Psalmberijming 1773

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Nasrani »

Misschien raakt het tijd voor http://www.denieuwepsalmberijming.nl/
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Jantje »

Alsjeblieft niet zeg!

Ik pik er één voorbeeld uit:

Psalm 119 vers 1
Als je de weg van Gods geboden gaat,
je voeten in het rechte spoor blijft zetten
naar Hem blijft zoeken en het kwade laat,
vind je geluk dankzij zijn goede wetten.
Een zegen is wat in uw regels staat.
U vraagt van ons dat wij er steeds op letten.


Volgens mij is dit absoluut niet Bijbels.

Bovendien is het zeer veelzeggend dat de 38ste Psalm niet vermeld staat op deze website. Nee, hiertegen protesteer ik zeer. En ik vermoed niet alleen ik, maar (zeer) velen met mij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:
Wandelende schreef:Soms stelt het mij ook voor geestelijke vragen. Dan ben ik geraakt door een bepaald psalmvers en vervolgens lees je het na in de Bijbel en dan staat het er niet of heel anders. Soms blijft er dan een twijfelspoor achter, helaas.
Als een predikant in een preek iets zegt wat niet letterlijk in de Bijbel staat, maar wel in lijn is met de gehele Schrift, dan mag je daar toch ook troost uit putten, ondanks dat het geen letterlijke Bijbeltekst is?
Anders wordt het als je getroost wordt door een regel uit een psalm die in tegenspraak is met de Bijbel. Ik heb hier alleen niet zo gauw een voorbeeld van.
Dat is ook helemaal waar. Daarom houd ik daar ook aan vast. Alleen ik vind het wel belangrijk om geloof te funderen op Gods Woord(en). En de meeste psalmen zijn geen letterlijke vertaling van de tekst. Ik zeg niet dat mijn geloof alleen gebaseerd is op psalm versjes. Maar het levert voor mij soms wel vragen op als je meer onderwijs ontvangt uit psalmen dan uit de Bijbel zelf. De component 'gevoel' kan in combinatie met muziek eerder boven komen dan bij Gods Woord zelf. Althans, dat is mijn ervaring.
(~)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Alsjeblieft niet zeg!

Ik pik er één voorbeeld uit:

Psalm 119 vers 1
Als je de weg van Gods geboden gaat,
je voeten in het rechte spoor blijft zetten
naar Hem blijft zoeken en het kwade laat,
vind je geluk dankzij zijn goede wetten.
Een zegen is wat in uw regels staat.
U vraagt van ons dat wij er steeds op letten.


Volgens mij is dit absoluut niet Bijbels.

Bovendien is het zeer veelzeggend dat de 38ste Psalm niet vermeld staat op deze website. Nee, hiertegen protesteer ik zeer. En ik vermoed niet alleen ik, maar (zeer) velen met mij.
Maak je niet zo druk @Jantje.. Jouw kerkverband zal dat zeker niet doen ;)
Dat psalm 38 er nog niet op staat zal te maken hebben met het nog niet klaar zijn van deze psalm. Er staan nog meer psalmen niet op...

Waarom is bovenstaande psalm niet Bijbels?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Alsjeblieft niet zeg!
Ik vind de psalmberijming van ds. Meeuse een hele goede vervanger van zowel Datheen, als 1773 en NPB. Muzikaal ook nog eens heel goed berijmd en een zuivere Bijbelse weergave.
Wat mij betreft invoeren.

In de gemeente zingen wij de berijming al met enige regelmaat bij bepaalde kerkelijke activiteiten.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 16 nov 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Mannetje »

Een spatie teveel, Wan delende. ;)
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:Een spatie teveel, Wan delende. ;)
Twee zelfs, Man ne tje.
Bedankt. Aangepast. :)
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Alsjeblieft niet zeg!

Ik pik er één voorbeeld uit:

Psalm 119 vers 1
Als je de weg van Gods geboden gaat,
je voeten in het rechte spoor blijft zetten
naar Hem blijft zoeken en het kwade laat,
vind je geluk dankzij zijn goede wetten.
Een zegen is wat in uw regels staat.
U vraagt van ons dat wij er steeds op letten.


Volgens mij is dit absoluut niet Bijbels.
Om te kunnen vergelijken met de onberijmde tekst heb je de eerste twee verzen van Psalm 119: Daar plak die er beide maar even bij:
1. Als je de weg van Gods geboden gaat,
je voeten in het rechte spoor blijft zetten
naar Hem blijft zoeken en het kwade laat,
vind je geluk dankzij zijn goede wetten.
Een zegen is wat in uw regels staat.
U vraagt van ons dat wij er steeds op letten.

2. Ach, was mijn leven maar zo wetsgetrouw
dat ik nooit met uw wet de hand zou lichten.
Als ik die houd, raak ik nooit in het nauw.
Zingend zal ik mij op uw regels richten.
Verlaat mij niet voorgoed, want vol berouw
doe ik waartoe uw woorden mij verplichten.

Dit is de onberijmde tekst in SV:
Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet des HEEREN gaan.
2 Welgelukzalig zijn zij, die Zijn getuigenissen onderhouden, die Hem van ganser harte zoeken;
3 Ook geen onrecht werken, maar wandelen in Zijn wegen.
4 HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.
5 Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!
6 Dan zou ik niet beschaamd worden, wanneer ik merken zou op al Uw geboden.
7 Ik zal U loven in oprechtheid des harten, als ik de rechten Uwer gerechtigheid geleerd zal hebben.
8 Ik zal Uw inzettingen bewaren; verlaat mij niet al te zeer.

Waar wijkt die berijming inhoudelijk af dan?

Verder vind ik deze suggestie van je echt beneden peil:
Bovendien is het zeer veelzeggend dat de 38ste Psalm niet vermeld staat op deze website. Nee, hiertegen protesteer ik zeer. En ik vermoed niet alleen ik, maar (zeer) velen met mij.
Op de homepage staat vermeld: "ondertussen zijn er ruim 110 psalmen afgerond die op de website te vinden zijn." Dat betekent dat aan een kleine 40 Psalmen nog gewerkt wordt. Dat heeft met jouw 'veelzeggend' niets te maken maar met het gegeven dat je er geen 150 tegelijk kunt berijmen. Daar gaat een aantal jaren over heen. Ik kan dan ook absoluut niet in zien waarom jij en velen met jou daar tegen moeten protesteren.

Betekent dit dat DNP de ideale en foutloze Psalmberijming is? Nee, zeker niet. Ik bekijk per vers en per Psalm of ik het wel of niet gebruik. Maar dat deed en doe ik met 1773 ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Jantje »

Ik vind heel de berijming een beetje de geest uitstralen van 'ik'. Als je maar dit en als je maar dat doet, dan komt het wel goed. Maar zo staat het er niet. We moeten van de Psalmen geen Popie Jopie versjes gaan maken. Dat past niet.

Verder vind ik het veelzeggend dat alle bekendere Psalmen al wel op rijm zijn gezet, maar een treurige Psalm als Psalm 38 niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Delftenaar »

De berijming van 1773 bevat veel elementen uit de Verlichting, maar dat zijn we inmiddels vergeten.
Termen die in die berijming veel voorkomen, zoals het Opperwezen, zijn dingen waarmee je in vrijzinnige kringen ook kunt aankomen.

De nieuwe psalmberijming heeft mooie dingen, maar vaak vind ik het net iets te compact vertaald. Wellicht is de berijming van 1973 nog niet zo slecht. In onze kring denken veel te minachtend over het Liedboek voor de Kerken.
Daarom verlangt iedereen naar opwekkingsliederen, terwijl juist die de diepgang van de psalmen en de gezangen uit het Liedboek missen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Ik vind heel de berijming een beetje de geest uitstralen van 'ik'. Als je maar dit en als je maar dat doet, dan komt het wel goed. Maar zo staat het er niet. We moeten van de Psalmen geen Popie Jopie versjes gaan maken. Dat past niet.

Verder vind ik het veelzeggend dat alle bekendere Psalmen al wel op rijm zijn gezet, maar een treurige Psalm als Psalm 38 niet.
Er wordt van de Psalmen ook niet bepaald Popie Jopie versjes gemaakt maar het Nederlands van vandaag is echt anders dan in 1773. Verder staan de onberijmde Psalmen ook vaak in de ik-vorm. Dan kun je daar niet een andere persoonsvorm van maken. Dat kan is dus geen goed argument, hoogstens een gevoelsargument.

Nou, 39 of 51 zijn ook niet bepaald juichpsalmen en die ziin al lang klaar terwijl bv 119 nog niet half klaar is. Ik begrijp dat je tegen bent, en dat mag, maar je moet wel eerlijk zijn in je argumentatie en niet de intenties op ongefundeerde gronden in twijfel trekken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Jantje »

Kwel mij niet langer, stop met slaan!
Als iemand zondigt, staat U woedend klaar.

Deze regels, uit Psalm 39, vind ik toch echt niet letterlijk terug in de Bijbel. Bovendien komt de eerste zin erg bevelend over, terwijl wij God niet ter verantwoording kunnen roepen.

Bovendien lees ik nog steeds woorden als vergaren en deren. Dat is toch ook niet meer anno 2018.

Ik ben het overigens zeer eens met @Wandelende. De berijming van ds. Meeuse is wél zeer evenwichtig en daar heb ik weinig tot niks op aan te merken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Terri »

Jantje schreef:....... De berijming van ds. Meeuse is wél zeer evenwichtig en daar heb ik weinig tot niks op aan te merken.
Nou dan zijn we toch klaar, doen we die! :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Jantje »

Prima, zorg jij dan dat het op de Generale Synode volgend jaar besproken wordt (via kerkenraad, classis en PS)? :langue :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Kwel mij niet langer, stop met slaan!
Als iemand zondigt, staat U woedend klaar.

Deze regels, uit Psalm 39, vind ik toch echt niet letterlijk terug in de Bijbel. Bovendien komt de eerste zin erg bevelend over, terwijl wij God niet ter verantwoording kunnen roepen.

Bovendien lees ik nog steeds woorden als vergaren en deren. Dat is toch ook niet meer anno 2018.

Ik ben het overigens zeer eens met @Wandelende. De berijming van ds. Meeuse is wél zeer evenwichtig en daar heb ik weinig tot niks op aan te merken.
Mee eens
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie