Levensvragen

Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Levensvragen

Bericht door Wijk »

Beste vrienden,

Ik zal mij voorstellen even in het kort. Ik ben een jongen van 19 jaar volop aan het werk en studie erbij nog momenteel. Ik kerk in de HHK waar ik me best heel prettig bij voel. Na een beetje een lastige pubertijd begon ik op mijn 16e serieus na te denken over geloven. Wekelijks ging ik trouw naar de JV. Daar had ik goede gesprekken met andere jongeren. Ook het bezoeken van jongerendagen en appèlwoorden begon ongeveer in die tijd.

Ik weet niet precies meer het moment en hoe en alles daaromheen maar de noodzaak van bekering begon tot mij door te dringen. Er kwam een tijd van onderzoeken, vaak nog gepaard met vele zondige oude gewoontes. In die tijd heb ik een hoop in mogen zien dat dat niet goed was. Met name de voetbal en de film begonnen aan mij te knagen. Het is al lang geleden dus ik weet niet exact meer hoe alles gegaan is.

Inmiddels was ik 17 geworden en ik mocht zonder veel onderwijs echt wel wat liefde gevoelen voor de Heere, en de kerk, vooral dat ook. Ik durfde zelfs wel te erkennen dat de Heere echt in mijn leven werkten, wat een prachtige tijd heb ik ervaren. Soms de hele dag tijdens werken nadenken over de Heere en alle zaken daarom heen. Zeer gesteund in die moeilijke tijd, want dat was het best wel door wat zaken. Ik voelde me geestelijk dus best wel wat, maar... zonder hoogmoed of ijdelheid (of het was daar wel maar ik heb dit nooit ingezien). Ik wist dat dit alles geschonken was. Ook begon ik met het lezen van oudvaders en puriteinen.

Sinds ongeveer een jaar praat ik zo nu en dan met een man. Hij heeft mij veel geleerd over de oude waarheid, zoals dat genoemd word. Er ging werkelijk een wereld voor mij open. Want dit was volledig in strijd met wat ik de afgelopen jaren beleefd had. Ik had nog nooit zo nagedacht over dat ik afgesneden moest worden van al mijn eigen werken etc. Of dit, zonder dat ik dit zo wist, ook bij mij was gebeurd wist ik niet. Het leek mij van niet, de man die mij dit alles verteld is zeer overtuigd dat alleen langs deze weg een zondaar gered kan worden. En dat zodra er maar heel weinig van dit alles word afgedaan een mens niet zalig kan worden. Ik geloof deze man, alleen ik weet niet of het komt omdat de man met zoveel ernst en vormingen dit verteld tegen mij of dat de Heere mij dit geeft. Ik weet het echt niet.

Nu inmiddels leef ik al maanden in een geestelijk dode tijd. Het is nog erger dan dood, want ik houd mijzelf vroom voor anderen. Mooie praat over theologische visies en nog veel meer verschrikkelijke dingen, die niet werkelijk en oprecht zijn. Ik heb ook verkering nu bijna een jaar dus het zou ermee te maken hebben dat het geestelijk slechter gaat omdat er iemand anders min of meer op de eerste plek staat. Overigens heb ik het meisje werkelijk van de Heere gekregen en zijn er zeer wonderlijke dingen gebeurd bij deze zaken, dat staat buiten dit alles zeer vast.

Ik loop nu alleen met het volgende. Op het moment twijfel ik ontzettend over de oude waarheid. Niet omdat ik niet geloof dat de Heere langs die weg wil werken, want dat geloof ik vast. De man met wie ik wel is praat is zeer zeker een echt kind van God. Maar ik twijfel dus of de Heere mij langs die weg wil leiden. En of dit ook wel echt de enige weg is. Voordat ik kennis had van deze zaken was het geestelijk veel rijker in mijn leven, en mocht ik toch echt wat smaken van het werk dat in mij begonnen was. Daarom zijn mijn twijfels hierover. Was dit alles wel echt? Is het nooit een gemene list van de satan geweest? Ik zou het zo graag willen weten, om de rust in mij te krijgen, want ik word hier erg onrustig van. Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden. Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

Veel sterkte. Dit soort vragen lenen zich mijns inziens meer voor een persoonlijk of pastoraal gesprek, dan voor een discussie daarover. Nu hoef je op een forum niet perse te discussiëren, maar het risico bestaat wel.

Het voornaamste antwoord op dit soort vragen vind je in de Bijbel en als het goed is in de prediking van het Evangelie. Je hoeft je niet bezorgd te maken dat God je niet genadig wil zijn, het is mijn ervaring dat Hij je zelfs achternaloopt als je helemaal de verkeerde kant uit gaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Beste vriend,
Ik denk dat je op dit forum niet veel verder komt, maar dat de verwarring wel eens zou kunnen toenemen.
Er zitten hier veel verschillende richtingen die niet allen de oude waarheid belijden, er zitten ook bestrijders.
Ik zou wel een goede onderwijzer weten. Maar ik kan zomaar niet wat doen.

We hopen van ganser harte dat je de oude waarheid mag blijven zoeken. Er staat ook: Zoekt de Heere, en leeft, en treedt in de weg des verstands.
Verder durf ik nog niet veel te zeggen of te adviseren.
Ik ben ook maar een ongeletterd man.

Wel is het waar: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Maar het moet wel waar zijn he? De duivel kan ons ook zoveel wijsmaken. Probeer dat door te hebben.
We zijn allemaal van nature bedriegers, en als God het niet verhoed zullen we
ons zeker bedriegen. Maar wat God begint dat zal Hij ook voleindigen.
Het komt aan op het begin. Dat zal op de zeef van beproeving en komen, dat zal niet zelden tot een wanhopen aan jezelf voeren. Het ligt ook niet in de mens. Dan zou alles maar wankel zijn.

We moeten het nooit van onszelf verwachten. Niet van ons verstand, alhoewel we wel het verstand niet moeten uitschakelen. We hebben een verlicht verstand nodig met Goddelijk licht bestraald.
Ik lees een oud gebed:
Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest
Mocht Die mij op mijn paden ten Leidsman zijn.
Of:
Heere maak mij Uwe wegen bekend, en leer mij Uw paden.

Nog eens: Dir is geen forum waar we met zulke levensvragen terecht kunnen.
De ene zegt dit een ander dat. Heel verwarrend.

En je vraag:
Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden.
Dan zou ik zeggen nee. Een mens kan niet helpen. Wel kan God een mens gebruiken tot onderwijs.
En dat is wat we allemaal nodig hebben. Van onszelf weten we de weg niet. Maar God kan een
eenvoudig woord wel gebruiken tot onderwijzing.
Je besluit met: Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
We zullen dat met je hopen, want waar zou er anders hulp zijn?
Als alles aardse hulp ontvalt is er nog een Hulp met een hoofdletter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Levensvragen

Bericht door CvdW »

Ik loop nu alleen met het volgende. Op het moment twijfel ik ontzettend over de oude waarheid. Niet omdat ik niet geloof dat de Heere langs die weg wil werken, want dat geloof ik vast. De man met wie ik wel is praat is zeer zeker een echt kind van God. Maar ik twijfel dus of de Heere mij langs die weg wil leiden. En of dit ook wel echt de enige weg is. Voordat ik kennis had van deze zaken was het geestelijk veel rijker in mijn leven, en mocht ik toch echt wat smaken van het werk dat in mij begonnen was. Daarom zijn mijn twijfels hierover. Was dit alles wel echt? Is het nooit een gemene list van de satan geweest? Ik zou het zo graag willen weten, om de rust in mij te krijgen, want ik word hier erg onrustig van. Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden. Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.

Wat verstaat u onder oude waarheid? Twijfelt u ook aan de nieuwe waarheid? Welk werk was in u begonnen? Wat bedoeld u met de enige weg?
Ga als Daniël, biddend door het leven.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Levensvragen

Bericht door Van Ewijk »

Wijk schreef:Beste vrienden,

Ik heb veel vragen en weinig antwoorden. Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
Wat mij opvalt is dat je over jezelf praat alsof je nu zo veel ouder bent en het allemaal zo lang geleden is.
Nieuwsbericht. je bent nog steeds min of meer op een gevoelige leeftijd waarop alles sterke indruk maakt en zeker als je met vragen zit.
Een dringend advies van mij is om je geloof en manier van beleving niet te veel af te laten hangen van de invloed van een enkeling hoe vroom dan ook.
Je geloof moet in de eerste en voornaamste instantie gestoeld zijn op God en zijn woord, de bijbel.
En over de oude waarheid en de weg, er is maar 1 waarheid en weg en dat is Christus.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 18 okt 2018, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Levensvragen

Bericht door Goudleus »

-DIA- schreef:Beste vriend,
Ik denk dat je op dit forum niet veel verder komt, maar dat de verwarring wel eens zou kunnen toenemen.
Er zitten hier veel verschillende richtingen die niet allen de oude waarheid belijden, er zitten ook bestrijders.
Ik zou wel een goede onderwijzer weten. Maar ik kan zomaar niet wat doen.

We hopen van ganser harte dat je de oude waarheid mag blijven zoeken. Er staat ook: Zoekt de Heere, en leeft, en treedt in de weg des verstands.
Verder durf ik nog niet veel te zeggen of te adviseren.
Ik ben ook maar een ongeletterd man.

Wel is het waar: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Maar het moet wel waar zijn he? De duivel kan ons ook zoveel wijsmaken. Probeer dat door te hebben.
We zijn allemaal van nature bedriegers, en als God het niet verhoed zullen we
ons zeker bedriegen. Maar wat God begint dat zal Hij ook voleindigen.
Het komt aan op het begin. Dat zal op de zeef van beproeving en komen, dat zal niet zelden tot een wanhopen aan jezelf voeren. Het ligt ook niet in de mens. Dan zou alles maar wankel zijn.

We moeten het nooit van onszelf verwachten. Niet van ons verstand, alhoewel we wel het verstand niet moeten uitschakelen. We hebben een verlicht verstand nodig met Goddelijk licht bestraald.
Ik lees een oud gebed:
Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest
Mocht Die mij op mijn paden ten Leidsman zijn.
Of:
Heere maak mij Uwe wegen bekend, en leer mij Uw paden.

Nog eens: Dir is geen forum waar we met zulke levensvragen terecht kunnen.
De ene zegt dit een ander dat. Heel verwarrend.

En je vraag:
Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden.
Dan zou ik zeggen nee. Een mens kan niet helpen. Wel kan God een mens gebruiken tot onderwijs.
En dat is wat we allemaal nodig hebben. Van onszelf weten we de weg niet. Maar God kan een
eenvoudig woord wel gebruiken tot onderwijzing.
Je besluit met: Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
We zullen dat met je hopen, want waar zou er anders hulp zijn?
Als alles aardse hulp ontvalt is er nog een Hulp met een hoofdletter.
Werkelijk? Dus de duivel kan liefde tot God laten voelen? En als antwoord op een hartenkreet kunnen we alleen wijzen naar de oude waarheid? En waar is Christus in dit verhaal? Hij kwam toch om de wereld met Zichzelf te verzoenen?

Vraagsteller: Ik denk zeker dat je er goed aan doet om een pastoraal gesprek aan te gaan met een (jeugd-)ambtsdrager. Zoek niet een verhaal te kunnen vertellen wat door de mangel van de oude waarheid stand houdt. Zing veel en luister goede muziek. mediteer bij korte Bijbelgedeeltes. Ik zou zeggen begin bij het evangelie van Johannes. God is genadig! Hij doet niets liever dan mensen bekend maken met Hem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Levensvragen

Bericht door eilander »

Een citaat uit de Christenreis van Bunyan:

Toen zei EVANGELIST: "Als dit uw toestand is, waarom staat u dan stil?" Hij antwoordde: "Omdat ik niet weet, waar ik heengaan zal." Toen gaf hij hem een perkamenten rol, waarin deze woorden geschreven stonden: "Vlied te toekomende toorn." (Matth.3:7).

De man las dus in deze rol en zeer bedroefd ziende op EVANGELIST zei hij: "Waar moet ik heen vlieden?" Toen zei EVANGELIST, terwijl hij met zijn vinger over een zeer wijd veld wees: "Ziet u daarginds wel een klein, eng poortje?" (Matth.7:13). De man zei: "Neen." Toen zei de ander: "Ziet u daar dan ook niet een schijnend licht?" (Ps.119:105; 2 Petr.1:19). Hij zei: "Wel, mij dunkt ja." "Wel", zei EVANGELIST, "houd uw oog maar op dat licht en ga daar recht op aan, zo zult u dat poortje wel zien; en wanneer u er aan klopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat."


Evangelist wil Christen wijzen op Christus. Daar heeft hij echter geen zicht op. Dan wijst hij op Gods Woord, op Zijn beloften.
Dat is ook mijn advies: zie op Zijn Woord, en daarin wil en zal de Heere Zelf Zich openbaren aan jouw ziel.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Levensvragen

Bericht door emigrant »

het is heel belangrijk dat je elk afzonderlijk woord dat deze man je ooit in zijn uitleg genoemd heeft, begrijpt. Ook wat forummers hier noemen.

Begrijp je iets niet, een uitdrukking bijvoorbeeld, vraag die dan naderhand, of zoek het op.
Ga nooit aan iets dat je niet begrijpt, voorbij. Dat is de grootste reden dat mensen iets weer opgeheven.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Goudleus schreef:
-DIA- schreef:Beste vriend,
Ik denk dat je op dit forum niet veel verder komt, maar dat de verwarring wel eens zou kunnen toenemen.
Er zitten hier veel verschillende richtingen die niet allen de oude waarheid belijden, er zitten ook bestrijders.
Ik zou wel een goede onderwijzer weten. Maar ik kan zomaar niet wat doen.

We hopen van ganser harte dat je de oude waarheid mag blijven zoeken. Er staat ook: Zoekt de Heere, en leeft, en treedt in de weg des verstands.
Verder durf ik nog niet veel te zeggen of te adviseren.
Ik ben ook maar een ongeletterd man.

Wel is het waar: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Maar het moet wel waar zijn he? De duivel kan ons ook zoveel wijsmaken. Probeer dat door te hebben.
We zijn allemaal van nature bedriegers, en als God het niet verhoed zullen we
ons zeker bedriegen. Maar wat God begint dat zal Hij ook voleindigen.
Het komt aan op het begin. Dat zal op de zeef van beproeving en komen, dat zal niet zelden tot een wanhopen aan jezelf voeren. Het ligt ook niet in de mens. Dan zou alles maar wankel zijn.

We moeten het nooit van onszelf verwachten. Niet van ons verstand, alhoewel we wel het verstand niet moeten uitschakelen. We hebben een verlicht verstand nodig met Goddelijk licht bestraald.
Ik lees een oud gebed:
Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest
Mocht Die mij op mijn paden ten Leidsman zijn.
Of:
Heere maak mij Uwe wegen bekend, en leer mij Uw paden.

Nog eens: Dir is geen forum waar we met zulke levensvragen terecht kunnen.
De ene zegt dit een ander dat. Heel verwarrend.

En je vraag:
Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden.
Dan zou ik zeggen nee. Een mens kan niet helpen. Wel kan God een mens gebruiken tot onderwijs.
En dat is wat we allemaal nodig hebben. Van onszelf weten we de weg niet. Maar God kan een
eenvoudig woord wel gebruiken tot onderwijzing.
Je besluit met: Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
We zullen dat met je hopen, want waar zou er anders hulp zijn?
Als alles aardse hulp ontvalt is er nog een Hulp met een hoofdletter.
Werkelijk? Dus de duivel kan liefde tot God laten voelen? En als antwoord op een hartenkreet kunnen we alleen wijzen naar de oude waarheid? En waar is Christus in dit verhaal? Hij kwam toch om de wereld met Zichzelf te verzoenen?

Vraagsteller: Ik denk zeker dat je er goed aan doet om een pastoraal gesprek aan te gaan met een (jeugd-)ambtsdrager. Zoek niet een verhaal te kunnen vertellen wat door de mangel van de oude waarheid stand houdt. Zing veel en luister goede muziek. mediteer bij korte Bijbelgedeeltes. Ik zou zeggen begin bij het evangelie van Johannes. God is genadig! Hij doet niets liever dan mensen bekend maken met Hem.
Nee dat kan niet. De duivel kan heel veel nadoen. Eén kan hij niet. En dat de liefde tot God en wat van God is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Levensvragen

Bericht door Delftenaar »

Zoals DDD al schreef is je vraag eigenlijk het beste in een gesprek te beantwoorden. Hoewel ik begrijp dat je hier in anonimiteit je vraag stelt is het denk ik beter om een ouderling of predikant uit jouw HHK bij wie jij je vertrouwd voelt om een gesprek over dit onderwerp te vragen. Voel je niet bezwaard: ze zullen het fijn vinden dat een jongere zoals jij met serieuze vragen komt: daar zijn ze voor. En ze hebben ambtsgeheim.

Allereerst is het fijn om te lezen dat je zo serieus bezig bent met het zoeken van God. Dat is niet zomaar: het geeft aan dat God ook jou ziet en met jou bezig is. Jij bent waardevol en geliefd in Zijn ogen.

Tegelijk vertel over de oude waarheid. Ook dat is al eerder gezegd, maar het zou fijn zijn als je meer kunt vertellen wat je daaronder verstaat. Het is goed om voor jezelf (en dat hoef je niet te delen) duidelijk te maken wat je hieronder verstaat. Zijn het de oudvaders, de tale Kanaans, de zwarte pakken en gedragen psalmen of verlangde je naar de omgang met God en merkte je daar iets van in die oude waarheid? Dit maakt verschil. Het eerste is uiterlijk. Dat kan mooi zijn maar is niet de kern. Dat tweede wel: de omgang met God.

Je vertelt dat je 19 jaar bent, studeert en daarnaast werkt. De oude waarheid heet oud omdat het, en dan doel ik nu alleen op de uiterlijkheden, uit voorbije eeuwen komt. Tijdens je studie en op je werk kom je volop met, al dan niet gelovige mensen uit de 21e eeuw in aanraking. Dat kan je in een spagaat brengen: die oude waarheid waarmee je in aanraking bent gekomen en wellicht op zondag van hoort kan mijlenver afstaan van de wereld waarin je op maandag tijdens je studie mee in aanraking komt. En dan kan het zomaar zijn dat de wereld weer langzaam in je hart kruipt.
Nu ken ik jou niet, dus of het zo met jou gegaan is niet duidelijk.

Wellicht is het goed om boeken te lezen die in de lijn van de oude waarheid staan, maar toch in deze tijd geschreven zijn. Dat sluit beter aan bij jouw leefwereld. Predikanten uit de HHK hebben bijvoorbeeld boeken geschreven, maar ook bij auteurs uit verwante kerkgenootschappen kun je goed terecht. Door goede, opbouwende en christelijke hedendaagse boeken te lezen houd je band met de huidige tijd en jouw leefwereld vast. Het is nu eenmaal 2018, met alles wat daarbij hoort.

Je schrijft dat je je geestelijk dor voelt. Je mist God . God kun je alleen missen als je Hem eerder ervaren hebt in je leven. Anders weet je het verschil immers niet.
God laat niet los wat Hij begonnen is. Daarom moet je, ook al voel of ervaar je niets, toch bij Hem blijven aankloppen. In je gebed en in het Bijbellezen. In bijvoorbeeld de Psalmen kom je veel mensen tegen die God zijn kwijtgeraakt. Toch bleven ze Hem zoeken. Juist in die Psalmen kan veel steun liggen.
En God belooft dat Hij geen bidder en zoeker laat staan. Wie tot mij komt zal Ik geenszins uitwerpen. En waarom niet? Omdat Jezus aan het kruis voor jouw en mijn zonden betaald heeft. Op dat offer van Christus mag je pleiten, ook al voel en ervaar je verder niets.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 18 okt 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Levensvragen

Bericht door Wijk »

Och DIA, ik ben zo bang dat alles ingebeeld is, eigenlijk geloof ik niet eens meer dat die tijd van goede dingen wel echt oprecht was. Helemaal ontkennen kan ik het ook niet, maar misschien is het wel allemaal namaak geweest. Hoe kan ik dit weten? Hoe kan ik nou weten of dit alles van Hem geschonken is? Ziende op de situatie nu, zou ik niet eens durven zeggen dat het wel van God was. Bedankt voor uw gesproken woorden.

@Delftenaar en andere: Het moeilijke is dat ik weet hoe iedereen denkt. Als ik aan de een zou vragen die niet zo fel de oude waarheid aanhangt dan zal het antwoord zijn dat ik niet perse die weg zou moeten bewandelen. Maar als ik dit wel aan iemand zou vragen die geloofd dat alleen deze weg de rechte, smalle weg is, die zal altijd dit dan ook duidelijk maken. Ik weet dus niet wat ik moet doen, en met wie ook.

Wat ik bedoel met de oude waarheid is dit: Wij zijn allen diep gevallen in Adam, er is een breuk tussen God en de mens, van nature. Deze breuk kan hersteld worden, doch vanuit de mens zal er nooit enige poging zijn om deze breuk te herstellen. Alleen God kan dit en heeft al van eeuwigheid af besloten wie Hij zou uitverkiezen. De mens is tot het diepst toe bevlekt met zonde, we doen niet alleen zonde, we zijn zondaar... en we blijven zondaar, tot de laatste snik. We willen ten diepste niet in God geloven, we willen niet buigen voor Koning Jezus. De wet is gegeven om mensen duidelijk te maken dat we zondaren zijn, maar ook zodat we inleven dat we de wet nooit kunnen houden, dan komt er een wanhoop en is er geen enkele weg meer over. Al onze eigen wegen moeten worden afgesloten en afgesneden. Ten midden van die wanhoop is daar een Heiland, die komt met Zijn tere liefde in een boos en zondig hart. Hoe is het mogelijk dat Zo een Iemand nog zich wil ontfermen over zondaren. Christus is gestorven voor degene die deze zaken diep in hun hart bevonden hebben. Ik vergeet veel zaken vast maar even kort bedoel ik ongeveer dit.

U ook bedankt en alle andere die de moeite hebben genomen om te reageren. De Heere geven hopelijk verlichting in mijn hart, zouden jullie allen willen bidden, het gaat alleen maar slechter.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Levensvragen

Bericht door Delftenaar »

Kan het zijn dat het bij jou op psychisch vlak niet goed gaat?
Jouw laatste bericht geeft aanleiding om dat te denken. En dat verduisterd vaak ook je geloofsleven.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Levensvragen

Bericht door Wijk »

Nee hoor, geen problemen op psychisch vlak, verre van dat.
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat het geestelijk alleen maar slechter gaat
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

Toch geeft je taalgebruik mij aanleiding om te denken dat je ook psychisch niet in orde bent. Ik weet natuurlijk niet in wat voor HHK je opgroeit, maar je taalgebruik is abnormaal archaïserend, nog afgezien van de taalfouten.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Levensvragen

Bericht door Mannetje »

Een heel kort, maar oprecht gemeend advies:
Breng geen tijd op het forum door, maar breng die tijd met een open Bijbel en in gebed door.
-
Plaats reactie