Psalmberijming 1773

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Volgens mij was dit 1 van de punten waardoor niet alle Oud Gereformeerde Gemeenten toetraden tot de Gereformeerde Gemeenten tijdens de fusie waar ds. Kersten een rol in speelde. Maar ik ben geen expert op dit onderdeel van de kerkgeschiedenis.

Inderdaad vind je sporen van de verlichting in 1773. Het is aan de andere kant wel een bevindelijke psalmberijming. Misschien is dat waarom men toch van deze berijming is blijven houden.
Waar baseer je dat bevindelijk op?
een derde van de berijmers kende de Heere ws niet, wat dan bevindelijk?
Ik vind je vraag een terechte vraag. Hoe bevindelijk een psalmberijming is, is niet te meten, aangezien bevinding per definitief een subjectief element bevat.

Wat meespeelt is dat het bevindelijke taalgebruik in onze kring mede gevormd is door de psalmberijming van 1773. Het is de taal waarmee we onze geloofservaringen verwoorden. Nu we er achter deze ontwikkeling staan, ervaren velen deze psalmberijming daarom als bevindelijk. Een berijming die deze woorden niet gebruikt, zal niet dit gevoel hebben.

Mijn opmerking is daardoor niet wiskundig of te bewijzen, of op te leggen aan anderen. Maar wel iets wat velen die in de bevindelijk gereformeerde kring opgegroeid zijn ervaren. En ik vermoed dat dit een rede is dat deze psalmberijming ondanks de mankementen nog steeds word gehandhaafd en verdedigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Volgens mij was dit 1 van de punten waardoor niet alle Oud Gereformeerde Gemeenten toetraden tot de Gereformeerde Gemeenten tijdens de fusie waar ds. Kersten een rol in speelde. Maar ik ben geen expert op dit onderdeel van de kerkgeschiedenis.

Inderdaad vind je sporen van de verlichting in 1773. Het is aan de andere kant wel een bevindelijke psalmberijming. Misschien is dat waarom men toch van deze berijming is blijven houden.
Waar baseer je dat bevindelijk op?
een derde van de berijmers kende de Heere ws niet, wat dan bevindelijk?
Ik vind je vraag een terechte vraag. Hoe bevindelijk een psalmberijming is, is niet te meten, aangezien bevinding per definitief een subjectief element bevat.

Wat meespeelt is dat het bevindelijke taalgebruik in onze kring mede gevormd is door de psalmberijming van 1773. Het is de taal waarmee we onze geloofservaringen verwoorden. Nu we er achter deze ontwikkeling staan, ervaren velen deze psalmberijming daarom als bevindelijk. Een berijming die deze woorden niet gebruikt, zal niet dit gevoel hebben.

Mijn opmerking is daardoor niet wiskundig of te bewijzen, of op te leggen aan anderen. Maar wel iets wat velen die in de bevindelijk gereformeerde kring opgegroeid zijn ervaren. En ik vermoed dat dit een rede is dat deze psalmberijming ondanks de mankementen nog steeds word gehandhaafd en verdedigd.
Ik vemoed dat het handhaven meer ligt in het geen onrust maken en terecht! Het maakt koude harten en hete hoofden als je dit soort dingen gaat wijzigen, bovendien is het niet nodig al zouden bepaalde op muziek gezette Bijbelgedeelten het ook goed doen, de letterlijke teksten dan.

Een gemeente zou daar naar toe moeten groeien, want wat dient het de gemeente als er om het zingen mensen weggaan al is het maar een persoon of een gezin...

Ik zie in veel gemeenten dat ze voor of na de dienst met degene die er behoefte aan hebben iets anders dan alleen Psalmen zingen, soms gewoon vrij, soms georganiseerd dmv een singin, eens in de zoveel tijd, of zo.

Uit de gezinskampbundel , Johan de Heer of op toonhoogte wordt bij ons eens in de drie maanden gedaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Ik vemoed dat het handhaven meer ligt in het geen onrust maken en terecht! Het maakt koude harten en hete hoofden als je dit soort dingen gaat wijzigen, bovendien is het niet nodig al zouden bepaalde op muziek gezette Bijbelgedeelten het ook goed doen, de letterlijke teksten dan.
Ik zie jouw reactie als aanvullend, en niet als tegengesteld aan mijn opmerking. De onrust ontstaat mede omdat velen de taal van hun hart (bevinding) in deze psalmberijming beluisteren, en hem daarom niet kwijt willen.

Inderdaad zal een veranderen daarom vaak tot een nieuw "psalmenoproer" leiden, en dienen we zulke zaken niet door te drijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:Ik vemoed dat het handhaven meer ligt in het geen onrust maken en terecht! Het maakt koude harten en hete hoofden als je dit soort dingen gaat wijzigen, bovendien is het niet nodig al zouden bepaalde op muziek gezette Bijbelgedeelten het ook goed doen, de letterlijke teksten dan.
Ik zie jouw reactie als aanvullend, en niet als tegengesteld aan mijn opmerking. De onrust ontstaat mede omdat velen de taal van hun hart (bevinding) in deze psalmberijming beluisteren, en hem daarom niet kwijt willen.

Inderdaad zal een veranderen daarom vaak tot een nieuw "psalmenoproer" leiden, en dienen we zulke zaken niet door te drijven.
Ik bedoelde het eveneens als aanvulling... :) maar helemaal mee eens, ik zing zelf bij de Lofzang van Z. die in Zichzelf bewogen, omdat het geen (nood)lot is dat we verloren liggen, maar we hebben ons erin gezondigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Wandelende »

Soms stelt het mij ook voor geestelijke vragen. Dan ben ik geraakt door een bepaald psalmvers en vervolgens lees je het na in de Bijbel en dan staat het er niet of heel anders. Soms blijft er dan een twijfelspoor achter, helaas.
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:Soms stelt het mij ook voor geestelijke vragen. Dan ben ik geraakt door een bepaald psalmvers en vervolgens lees je het na in de Bijbel en dan staat het er niet of heel anders. Soms blijft er dan een twijfelspoor achter, helaas.
Ik meen dat John Bunyan eens een tekst met kracht in het hart kreeg, en dit als Gods stem ervoer. Later ontdekte hij dat de bijbeltekst uit een apocrief bijbelboek kwam.
Vele weken drukte hem de vrees neer, dat hij niet tot de uitverkorenen behoorde, en toen hij
op het punt was ‘alle hoop om ooit het leven te verwerven op te geven, ‘ drongen deze
woorden zich krachtig aan zijn geest op: ‘Ziet de oude geslachten aan en merkt, wie heeft op
de Heere vetrouwd en is beschaamd geworden?’ Dit deed hem een ijverig onderzoek instellen
van Genesis 1 tot Openbaring 22, en hiermee verliep ruim een jaar, toch, hoewel hij deze
uitspraak nergens kon vinden, werd dit onderzoek rijkelijk aan zijn ziel gezegend en verkreeg
hij ‘steeds meer ervaring van Gods liefde en goedertierenheid.’ Ten laatste vond hij de
langgezochte woorden in de Apocriefe Boeken (Jezus Sirach 2:10), en al behoren deze niet tot
de Schrift, van God ingegeven, toch bevat genoemde uitspraak de som van talrijke beloften en
was hem jaren lang tot troost en licht
Als God tot je spreekt door middel van de psalmberijming denk ik niet dat je hier voor je persoonlijk leven aan hoeft te twijfelen. Iets anders is het om exegetische conclusies te trekken naar aanleiding van berijmde psalmen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ditbenik »

Ik vemoed dat het handhaven meer ligt in het geen onrust maken en terecht! Het maakt koude harten en hete hoofden als je dit soort dingen gaat wijzigen, bovendien is het niet nodig al zouden bepaalde op muziek gezette Bijbelgedeelten het ook goed doen, de letterlijke teksten dan.

Een gemeente zou daar naar toe moeten groeien, want wat dient het de gemeente als er om het zingen mensen weggaan al is het maar een persoon of een gezin...
En het wordt nog veel ingewikkelder als het andersom is. Als er niemand zal komen, of de mensen weer weg gaan, omdat je niet alleen een totaal onbekende muziekcultuur gebruikt maar ook nog een totaal onbekende taal. Ik doel op degenen die niet in de kerken zijn opgegroeid. Dan wordt het echt zoeken. Soms denieuwepsalmberijming.nl, soms 1773, soms 1968, maar wat je ook probeert, het lukt niet om de mensen aan het psalmen zingen te krijgen. Met liederen gaat dat stukken makkelijker. Voor die doelgroep wordt het hoogtijd dat de Psalmen opnieuw berijmd worden en op nieuwe muziek gezet worden. Juist omdat het zo belangrijk is de Psalmen te blijven zingen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Ik vemoed dat het handhaven meer ligt in het geen onrust maken en terecht! Het maakt koude harten en hete hoofden als je dit soort dingen gaat wijzigen, bovendien is het niet nodig al zouden bepaalde op muziek gezette Bijbelgedeelten het ook goed doen, de letterlijke teksten dan.

Een gemeente zou daar naar toe moeten groeien, want wat dient het de gemeente als er om het zingen mensen weggaan al is het maar een persoon of een gezin...
En het wordt nog veel ingewikkelder als het andersom is. Als er niemand zal komen, of de mensen weer weg gaan, omdat je niet alleen een totaal onbekende muziekcultuur gebruikt maar ook nog een totaal onbekende taal. Ik doel op degenen die niet in de kerken zijn opgegroeid. Dan wordt het echt zoeken. Soms denieuwepsalmberijming.nl, soms 1773, soms 1968, maar wat je ook probeert, het lukt niet om de mensen aan het psalmen zingen te krijgen. Met liederen gaat dat stukken makkelijker. Voor die doelgroep wordt het hoogtijd dat de Psalmen opnieuw berijmd worden en op nieuwe muziek gezet worden. Juist omdat het zo belangrijk is de Psalmen te blijven zingen.
Altijd moeilijk of het nu links of rechts om gaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door ejvl »

Ds Pieters heeft er eens op geantwoord:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/178 ... -van-1773/
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:Ds Pieters heeft er eens op geantwoord:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/178 ... -van-1773/
Kort, krachtig en waar!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Delftenaar »

En eerlijk.

Wel is het zonde als mensen door de ouderwetse taal een hekel aan de Psalmen gaan krijgen terwijl ze toch zo mooi zijn. Als het in het leven flink tegenzit zijn de Psalmen vaak een enorme houvast.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:Soms stelt het mij ook voor geestelijke vragen. Dan ben ik geraakt door een bepaald psalmvers en vervolgens lees je het na in de Bijbel en dan staat het er niet of heel anders. Soms blijft er dan een twijfelspoor achter, helaas.
Als een predikant in een preek iets zegt wat niet letterlijk in de Bijbel staat, maar wel in lijn is met de gehele Schrift, dan mag je daar toch ook troost uit putten, ondanks dat het geen letterlijke Bijbeltekst is?
Anders wordt het als je getroost wordt door een regel uit een psalm die in tegenspraak is met de Bijbel. Ik heb hier alleen niet zo gauw een voorbeeld van.
-
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Valcke »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Maar wel vaak beter inhoudelijk verwoord is mijn mening
Dat klopt. Maar je moet ook kunnen begrijpen wat er staat, en het goed kunnen zingen. Dat begrijpen zal met enige studie wel gaan, echter zing ik persoonlijk graag in hedendaagse maar eerbiedige taal.
Heb ik alle respect voor. Maar wat ik niet begrijp dat er nooit discussie is gekomen om '1773' uit onze kerken te weren. Als kerkscheuringen plaatsvinden om leer of eergeschillen, waarom nog nooit iemand apart is gaan staan vanwege de psalmberijming.
Ik weet niet welke kerken je precies bedoelt, maar de psalmberijming heeft juist in de geschiedenis van de gemeenten die uit ds. Ledeboer ontstaan zijn, een grote rol gespeeld. Ds. Ledeboer is teruggekeerd naar Datheen en voor de gemeenten die onder zijn leiding zijn gevormd, was dit een principieel punt. De Ledeboeriaanse gemeenten hebben tot 1907 deze lijn gehandhaafd. Daarentegen werd in de Gereformeerden Gemeenten onder het Kruis (die voortgekomen waren uit de Afscheiding van 1934) berijming 1773 gezongen. In 1907 fuseerden beide groeperingen en is afgesproken dat men in de keuze van de psalmberijming elkaar zou vrijlaten.

In 1907 gingen niet alle Ledeboeriaanse gemeenten mee, een deel vormde de Oud Gereformeerde Gemeenten onder leiding van ds. L. Boone. De psalmberijming was niet de hoofdzaak waarom deze gemeenten niet meegingen, maar het was wel een van de redenen die opgegeven is. Later is er in de OGG ook weer een fusie gekomen en is ook het standpunt om uitsluitend Datheen te zingen, losgelaten.

- even een klein beetje geschiedenis tussendoor -
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 nov 2018, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door olfie »

- ook zomaar even tussendoor -
Om dit soort redenen ((vermeende/verkapt) remonstrantse geluiden) is de bundel van/door William Gadsby samengesteld. Mooi om kennis van te nemen overigens (voor hen die deze niet kenden). Op de volgende pagina staat een NL toelichting + diverse liederen incl. vrije NL vertaling.
https://www.gospelstandardvrienden.nl/hymns.html

Om er één uit te lichtten, 761 is een mooi voorbeeld
https://www.gospelstandardvrienden.nl/hymn-761.html
https://www.youtube.com/watch?v=sV-ezud ... CLptjD2Dxl
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door J.C. Philpot »

olfie schreef:- ook zomaar even tussendoor -
Om dit soort redenen ((vermeende/verkapt) remonstrantse geluiden) is de bundel van/door William Gadsby samengesteld. Mooi om kennis van te nemen overigens (voor hen die deze niet kenden). Op de volgende pagina staat een NL toelichting + diverse liederen incl. vrije NL vertaling.
https://www.gospelstandardvrienden.nl/hymns.html

Om er één uit te lichtten, 761 is een mooi voorbeeld
https://www.gospelstandardvrienden.nl/hymn-761.html
https://www.youtube.com/watch?v=sV-ezud ... CLptjD2Dxl
Is deze bundel echt ontstaan vanwege "((vermeende/verkapt) remonstrantse geluiden)" in andere bundels? Het verbaasd me dan namelijk dat men hymns van Charles Wesley heeft gebruikt. Die overigens geweldig diep, bevindelijk en Christocentrisch van inhoud zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie