Levensvragen

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door GGotK »

Geeske_1991 schreef:Vraag je dat aan mij?
Ik ken er niets van.
Het enige wat ik heb ondervonden is dat van mijn kant geen hoop is. Maar ik leef er rustig om door.
Ik ben wel eens onder de indruk geweest van een preek. Maar zo gauw het maandag is Ben ik het al weer vergeten.
Ik wou dat ik er verdriet om had. Maar dat heb ik niet.
Elke dag heb ik door de dwangstoornis wel gedachten en indrukken van de dood en eeuwigheid. En het ergste is dat je dat na een tijdje al bijna niet meer opmerkt.

Ik ben ook een schijnheilige. Dat wil ik best toegeven. Soms verzucht ik wel dat ik het anders zou willen maar toch als ik weer begin met bidden dan merk ik dat ik een huichelaar ben. Dat is de aard van een onwedergeboren mens. Want die zoekt niet de eer van God maar zijn eigen behoud.
Klopt.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Hendrien »

Geeske_1991 schreef:
DDD schreef:Ik vind het in het bijzonder bij dit draadje vervelend dat het niet toegestaan is om te vragen: en wat ken je daar nu zelf van?
Vraag je dat aan mij?
Ik ken er niets van.
Het enige wat ik heb ondervonden is dat van mijn kant geen hoop is. Maar ik leef er rustig om door.
Ik ben wel eens onder de indruk geweest van een preek. Maar zo gauw het maandag is Ben ik het al weer vergeten.
Ik wou dat ik er verdriet om had. Maar dat heb ik niet.
Elke dag heb ik door de dwangstoornis wel gedachten en indrukken van de dood en eeuwigheid. En het ergste is dat je dat na een tijdje al bijna niet meer opmerkt.

Ik ben ook een schijnheilige. Dat wil ik best toegeven. Soms verzucht ik wel dat ik het anders zou willen maar toch als ik weer begin met bidden dan merk ik dat ik een huichelaar ben. Dat is de aard van een onwedergeboren mens. Want die zoekt niet de eer van God maar zijn eigen behoud.
Ach Geeske. Wat ben je eerlijk. Maar juist voor zulke mensen is de Heere Jezus ook gekomen! Lees toch Jesaja 55, Joh. 7 en alle andere bijbelgedeelten waarin de Heere Jezus Zich aanbiedt als een gewillige Zaligmaker. Leg je toch aan Zijn voeten neer, Hij heeft nog nooit iemand weggestuurd. Misschien moet je boekje "Rondom de enge poort" van Spurgeon eens lezen!


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Levensvragen

Bericht door Hendrien »

Sorry verkeerd geciteerd door Tapatalk.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:
Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:God wijst ons in Zijn Woord de weg van de zaligheid in Christus. God keurt het goed als mensen tot Hem komen (Hem gehoorzamen). Hij wijst de weg, maar dat alleen zou te arm zijn en een heilig God tekort doen. Daarom is het Hem ook aangenaam is als er een gehoorzamen is. En deze krachtdadige wil van een Drie-enig God volvoert ook Zijn Raad.

Dan dienen menselijke excuses, om niet naar deze heilige God te luisteren, te verschrompelen.
Zo eens! We moeten kloppen, we moeten zoeken. Dit is een Goddelijk bevel. Maar nooit zal een kind van God zeggen ‘wat heb ik toch goed gezocht en hard geklopt’.
Nee die komen er achter dat wanneer God niet naar hen had gezocht, zij ook nooit naar God gezocht hadden.
Dat is de eeuwige liefde van God voor Zijn volk wat Hij heeft uitverkoren vóór de grondlegging der wereld.
Zeker, maar stop met redeneren vanuit de predestinatie. Dat valt namelijk onder Gods verborgen wil. Het zal je zonder Gods Heilige Geest nooit aan Zijn voeten brengen. De uitverkiezing is een troost voor de gelovigen dat God genadig naar hen heeft omgezien.
Voor allen geldt dat God in Zijn Woord ons de weg tot de Zaligheid wijst en dat het Hem aangenaam is als er sprake is van een gehoorzamen.
Ik redeneer daar niet uit. Ik zeg alleen dat men inwendig getrokken en overtuigd moet zijn om te kunnen komen tot Christus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:Zeker, maar stop met redeneren vanuit de predestinatie. Dat valt namelijk onder Gods verborgen wil. Het zal je zonder Gods Heilige Geest nooit aan Zijn voeten brengen. De uitverkiezing is een troost voor de gelovigen dat God genadig naar hen heeft omgezien.
Voor allen geldt dat God in Zijn Woord ons de weg tot de Zaligheid wijst en dat het Hem aangenaam is als er sprake is van een gehoorzamen.
Ik redeneer daar niet uit. Ik zeg alleen dat men inwendig getrokken en overtuigd moet zijn om te kunnen komen tot Christus.
Dat is precies de laatste zin van mijn eerste post hierover: "En deze krachtdadige wil van een Drie-enig God volvoert ook Zijn Raad."
(~)
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

@Geeske:
Ik heb toch het vermoeden dat je bent misvormd door een niet helemaal evenwichtige prediking. Aangezien God zelfs mensen bij de les houdt die daar helemaal niet op zitten te wachten, kan ik mij niet voorstellen dat Hij iemand die tot hem wil komen, zou uitsluiten.

Al begrijp ik dat in een doorgeslagen verkiezingsdenken het prima mogelijk is dat mensen die vragen worden overgeslagen, dat is toch niet zoals ik er ergens in de bijbel over lees. Alleen de theologische verhandeling van Paulus over de klei en de pottenbakker zou je met enige welwillendheid zo kunnen lezen.

Hierboven (denk ik) staat een mooi citaat uit de Dordse leerregels. Dat lijkt me een betere bijdrage aan levensvragen (of ze nu wel of niet echt zijn, dat laat ik dan maar in het midden) dan jouw mijns inziens toch wel akelige advies.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Geeske:
Ik heb toch het vermoeden dat je bent misvormd door een niet helemaal evenwichtige prediking. Aangezien God zelfs mensen bij de les houdt die daar helemaal niet op zitten te wachten, kan ik mij niet voorstellen dat Hij iemand die tot hem wil komen, zou uitsluiten.

Al begrijp ik dat in een doorgeslagen verkiezingsdenken het prima mogelijk is dat mensen die vragen worden overgeslagen, dat is toch niet zoals ik er ergens in de bijbel lees. Alleen de theologische verhandeling van Paulus over de klei en de pottenbakker zou je met enige welwillendheid zo kunnen lezen.
@DDD: Weet u wat een overtuiging is? Weet u ook van een algemene en zaligmakende overtuiging?
Ik denk dat we toch eens een keer aan onszelf moeten gaan wanhopen. En ik wil het beslist niet opnemen voor het ongeloof. Maar als onze ogen een klein beetje open zijn voor wat de mens is geworden, dan zou u niet zo spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Levensvragen

Bericht door Mannes »

-DIA- schreef:Beste vriend,
Ik denk dat je op dit forum niet veel verder komt, maar dat de verwarring wel eens zou kunnen toenemen.
Er zitten hier veel verschillende richtingen die niet allen de oude waarheid belijden, er zitten ook bestrijders.
Ik zou wel een goede onderwijzer weten. Maar ik kan zomaar niet wat doen.

We hopen van ganser harte dat je de oude waarheid mag blijven zoeken. Er staat ook: Zoekt de Heere, en leeft, en treedt in de weg des verstands.
Verder durf ik nog niet veel te zeggen of te adviseren.
Ik ben ook maar een ongeletterd man.

Wel is het waar: Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Maar het moet wel waar zijn he? De duivel kan ons ook zoveel wijsmaken. Probeer dat door te hebben.
We zijn allemaal van nature bedriegers, en als God het niet verhoed zullen we
ons zeker bedriegen. Maar wat God begint dat zal Hij ook voleindigen.
Het komt aan op het begin. Dat zal op de zeef van beproeving en komen, dat zal niet zelden tot een wanhopen aan jezelf voeren. Het ligt ook niet in de mens. Dan zou alles maar wankel zijn.

We moeten het nooit van onszelf verwachten. Niet van ons verstand, alhoewel we wel het verstand niet moeten uitschakelen. We hebben een verlicht verstand nodig met Goddelijk licht bestraald.
Ik lees een oud gebed:
Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest
Mocht Die mij op mijn paden ten Leidsman zijn.
Of:
Heere maak mij Uwe wegen bekend, en leer mij Uw paden.

Nog eens: Dir is geen forum waar we met zulke levensvragen terecht kunnen.
De ene zegt dit een ander dat. Heel verwarrend.

En je vraag:
Zouden er waarlijk kinderen van God mij kunnen helpen hiermee? Ik heb veel vragen en weinig antwoorden.
Dan zou ik zeggen nee. Een mens kan niet helpen. Wel kan God een mens gebruiken tot onderwijs.
En dat is wat we allemaal nodig hebben. Van onszelf weten we de weg niet. Maar God kan een
eenvoudig woord wel gebruiken tot onderwijzing.
Je besluit met: Ik hoop dat de Heere mij hulp wil geven.
We zullen dat met je hopen, want waar zou er anders hulp zijn?
Als alles aardse hulp ontvalt is er nog een Hulp met een hoofdletter.
@wijk: besef dat deze waardevolle posting recht uit een goed hart komt! Je bent uiteraard gewoon psychisch in orde, je gebezigde taal zal hoogstens voor sommigen nogal onbekend overkomen.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

@DIA:
Wat bedoel je met 'zo'?

Mijns inziens is het begrip 'algemene overtuiging' gevaarlijk, omdat dit het misverstand kan meebrengen dat de heilige Geest ook vals geloof werkt. Ik heb zelfs wel eens gehoord van mensen die de algemene werkingen van de heilige Geest in de schepping verwarden met een zogenoemde 'niet zaligmakende overtuiging'. Alsof de heilige Geest zo nu en dan ook een nepbekering werkt, en ons de taak geeft om nauwkeurig uit te zoeken of zijn werk wel of niet echt genoeg is. Dat zijn mijns inziens volstrekt geen gereformeerde gedachten.

Er zijn inderdaad ook schijngelovigen. Dat is niet het werk van God, maar van de mensen en van de duivel. Er zijn zelfs mensen die menen in aanmerking te komen voor de hemel, maar daar toch geen plaats zullen krijgen, zegt Jezus. Maar dat doet niets aan Gods wens dat ieder tot bekering komt, af.

En waar je uit afleidt dat ik niet zou menen dat je aan jezelf moet wanhopen, begrijp ik niet. Dat was helemaal niet aan de orde.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Levensvragen

Bericht door GGotK »

Geeske ontkent ook niet dat Hij iemand die tot Hem wil komen, zal uitsluiten. Geeskes punt is dat er niemand naar Hem wil en kan komen. En dat lijkt me een volkomen Bijbels uitgangspunt, alhoewel het soms lijkt alsof sommige forumleden hier andere gedachten over hebben.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

In deze context was dit inderdaad bijbelse uitgangspunt toch feitelijk onrechtzinnig, mijns inziens.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Wat bedoel je met 'zo'?
Dit citaat begrijp ik niet. Het komt me zo vreemd over:
Al begrijp ik dat in een doorgeslagen verkiezingsdenken het prima mogelijk is dat mensen die vragen worden overgeslagen, dat is toch niet zoals ik er ergens in de bijbel lees. Alleen de theologische verhandeling van Paulus over de klei en de pottenbakker zou je met enige welwillendheid zo kunnen lezen.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het van onze kant eens een afgesneden zaak moet worden. Dat heel grote worden en zaken. We zullen het niet te pas en te onpas gebruiken. Maar je voelt wel aan dat het van onze kan nooit meer kan, zeker niet door een weg van recht. En buiten het recht om zal het ook nooit gaan. In feite en zeer ernstige zaak waar we te makkelijk over kunnen denken. En helaas of ik mezelf daar niet in moet aanspreken!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Dus ik kan over tot de orde van de dag en ik zie wel waar het schip stranden zal?
Of mogen we biddend vragen aan de Heere of Hij ons wil bekeren tot Hem?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Levensvragen

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Geeske ontkent ook niet dat Hij iemand die tot Hem wil komen, zal uitsluiten. Geeskes punt is dat er niemand naar Hem wil en kan komen. En dat lijkt me een volkomen Bijbels uitgangspunt, alhoewel het soms lijkt alsof sommige forumleden hier andere gedachten over hebben.
Toch ga je dan echt voorbij aan het ‘zoekt en gij zult vinden’ en het ‘klopt en u zal worden opengedaan’. Want ook dat is Bijbels. Je moet. Je kunt niet. Maar je moet.

En het wanhopen. Heel lang heb ik gedacht dat ik een enorme mate van wanhoop moest gaan bezitten. Totdat de Heere op een bepaald moment in de voorbereiding op het heilig avondmaal aangaf dat ik al midden in de dood lig. Maar Hij ons zelfs dan nog wil aanzien. Dat is zo groot geworden. Veel groter dan de wanhoop ooit was.
Ik denk dat we ook zo vaak kunnen horen dat we diep erdoor moeten dat we hiermee juist de Heere tegenstaan. We zoeken dan vooral naar een bepaald niveau van wanhoop.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 19 okt 2018, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:
Wat bedoel je met 'zo'?
Dit citaat begrijp ik niet. Het komt me zo vreemd over:
Al begrijp ik dat in een doorgeslagen verkiezingsdenken het prima mogelijk is dat mensen die vragen worden overgeslagen, dat is toch niet zoals ik er ergens in de bijbel lees. Alleen de theologische verhandeling van Paulus over de klei en de pottenbakker zou je met enige welwillendheid zo kunnen lezen.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het van onze kant eens een afgesneden zaak moet worden. Dat heel grote worden en zaken. We zullen het niet te pas en te onpas gebruiken. Maar je voelt wel aan dat het van onze kan nooit meer kan, zeker niet door een weg van recht. En buiten het recht om zal het ook nooit gaan. In feite en zeer ernstige zaak waar we te makkelijk over kunnen denken. En helaas of ik mezelf daar niet in moet aanspreken!
Dat is allemaal waar, maar het heeft er verder niets mee te maken. Je moet de belofte van het Evangelie niet verwarren met de onwil en onmogelijkheid van de kant van een mens en ook niet met de noodzaak van het (enigszins) inleven daarvan. Die zijn beide evenzeer juist.

En verder begrijp ik eerlijk niet wat er zo onduidelijk is aan wat ik schrijf. Ik vind dat ik mij helder en duidelijk lijk uit te drukken.
Plaats reactie