Levensvragen

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Levensvragen

Bericht door helma »

Auto schreef:Vanavond kerkdienst van de CGK Renswoude, aanvang 19.45 uur, voorganger: ds. J.M.J. Kieviet (Dordtse Leerregels)

https://kerkdienstgemist.nl/streams/37
Luistertip. De DL wijzen op het belang van de prediking mbt tot wedergeboorte en geloof.
Aan bod komt het onmisbare werk van de Heilige Geest. En wat er gebeurt als de Heilige Geest werkt in het hart van een mens.
§11,12,13 van hfs 3/4
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dat klopt helemaal, maar toch, beste Geeske, komen mensen daadwerkelijk naar de Heere Jezus toe, Naomi ging op reis, ze heeft niet moeten verkeren in Moab, ze heeft er zelf voor gekozen...
zo kiezen jij en ik zelf voor de zonden, voor de duivel en voor ons eigen vlees.

God laat je het Woord prediken en vertellen dat er een weg terug is, Hij vraagt gehoorzaamheid aan Zijn Woord, ( wijze bouwer) Hij zegt kom naar Mij toe en wordt behouden.

Je kiest voor een NEE!

Toch ben ik er 100% van overtuigd dat alleen God de eerste is, en zeker in onze levens...

Er is niemand die God zoekt, maar er is wel een God die ons zoekt, dat bewijst Hij door Zijn Woord en door de prediking.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Geeske_1991 schreef:
Wijk schreef:
eilander schreef:De beste verzekering is een nieuwe Godsontmoeting, zeiden Gods kinderen vroeger.
Dan mag je Zijn spreken als fundament hebben. Dat is heel veel beter dan te onderzoeken of het ooit wel waar was - voor je het weet wil een mens daarop rusten.
En hoe kom je dan aan een nieuwe Godsontmoeting?
De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dat kun je straks niet zeggen hoor, als je voor de rechterstoel van God staat. Dan is er geen verontschuldiging meer mogelijk.
Je weet wat ik maanden geleden geschreven heb, lees het nog eens na!
Bidt maar tot Hem: 'Schoon mijn zonde vele zijn, maak om Jezus' wil mij rein.'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Levensvragen

Bericht door Protegé »

Wijk schreef: En hoe kom je dan aan een nieuwe Godsontmoeting?
DL, hfst. 1.16:

Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Sowieso vormen de DL een heel pastoraal geheel, zij verdienen het om in het geheel en in context gelezen te worden.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dat klopt helemaal, maar toch, beste Geeske, komen mensen daadwerkelijk naar de Heere Jezus toe, Naomi ging op reis, ze heeft niet moeten verkeren in Moab, ze heeft er zelf voor gekozen...
zo kiezen jij en ik zelf voor de zonden, voor de duivel en voor ons eigen vlees.

God laat je het Woord prediken en vertellen dat er een weg terug is, Hij vraagt gehoorzaamheid aan Zijn Woord, ( wijze bouwer) Hij zegt kom naar Mij toe en wordt behouden.

Je kiest voor een NEE!

Toch ben ik er 100% van overtuigd dat alleen God de eerste is, en zeker in onze levens...

Er is niemand die God zoekt, maar er is wel een God die ons zoekt, dat bewijst Hij door Zijn Woord en door de prediking.
Omdat ze inwendig getrokken waren. Ze zagen dat ze Hem nodig hadden.
Als je niet overtuigd bent van zonde gerechtigheid en oordeel dan heb je niets bij God te zoeken en te vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Erskinees »

Geeske_1991 schreef: Als je niet overtuigd bent van zonde gerechtigheid en oordeel dan heb je niets bij God te zoeken en te vinden.
Hiermee help je Wijk niet bepaald mee verder. Een mens heeft altijd iets bij God te zoeken. Er is ook altijd iets te vinden. Er is immers een welmenend en algemeen aanbod van Zijn genade. Het gaat wel altijd langs een weg van overtuiging van zonde, gerechtigheid en het grote oordeel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen???

Bericht door Jantje »

Precies!
We moeten ons niet verharden, maar laten leiden.
Lees het stukje over de Dordtse Leerregels eens, met ds. Van Eckeveld en ds. Heemskerk. Er wordt niet begonnen met de uitverkiezing, waar @Geeske1991 zich tot in den treure achter verschuilt, want daar gaat het pas in een later gedeelte over. Eerst komt de welmenende aanbieding van genade tot een ieder die het hoort! Ook tot ons! Beseffen we dat? Of willen we niet gewezen worden op onze eigen verantwoordelijkheid en ons met een schijnheilige farizeïstische gedachtengang er vanaf houden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Levensvragen

Bericht door Protegé »

Dat van die "met een schijnheilige farizeïstische gedachtengang" bedoel je toch in het algemeen en niet op de persoon van Geeske gespeeld, mag ik hopen? Anders vind ik dat echt niet kunnen, een mede-forummer van schijnheiligheid betichten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:
liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dat klopt helemaal, maar toch, beste Geeske, komen mensen daadwerkelijk naar de Heere Jezus toe, Naomi ging op reis, ze heeft niet moeten verkeren in Moab, ze heeft er zelf voor gekozen...
zo kiezen jij en ik zelf voor de zonden, voor de duivel en voor ons eigen vlees.

God laat je het Woord prediken en vertellen dat er een weg terug is, Hij vraagt gehoorzaamheid aan Zijn Woord, ( wijze bouwer) Hij zegt kom naar Mij toe en wordt behouden.

Je kiest voor een NEE!

Toch ben ik er 100% van overtuigd dat alleen God de eerste is, en zeker in onze levens...

Er is niemand die God zoekt, maar er is wel een God die ons zoekt, dat bewijst Hij door Zijn Woord en door de prediking.
Omdat ze inwendig getrokken waren. Ze zagen dat ze Hem nodig hadden.
Als je niet overtuigd bent van zonde gerechtigheid en oordeel dan heb je niets bij God te zoeken en te vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik ben bang dat de duivel je dat wijs maakt.
Echt je mag komen. Je zal alleen gaan idd als je overtuigt bent van je zonden.
Zonden omdat ze in Mij niet geloven.
Daar zit het helemaal op vast.
De Heere wil je alles geven. Geloof, overtuiging, gewilligheid, alles.


Je mag komen met lege handen geen zondekennis, geen geloof Hij wil alles geven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Protegé schreef:Dat van die "met een schijnheilige farizeïstische gedachtengang" bedoel je toch in het algemeen en niet op de persoon van Geeske gespeeld, mag ik hopen? Anders vind ik dat echt niet kunnen, een mede-forummer van schijnheiligheid betichten.
volgens mij heeft Jantje het over ons en niet over Geeske speciaal.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Levensvragen

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
Protegé schreef:Dat van die "met een schijnheilige farizeïstische gedachtengang" bedoel je toch in het algemeen en niet op de persoon van Geeske gespeeld, mag ik hopen? Anders vind ik dat echt niet kunnen, een mede-forummer van schijnheiligheid betichten.
volgens mij heeft Jantje het over ons en niet over Geeske speciaal.
En dat is ook zo, want welk mens kan nu zeggen dat hij/zijn geen schijnheilige is. Gelukkig is de hele geestelijke weg een Werk van hem waarin we alleen maar kunnen tegenwerken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dat klopt helemaal, maar toch, beste Geeske, komen mensen daadwerkelijk naar de Heere Jezus toe, Naomi ging op reis, ze heeft niet moeten verkeren in Moab, ze heeft er zelf voor gekozen...
zo kiezen jij en ik zelf voor de zonden, voor de duivel en voor ons eigen vlees.

God laat je het Woord prediken en vertellen dat er een weg terug is, Hij vraagt gehoorzaamheid aan Zijn Woord, ( wijze bouwer) Hij zegt kom naar Mij toe en wordt behouden.

Je kiest voor een NEE!

Toch ben ik er 100% van overtuigd dat alleen God de eerste is, en zeker in onze levens...

Er is niemand die God zoekt, maar er is wel een God die ons zoekt, dat bewijst Hij door Zijn Woord en door de prediking.
God keert als eerste naar de mens. Dan keert de mens zich naar God terug.
De moordenaar aan het kruis kwam ook niet zomaar tot Christus. Eerst werd hij overtuigd van zonde etc.

Naomi kon niet uit zichzelf terug. God keerde zich terug naar haar voor ze terug kon naar Israël.
Lees ds C. Van de Woestijne maar. Die legt het haarfijn uit.
Als je denkt dat je zelf nog terug kan komen dan Loochen je de totale doodstaat van de mens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dat klopt helemaal, maar toch, beste Geeske, komen mensen daadwerkelijk naar de Heere Jezus toe, Naomi ging op reis, ze heeft niet moeten verkeren in Moab, ze heeft er zelf voor gekozen...
zo kiezen jij en ik zelf voor de zonden, voor de duivel en voor ons eigen vlees.

God laat je het Woord prediken en vertellen dat er een weg terug is, Hij vraagt gehoorzaamheid aan Zijn Woord, ( wijze bouwer) Hij zegt kom naar Mij toe en wordt behouden.

Je kiest voor een NEE!

Toch ben ik er 100% van overtuigd dat alleen God de eerste is, en zeker in onze levens...

Er is niemand die God zoekt, maar er is wel een God die ons zoekt, dat bewijst Hij door Zijn Woord en door de prediking.
God keert als eerste naar de mens. Dan keert de mens zich naar God terug.
De moordenaar aan het kruis kwam ook niet zomaar tot Christus. Eerst werd hij overtuigd van zonde etc.

Naomi kon niet uit zichzelf terug. God keerde zich terug naar haar voor ze terug kon naar Israël.
Lees ds C. Van de Woestijne maar. Die legt het haarfijn uit.
Als je denkt dat je zelf nog terug kan komen dan Loochen je de totale doodstaat van de mens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Adagio »

liz boer schreef:Je mag komen met lege handen geen zondekennis, geen geloof Hij wil alles geven.
Wat nu als je vele goederen hebt (geestelijk / stoffelijk), zoals de rijke jongeling?
"En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester, wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beërve?"
"En Jezus hem aanziende, beminde hem en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij. Maar hij treurig geworden zijnde over dat woord, ging bedroefd weg; want hij had vele goederen."
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

Adagio schreef:
liz boer schreef:Je mag komen met lege handen geen zondekennis, geen geloof Hij wil alles geven.
Wat nu als je vele goederen hebt (geestelijk / stoffelijk), zoals de rijke jongeling?
"En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester, wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beërve?"
"En Jezus hem aanziende, beminde hem en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij. Maar hij treurig geworden zijnde over dat woord, ging bedroefd weg; want hij had vele goederen."
Dat heeft elk natuurlijk mens zonder wedergeboorte. Rijk en verrijkt en in geen ding gebrek. Je moet alles inleveren. Niets overhouden en er moet plaats gemaakt worden voor Christus.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Plaats reactie