Levensvragen

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Bedoel je daarmee te zeggen dat er iets onzorgvuldig was? Dan zou het zorgvuldig te zijn om te zeggen wat.
Idd jij was onzorgvuldig om een geestelijke worsteling te typeren als dat iemand psychisch niet in orde is omdat zijn taalgebruik
abnormaal archaïserend is en dat hij spelfouten maakt.

M.a.w. psychisch normale mensen maken geen spelfouten en hebben een modern taalgebruik.

Wij mochten deze avond een weekdienst beluisteren over DL 3/4 11,12,13

Onze Dordtse vaderen waren vast ook "psychisch niet in orde".
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Ik heb helemaal niets gezegd over een verband tussen de geestelijke worsteling en de indruk dat er psychisch iets niet in orde is. Maar los daarvan vermoed ik inmiddels dat wij te maken hebben met een trol.

De rest van je bijdrage is op de persoon en dom.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Stop hier met discussiëren. Alstublieft mensen, dit past hier niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Levensvragen

Bericht door Delftenaar »

Dat denk ik ook niet.

Velen begrijpen de pointe niet en de discussie draait niet (meer) om de vragen en nood van degene die de discussie startte. Helpen we hem zo verder?
Ik knap er in ieder geval wel op af en stop met dit forum.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Dat denk ik ook niet.

Velen begrijpen de pointe niet en de discussie draait niet (meer) om de vragen en nood van degene die de discussie startte. Helpen we hem zo verder?
Ik knap er in ieder geval wel op af en stop met dit forum.
Ik heb hem op Christus gewezen is dat niet genoeg?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Ik wil me aansluiten bij velen van mijn voorgangers in dit draadje.
Ik geef enerzijds @Mannetje en @DIA van harte gelijk. Het enigste waar wij op kunnen wijzen is op (...) Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde (...) (Openbaring 1 vers 5a). Daarom, @Wijk, ga in gesprek met je dominee, je (wijk)ouderling, een diaken, de consulent, een emeritus-predikant in de buurt of stuur een brief naar een dominee op http://www.refoweb.nl. Maar zoek boven dit alles de Heere in het gebed. Hij doet op ons noodgeschrei grote wonderen (Psalm 81 vers 7, berijmd).
Daarnaast kan ik @DDD ook heel goed begrijpen en heb ik ook enige twijfel aan de oprechtheid van @Wijk. Dat komt waarschijnlijk ook omdat je hier op het forum alleen een schrijfsel ziet en niet de emotie. Maar ik heb wel moeite met een 19-jarige die zulk taalgebruik bezigt. Er wordt altijd geklaagd dat het allemaal zo moeilijk is. Dan vind ik het wel heel erg wonderlijk dat @Wijk zulke bewoordingen gebruikt om uit te leggen wat de noodzaak van ellendekennis en wedergeboorte inhoudt.
Ik kan @DDD daarom ook wel enigszins begrijpen als hij bedenkingen heeft bij @Wijk zijn postings. Daarom hoop ik ook @Wijk, dat je het in alle oprechtheid meent en wil ik aan je vragen of je in hedendaags Nederlands, op het niveau van een gemiddelde 19-jarige jongeman, eens wilt uitleggen waar je nu precies mee worstelt. Dat zou wellicht al een hoop verklaren.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 okt 2018, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

eilander schreef:Een citaat uit de Christenreis van Bunyan:

Toen zei EVANGELIST: "Als dit uw toestand is, waarom staat u dan stil?" Hij antwoordde: "Omdat ik niet weet, waar ik heengaan zal." Toen gaf hij hem een perkamenten rol, waarin deze woorden geschreven stonden: "Vlied te toekomende toorn." (Matth.3:7).

De man las dus in deze rol en zeer bedroefd ziende op EVANGELIST zei hij: "Waar moet ik heen vlieden?" Toen zei EVANGELIST, terwijl hij met zijn vinger over een zeer wijd veld wees: "Ziet u daarginds wel een klein, eng poortje?" (Matth.7:13). De man zei: "Neen." Toen zei de ander: "Ziet u daar dan ook niet een schijnend licht?" (Ps.119:105; 2 Petr.1:19). Hij zei: "Wel, mij dunkt ja." "Wel", zei EVANGELIST, "houd uw oog maar op dat licht en ga daar recht op aan, zo zult u dat poortje wel zien; en wanneer u er aan klopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat."


Evangelist wil Christen wijzen op Christus. Daar heeft hij echter geen zicht op. Dan wijst hij op Gods Woord, op Zijn beloften.
Dat is ook mijn advies: zie op Zijn Woord, en daarin wil en zal de Heere Zelf Zich openbaren aan jouw ziel.
Als natuurlijk mens kan je een ander niet op Gods beloften wijzen. Want als je zo maar een belofte uit de Bijbel trekt heb je die gewoon gestolen.
God en God alleen is de Gever van die beloften.
Lees Brakel eens over de weg van de bekering. God bekeerd mensen nog op dezelfde manier als in de tijd van de Bijbel.
Hou je vast aan de Statenvertaling. Dat is de oude waarheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

Geeske_1991 schreef:
eilander schreef:Een citaat uit de Christenreis van Bunyan:

Toen zei EVANGELIST: "Als dit uw toestand is, waarom staat u dan stil?" Hij antwoordde: "Omdat ik niet weet, waar ik heengaan zal." Toen gaf hij hem een perkamenten rol, waarin deze woorden geschreven stonden: "Vlied te toekomende toorn." (Matth.3:7).

De man las dus in deze rol en zeer bedroefd ziende op EVANGELIST zei hij: "Waar moet ik heen vlieden?" Toen zei EVANGELIST, terwijl hij met zijn vinger over een zeer wijd veld wees: "Ziet u daarginds wel een klein, eng poortje?" (Matth.7:13). De man zei: "Neen." Toen zei de ander: "Ziet u daar dan ook niet een schijnend licht?" (Ps.119:105; 2 Petr.1:19). Hij zei: "Wel, mij dunkt ja." "Wel", zei EVANGELIST, "houd uw oog maar op dat licht en ga daar recht op aan, zo zult u dat poortje wel zien; en wanneer u er aan klopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat."


Evangelist wil Christen wijzen op Christus. Daar heeft hij echter geen zicht op. Dan wijst hij op Gods Woord, op Zijn beloften.
Dat is ook mijn advies: zie op Zijn Woord, en daarin wil en zal de Heere Zelf Zich openbaren aan jouw ziel.
Als natuurlijk mens kan je een ander niet op Gods beloften wijzen. Want als je zo maar een belofte uit de Bijbel trekt heb je die gewoon gestolen.
God en God alleen is de Gever van die beloften.
Lees Brakel eens over de weg van de bekering. God bekeerd mensen nog op dezelfde manier als in de tijd van de Bijbel.
Hou je vast aan de Statenvertaling. Dat is de oude waarheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mensen die psychisch ziek zijn leven geestelijk vaak op. Alles wordt vergeestelijkt en men kan ten goede veranderen.
In een kwetsbare toestand kan de preek of bijbelteksten je behoorlijk raken.
Het is belangrijk dat je iemand spreekt die onderscheid weet tussen psychische nood en geestelijke nood.

Vanuit mij zelf weet ik dat ik behoorlijke indrukken van de dood en eeuwigheid kreeg. Dit was niet een overtuiging maar door de kwetsbaarheid pikte ik juist dit soort zaken uit de preek.
Gelukkig zag mijn vader die hetzelfde heeft doorgemaakt dat het niet geestelijk was maar psychisch.
Maar het kan er veel op lijken. Ik kreeg ook van anderen teksten en beloften en ik moest daar maar wat mee doen. Maar dat kan niet.
Bekering is geheel eenzijdig werk van God.

Ik kreeg zelfs allemaal belevingen als ik in de Bijbel las en doordat ik ernstig was geworden meenden anderen ook dat er wat gebeurt was. Toen ik er achter kwam dat het geen werk van God was werd ik behoorlijk depressief en had ik angst voor de dood. Ik durfde zelfs niet naar buiten. Nu nog heb ik dagelijkse indrukken van dood en eeuwigheid. Maar nu ik medicijnen krijg komt er minder angst bij kijken.

Het kan er veel op lijken. En daarnaast kan de duivel je ook doen denken dat je op de rechte en smalle weg loopt zonder wedergeboren te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Levensvragen

Bericht door Thuisvrouw »

-DIA- schreef:Beste vriend,
Ik denk dat je op dit forum niet veel verder komt, maar dat de verwarring wel eens zou kunnen toenemen.
Er zitten hier veel verschillende richtingen die niet allen de oude waarheid belijden, er zitten ook bestrijders.
Ik zou wel een goede onderwijzer weten. Maar ik kan zomaar niet wat doen.

We hopen van ganser harte dat je de oude waarheid mag blijven zoeken. Er staat ook: Zoekt de Heere, en leeft, en treedt in de weg des verstands.
Verder durf ik nog niet veel te zeggen of te adviseren.
Ik ben ook maar een ongeletterd man.

Wel is het waar: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Maar het moet wel waar zijn he? De duivel kan ons ook zoveel wijsmaken. Probeer dat door te hebben.
We zijn allemaal van nature bedriegers, en als God het niet verhoed zullen we
ons zeker bedriegen. Maar wat God begint dat zal Hij ook voleindigen.
Het komt aan op het begin. Dat zal op de zeef van beproeving en komen, dat zal niet zelden tot een wanhopen aan jezelf voeren. Het ligt ook niet in de mens. Dan zou alles maar wankel zijn.

We moeten het nooit van onszelf verwachten. Niet van ons verstand, alhoewel we wel het verstand niet moeten uitschakelen. We hebben een verlicht verstand nodig met Goddelijk licht bestraald.
Ik lees een oud gebed:
Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest
Mocht Die mij op mijn paden ten Leidsman zijn.
Of:
Heere maak mij Uwe wegen bekend, en leer mij Uw paden.

Nog eens: Dir is geen forum waar we met zulke levensvragen terecht kunnen.
De ene zegt dit een ander dat. Heel verwarrend.

En je vraag:
Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden.
Dan zou ik zeggen nee. Een mens kan niet helpen. Wel kan God een mens gebruiken tot onderwijs.
En dat is wat we allemaal nodig hebben. Van onszelf weten we de weg niet. Maar God kan een
eenvoudig woord wel gebruiken tot onderwijzing.
Je besluit met: Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
We zullen dat met je hopen, want waar zou er anders hulp zijn?
Als alles aardse hulp ontvalt is er nog een Hulp met een hoofdletter.
Ik wil deze waardevolle post nog even naar voren halen. @Wijk, neem deze ter harte.

Je hebt in ieder geval gezien waar het toe leid. Spoed je weg hier. Mocht dit uitdrijven naar Hem.

Voor de rest vind ik sommige posts hier huiveringwekkend. Werkelijk waar.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Levensvragen

Bericht door Wijk »

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik praat al best lang met deze man dus misschien dat ik ook schijnbaar de manier van praten overneem als ik het heb over deze zaken. Ik merk nu dat het niet hoeft perse zo?
Wat betreft de spellingsfouten, ik kom uit een streek waar er nog wel met een dialect word gesproken, dus ik ben dus nietzo precies in mijn spelling en grammatica, maar ik zal erop wel op letten als sommige het vervelend vinden. Ik ben dus echt psychisch niet in de war. Zullen we daar over stoppen want het is niet zo leuk om dit te moeten verdedigen de hele tijd.

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat de duivel overal onrust probeert te zaaien, dus ook op dit forum. Nou wilde ik eigenlijk hier niet verder meer over praten maar dan heeft de duivel weer hoe hij het wil hebben.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Levensvragen

Bericht door eilander »

De beste verzekering is een nieuwe Godsontmoeting, zeiden Gods kinderen vroeger.
Dan mag je Zijn spreken als fundament hebben. Dat is heel veel beter dan te onderzoeken of het ooit wel waar was - voor je het weet wil een mens daarop rusten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Levensvragen

Bericht door Herman »

Ik zal nimmer de uitspraak vergeten van een oude Godsgezant, die deze toestand achteraf duidde door te stellen dat hij niet uit de ervaring maar door het geloof moest leren leven.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Levensvragen

Bericht door Wijk »

eilander schreef:De beste verzekering is een nieuwe Godsontmoeting, zeiden Gods kinderen vroeger.
Dan mag je Zijn spreken als fundament hebben. Dat is heel veel beter dan te onderzoeken of het ooit wel waar was - voor je het weet wil een mens daarop rusten.
En hoe kom je dan aan een nieuwe Godsontmoeting?
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

Wijk schreef:
eilander schreef:De beste verzekering is een nieuwe Godsontmoeting, zeiden Gods kinderen vroeger.
Dan mag je Zijn spreken als fundament hebben. Dat is heel veel beter dan te onderzoeken of het ooit wel waar was - voor je het weet wil een mens daarop rusten.
En hoe kom je dan aan een nieuwe Godsontmoeting?
De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Herman »

Geeske_1991 schreef:De mens is zo ver gevallen dat er geen mogelijkheid is om uit zichzelf naar God terug te keren.
Een voorbeeld is de geschiedenis van Naomi. 10 jaar heeft ze moeten verkeren in Moab voor ze terug kon. God is altijd de eerste die de mens weer op de plek moet zetten want niemand doet dat uit zichzelf. In ieder geval niet in waarheid. Want er is niemand die God zoekt ja zelfs niet 1.
Dit is zeker waar, maar dat lost niks op, hè?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door eilander »

Wijk schreef:
eilander schreef:De beste verzekering is een nieuwe Godsontmoeting, zeiden Gods kinderen vroeger.
Dan mag je Zijn spreken als fundament hebben. Dat is heel veel beter dan te onderzoeken of het ooit wel waar was - voor je het weet wil een mens daarop rusten.
En hoe kom je dan aan een nieuwe Godsontmoeting?
De Heere spreekt door Zijn Woord, met name in de prediking. Wij hebben de Heilige Geest nodig om Zijn stem op te merken, en zoals Geeske ook al zegt: dat kunnen we zelf niet maken.
Maar áls Hij spreekt, hoeven we ons echt niet af te vragen of we het ons nu verbeelden. Op dat moment komt de zekerheid daarin mee.
Dat je dat later weer o zo vaak betwijfelt, tot onze schande en door onze zonde, is wat anders. Maar altijd moeten we weer opnieuw naar de Bron.
Plaats reactie