Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Tiberius »

Nasrani schreef:Het komt regelmatig voorbij op dit forum dat mensen zijn veranderd van kerkverband.
Ik ben eigenlijk wel in een peiling benieuwd hoe het zit met verandering van kerkverband hier op het forum.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je eigen kerkelijk cv, Nasrani. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Luther »

Grootouders, ouders en wij zijn (lid) (geweest) van: (alfabetisch)
CGK, GG, GGiN, Hervormd Lokaal, NHK, OGGN, PKN-hervormd en Thuislezend.
Een echt gereformeerde gezindte-gezin dus :) !
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Gritje »

Van OGGiN naar (nu) HHK.
Toen we trouwden ben met mijn man meegegaan.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Volontair »

Nasrani schreef:Het komt regelmatig voorbij op dit forum dat mensen zijn veranderd van kerkverband.
Ik ben eigenlijk wel in een peiling benieuwd hoe het zit met verandering van kerkverband hier op het forum.
Onze kerk is niet meer.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Orchidee »

"Onze" kerk?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Mistig »

Ik ben belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente.
Sinds geboorte al lid van dezelfde gemeente.
Kan dus niet meepraten over kerkverandering.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door DDD »

Ook als je je hele leven bij de GG hoort, kun je wel met verandering van de kerk te maken hebben. Maar dat valt misschien buiten het onderwerp.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Jongere »

Ik ben in vier gemeenten (doop)lid geweest van hetzelfde kerkverband. (Nu in de 4e lid dus.) Nooit veranderd dus, wel vier totaal verschillende gemeenten leren kennen. Met best verschillende liggingen. Leerzaam en het relativeert de 'binnenbandse' discussies ook wat.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef:
Nasrani schreef:Het komt regelmatig voorbij op dit forum dat mensen zijn veranderd van kerkverband.
Ik ben eigenlijk wel in een peiling benieuwd hoe het zit met verandering van kerkverband hier op het forum.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je eigen kerkelijk cv, Nasrani. ;)
Nou.... Ik ben zelf van GG overgegaan naar HHK.

En Tiberius?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Bezorgd »

Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Nasrani »

TSD schreef:De opzet van de peiling is wel nogal 'gekleurd', er staan vooral opties om van GG naar een ander kerkverband te switchen :hum
Dat laatste had ik nog niet bedacht. Maar wie weet.... :haha
Nee hoor, bij het aanmaken kun je max 10 regels invoeren. Omdat naar mijn idee er een veel grotere uitstroom uit de GG is dan andere kerkverbanden heb ik deze aangemaakt. Een beetje er van uitgaande van de wisselingen die ik afgelopen jaren heb gehoord en langs heb zien komen. Maar zoals @jantje al aangaf zou er wat aangepast kunnen worden. Ik ga kijken of dat lukt....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Heel goed als het als een ingrijpende stap is ervaren. Een kerk is geen jas waar je even een andere van koopt.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Heel goed als het als een ingrijpende stap is ervaren. Een kerk is geen jas waar je even een andere van koopt.
Helemaal waar. Ergens anders op het forum heeft @Zeeuw ook al aangegeven dat de omgeving ook nog bijdraagt aan hoe je dat ervaart. In sommige families en andere relaties kan er heel open over worden gesproken in andere wordt het genegeerd of leidt het tot verwijdering tot geen contact meer met elkaar.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Heel goed als het als een ingrijpende stap is ervaren. Een kerk is geen jas waar je even een andere van koopt.
Helemaal waar. Ergens anders op het forum heeft @Zeeuw ook al aangegeven dat de omgeving ook nog bijdraagt aan hoe je dat ervaart. In sommige families en andere relaties kan er heel open over worden gesproken in andere wordt het genegeerd of leidt het tot verwijdering tot geen contact meer met elkaar.
Toch is dat niet waar ik op doelde. Dat zie ik meer als vervelende bijzaken. Maar om de kerk waarbinnen je geboren bent, gedoopt bent, belijdenis gedaan hebt, waar je (als het goed is) hebt meegebouwd aan de gemeente van Christus, achter te moeten laten en over te gaan naar een andere kerk of gemeent, dat is nogal wat. Dat bedenk je niet zomaar even om het vervolgens te doen. Daar zal een tijd van teleurstelling, van onvrede, van missen, maar ook van gebed overheen gaan voor dat duidelijk is dat dit de weg is die de Heere van je vraagt. Dat moet enorm ingrijpend zijn in je leven.
Zelf heb ik de scheuring meegemaakt in 2004. Dat is voor mij nog steeds een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in mijn leven.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:
Nasrani schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.
Heel goed als het als een ingrijpende stap is ervaren. Een kerk is geen jas waar je even een andere van koopt.
Helemaal waar. Ergens anders op het forum heeft @Zeeuw ook al aangegeven dat de omgeving ook nog bijdraagt aan hoe je dat ervaart. In sommige families en andere relaties kan er heel open over worden gesproken in andere wordt het genegeerd of leidt het tot verwijdering tot geen contact meer met elkaar.
Toch is dat niet waar ik op doelde. Dat zie ik meer als vervelende bijzaken. Maar om de kerk waarbinnen je geboren bent, gedoopt bent, belijdenis gedaan hebt, waar je (als het goed is) hebt meegebouwd aan de gemeente van Christus, achter te moeten laten en over te gaan naar een andere kerk of gemeent, dat is nogal wat. Dat bedenk je niet zomaar even om het vervolgens te doen. Daar zal een tijd van teleurstelling, van onvrede, van missen, maar ook van gebed overheen gaan voor dat duidelijk is dat dit de weg is die de Heere van je vraagt. Dat moet enorm ingrijpend zijn in je leven.
Zelf heb ik de scheuring meegemaakt in 2004. Dat is voor mij nog steeds een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in mijn leven.
Ik bedoelde meer dat dat het gevolg kan zijn wat er dan ook nog eens bij kan komen.
Wat jij beschrijft is wat er al aan vooraf gaat en dat is inderdaad niet zomaar even iets.
De scheuring van 2004 is denk ik nog wel anders dan een bewuste overstap naar een ander kerkverband. Dan ben je nog meer dan bij een overstap gedwongen om een keuze te maken.

Aan de andere kant hebben wij wel ervaren dat het echt de weg van de Heere was om deze keuze te maken en alle omstandigheden maakten uiteindelijk dat we zo moesten kiezen. Dan is het toch ook niet moeilijk meer om die keuze uiteindelijk te maken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie