Levensvragen

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Levensvragen

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:http://www.prekenweb.nl/m/Preek/Open/15525

Ik stel voor dat een ieder die in dit draadje heeft gereageerd, vanavond (of nu) deze preek eens leest!
Gelezen. Op Christus wijzen is het belangrijkste wat een predikant kan doen. Maar het is ook belangrijk om de hoorder te onderwijzen hoe men bij Christus komt. De ontdekte zondaar weet dat ie verloren ligt. Dat de schuld open ligt. Dat er een Zaligmaker is. Maar: Wat is de weg? Hoe kom ik daar nu? Hoe krijg ik deel aan Hem? Hoe gaat dat nu in het leven van Gods volk?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Gisteren gehoord in de preek: Zijn uw zonden dan te groot? Bedenk dan toch eens hoe beledigend het voor de Heere is om de macht van úw zonde groter te maken dan de macht van God om u te behouden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Geeske_1991 schreef:Ik heb niets tegen Ds. Vergunst verder want ik ken hem niet.
Als je hem niet kent, waarom lees je zijn preek dan niet?
Waarom heb je zoveel vooroordelen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:Ik ken de jongere dominees niet en ik ben bang me te laten bedriegen. Daarom hou ik mij liever bij het oude.
Met deze redenering had de Heere Jezus weinig volgers gehad. Hij was een 12 jarige tijdens het onderwijs in de tempel en ong. 30-33 jaar tijdens Zijn omwandeling op aarde.

Verder, niet om met de Heere Jezus te vergelijken, zijn er meer grote voorbeelden geweest die op jonge leeftijd al veel en goed over Hem konden spreken. Denk aan oa. McCheyne. En ter aanvulling, ds. Vergunst is al iets ouder.

En verder zou ik scherp willen zeggen dat je zelf op dit moment bedrieglijke uitspraken doet. Laat je daarvan eens omkeren door de nodigende Heere Jezus. Hij Die alles over heeft gehad voor zondaren, tollenaren, ongelovigen, etc. Hij Die zelfs Zijn eigen leven gaf. De Drie-enige God heeft in eeuwigheid Christus verkoren om Hem als gezegende Middelaar te verhogen. Alles gericht tot eer en heerlijkheid van de Drie-enige God. Hij had mensen niet nodig om Zijn Koninkrijk te verheerlijken, toch deed en doet Hij dat tot op de dag van vandaag.
De liefde en genade van Christus is zo onmetelijk groot dat het Evangelie er van overloopt. Hij is de enige Middelaar die onze inktzwarte en verzondigde leven kan reinigen door Zijn bloed. Veracht het bloed van Christus niet, Zijn bloed reinigt van alle zonde.
Vlucht dan, biddend om de kracht van de Heilige Geest, tot Hem. Val Hem nederig te voet, dan zal Hij Zijn wegen aan u leren.
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.


Spreekt dan goed over Hem. Al is het maar door te zuchten. Of desnoods zwijg je Hem voort. Met de bede: "Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiedde".
Laatst gewijzigd door Wandelende op 22 okt 2018, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Levensvragen

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Gisteren gehoord in de preek: Zijn uw zonden dan te groot? Bedenk dan toch eens hoe beledigend het voor de Heere is om de macht van úw zonde groter te maken dan de macht van God om u te behouden.
Wij zijn op vakantie in Zeeland en dit hoorde ik gisterochtend ook. Preek over koning Manasse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Bezorgd »

Geeske_1991 schreef:[]Ik lees graag uit Bunyan, Brakel vind ik wat zwaarder maar die lees ik net zo goed.
Misschien is McCheyne dan ook uit onverdachte hoek?
Een heel mooi stukje uit een preek:

Misschien zegt iemand van u: ‘Als ik mijn naam tegen zou komen in
de Bijbel, zou ik geloven dat Christus mij wil redden. Toen Christus
Zacheüs riep, zei Hij: ‘Zacheüs, kom naar beneden!’ Hij riep hem
bij zijn naam en Zacheüs gehoorzaamde meteen. Als Christus mij
bij mijn naam zou roepen, zou ik me meteen naar Hem toe haasten.’

Ik zeg u dat Christus u bij uw naam noemt, want Hij zegt:
‘Tot u, o mannen! roep Ik.’ Veronderstel dat Christus de namen
van alle mannen en vrouwen op de wereld opgeschreven had. Dan
zou uw naam erbij hebben gestaan. In plaats van elke naam op te
schrijven, neemt Hij ze alle samen in één woord. Dit omvat elke
man, elke vrouw, elk kind: ‘Tot u, o mannen! roep Ik, en Mijn stem
is tot de mensenkinderen.’ Dus uw naam staat in de Bijbel. ‘Gaat
heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen’
(Mark. 16:15).

‘Als ik maar berouw had en zou geloven, dan zou Christus er voor
mij zijn. Maar ik heb geen berouw en kan niet geloven.’ Hoor naar
mij: U bent toch al mens vóórdat u tot inkeer komt en gelooft? Dan
wordt Christus u ook aangeboden vóórdat u berouw toont. En, gelovige,
Christus roept u niet omdat u berouw hebt, maar omdat u een
vuile, verloren zondaar bent. ‘Tot u, o mannen! roep Ik!’

‘Ik ben bang dat de markt gesloten is. Ik geloof dat Christus me
aangeboden is, in het begin van mijn leven, in mijn jeugd, bij mijn
doop. Was ik toen maar gekomen. Nu vrees ik dat de marktdag voorbij
is.’ Bent u dan niet nog steeds een mens? Iemand uit het menselijk
geslacht? Ja, u hebt inderdaad de Verlosser jarenlang geweigerd,
maar ondanks dat biedt Hij Zichzelf nog steeds aan. Hij kwam niet
tot u omdat er iets goeds in u was, maar omdat u walgelijk en verloren
was. Dat bent u nog steeds. Daarom geeft Hij Zichzelf nog steeds
aan u. ‘Tot u, o mannen! roep Ik!’

Ik wil op dit moment Christus met al Zijn zegeningen aanbieden aan
elke ziel in deze bijeenkomst. In de Naam van mijn Meester bied ik
aan elke man en vrouw, aan ieder kind, de gekruisigde Verlosser
aan, om niet. Hij wil uw Borg, uw Rechtvaardigheid, uw Schuilplaats
en Sterkte zijn. Ik zal het koord van het Evangelie zo laag laten zakken
dat ook kleine zondaren, zoals Zacheüs, erbij kunnen. O, is er
niemand die Christus, de enige Zaligmaker, zal aangrijpen?

(.....)

O broeders, u hebt geen enkel excuus voor God wanneer u niet
behouden bent als u straks naar huis gaat. Het koord van het Evangelie
is vandaag zo laag neergelaten dat iedereen het kon grijpen.
Als u weggaat zonder het vastgegrepen te hebben, zal uw oordeel op
de laatste dag des te zwaarder zijn. Als Christus niet naar u toegekomen
was, had u geen zonde gehad. Maar nu hebt u geen bedekking
voor uw zonden.
‘Maar’, zo werpt u tegen, ‘mijn hart is zo hard dat ik niet kan geloven;
mijn hart is zo gericht op de wereld, dat ik me niet kan omkeren
naar Christus. Zo ben ik nu eenmaal geboren.’ Dit maakt uw schuld
alleen maar ernstiger. Inderdaad, u bent zo geboren en uw hart is als
de onderste molensteen, zo hard. Maar dat is ook juist de reden dat
God u rechtvaardig zal veroordelen; omdat u al vanaf uw jeugd een
hard hart hebt en ongelovig bent. Stelt u zich voor dat een dief voor
de rechter gedaagd zou worden en schuldig bevonden werd. Zou
het zijn schuld niet verergeren als hij vervolgens zou reageren met:

‘Ik ben altijd al een dief geweest en zelfs als kind hield ik al van stelen’?
Zo is het nu ook met u.
O broeders, wanneer u bij uw sterven zou kunnen zeggen dat Christus
u nooit aangeboden was, zou de hel een makkelijkere plaats voor
u zijn dan u nu misschien zult gaan ervaren. Vandaag moet u dit
gebouw verlaten terwijl u zich in Christus verheugt óf terwijl u Hem
verwerpt. U hebt alles gewonnen óf meer verloren dan ooit. Ieder
van u zal de schuld van deze sabbatdag voelen. Deze preek zal tot u
terugkeren. Let op dat u Hem Die deze woorden tot u spreekt niet
verwerpt: ‘Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid
geen acht nemen?’ (Hebr. 2:3).
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Levensvragen

Bericht door Mannetje »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Gisteren gehoord in de preek: Zijn uw zonden dan te groot? Bedenk dan toch eens hoe beledigend het voor de Heere is om de macht van úw zonde groter te maken dan de macht van God om u te behouden.
Wij zijn op vakantie in Zeeland en dit hoorde ik gisterochtend ook. Preek over koning Manasse.
Van wie was die preek?
-
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Levensvragen

Bericht door GZB »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Gisteren gehoord in de preek: Zijn uw zonden dan te groot? Bedenk dan toch eens hoe beledigend het voor de Heere is om de macht van úw zonde groter te maken dan de macht van God om u te behouden.
Wij zijn op vakantie in Zeeland en dit hoorde ik gisterochtend ook. Preek over koning Manasse.
Grappig. Ik ook.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Levensvragen

Bericht door FlyingEagle »

Mannetje schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Gisteren gehoord in de preek: Zijn uw zonden dan te groot? Bedenk dan toch eens hoe beledigend het voor de Heere is om de macht van úw zonde groter te maken dan de macht van God om u te behouden.
Wij zijn op vakantie in Zeeland en dit hoorde ik gisterochtend ook. Preek over koning Manasse.
Van wie was die preek?
.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Levensvragen

Bericht door windorgel »

Gelezen van R. Erskine:
O, arm zondaar, kom in, laat mij u dwingen in te komen tot Christus Jezus Die gereedstaat om u in Zijn huis en hart te verwelkomen!
Kom in, gelovende, en indien u niet kunt geloven zo zie op de Auteur van het geloof: "ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp". Kom in, u bekerende van al uw zonden, en indien u u niet bekeren kunt, zo zie op Christus, Die verhoogd is tot Vorst en Zaligmaker om te geven bekering en vergeving van zonden.
Kom in, biddende, en indien u niet bidden kunt, kom dan naar Hem, uitziende naar de Geest der genade en der gebeden, in het Evangelie beloofd.
Kom lopende in, en indien u niet lopen kunt, bid Hem dan dat Hij u trekke, zeggende :"Trek mij, wij zullen U nalopen".
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Levensvragen

Bericht door Protegé »

Graag citeer ik het derde punt uit de predicatie van een oude schrijver over "De zonde van het Ongeloof" over Spr. 8:36. Ik laat even in het midden wie deze oude schrijver is, omdat ik zie welke ellende etiketjes hier op het forum al hebben aangericht. Voor de verkondiging is dit ook niet relevant.


Alle ongelovigen, degenen die Christus verwerpen, zijn zelfmoordenaars. Ze verwoesten hun eigen ziel (Ez. 38:31). Als ze sterven en het onderzoek zal plaatsvinden door Hem in Wiens handen ze gevallen zijn, zal de beslissing vallen. ‘O Israël, u hebt uzelf verwoest!’ (Hos. 13:9, Eng. vert.). Niet Adam, niet satan, maar u hebt uzelf verwoest, o zondaar.
Het ergste wat u uw ziel aan kunt doen, is Christus niet aannemen.
U hebt uw ziel veel slechte dingen aangedaan door te vloeken, te liegen, te begeren, enzovoorts. Maar dit is een steek in uw hart. Hierdoor verwondt u uw ziel in het meest gevoelige, het meest edele deel.
Geen enkele ongelovige is te verontschuldigen. Heidenen zullen nog kunnen zeggen dat de openbaring van de weg der zaligheid door Christus hen niet bekend was. Ja, de duivelen moeten zeggen dat er geen verlossing voor hen was.
Maar wat kunt u zeggen, o ongelovige, die het bloed van de Verlosser onder uw voeten hebt vertreden? U zult geen enkel excuus hebben. U zult zijn als de man die zonder bruiloftskleed aan tafel zat bij de bruiloft van de zoon van de koning. Toen hem gevraagd werd waarom hij geen bruiloftskleed droeg, was hij sprakeloos. Hij had geen excuus voor dit aanmatigende gedrag.
Geloof in Christus. Neem Hem aan, omhels Hem en u zult uw zielen niet verwoesten. Weiger het middel niet dat u in Christus vrij wordt aangeboden. U wordt allen uitgenodigd en u bent allen welkom om tot Christus te komen om verlossing van uw zonden en van de toekomende toorn te ontvangen. Door Christus aan te nemen, zult u verlost zijn. Uw zielen zullen gemeenschap hebben met God. Maar als u niet gelooft, dan zult u vergaan en de toorn van God zal voor eeuwig op u liggen. ‘Die geloofd zal hebben, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden’ (naar Mark. 16:16).
Ten slotte, heiligen en gelovigen, voor zover uw ongeloof dit toelaat, doet u uw eigen ziel geweld aan. Met alles wat u in ongeloof doet, doet u uw ziel geweld aan. U schaadt het meest wezenlijke van uw ziel. O, bescherm u dan tegen deze afschrikwekkende en onbetrouwbare vijand. Hij zoekt uw verwoesting.
Beoefen dagelijks het geloof in Christus. Versterk het door krachtige en herhaalde oefening. Roep voortdurend tot de Heere: ‘Heere, vermeerder ons het geloof’ (naar Luk. 17:5). Leef door het geloof, wandel door het geloof en weersta, in de kracht van Christus, alle aanvallen van ongeloof. Te zijner tijd zult u meer dan overwinnaars zijn door Hem Die u heeft liefgehad (Rom. 8:37). Onthoud altijd en vergeet het nooit: iemand die zondigt tegen Christus, doet zijn eigen ziel geweld aan. Hij heeft de dood lief.
Maar degene die Hem eert door in Zijn Naam te geloven en sterk is in het geloof door God te verheerlijken, zal veilig zijn in alle zorgen en beproevingen van deze wereld, altijd en overal.
Hij zal ten laatste ontvangen worden in het huis dat niet met handen gemaakt is, eeuwig in de hemelen (2 Kor. 5:1). Daar wordt de stem van geweld en kwaad nooit meer gehoord. Daar zal de vreugde voor eeuwig wonen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Levensvragen

Bericht door Panny »

eilander schreef:En het wonder is, en dat heb ik toch weer opnieuw mogen ervaren, nu al weer enige tijd geleden: de Heere spreekt door Zijn Woord.
Ik ging toen met een vraag in mijn hart naar de kerk: kan dit nu wel, zeggen dat je genade bezit, en nu dit?! En exact die vraag stelde de dominee in zijn preek toen ook. En bij het vervolg van die preek moest ik toen echt belijden: Heere, dit heb ik zelf niet gezocht en zelf niet bedacht.
Toen was Gods stem weer zo duidelijk. Na de dienst stonden toen Jehovah's getuigen bij ons aan de deur, en ik heb daar altijd een hekel aan om eerlijk te zijn. Maar toen was er nog zo vol van dat ik ze verteld heb over de preek en dat het daarom de belijdenis van mijn hart is dat de Zoon van God Zelf ook God is. Enzovoorts, ze waren dat niet zo gewend geloof ik en zeiden niets terug.

Dit is wel erg persoonlijk, maar ik wil ermee zeggen: op Gods Woord kun je aan, en Hij leeft en Hij spreekt!
En als het voor mij kan, terwijl ik enerzijds altijd veel met de Bijbel en goede boeken bezig was, en anderzijds in het verborgen afschuwelijke zonden bedreef.... en de Heere jarenlang maar liet kloppen, dan kan het voor iedereen. Dat klinkt heel cliché, maar af en toe beleef ik dat zó dat ik het wel van de kansel zou willen roepen.
Mooi dat je dit delen wilt!

We kunnen op dit forum heel lang met elkaar argumenteren en proberen mensen proberen te 'dwingen' tot Christus te gaan, waardoor het kan lijken alsof het niets meer is dan het volgen van een bepaald 'stappenplan' die je naar de zaligheid zal brengen.
Maar als je kijkt naar God werk in je eigen leven (als je dat kennen mag) dan is het vaak zo onbegrijpelijk gegaan.

Dan zie ik achteraf dat God mij steeds weer trok, terwijl ik Hem steeds weer de rug toekeerde en de zonde koos boven Hem.
Maar ook de tijden dat ik op een 'hoogmoedige' manier met Gods Woord bezig was. Dat ik ervaringen en gevoelens bij elkaar op begon te tellen en zo probeerde steeds dichter bij God te komen. Ook om op die manier een 'bekeringsverhaal' te creëren die geloofwaardig zou zijn voor andere mensen en omdat ik dacht dat het op een bepaalde manier zou moeten gaan.

Ik moet denken aan een citaat uit een preek die ik eens hoorde:
"God is al nederig in Zijn Zoon, wij zijn hoogmoedig en moeten nog nederig worden."
Als je deze zin tot je door laat dringen dan geeft dat een enorme verwondering over wie God is, maar ook een enorme schaamte over onze hoogmoed.

Het is echt waar dat je uiteindelijk alleen als een zondaar met alleen je zonden bij God kan komen. Al onze gedachten over geestelijke ervaringen en gevoelens en hoe wij denken dat God ons moet bekeren tellen dan niet meer mee. En God vraagt ook niet meer van ons: Komt dan, en laat ons samen rechten...
Dan is het ook zo heel eenvoudig: je ziet dat er een enorme zondeberg tussen jou en God ligt, die je zelf niet op kan ruimen, je kan deze berg alleen maar steeds groter maken.
Maar er is ook een steeds groter verlangen en liefde tot God: Heere wilt u niet doen naar mijn zonden maar naar Uw grote genade!
Hoe groot wordt dan het verlangen dat je de Heere Jezus mag leren kennen als je Zaligmaker!
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Levensvragen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:Fijn! Hopelijk willen @Geeske1991, @Mannes en @DIA het ook nog eens lezen, zonder vooroordelen.
Vlucht tot Hem!


Ik heb hem helemaal gelezen. Zonder vooroordelen.

Ik had niet de behoefte om te reageren vanwege de te verwachten reacties, omdat je me persoonlijk aanspreekt zal ik het toch doen:

Ik ben het met Geeske1991 eens dat de preken van bijv. Ds Lamain dieper op de inhoud en bevindelijke zaken gaan.

Ik wil dus niks af doen aan ds Vergunst!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Levensvragen

Bericht door Roos2018 »

Mannes schreef:
Jantje schreef:Fijn! Hopelijk willen @Geeske1991, @Mannes en @DIA het ook nog eens lezen, zonder vooroordelen.
Vlucht tot Hem!


Ik heb hem helemaal gelezen. Zonder vooroordelen.

Ik had niet de behoefte om te reageren vanwege de te verwachten reacties, omdat je me persoonlijk aanspreekt zal ik het toch doen:

Ik ben het met Geeske1991 eens dat de preken van bijv. Ds Lamain dieper op de inhoud en bevindelijke zaken gaan.

Ik wil dus niks af doen aan ds Vergunst!
De mate van bevindelijkheid is niet bepalend of je een predikant moet horen of niet.
Hij verkondigt als gezonden dienstknecht Gods Woord en de verantwoordelijkheid van de hoorder is wat je ermee doet.
De Heere Jezus gebruikte voor Levi de tollenaar slechts 2 woorden: volg Mij.
Dat deed zoveel kracht in zijn hart dat hij alles opgaf om Hem te volgen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Levensvragen

Bericht door Erskinees »

Ontopic Levensvragen i.p.v. Preekbeoordeling ::please
Plaats reactie