Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Dus Belijdenis doen staat gelijk aan het deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Nee belijdenis doen was van oorsprong toegang tot het Heilig Avondmaal vragen. Dat staat achterin oude Bijbeltjes nog boven 'kort begrip...'
Voor hen die toegang wensen tot het Heilig Avondmaal.
In de vroege kerk was dat ook de gewoonte, in de Bijbeltijd lees je ook wel over een goede belijdenis ik denk dat iemand na zijn doop meteen aan het Heilig Avondmaal mocht deelnemen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Overigens gaan we de discussie nu een kant uit waar de meningen van de voorstanders van de kinderdoop ook zich vanéénscheiden.
Huh, je bedoelt over de reformator Luther? Ik meen dat die hetzelfde zegt als HC74, NGB34 en het doopformulier.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Dus Belijdenis doen staat gelijk aan het deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Nee, is niet hetzelfde.
Wat is belijdenis doen voor jou?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Overigens gaan we de discussie nu een kant uit waar de meningen van de voorstanders van de kinderdoop ook zich vanéénscheiden.
Huh, je bedoelt over de reformator Luther? Ik meen dat die hetzelfde zegt als HC74, NGB34 en het doopformulier.
Ik heb het over deze discussie, die ik overigens niet over wil gaan doen.
Bezorgd schreef:Het gaat ook mis bij de praktijk van het afleggen van openbare geloofsbelijdenis.
Zodra je daar aan gaat tornen, wat in veel kerken gebeurd, en het niet meer is dan een onderschrijven van de waarheid, gaat het ook mis bij de hele sacramentsleer.
Een zeer ernstige zaak overigens.
@Luther, als ik dit stukje van @Bezorgd lees, dan lijkt dat er toch wel veel op. Ik zou daar dan ook graag uitleg van willen, waarom het Belijdenis doen, niet hetzelfde is, dan deelneming aan het Heilig Avondmaal. Ik weet dat dit een hele discussie is in de gereformeerde gezindte. Maar toch zou ik wel een helder antwoord willen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Overigens gaan we de discussie nu een kant uit waar de meningen van de voorstanders van de kinderdoop ook zich vanéénscheiden.
Huh, je bedoelt over de reformator Luther? Ik meen dat die hetzelfde zegt als HC74, NGB34 en het doopformulier.
Ik heb het over deze discussie, die ik overigens niet over wil gaan doen.
Bezorgd schreef:Het gaat ook mis bij de praktijk van het afleggen van openbare geloofsbelijdenis.
Zodra je daar aan gaat tornen, wat in veel kerken gebeurd, en het niet meer is dan een onderschrijven van de waarheid, gaat het ook mis bij de hele sacramentsleer.
Een zeer ernstige zaak overigens.
@Luther, als ik dit stukje van @Bezorgd lees, dan lijkt dat er toch wel veel op. Ik zou daar dan ook graag uitleg van willen, waarom het Belijdenis doen, niet hetzelfde is, dan deelneming aan het Heilig Avondmaal. Ik weet dat dit een hele discussie is in de gereformeerde gezindte. Maar toch zou ik wel een helder antwoord willen.
Belijdenis doen is geen sacrament.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Johannes 3:16 »

Voor beide (belijdenis en sacrament) is toch hetzelfde geloof nodig?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Erasmiaan »

Johannes 3:16 schreef:Voor beide (belijdenis en sacrament) is toch hetzelfde geloof nodig?
Ja en voor het zitten in de kerk terwijl predikant, ouderling of diaken de apostolische geloofsbelijdenis voorleest, óók. Dit wordt immers als gemeente beleden. Dus ja... niemand is te verontschuldigen, gedoopte leden niet, belijdende leden niet.
@Wandelende gaat echt een stap te ver met zijn verbondsleer. We zeggen altijd dat we helder en duidelijk moeten zijn voor onze jongelui; hoe kan dat met zo’n doopsleer, waarin de kinderen nog moeten gaan geloven, maar toch al ingelijfd zijn in Christus (het genadeverbond)? En ook à Brakel, die ik hiervoor aangehaald zag, leerde alleen een uitwendig “in zijn”, in het verbond.

Wel ben ik blij dat de noodzaak van de wedergeboorte (nou ja, van het geloof) nog geleerd wordt. Maar de noodzaak van de bekering gaat ontbreken, omdat er geen eertijds is. Bij deze verbondsleer worden begrippen als zonde en genade, wedergeboorte, bekering, zó fluïde. Dat is op een gegeven moment alleen nog voor hen die buiten de kerk zijn nodig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef: Wel ben ik blij dat de noodzaak van de wedergeboorte (nou ja, van het geloof) nog geleerd wordt. Maar de noodzaak van de bekering gaat ontbreken, omdat er geen eertijds is. Bij deze verbondsleer worden begrippen als zonde en genade, wedergeboorte, bekering, zó fluïde. Dat is op een gegeven moment alleen nog voor hen die buiten de kerk zijn nodig.
Van wie heb je deze gedachte op het forum gelezen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12036
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Herman »

helma schreef:
Erasmiaan schreef: Wel ben ik blij dat de noodzaak van de wedergeboorte (nou ja, van het geloof) nog geleerd wordt. Maar de noodzaak van de bekering gaat ontbreken, omdat er geen eertijds is. Bij deze verbondsleer worden begrippen als zonde en genade, wedergeboorte, bekering, zó fluïde. Dat is op een gegeven moment alleen nog voor hen die buiten de kerk zijn nodig.
Van wie heb je deze gedachte op het forum gelezen?
Omdat wedergeboorte doorgaans alleen met noodzakelijkheid tot verandering wordt vereenzelvigd, spreek ik daar nauwelijks mee over. Liever spreek ik over geloof en bekering samen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Erasmiaan schreef: Wel ben ik blij dat de noodzaak van de wedergeboorte (nou ja, van het geloof) nog geleerd wordt. Maar de noodzaak van de bekering gaat ontbreken, omdat er geen eertijds is. Bij deze verbondsleer worden begrippen als zonde en genade, wedergeboorte, bekering, zó fluïde. Dat is op een gegeven moment alleen nog voor hen die buiten de kerk zijn nodig.
Van wie heb je deze gedachte op het forum gelezen?
De kiemen van die gedachte liggen in die verbondsbeschouwing, die je hier bij verscheidenen kunt lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Jantje »

@Erasmiaan, ik deel je mening wel over de verbondsvisie, maar ik vind je wel een stap té ver gaan in je uitspraken over de betreffende personen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door liz boer »

Johannes 3:16 schreef:Voor beide (belijdenis en sacrament) is toch hetzelfde geloof nodig?
Ja maar het is niet hetzelfde, je belijd je geloof om toegang te krijgen, je gaat aan het Heilig Avondmaal om de dood des Heeren te verkondigen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Isala »

Luther schreef:
Isala schreef:Het lastige is dat het wel zo in het formulier staat. De kinderen liggen onwetend in Adam verloren, en ze worden onwetend in genade aangenomen.
Dit is verbondstaal! Zonder geloof, gewerkt door de Heilige Geest (Die ook wordt toegezegd) zal het er niet van komen.

Verbondstaal begrijp ik, maar hoe geef je dat een Bijbels fundament?
In Gods Woord wordt ons niet geleerd dat we onwetend in genade worden aangenomen, en in het formulier wordt een dankgebed uitgesproken dat de Heere dat werkelijk gedaan hééft bij het kindje.

Niemand wordt in de Bijbel de Heilige Geest op voorhand toegezegd, buiten wedergeboorte en geloof om.
Zonder de werking van de Heilige Geest zal het er inderdaad niet van komen, dat ben ik van harte met je eens.
Echter veel kinderen die door de doop de Heilige Geest is toegezegd, zijn toch niet tot geloof gekomen.
Dus we weten van te voren niet, wie van de kindjes wel of niet gaat geloven.
Omdat alleen de gelovige en wedergeboren persoon de Heilige Geest ontvangt, is ook alleen voor hen het teken van de doop.
Het teken wat verwijst naar de dood en opstanding van Christus, persoonlijk toegepast!
Daarom staan de door Christus ingestelde Doop, en de Tafel des Heeren, in nauwe relatie met elkaar.
We belijden dat wel in de HC, dat beide tekenen voor de gelovige zijn, maar in de praktijk kan dat door de kinderdoop niet zo zijn.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Johannes 3:16 schreef:Voor beide (belijdenis en sacrament) is toch hetzelfde geloof nodig?
Ja en voor het zitten in de kerk terwijl predikant, ouderling of diaken de apostolische geloofsbelijdenis voorleest, óók. Dit wordt immers als gemeente beleden. Dus ja... niemand is te verontschuldigen, gedoopte leden niet, belijdende leden niet.
@Wandelende gaat echt een stap te ver met zijn verbondsleer. We zeggen altijd dat we helder en duidelijk moeten zijn voor onze jongelui; hoe kan dat met zo’n doopsleer, waarin de kinderen nog moeten gaan geloven, maar toch al ingelijfd zijn in Christus (het genadeverbond)? En ook à Brakel, die ik hiervoor aangehaald zag, leerde alleen een uitwendig “in zijn”, in het verbond.

Wel ben ik blij dat de noodzaak van de wedergeboorte (nou ja, van het geloof) nog geleerd wordt. Maar de noodzaak van de bekering gaat ontbreken, omdat er geen eertijds is. Bij deze verbondsleer worden begrippen als zonde en genade, wedergeboorte, bekering, zó fluïde. Dat is op een gegeven moment alleen nog voor hen die buiten de kerk zijn nodig.
Dat laatste gevaar is er zeker!
Alleen ingelijfd zijn in Christus, in verbondsmatige zin, zoals het formulier daarover spreekt, is hetzelfde als het 'in zijn' in Christus, zoals Brakel daarover spreekt.

Je lijkt trouwens een onderscheid te maken mensen die niet meer spreken over wedergeboorte en nog wel over geloof, en hen die beide noodzakelijk achten. Volgens mij zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd lees.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door huisman »

Isala schreef:
Luther schreef:
Isala schreef:Het lastige is dat het wel zo in het formulier staat. De kinderen liggen onwetend in Adam verloren, en ze worden onwetend in genade aangenomen.
Dit is verbondstaal! Zonder geloof, gewerkt door de Heilige Geest (Die ook wordt toegezegd) zal het er niet van komen.

Verbondstaal begrijp ik, maar hoe geef je dat een Bijbels fundament?
In Gods Woord wordt ons niet geleerd dat we onwetend in genade worden aangenomen, en in het formulier wordt een dankgebed uitgesproken dat de Heere dat werkelijk gedaan hééft bij het kindje.

Niemand wordt in de Bijbel de Heilige Geest op voorhand toegezegd, buiten wedergeboorte en geloof om.
Zonder de werking van de Heilige Geest zal het er inderdaad niet van komen, dat ben ik van harte met je eens.
Echter veel kinderen die door de doop de Heilige Geest is toegezegd, zijn toch niet tot geloof gekomen.
Dus we weten van te voren niet, wie van de kindjes wel of niet gaat geloven.
Omdat alleen de gelovige en wedergeboren persoon de Heilige Geest ontvangt, is ook alleen voor hen het teken van de doop.
Het teken wat verwijst naar de dood en opstanding van Christus, persoonlijk toegepast!
Daarom staan de door Christus ingestelde Doop, en de Tafel des Heeren, in nauwe relatie met elkaar.
We belijden dat wel in de HC, dat beide tekenen voor de gelovige zijn, maar in de praktijk kan dat door de kinderdoop niet zo zijn.
1. De doop is geen teken en zegel van het geloof maar van het verbond. Net zoals de besnijdenis dat was.
2.De belofte van het werk van de Heilige Geest wordt wel degelijk aan alle verbondskinderen toegezegd.(Hand 2:39.) Toezegging wordt vervuld in de weg van wedergeboorte,bekering en geloof.
3. De doop is dus niet uitsluitend een teken voor de gelovige maar voor een bondeling. Lees de grond voor de kinderdoop nog maar eens aandachtig in H.C. vr en antw 74 met verwijsteksten.
4.Bij de verbondssluiting met Abraham (Genesis 17) lees je in vers 7 Dat God beloofd dat Hij Abraham en zijn zaad tot een God zal zijn.........en toch zijn veel van Abrahams zaad verloren gegaan vanwege hun ongeloof (Hebreeën 3:19)

Het verbond is een groot voorrecht vanwege te toegezegde schatten en gaven die genoegzaam zijn tot zaligheid maar als dit verbond en deze toezeggingen versmaad worden en in ongeloof verworpen gaat een bondeling met al de beloften toch verloren.

De verwarring rond de doop heeft alles te maken met of een verwarde verbondsbeschouwing aan de rechterkant (Kleen,Jansen en co ) of het verbond totaal geen plaats geven ( Veel evangelische stromingen)

Leestip: Uit de Verbondsschat. Prof G. Wisse lees dat samen met De droefheid naar God van dezelfde auteur.

Kan ons voor veel dwalingen behoeden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten