Psalmberijming 1773

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

Wat mij verbaast is dat in de gereformeerde gezindte de Psalmberijming van 1773 is geaccepteerd. Waarom verbazing? Omdat in deze psalmberijming ook Remonstrantse invloeden terecht zijn gekomen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Deze psalmberijming is lang geleden ingevoerd, en we zijn er allemaal aan gewend. Dan is het lastig en emotioneel om dit te veranderen.

Ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld de berijming van ds. Meeuwse te zingen in de kerk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:Deze psalmberijming is lang geleden ingevoerd, en we zijn er allemaal aan gewend. Dan is het lastig en emotioneel om dit te veranderen.

Ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld de berijming van ds. Meeuwse te zingen in de kerk.
Maar waarom Datheen niet?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Deze psalmberijming is lang geleden ingevoerd, en we zijn er allemaal aan gewend. Dan is het lastig en emotioneel om dit te veranderen.

Ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld de berijming van ds. Meeuwse te zingen in de kerk.
Maar waarom Datheen niet?
Ik heb jaren ervaring met het zingen van Datheen, maar zou niet terug willen. De taal is naar mijn smaak te verouderd, en de zinnen lopen te slecht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Deze psalmberijming is lang geleden ingevoerd, en we zijn er allemaal aan gewend. Dan is het lastig en emotioneel om dit te veranderen.

Ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld de berijming van ds. Meeuwse te zingen in de kerk.
Maar waarom Datheen niet?
Ik heb jaren ervaring met het zingen van Datheen, maar zou niet terug willen. De taal is naar mijn smaak te verouderd, en de zinnen lopen te slecht.
Maar wel vaak beter inhoudelijk verwoord is mijn mening
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Maar wel vaak beter inhoudelijk verwoord is mijn mening
Dat klopt. Maar je moet ook kunnen begrijpen wat er staat, en het goed kunnen zingen. Dat begrijpen zal met enige studie wel gaan, echter zou ik persoonlijk graag zingen in hedendaagse maar eerbiedige taal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Maar wel vaak beter inhoudelijk verwoord is mijn mening
Dat klopt. Maar je moet ook kunnen begrijpen wat er staat, en het goed kunnen zingen. Dat begrijpen zal met enige studie wel gaan, echter zing ik persoonlijk graag in hedendaagse maar eerbiedige taal.
Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Volgens mij was dit 1 van de punten waardoor niet alle Oud Gereformeerde Gemeenten toetraden tot de Gereformeerde Gemeenten tijdens de fusie waar ds. Kersten een rol in speelde. Maar ik ben geen expert op dit onderdeel van de kerkgeschiedenis.

Inderdaad vind je sporen van de verlichting in 1773. Het is aan de andere kant wel een bevindelijke psalmberijming. Misschien is dat waarom men toch van deze berijming is blijven houden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Volgens mij was dit 1 van de punten waardoor niet alle Oud Gereformeerde Gemeenten toetraden tot de Gereformeerde Gemeenten tijdens de fusie waar ds. Kersten een rol in speelde. Maar ik ben geen expert op dit onderdeel van de kerkgeschiedenis.

Inderdaad vind je sporen van de verlichting in 1773. Het is aan de andere kant wel een bevindelijke psalmberijming. Misschien is dat waarom men toch van deze berijming is blijven houden.
Ja, die gedachte had ik ook qua OGGiN, maar later is hier toch in overgrote deel vanaf gestapt
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Maar wel vaak beter inhoudelijk verwoord is mijn mening
Dat klopt. Maar je moet ook kunnen begrijpen wat er staat, en het goed kunnen zingen. Dat begrijpen zal met enige studie wel gaan, echter zing ik persoonlijk graag in hedendaagse maar eerbiedige taal.
Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
https://www.dagvantoen.nl/rellen-in-maa ... n-de-kerk/

http://www.kerkindenhaag.nl/achtergrond ... en-oproer/

Ik heb dit er al meer opgezet maar in dit verband nog eens:

https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap

Wat me opvalt is dat er meer om het tempo geruzied werd dan om de inhoud van de Psalmen.
Wat me nog het meest opvalt is dat op de overheid besliste wat er gezongen werd en dat dat op enkele kerken na (in zeeland) door alle kerken gewoon gedaan werd...

Dat zouden we nu toch niet meer doen. Kerk en staat gescheiden toch?

Nu zing ik heel graag uit de berijming 1773 van de nieuwe berijming uit 1953 heb ik er een paar op school geleerd, maar daar heb ik er maar 1 van onthouden dat is 149: 1 die zong ik met mijn zusje op bed, maar we zeiden dan dat het een gezang was :)

Overigens is de invloed van de verlichting meer merkbaar dan het remonstantse.
Psalm 1 vers 4 of de lofzang van Zacherias bijvoorbeeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Volgens mij was dit 1 van de punten waardoor niet alle Oud Gereformeerde Gemeenten toetraden tot de Gereformeerde Gemeenten tijdens de fusie waar ds. Kersten een rol in speelde. Maar ik ben geen expert op dit onderdeel van de kerkgeschiedenis.

Inderdaad vind je sporen van de verlichting in 1773. Het is aan de andere kant wel een bevindelijke psalmberijming. Misschien is dat waarom men toch van deze berijming is blijven houden.
Waar baseer je dat bevindelijk op?
een derde van de berijmers kende de Heere ws niet, wat dan bevindelijk?
Goed over gezet op rijm? dat kan ik ook niet altijd zeggen, veel dingen gingen een eigen leven lijden,
Doe uw mond open en ik zal hem vervullen:
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

hoewel niet verkeerd is er heel veel bijgemaakt
Psalm 116:
8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.
9 Ik zal wandelen voor het aangezicht des HEEREN, in de landen der levenden.

Vers 5
Gij hebt, o HEER, in 't dood'lijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249 ... l-geweest/
Dan krijg je zoiets: Voor de trouwzaal is er de rechtszaal. Daar wordt in het dodelijks tijdsgewricht de veroordeelde ziel door God als Rechter veroordeeld tot de eeuwige dood. Door de tussenkomst van Christus als Borg wordt de zondaar in Christus met God verzoend en zijn zonden vergeven. Oftewel: vrijgesproken van zonden en schuld en verenigd met een Drieënig God.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Piet Puk »

Zelf vind ik een zeer duidelijk verschil in Psalm 17.

Of je nu zingt:
Ik zet mijn treden in uw spoor(1773)

Of:
Maak mijn voetpaden vast, o God(Datheen)

Het eerste lijkt alsof we zelf iets kunnen
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Zelf vind ik een zeer duidelijk verschil in Psalm 17.

Of je nu zingt:
Ik zet mijn treden in uw spoor(1773)

Of:
Maak mijn voetpaden vast, o God(Datheen)

Het eerste lijkt alsof we zelf iets kunnen
Lees even de onberijmde tekst dan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Zelf vind ik een zeer duidelijk verschil in Psalm 17.

Of je nu zingt:
Ik zet mijn treden in uw spoor(1773)

Of:
Maak mijn voetpaden vast, o God(Datheen)

Het eerste lijkt alsof we zelf iets kunnen
aangaande de handelingen des mensen, ik heb mij, naar het woord Uwer lippen, gewacht voor de paden des inbrekers;

5 Houdende mijn gangen in Uw sporen, opdat mijn voetstappen niet zouden wankelen.

Kanttekening:
12) sporen,
Dat is, richtende mijn wandel naar uwe geboden.

Ik vind dit ook redelijk helder Piet. Volgens mij schrijft David meer in de lijn van 1773 dan Datheen.

Edit. Even de moderators bericht uitbreidend :-)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:Zelf vind ik een zeer duidelijk verschil in Psalm 17.

Of je nu zingt:
Ik zet mijn treden in uw spoor(1773)

Of:
Maak mijn voetpaden vast, o God(Datheen)

Het eerste lijkt alsof we zelf iets kunnen
4 b Ik heb mij, naar het woord Uwer lippen, gewacht voor de paden des inbrekers;

5 Houdende mijn gangen in Uw sporen, opdat mijn voetstappen niet zouden wankelen.

6 Ik roep U aan, omdat Gij mij verhoort; o God! neig Uw oor tot mij; hoor mijn rede.


hier kun je veel vergelijken
http://www.psalmboek.nl/psalmen.php?psID=17
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie