Levensvragen

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Levensvragen

Bericht door Thuisvrouw »

Het zou mijn inziens zeer gepast en stichtelijk zijn om als het om geestelijke zaken gaat, niet de termen gelijk te krijgen, argumenten en onderbouwen te bezigen.. Want volgens mij zitten we hier in een topic 'levensvragen'. En niet in een betoog in de rechtbank. Daarom lijkt het inderdaad zoals DIA zegt, meer op een bijten en vereten.

wat sommige onderwerpen hier losmaken, ongeacht wie de starter is, laat duidelijk zien hoe breed dit forum is. Ongelooflijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vraag me echt af wie je dit wijs gemaakt heeft.
7 4Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Al blijf ik betwijfelen of de starter niet een alias is van ene Johannes die hier eerder meermalen het forum op stelten zette.
Dat geloof ik niet. Hij was namelijk absoluut niet anoniem en had zelfs een herkenbare profielfoto. Maar ik waag inderdaad ook steeds meer te betwijfelen of @Wijk serieus lid is geworden van het forum. Als dat niet zo is, komt dat niet voor rekening van ons, maar van hem of haar zelf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

Thuisvrouw schreef:Het zou mijn inziens zeer gepast en stichtelijk zijn om als het om geestelijke zaken gaat, niet de termen gelijk te krijgen, argumenten en onderbouwen te bezigen.. Want volgens mij zitten we hier in een topic 'levensvragen'. En niet in een betoog in de rechtbank. Daarom lijkt het inderdaad zoals DIA zegt, meer op een bijten en vereten.

wat sommige onderwerpen hier losmaken, ongeacht wie de starter is, laat duidelijk zien hoe breed dit forum is. Ongelooflijk.
Dit is een forum om over onderwerpen te praten. Ook in geestelijke zaken kan er veel misgaan als wij ons verstand niet gebruiken, maar louter op ons gevoel afgaan. Ons verstand is verduisterd, maar dat wil niet zeggen dat ons gevoel feilloos is.

Ook als het om geestelijke zaken gaat, zijn er mensen die graag gelijk willen hebben, en er is mijns inziens niets mis mee om daar de vinger bij te leggen. Ook voor standpunten over geestelijke zaken moet een goede grond zijn.

Ik vind zelf jouw toon ook een beetje onaardig en een beetje op de persoon. Maar goed. Het is dus maar net wat je onder 'bijten en vereten' verstaat. Misschien dat een gevoelig iemand het onaardig vindt als iemand zoiets zegt.

@Jantje:
Ik weet het ook niet. Ik heb er gisteren nog wel aan gedacht of ik niet te scherp was, zoals wel vaker. Maar goed. Mijn gevoel zegt in ieder geval, dat er iets niet deugt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Het zou mijns inziens zeer gepast en stichtelijk zijn als je met alle commentaar tot jezelf zou inkeren.

Je hebt de mijns inziens merkwaardige gewoonte om als je geen gelijk hebt, te vragen om het draadje te sluiten. Wellicht meen je dat je wel gelijk hebt, maar het niet goed genoeg kunt onderbouwen, laat ik daarvan uitgaan. Maar dat doet er niet aan af dat dit draadje zeker niet hoeft te worden gesloten.

Al blijf ik betwijfelen of de starter niet een alias is van ene Johannes die hier eerder meermalen het forum op stelten zette.
Inkeer zou altijd passen. We hoeven niet altijd de schuld te bekennen die we ons niet bewust zijn, en die anderen uitlokken. Ook kan het goed zijn om niet meteen van verkeerde gedachten uit te gaan als iemand zich eens onbeholpen uitdrukt. Meestal heb je toch snel door of het gespeeld is of dat het niet gespeeld is. Ik weet wel dat een mens een goede toneelspeler is.
Maar begrijp je waarom door zulke mensen het forum op stelten wordt gezet? Of anders is dat wel zo?

Mensen met een sterke overtuiging kun je onmogelijk dwingen tot ander inzicht, dan alleen door gewetensdwang. Als die Johannes met verstand was behandeld zou het wel eens heel anders hebben kunnen lopen. Hij maakte wel een fout: Hij ging te lang door, maar voelde zich duidelijk onbegrepen, en in feite bedoelde hij het in eerste instantie niet verkeerd. Het was in feite de reactie op de reactie. Zulke mensen lijken in onze tijd zo afwijkend in onze moderne ogen dat we ze niet alleen tegen de haren in strijken, ook tegen hun overtuiging en waardoor ze zich onbegrepen voelen. Ik weet wel dat die Johannes waarover u spreekt beter soms kon zwijgen, dat laat onverlet dat zulke mensen feite als verstoorders worden gezien, omdat ze niet worden geaccepteerd, en men niet aanvoelt wat die mensen kan bewegen.

Daarbij: Actie roept reactie op. Het kan wijsheid zijn om op tijd te stoppen, als je voelt dat je onbegrepen bent, en daarbij nog een niet al te groot ontwikkeld natuurlijk verstand of invoelingsvermogen hebt. Ook al wordt je onrecht aangedaan. Maar het is ook te begrijpen dat een sterk overtuigde niet kan, toegeven. (ik bedoel nu even niet de overtuiging nader duiden). Dat zijn innerlijk dat niet toelaat, en zou hij dat doen, dan zou hij zich bezondigen. (misschien voor zijn gevoel?) Ook kan een voortdurend onbegrepen zijn een mens krenken. Natuurlijk zou het zo moeten zijn om de smaadheid stil te dragen, maar we zijn mensen en zonder genade zal dat erg moeilijk zijn. Maar smaadheid zal mensen met zulke overtuigingen meest wel overkomen. Ook als is de dwaasheid van de mens zelf soms de oorzaak dat smaadheid over hem komt. Dat terzijde

Ik wil nu niet zeggen of het altijd van binnen recht ligt, daar mogen we niet over oordelen, maar als er geen onredelijke on-Bijbelse taal wordt gebezigd zou ik toch voor een voorzichtige benadering kiezen. In de praktijk lijkt het soms zo: Begrijpen we iemand niet, dan willen opheldering, en dat gaat niet altijd. Alles is niet te verklaren en doorgronden. Hier is voorzichtigheid en veel tact nodig. Wees voorzichtig, want werp niet alleen de schuld op mensen als Johannes. Dat had waarschijnlijk goed kunnen gaan, maar hij werd steeds in de verdediging gedrongen en van het een komt het ander, vooral als je je karakter niet mee hebt. En ik meen zelf ook wat uit ervaring te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vraag me echt af wie je dit wijs gemaakt heeft.
7 4Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed.
Dat vind je als je leest in een bijbel met kanttekeningen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Levensvragen

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:
Mannes schreef:Wil God dat iedereen bekeerd wordt? Of zit er onderscheid in Gods wil en Gods wens?
Stel nu eens voor dat het antwoord op jouw eerste vraag "nee" is. Wat dan?
En als het antwoord "ja" is, wat dan?
Dat kunt u ook invullen toch.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Levensvragen

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vraag me echt af wie je dit wijs gemaakt heeft.
7 4Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed.
Geeske heeft gelijk.

Jacob heb ik liefgehad en Ezou heb ik gehaat.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door CvdW »

Geeske_1991 schreef:
liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vraag me echt af wie je dit wijs gemaakt heeft.
7 4Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed.
Dat vind je als je leest in een bijbel met kanttekeningen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

7 4Bidt, fen u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed. Zie ook Rom. 12:12. 1 Thess. 5:17.

f Matth. 21:22. Mark. 11:24. Luk. 11:9. Joh. 14:13; 16:24. Jak. 1:5, 6. 1 Joh. 3:22; 5:14.

8 gWant een iegelijk die 5bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

g Spr. 8:17. Jer. 29:12.

5 Namelijk uit het geloof en naar Gods wil, Jak. 1:6. 1 Joh. 5:14.

Het leest wat ongemakkelijk, maar waar lees ik dat het om een bepaalde groep gaat.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

CvdW schreef:
Geeske_1991 schreef:
liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vraag me echt af wie je dit wijs gemaakt heeft.
7 4Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed.
Dat vind je als je leest in een bijbel met kanttekeningen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

7 4Bidt, fen u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

4 Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in het gebed. Zie ook Rom. 12:12. 1 Thess. 5:17.

f Matth. 21:22. Mark. 11:24. Luk. 11:9. Joh. 14:13; 16:24. Jak. 1:5, 6. 1 Joh. 3:22; 5:14.

8 gWant een iegelijk die 5bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

g Spr. 8:17. Jer. 29:12.

5 Namelijk uit het geloof en naar Gods wil, Jak. 1:6. 1 Joh. 5:14.

Het leest wat ongemakkelijk, maar waar lees ik dat het om een bepaalde groep gaat.
Namelijk uit het geloof en naar Gods wil..
Dat kunnen alleen bekeerde mensen doen dat bidden en zoeken en kloppen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Levensvragen

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:Wil God dat iedereen bekeerd wordt? Of zit er onderscheid in Gods wil en Gods wens?
Stel nu eens voor dat het antwoord op jouw eerste vraag "nee" is. Wat dan?
En als het antwoord "ja" is, wat dan?
Dat kunt u ook invullen toch.
Ja, ik kan dat invullen inderdaad.
Één van de antwoorden houdt in dat God vanuit menselijke redeneringen de schuld krijgt. De mens zoekt een excuus. Het denken zoals “eerlijk onbekeerd” werkt dat in de hand.
Dit onderwerp gaat over de verborgen wil van God. Het is denk ik verstandig om dat ook als verborgen te willen houden.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef: Dat kunnen alleen bekeerde mensen doen dat bidden en zoeken en kloppen..
Dan zou je dus buiten Christus om bekeerd kunnen zijn?
(~)
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Levensvragen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@DIA:

Het zou mijns inziens zeer gepast en stichtelijk zijn als je met alle commentaar tot jezelf zou inkeren.

Je hebt de mijns inziens merkwaardige gewoonte om als je geen gelijk hebt, te vragen om het draadje te sluiten. Wellicht meen je dat je wel gelijk hebt, maar het niet goed genoeg kunt onderbouwen, laat ik daarvan uitgaan. Maar dat doet er niet aan af dat dit draadje zeker niet hoeft te worden gesloten.

Al blijf ik betwijfelen of de starter niet een alias is van ene Johannes die hier eerder meermalen het forum op stelten zette.
Sorry DIA, ik ben het hier echt eens met DDD. Ik heb je eerder aangegeven, lees eerst nog eens rustig je eigen reactie door voor je deze verzend. Niemand zei hier iets over Rijssen Noord oid. Dit was elders een reactie op een stevige post van jou.

Ik zie hier echt een waardevolle discussie over diepe zaken. Als je deze lastig vindt, kom dan even niet op dit draadje en pak een andere op.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef: Dat kunnen alleen bekeerde mensen doen dat bidden en zoeken en kloppen..
Dan zou je dus buiten Christus om bekeerd kunnen zijn?
Blijft de vraag Geeske, blijf je dan dus zitten afwachten, of ga je toch zoeken omdat het je plicht is? Het geloof is uit het gehoor. Ga je naar de kerk? Ik denk van wel. Dan zoek je toch? Het gaat er m.i. dat de mens keuzemogelijkheden heeft. De mens kan zich niet zalig maken. Maar kan zich wel onder het woord brengen en de bijbel erbij pakken, waarvan duidelijk gezegd wordt dat er zegen op rust.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Levensvragen

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Geeske_1991 schreef:Wanneer je de kanttekeningen pakt bij de tekst zoekt en gij zult vinden, kom je er achter dat dit niet aan iedereen is geschreven maar aan de zoekende bruid in Hooglied.
Ik denk dat dit niet klopt, maar in zoverre ben ik het met je eens dat dit in eerste instantie gezegd wordt tegen kinderen van God.

Er zijn echter wel volstrekt algemene beloften, waarvan er zojuist één is aangehaald: wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde.
Daar kun je met geen mogelijkheid iemand van uitsluiten. Natuurlijk zeg je dan, en het is nog terecht ook: we kúnnen ons helemaal niet tot de Heere wenden.
Als je echter steeds met dit soort tegenwerpingen komt, vraag ik me echt af of je de geschriften van Bunyan, à Brakel en anderen dan wel kent. Die lieten toch van dit soort uitvluchten niet veel heel.

Nog iets anders: het valt me opnieuw op dat we hier veel kunnen praten over onze onmacht, onze onwil, onze verantwoordelijkheid, enzovoorts. Daar lopen we enorm mee vast. Dat is overigens het ergste niet, want de Heere weet er wel een oplossing voor.

Bekijk het echter alsjeblieft ook eens van de andere kant. Wat heeft de Heere gedaan? Hij geeft ons Zijn Woord, heeft ons met Zijn Woord laten opgroeien, brengt ons wekelijks onder de prediking, en dergelijke dingen meer. Wat is het doel daarvan?
Elke preek die we horen, is een bewijs dat de Heere nog onze zaligheid op het oog heeft. Elke keer dat we de Bijbel lezen, ook.
Je gelooft toch niet dat Hij dat doet om ons te verderven? Nee, zo mogen we van de Heere niet denken.
Denk toch niet hard van de Heere, Die niets liever ziet dan dat een zondaar tot Hem komt. Hoe ons hart ook is, zou Hij daar geen raad mee weten?
Wie op die manier naar de genademiddelen mag kijken, ziet in zichzelf meer verdorvenheid: ben ik nu al zó vaak naar de kerk geweest, zonder door het geloof op de Heere Jezus te zien?! Maar die ziet ook meer de milde handen en de vriendelijke ogen van de Heere, die door de middelen werkt.

Tot slot: je schreef iets over gestolen beloften. Ik weet niet of dat eigenlijk wel kan. Wel weet ik dat een mens zich bedriegen kan. Ik heb al zo vaak aan de Heere gevraagd of Hij mij alstublieft af wil nemen wat ik meen te hebben als dat van mezelf is. Maar ook of Hij dan alstublieft mij niet aan mezelf over zal laten, want dan is het verloren!

En het wonder is, en dat heb ik toch weer opnieuw mogen ervaren, nu al weer enige tijd geleden: de Heere spreekt door Zijn Woord.
Ik ging toen met een vraag in mijn hart naar de kerk: kan dit nu wel, zeggen dat je genade bezit, en nu dit?! En exact die vraag stelde de dominee in zijn preek toen ook. En bij het vervolg van die preek moest ik toen echt belijden: Heere, dit heb ik zelf niet gezocht en zelf niet bedacht.
Toen was Gods stem weer zo duidelijk. Na de dienst stonden toen Jehovah's getuigen bij ons aan de deur, en ik heb daar altijd een hekel aan om eerlijk te zijn. Maar toen was er nog zo vol van dat ik ze verteld heb over de preek en dat het daarom de belijdenis van mijn hart is dat de Zoon van God Zelf ook God is. Enzovoorts, ze waren dat niet zo gewend geloof ik en zeiden niets terug.

Dit is wel erg persoonlijk, maar ik wil ermee zeggen: op Gods Woord kun je aan, en Hij leeft en Hij spreekt!
En als het voor mij kan, terwijl ik enerzijds altijd veel met de Bijbel en goede boeken bezig was, en anderzijds in het verborgen afschuwelijke zonden bedreef.... en de Heere jarenlang maar liet kloppen, dan kan het voor iedereen. Dat klinkt heel cliché, maar af en toe beleef ik dat zó dat ik het wel van de kansel zou willen roepen.
Zo mee eens. Beticht de Heere toch niet stiekem van onwil. Wij zelf zijn het echt die niet willen. Ik herken mezelf heel erg in het laatste. Beetje netjes leven, beetje proberen, maar ach, als het komt, komt het en anders niet. Al die jaren was de Heere bezig met roepen en vragen. Terugziend zo beschamend voor me. In alles geholpen, maar zo ondankbaar.
Plaats reactie