Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Er is nog veel meer van te vinden:

Kol. 2:4 Uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;
Kanttekeningen over het ‘handschrift’: (…) zo wordt dit handschrift hier verstaan van de wet der ceremoniën des Ouden Testaments, die een handschrift worden genaamd, dat tegen ons was, omdat dezelve als een obligatie of schuldbrief waren, waardoor de mensen hun misdaden en schulden dagelijks voor God wel bekenden, en nochtans door het uiterlijk oefenen derzelve nooit werden verlost.”
(…)
Want waar voldoening van schuld is, daar is geen handschrift, noch schuldbrief meer van node, en wordt derhalve vernietigd.

Etc.
Omdat ik verplichtingen had, kon ik niet eerder reageren op je post.

Naast deze Bijbeltekst citeer je nog een aantal theologen. Twee dingen die mij opvallen:

1. De Statenvertalers hebben gekozen voor 'handschrift' en niet voor 'schuldbrief'. Verder weet ik niet wat het gebruikte Griekse woord is en welke betekenissen dit kan hebben.
2. Je citeert theologen uit ver vervlogen tijden. Kohlbrugge is de meest recente, en hij is al bijna 150 jaar geleden overleden. Schuldbrief is een woord dat niet langer wordt gebruikt in het hedendaagse taalgebruik. Ik prefereer daarom een alternatief dat aansluit bij het huidige taalgebruik.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid

Bericht door liz boer »

@DIA was idd ds P van Zonneveld.
Ds Beekhuis zei zaait aan alle wateren, dus ok via de EO.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie