Psalmberijming 1773

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik vind heel de berijming een beetje de geest uitstralen van 'ik'. Als je maar dit en als je maar dat doet, dan komt het wel goed. Maar zo staat het er niet. We moeten van de Psalmen geen Popie Jopie versjes gaan maken. Dat past niet.

Verder vind ik het veelzeggend dat alle bekendere Psalmen al wel op rijm zijn gezet, maar een treurige Psalm als Psalm 38 niet.
Nou Jantje ze hebben naar je geluisterd hoor:
http://www.denieuwepsalmberijming.nl/be ... n/psalm-38
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Luther »

Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
+1
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ik vind heel de berijming een beetje de geest uitstralen van 'ik'. Als je maar dit en als je maar dat doet, dan komt het wel goed. Maar zo staat het er niet. We moeten van de Psalmen geen Popie Jopie versjes gaan maken. Dat past niet.

Verder vind ik het veelzeggend dat alle bekendere Psalmen al wel op rijm zijn gezet, maar een treurige Psalm als Psalm 38 niet.
Nou Jantje ze hebben naar je geluisterd hoor:
http://www.denieuwepsalmberijming.nl/be ... n/psalm-38
Ja, heeft Arie Maasland speciaal voor Jantje gedaan :) Ik zal 'm volgende week eens laten zingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
+1
Inderdaad. Ik ook.

En @Nasrani en @Ditbenik, ik tel maar 6 verzen en vraag me af of jullie dan nog commentaar hebben op mensen die in het zwart ter kerke gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door helma »

Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Gebruiken jullie die in het gezin? Ik overweeg wel eens om er een stel aan te schaffen.
Maar als ik zie dat mijn kleindochter van 2 al aardig wat psalmen mee kan zingen vind ik het ook weer jammer.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
+1
Inderdaad. Ik ook.

En @Nasrani en @Ditbenik, ik tel maar 6 verzen en vraag me af of jullie dan nog commentaar hebben op mensen die in het zwart ter kerke gaan.
Wat is er mis met 6 verzen? En waar heb ik commentaar gehad op in het zwart naar de kerk gaan?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Gebruiken jullie die in het gezin? Ik overweeg wel eens om er een stel aan te schaffen.
Maar als ik zie dat mijn kleindochter van 2 al aardig wat psalmen mee kan zingen vind ik het ook weer jammer.
Dat laatste is een punt; maar dat betreft vrijwel altijd alleen de bekende psalmen. Door de berijming van ds. Meeuse zing je ook eens berijmingen of coupletten waar je nu door het taalkleed niet aan toekomt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Psalmberijming 1773

Bericht door eilander »

helma schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Gebruiken jullie die in het gezin? Ik overweeg wel eens om er een stel aan te schaffen.
Maar als ik zie dat mijn kleindochter van 2 al aardig wat psalmen mee kan zingen vind ik het ook weer jammer.
Wij hebben een stapel, maar die wordt weinig gebruikt helaas. Hoewel ik van diverse psalmen ook niet zo enthousiast wordt, moet ik zeggen. Ik kan niet zo goed aangeven wat het is, ik vind het gewoon niet altijd zo mooi.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
helma schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Gebruiken jullie die in het gezin? Ik overweeg wel eens om er een stel aan te schaffen.
Maar als ik zie dat mijn kleindochter van 2 al aardig wat psalmen mee kan zingen vind ik het ook weer jammer.
Wij hebben een stapel, maar die wordt weinig gebruikt helaas. Hoewel ik van diverse psalmen ook niet zo enthousiast wordt, moet ik zeggen. Ik kan niet zo goed aangeven wat het is, ik vind het gewoon niet altijd zo mooi.
Is het niet de vertrouwdheid? ik heb dat met de SV ook, vooral als een tekst je aangesproken heeft.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
+1
Inderdaad. Ik ook.

En @Nasrani en @Ditbenik, ik tel maar 6 verzen en vraag me af of jullie dan nog commentaar hebben op mensen die in het zwart ter kerke gaan.
Tellen lijkt je nog aardig te lukken. Is onnodig trouwens want ze zijn genummerd van 1 tot en met 6. Ja, er is ook een Psalm waar ze tot 44 verzen zullen gaan. Anderen zijn weer korter en hebben bijvoorbeeld maar 3 verzen. De lengte van de onberijmde Psalmen verschilt ook nogal. Sommige berijmers kiezen er voor tekst toe te voegen om met hun rijm uit te komen. Deze berijmers maken een andere keus.

Ik kan me niet herinneren hier weleens commentaar gegeven te hebben op mensen die in het zwart naar de kerk gaan. Ik weet dat er mensen zijn die in het zwart naar de kerk gaan. In de gemeenten waar ik morgen ben niemand en zelfs in een straal van zeker 75 kilometer naar mijn weten niemand. Het zwarte pak is nogal cultuurgebonden. In de Nederlandse cultuur, en dan vooral binnen de zogenaamde Biblebelt, is dit een veel voorkomend verschijnsel. Daarbuiten vrijwel niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Ik ook.
In onze gemeente heeft deze berijming inmiddels wel een steeds vastere plaats gekregen tijdens kerkelijke activiteiten buiten de erediensten om. En wat mij betreft zet de kerkenraad deze berijming vanaf morgen (ook) in tijdens de eredienst.
(~)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Maanenschijn »

helma schreef:
Luther schreef:Ik ben en blijf erg enthousiast over de berijming van ds. Meeuse. En ik hoop nog steeds - tegen beter weten in - dat die in de gereformeerde gezindte ook in de erediensten een plek kan krijgen naast 1773.
Gebruiken jullie die in het gezin? Ik overweeg wel eens om er een stel aan te schaffen.
Maar als ik zie dat mijn kleindochter van 2 al aardig wat psalmen mee kan zingen vind ik het ook weer jammer.
Wij zingen er als gezin elke zondag avond uit. Psalm voor psalm, vers voor vers. Als je 14 coupletten per week zingt, ben je ongeveer 2 jaar bezig.

Het geeft toch weer een andere, vernieuwde kijk op de psalmen, en omdat je niks overslaat komt de grote rijkom in volle omvang tot je.

Overigens hebben we geen boekjes. We lezen digitaal op ipad, mobiel of soms via de Chromecast op het scherm via psalmen.nl
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DNP
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2019, 01:31

Re: Psalmberijming 1773 <=> DNP

Bericht door DNP »

Met belangstelling heb ik dit topic gelezen. Ik lees oprechte liefde voor de berijmingen van de prachtige psalmen.
DNP is vanuit diezelfde liefde in 2014 begonnen met een berijming in de taal van nu. Dat dit voor Reformatorische christenen soms schokkend en direct overkomt, dat begrijp ik. De teksten hebben niet de wat omfloerste en archaïsche taal die 1773 (en ook Meeuse ) heeft. Maar ons belangrijkste uitgangspunt is Bijbelgetrouwheid.

We hebben niet als doel de bestaande berijmingen te verdringen. Ik houd van 1773, ken er veel uit het hoofd, maar constateer dat juist in de berijming die onze Reformatorische kerken zo graag zingen, de plank bijbels gezien regelmatig misgeslagen wordt of er een hoop bij verzonnen wordt. Neem als voorbeeld Psalm 72 vers 11. Dit tekst van dit vers komt in de bijbel niet terug, behalve het 'amen'.
Of Psalm 134 vers 2:

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer;
Looft, looft nu aller heren HEER.

Los van het feit dat het mij een onmogelijke houding lijkt om geknield (veelal met het hoofd naar beneden) je handen op te heffen, staat het knielen helemaal niet in de tekst.
Begrijp me goed: Ik zeg dit niet op nu even 1773 onderuit te halen, ik zeg dit omdat we soms al te gemakkelijk vast willen blijven aan het oude, daar niet meer kritisch naar kijken en met evenzoveel gemak het nieuwe aan de kant schuiven en het liefst nog met niet mis te verstane, niet onderbouwde negatieve bewoordingen.

Op dit moment zijn alle teksten van DNP klaar (zie www.denieuwepsalmberijming.nl) en starten we een revisieronde, waarbij ook de lezers van onze nieuwsbrief bij worden betrokken.

Ik nodig jullie dan ook uit om de teksten kritisch te lezen en feedback te geven op de psalmen (onder elke psalm op de website is een mogelijkheid feedback te geven).

Hierbij garandeer ik jullie dat als er een onbijbelse notie in onze berijming staat, we deze zeker zullen aanpassen!
Wel graag onderbouwde feedback. Ik lees hierboven het één en ander aan opmerkingen die negatief getint zijn, maar neergeschreven vanuit gevoel. Daar kunnen we niet veel mee.

We kijken uit naar jullie feedback!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmberijming 1773 <=> DNP

Bericht door Herman »

DNP schreef: Of Psalm 134 vers 2:

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer;
Looft, looft nu aller heren HEER.

Los van het feit dat het mij een onmogelijke houding lijkt om geknield (veelal met het hoofd naar beneden) je handen op te heffen, staat het knielen helemaal niet in de tekst.
Begrijp me goed: Ik zeg dit niet op nu even 1773 onderuit te halen, ik zeg dit omdat we soms al te gemakkelijk vast willen blijven aan het oude, daar niet meer kritisch naar kijken en met evenzoveel gemak het nieuwe aan de kant schuiven en het liefst nog met niet mis te verstane, niet onderbouwde negatieve bewoordingen.
(.....)

Hierbij garandeer ik jullie dat als er een onbijbelse notie in onze berijming staat, we deze zeker zullen aanpassen!
Knielen is een gewoon bijbels woord 15 keer in de bijbel voorkomt. in combinatie met de eerbied waar hier over gesproken wordt kan dit dus wel degelijk. Er lopen in de berijming twee vormen van eerbied door elkaar heen en dat kietelt de logica, maar dat kan ik verder niet dus onbijbels vinden.
Plaats reactie