden komen we een enkele keer in zo'n gemeente. Zit het vol? Nee. Zitten er joneren en ouderen en kinderen en jongvolwassenen? Nee, je ziet eerder dat er ee bepaalde groep, hoog opgeleiden, studenten of ex studenten zijn blijven hangen. Of een generatie vernieuwende veertigers en vijftigers... maar waar is de rest?
(Los van de inhoud)
En werkt het Woord nu via het gehoor of via het oog?
Verder heeft de prediker uiteraard de plicht om helder te preken. Maar tegelijktijd is er een biddende gemeente onmisbaar.

Collectie: het heeft duidelijk een functie. Ook met collecte bonnen dat je daadwerkelijk geeft van je rijkdom. Het is een wezenlijk onderdeel van de kerkdienst. Zoals alle onderdelen. De zegen is bijvoorbeeld geen sluitstuk. Wat er nog even bijhangt. Of de collectie een collectieve plaspauze, laatste nieuwtjes uitwissel moment.
Hier ligt een taak voor ons allen voor onszelf, naar de kinderen eventueel om hier heel bewust mee om te gaan.


Er werd ook gesproken over digitalisering. In het onderwijs is hier al veel sprake van. Toch klagen de vervolgstudies over het kennisniveau. Bedrijven klagen over niveau stagiares. Kennelijk heeft de digitalisering geen positief effect. Behalve dat mensen misschien oppervlakkig even geboeid zijn.
Ik weet ook niet of het feit dat in onze kerken nog niet gedigitaliseerd wordt een bewijs is van niet over willen nadenken. Misschien door er over na te denken is men er huiverig voor, en terrecht.
Ja, uiteraard voel ik die behoefte bij mezelf. Ik heb het over grondige en Bijbelse bezinning op de eredienst. Ik geef aan waarom ik daar behoefte aan heb en ik heb het over worstelingen die niet zomaar zijn opgelost. Ik geef ook aan dat de preek centraal staat en dat daar inhoudelijk niet aan valt te tornen. Aan deze dingen ga je in je reactie totaal aan voorbij. Sterker nog, je maakt er 'hap-snap preken van'. Dan is een serieuze gedachtewisseling ook niet mogelijk. Je bent niet bereid eerst te lezen wat er staat. Zelfs niet bij een kort stukje. Laat staan bij 'lappen tekst'.

In de kerk waar ik zondag was, wordt een beamer gebruikt. Dat heeft niets te maken met visualisatie. De onderdelen van de liturgie die aan de orde zijn, worden genoemd op de beamer en alleen het Bijbelgedeelte waarover gepreekt wordt verschijnt op het scherm. Zo ziet iedereen dezelfde vertaling en kan de punten van de preek volgen. Het zorgt er voor dat mensen die 'van buiten' komen makkelijker kunnen volgen wat er gebeurt tijdens de dienst. Tijdens de preek werd af en toe een vraag gesteld aan de kinderen. Dat maakte dat ze er weer helemaal bij waren en aandachtig naar de preek luisterden. Het was een kleine groep mensen. De jongste was een jaar of twee, en de oudste een zeventiger. En er was zeker geen sprake van dat het evangelie werd vertroebeld.
Online
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Ja, uiteraard voel ik die behoefte bij mezelf. Ik heb het over grondige en Bijbelse bezinning op de eredienst. Ik geef aan waarom ik daar behoefte aan heb en ik heb het over worstelingen die niet zomaar zijn opgelost. Ik geef ook aan dat de preek centraal staat en dat daar inhoudelijk niet aan valt te tornen. Aan deze dingen ga je in je reactie totaal aan voorbij. Sterker nog, je maakt er 'hap-snap preken van'. Dan is een serieuze gedachtewisseling ook niet mogelijk. Je bent niet bereid eerst te lezen wat er staat. Zelfs niet bij een kort stukje. Laat staan bij 'lappen tekst'.

In de kerk waar ik zondag was, wordt een beamer gebruikt. Dat heeft niets te maken met visualisatie. De onderdelen van de liturgie die aan de orde zijn, worden genoemd op de beamer en alleen het Bijbelgedeelte waarover gepreekt wordt verschijnt op het scherm. Zo ziet iedereen dezelfde vertaling en kan de punten van de preek volgen. Het zorgt er voor dat mensen die 'van buiten' komen makkelijker kunnen volgen wat er gebeurt tijdens de dienst. Tijdens de preek werd af en toe een vraag gesteld aan de kinderen. Dat maakte dat ze er weer helemaal bij waren en aandachtig naar de preek luisterden. Het was een kleine groep mensen. De jongste was een jaar of twee, en de oudste een zeventiger. En er was zeker geen sprake van dat het evangelie werd vertroebeld.
Ik geloof ook dat het gebruik van een beamer gewoon een hulpmiddel is. Dat is toch een randzaak? Maar sommigen vinden dat een enorme verandering blijkbaar. Ik zie die niet zo eigenlijk. Als je op die manier allemaal hetzelfde kunt meelezen, dan zou ik dat best een idee vinden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Lilian1975 »

Leven we in de tijd dat we zo arm waren dat we geen Bijbel konden kopen? Bijna niemand een Bijbel thuis had?
Leven we in een tijd dat we geen schrijfgerij hebben om de punten zelf op te schrijven?
Hebben we zelf geen psalmboek met allemaal dezelfde psalmen waarmee je allemaal hetzelfde leezt?
Liggen er voor in de kerk geen Bijbels meer, waardoor degene die er geen heeft toch mee kan lezen?
En letten we niet meer op onze buurman of buurvrouw of die mee kan leze en bieden we aan om mee te lezen. Zijn we állemaal zo individualistisch in de kerk?

Ik heb je reactie wel degelijk gelezen
Je hebt het over korte blokken afwisselen met iets anders... daar reageerde ik op. Dat geeft snel hap snap effecten.

Overigens lezen mensen geconcentreerder van papier mee dan van scherm. Dat is ook zo op de scholen met de hele digibord festijn.
Geef mensen of gasten dan een papieren liturgie. Eventuee met uitleg wat er gebeurt. Of let eens op je naaste. En mochten ze geen Bijbel thuis hebben , geef er gelijk een gratis mee.

De beamer geeft vaak alleen maar meer kans op storingen. Allemaal afleiding. Echt waar. En we doen net of er wekelijks " nieuwe" mensen in de kerk zitten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:Leven we in de tijd dat we zo arm waren dat we geen Bijbel konden kopen?
Leven we in een tijd dat we geen schrijfgerij hebben om de punten zelf op te schrijven?
Hebben we zelf geen psalmboek met allemaal dezelfde psalmen waarmee je allemaal hetzelfde leezt?
Liggen er voor in de kerk geen Bijbels meer, waardoor degene die er geen heeft toch mee kan lezen?
En letten we niet meer op onze buurman of buurvrouw of die mee kan leze en bieden we aan om mee te lezen. Zijn we állemaal zo individualistisch in de kerk?

Ik heb je reactie wel degelijk gelezen
Je hebt het over korte blokken afwisselen met iets anders... daar reageerde ik op.

Overigens ezen mensen geconcentreerder van papier mee dan van scherm. Geef mensen dan een liturgie. En mochten ze geen Bijbel thuis hebben er gelijk een gratis mee.
Dat laat al zien dat je mijn posting niet goed gelezen hebt want ik schrijf helemaal nergens over korte blokken afwisselen met iets anders. Wel eerlijk blijven graag.

Natuurlijk kunnen mensen zelf de punten opschrijven maar dat gaat makkelijker als je ze voor je ziet. En ja, er zijn buiten de Biblebelt massa's mensen die geen psalmboek hebben en al helemaal geen psalmboek in het Nederlands van vandaag. En nee, er liggen hier geen Bijbels voor in de kerk. En ja, ik deel Bijbels uit maar wie zonder Bijbel is opgegroeid heeft jaren werk voordat die daar echt in thuis is. En ja, ik let op iedereen in de kerk maar je kunt niet met een aantal mensen uit een Bijbel lezen terwijl dit wel van een kerk kan.

'Zijn we állemaal zo individualistisch in de kerk' dat we niet beseffen dat er ook mensen buiten zijn en hebben we er niets voor over om die te bereiken?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Carrie »

Wat is het dat een beamer zoveel weerstand oproept?

Zijn er gegronde redenen tegen? Of is het vooral angst?

Ik geloof zeker dat het, mits goed gebruikt, ondersteunend kan werken.
Waarom is bv collectief schrijven, met hoofden naar beneden per definitie beter dan dat je de punten mee kan lezen op de beamer
(Dit buiten het schrijven als hulp om te kunnen concentreren)

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door eilander »

Terug naar het onderwerp 'verandering van kerkverband' maar...
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Terug naar het onderwerp 'verandering van kerkverband' maar...
Nou, ik was niet van plan te veranderen naar een kerkverband. Ik blijf lid van een kerkgenootschap ook al is dat dan maar gewoon Hervormd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Lilian1975 »

Ditbenik schreef:
Lilian1975 schreef:Leven we in de tijd dat we zo arm waren dat we geen Bijbel konden kopen?
Leven we in een tijd dat we geen schrijfgerij hebben om de punten zelf op te schrijven?
Hebben we zelf geen psalmboek met allemaal dezelfde psalmen waarmee je allemaal hetzelfde leezt?
Liggen er voor in de kerk geen Bijbels meer, waardoor degene die er geen heeft toch mee kan lezen?
En letten we niet meer op onze buurman of buurvrouw of die mee kan leze en bieden we aan om mee te lezen. Zijn we állemaal zo individualistisch in de kerk?

Ik heb je reactie wel degelijk gelezen
Je hebt het over korte blokken afwisselen met iets anders... daar reageerde ik op.

Overigens ezen mensen geconcentreerder van papier mee dan van scherm. Geef mensen dan een liturgie. En mochten ze geen Bijbel thuis hebben er gelijk een gratis mee.
Dat laat al zien dat je mijn posting niet goed gelezen hebt want ik schrijf helemaal nergens over korte blokken afwisselen met iets anders. Wel eerlijk blijven graag.

Natuurlijk kunnen mensen zelf de punten opschrijven maar dat gaat makkelijker als je ze voor je ziet. En ja, er zijn buiten de Biblebelt massa's mensen die geen psalmboek hebben en al helemaal geen psalmboek in het Nederlands van vandaag. En nee, er liggen hier geen Bijbels voor in de kerk. En ja, ik deel Bijbels uit maar wie zonder Bijbel is opgegroeid heeft jaren werk voordat die daar echt in thuis is. En ja, ik let op iedereen in de kerk maar je kunt niet met een aantal mensen uit een Bijbel lezen terwijl dit wel van een kerk kan.

'Zijn we állemaal zo individualistisch in de kerk' dat we niet beseffen dat er ook mensen buiten zijn en hebben we er niets voor over om die te bereiken?
Sorrydat was bezorgd die dat schreef in hetzelfde draadje. En ik schreef op beide postings.

Maar zoals je las schreef ik maak desnoods een papieren liturgie voor gasten. Geef ze een bijbel. Standaard aan mensen mee. Die er geen hebben. Leg ze op de stoelen. Kost meer. Maar dan is het Woord ook bij hen thuis en blijft het niet op de beamer achter. Ik weet niet welke situatie je zit. Maar is daar geen potje voor vanuit de evangelisatiewerk vanuit de kerkelijke gezindte waaruit het evangelisatiewerk wordt gedaan?
Ik sprak vanuit een situatie waaruit af en toe een gast is en zei biedt aan om mee te lezen. Knoop daardoor na de dienst eens gemakkelijker een gesprek aan. Dat is niet individualistisch. Dat is nog eens evangeliseren. Allemaal naar een schermpje staren, ervanuit gaan dat de ander dus wel mee kan lezen... is m.i. individualistisch.

Natuurlijk is het gemakkelijk als de punten worden opgeschreven. Mensen die het belangrijk vinden doen het toch zelf wel. Als prediker moet je zo duidelijk preken dat die punten te horen zijn. Na de dienst kan er ook een samenvatting van de preek meegegeven worden met gespreksvragen. Kunnen mensen mee geholpen worden ook in de huisgodsdienst. Heel goede ervaringen mee.
Ik kan me voorstellen bij evangelisatiewerk dat het fijn is als mensen veel nieuwe dingen horen het zo thuis kunnen overdenken. Liefst met anderen.

Maar daar heb je geen beamer voor nodig.

Die beamer is meestal nodig als men aan een vertaling niet genoeg heeft. Als men andere liedjes in de eredienst wil zingen, buiten de psalmen. Wanneer men behoefte heeft aan plaatjes, en de volgende stap is filmpjes tussendoor. Dat is ook o.a. mijn moeite Nogmaals ik heb het niet over een specifieke situatie waar jij blijkbaar in zit.waar blijkbaar niemand een Bijbel heeft.
Overigens vindt ik het triest als er geen Bijbels op voorraad zijn in een kerk.

Natuurlijk is de beamer een hulpmiddel. Het is de vraag of het het hulpmiddel voor in de eredienst is. Of juist aanleiding geeft voor allerei "storingen". En dan heb ik het over een gewone kerkelijke gemeente. Of het niet een openlijke of verdekte opstap is naar de verpakking ipv de inhoud.

Veranderen van kerkverband zou ik hier niet om doen ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 mar 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Carrie »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Terug naar het onderwerp 'verandering van kerkverband' maar...
Nou, ik was niet van plan te veranderen naar een kerkverband. Ik blijf lid van een kerkgenootschap ook al is dat dan maar gewoon Hervormd.
Is niet gewoon! Is de enige bijbelse keus. Zie Rom 12:2 Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Ik snap dat als je een dominee gewend bent dat het anders aanvoelt en als je nooit tot zelden een dominee hoort ook anders is.
Maar waarom het jammer vinden... ???
Het ging niet zozeer over het preeklezen, maar het feit dat er geen predikant was. Dus voor pastorale begeleiding e.d.
En er werd een opmerking gemaakt over het hangen aan een bepaalde dominee, maar wij CGKers hebben dat niet zo. Althans, ik kom het niet tegen. Wie graag ds. Kieviet hoort, hoort ook graag ds de Boer en Kempeneers. Om zomaar een paar voorbeelden te noemen.
Zullen er nog mensen zijn die een predikant achterna reizen?
Carrie schreef:Dat er soms uit nood gelezen wordt vind ik een mooie oplossing.
Dat dit structureel gebeurd, (Om nog maar niet over de reden te twisten) lijkt me niet de bedoeling.
In sommige gemeentes is dit echt wel het geval.
Wat is dan een aanvaardbare hoeveelheid volgens jou?

En als je uit je gemeente vertrekt, vinden jullie dan dat je je attestatie op moet vragen? Moet dat binnen een bepaalde tijd? Geen plichten doen, dus heb je ook geen rechten meer?
Of ligt het toch genuanceerder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
Carrie schreef:Dat er soms uit nood gelezen wordt vind ik een mooie oplossing.
Dat dit structureel gebeurd, (Om nog maar niet over de reden te twisten) lijkt me niet de bedoeling.
In sommige gemeentes is dit echt wel het geval.
Wat is dan een aanvaardbare hoeveelheid volgens jou?

En als je uit je gemeente vertrekt, vinden jullie dan dat je je attestatie op moet vragen? Moet dat binnen een bepaalde tijd? Geen plichten doen, dus heb je ook geen rechten meer?
Of ligt het toch genuanceerder.
Bij ons wordt er soms een preek gelezen ivm plotselinge ziekte predikant.
In mijn vorige gemeente soms tijdens de zomervakanties en ik heb daar geen moeite mee omdat het dan een goed alternatief is.
Maar als het gebeurd omdat huidige predikanten niet voldoen aan de eisen van een kerk of kerkenraad heb ik daar moeite mee.
Als we geloven dat God een God is van alle tijden en alle plaatsen, mogen we ook geloven dat God tot op de dag van vandaag predikanten geeft die Zijn Woord verkondigen zoals Hij en Zijn Woord dat vragen.

En wat betreft je attestatie.
Wat zou een reden zijn hem niet op te vragen?
Ik vind het belangrijk dat ik als nieuw lid ook open kaart in die zin moet spelen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Erskinees »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Terug naar het onderwerp 'verandering van kerkverband' maar...
Nou, ik was niet van plan te veranderen naar een kerkverband. Ik blijf lid van een kerkgenootschap ook al is dat dan maar gewoon Hervormd.
*Hersteld Hervormd, dat is iets heel anders.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Terug naar het onderwerp 'verandering van kerkverband' maar...
Nou, ik was niet van plan te veranderen naar een kerkverband. Ik blijf lid van een kerkgenootschap ook al is dat dan maar gewoon Hervormd.
*Hersteld Hervormd, dat is iets heel anders.
ik begrijp dat je er niet veel van snapt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Germanicus »

Als je 'gewoon' Hervormd gebleven bent, kun je niet Hersteld Hervormd zijn. Maar goed, ik wil verder geen nieuwe discussie daarover aanzwengelen. :OO3
Hier beneden is het niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Germanicus schreef:Als je 'gewoon' Hervormd gebleven bent, kun je niet Hersteld Hervormd zijn. Maar goed, ik wil verder geen nieuwe discussie daarover aanzwengelen. :OO3
Heeft ook niets te maken met een discussie. Hoogstens met domheid of respectloosheid. Ga rustig door.
Plaats reactie